Modoratör
Efsanevi Üye
Bir milletvekili hangi durumlarda yasama dokunulmazlığından faydalanamaz?
TC Anayasası da, 1924 ve 1961 Anayasaları'nın geleneğini devam et- tirerek, yasama dokunulmazlığını açıkça tanımıştır. Anayasa'ya göre (m. 83/2), "seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili, Meclis'in kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuklanamaz ve yar- gılanamaz.
Milletvekilleri hakkında işledikleri iddia edilen suçlardan dolayı yapılacak işlemler nelerdir?
– 1982 Türk Anayasasının 83'üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre, "seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen milletvekili, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuklanamaz ve yargılanamaz.
Milletvekillerinin neden dokunulmazlığı var?
Dokunulmazlık. Yasama dokunulmazlığı, parlamento üyeleri hakkında, suç işlediklerinden bahisle, parlamentonun izni olmadan, gözaltına alma, tutuklama gibi bazı cezai takibat işlemlerinde bulunulamamasıdır. Amacı, parlamenterlerin keyfi kovuşturma ve cezaya maruz kalmasını önlemektir.
Bakanların yasama dokunulmazlığı var mı?
Bakanların yasama dokunulmazlığı var mı?
Ayrıca, Anayasanın 112. maddesinin 4. fıkrası bakanlara da aynı imtiyazlardan yaralanma hakkı tanımaktadır. Bu hükme göre, milletvekili olan ya da olmayan bakan, milletvekili imiş gibi yasama sorumsuzluğundan yararlanabilmektedir. Bu sorumsuzluk hali Türkiye'ye özgü bir kurumdur.
Yasama dokunulmazlığı kimler yararlanabilir?
Yasama dokunulmazlığı kimler yararlanabilir?
Fıkrasında da "Bakanlar Kurulu üyelerinden milletvekili olmayanlar; … bakan sıfatını taşıdıkları sürece milletvekillerinin tabi oldukları kayıt ve şartlara uyarlar ve yasama dokunulmazlığına sahip bulunurlar.." şeklinde düzenlenmiştir ve TBMM üyesi olmayan bakanlarda bu şekilde dokunulmazlık kapsamına dahil edilmiştir.
Milletvekili küfür ederse ne olur?
seye onur, şeref ve saygınlığını rencide edebilecek nitelikte somut bir fiil veya olgu isnat eden veya sövmek suretiyle bir kimsenin onur, şeref ve say- gınlığına saldıran kişi, üç aydan iki yıla kadar hapis veya adlî para cezası ile cezalandırılır.
Milletvekili dokunulmazlığı var mı?
Yasama Dokunulmazlığı Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, Meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerinden, Mecliste ileri sürdükleri düşüncelerden, o oturumdaki Başkanlık Divanının teklifi üzerine Meclisçe başka bir karar alınmadıkça bunları Meclis dışında tekrarlamak ve açığa vurmaktan sorumlu tutulamazlar.
Milletvekili dokunulmazlığı ilk ne zaman başladı?
Milletvekillerinin herhangi bir baskı ve tehdit altında olmadan, görevlerini serbestçe yerine getirebilmelerini sağlamak amacıyla dokunulmazlıklar düzenlenmiştir. Tarihî bakımdan milletvekili dokunulmazlığı ilk defa 1688 tarihinde İngiltere'de düzenlenmiştir.
Yasama dokunulmazlığı devam eden bir milletvekili hakkında aşağıdaki işlemlerden hangisi yapılabilir?
Yasama dokunulmazlığı devam eden bir milletvekili hakkında aşağıdaki işlemlerden hangisi yapılabilir?
Yasama Dokunulmazlığı Tekrar seçilen milletvekili hakkında soruşturma ve kovuşturma, Meclisin yeniden dokunulmazlığını kaldırmasına bağlıdır. Türkiye Büyük Millet Meclisindeki siyasi parti gruplarınca, yasama dokunulmazlığı ile ilgili görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.
Yasama dokunulmazlığından kimler yararlanır?
Yasama dokunulmazlığından kimler yararlanır?
Yasama dokunulmazlığı kurumunun kişiler bakımından kapsamına, 1982 Anayasasına göre, üç grup kişi girmektedir. Bunlar; milletvekili, TBMM üyesi olmayan bakanlar, Cumhurbaşkanı ve Cumhurbaşkanı Konseyi üyeleridir. Bu sıfatlara sahip olmayan ama mecliste konuşma yapan veya görev alan kişiler bu kapsamda değillerdir.
Bakanlar yasama dokunulmazlığından yararlanır mı?
bakan sıfatını taşıdıkları sürece milletvekillerinin tabi oldukları kayıt ve şartlara uyarlar ve yasama dokunulmazlığına sahip bulunurlar.." şeklinde düzenlenmiştir ve TBMM üyesi olmayan bakanlarda bu şekilde dokunulmazlık kapsamına dahil edilmiştir.
Bakanlar yasama sorumsuzluğundan yararlanır mı?
Milletvekilinin yasama sorumsuzluğu nedir?
Genel olarak yasama sorumsuzluğu, milletvekillerinin, parlamenter fonksiyonlardaki gibi, Mecliste kullandığı oy, söylediği söz, ileri sürdüğü düşüncelerden dolayı, suç niteliği taşısa bile, parlamento dışındaki herhangi bir organ tarafından sorumlu tutulamamasıdır; milletvekiline tanınan bu güvenceyle yasama görevini …