Beyin Fırtınası Tink Tank

S

SoruCevap

Reputation:

Beyin Fırtınası Tink Tank

Amerikali Edwin Land 1943te sahilde küçük kizinin fotografini çektigi zaman kizi sabirsizlikla Baba! Niçin resmi hemen simdi göremiyorum ? diye sormustu. Bu soru babayi düsünmeye sevk etti.

Düsünmesinin semeresini ise ona ün kazandiran Polaroid makineyi gelistirerek gördü. Burada küçük kizin o güne kadar düsünülmemis veya hayata geçirilememis bir olay için babasina ilham kaynagi olmustur. Yeni kesif ve icatlara zemin hazirlayan müessir yollardan biri de beyin firtinasidir (Brainstorming). Beyin firtinasinin temel prensibi sudur: Bir problemi çözmekle görevlendirilen bir grubun üyeleri mümkün oldugu kadar kadar çok fikir üretirler. Buradaki problem illâ da bir sikintili durum olmayabilir (Negatif problem) . Olumlu bir problem de olabilir. Meselâ bir sirket yil sonunda elde ettigi kâri en verimli bir sekilde nasil kullanacagini bir beyin firtinasi seansi ile halledebilir. Beyin firtinasi seanslarinda üretilen fikirler mantiksiz sira disi çilginca ve görünüste imkânsiz olabilirler. Burada temel kaide kesinlikle elestiri ve kritik olmamasi. Nasil olur? bu da mi olur ? yahu hadi be sende ! kafayi mi yedin !! ? türünden sözler henüz yeni ortaya çikmis veya çikacak olan fikri hemen yok edebilir.

Albert Einstein bu konuda söyle demistir: Ortaya atilan yeni fikirlerde bir ilginçlik saçmalik yoksa bu fikirde umut yok demektir. Dahasi baslangiçta aptalca imis gibi görünen bir fikir beyin firtinasi ekibinin diger üyeleri üzerinde müsbet tesirler icra edebilir. Beyin firtinasi seansinda görüsler yüksek sesle söylenmeli ve hemen kaydedilmelidir. 30-40 dklik bir seanstan sonra bütün fikirler üyeler tarafindan degerlendirilerek en iyi fikir çözüm olarak seçilir.

Beynimizin sag tarafi zihindeki resimlerle veya hikâyelerle ilgilenmekten ve çapraz bagintilar kurmaktan hoslanir. Beyin firtinalari çalismalari sag beyni uyarir.
Yapilan çalismalar çocuklarin (bilhassa 2-7 yas arasi) okula gitmeden önce okul dönemine göre sag beyni dokuz kat daha fazla kullandiklarini ortaya koymustur. Yani çocuklar yeni (mucitce) fikirleri daha fazla üretirler. Durum böyle iken niçin uzun yillardan beri hiçbir bilim adamimiz Nobel mükâfati almamistir? Niçin bütün yeni bulus ve icatlar baskalari tarafindan yapilmaktadir? Son yüz yildaki patentlerin yüzde kaçi bize aittir? Cevaplardan bir tanesi okullarimizda beyin firtinasi gibi yenilikçi düsüncelerin yeterince ögretilmemesi olabilir.
Okullarimizda genellikle merakli sorular pek tesvik edilmemekte aksine çocuklardan kaliplar içinde düsünmeleri ve önceden hazirlanmis cevaplari vermeleri istenmektedir. Yeri gelmisken tarihimizdeki duruma kisaca bir göz atip Mimar Sinanlarin Itrîlerin Fatihlerin Hazerfenlerin Gazalilerin nasil yetistigini daha iyi anlayabiliriz.

Fatih Sultan Mehmetin kurdugu Sahn-i Seman Medreselerinde fizik kimya biyoloji matematik astronomi mantik felsefe edebiyat gibi fen ve sosyal bilimler birlikte ögretiliyor mucit ve kâsifler yetistiriliyordu.
 

Bir hesap oluşturun veya yorum yapmak için giriş yapın.

Yorum bırakabilmek için bir üye olmalısınız.

Hesap oluştur

Topluluğumuzda bir hesap oluşturun. Çok kolay!

Giriş yap

Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.

Reklam Talepleri: [email protected]
KVKK Talepleri: [email protected]
Hukuksal Sorunlar: [email protected]
Ban ve Diğer Sorunlar: [email protected]
Üst Alt