Son Konular

Edebi Sanatlar Hakkında Genel Bilgi

Katılım
21 Haziran 2022
Mesajlar
125.537
Tepkime puanı
4
Puan
38
Credits
1.237.453
Edebi Sanatlar nelerdir
Söz Sanatları Nelerdir
Yazınsal Sanatlar Hakkında Genel Data
Anlayış renk katmak, anlamı güzel ve etkin kılmak, zenginleştirmek amacıylaşiirlerde ve düzyazı türlerinde kullanılan laf sanatlarıdır Günümüz edebiyatlarında sözü etkin kılmanın bir arabulucu olan bu sanatlar, Divan edebiyatında ustalığın temel ölçütlerinden biri sayılmıştırBiz bunlardan, günümüz edebiyatında da kullanılanları, dolayısıyla da sınavlarda karşımıza çıkabilecek olanları tanıyacağız
Edebi sanatları üç esas kümede inceleyebiliriz:
A) MECAZ KAVRAMA DAYALI SANATLAR
Mecaz (Değişmece) Mecazı Mürsel (Düzdeğişmece) Teşbih (Benzetme) İstiare (Eğretileme) Alegori (Değinmece) Tanı (Kişileştirme) İntak (Konuşturma) Tariz (İğneleme)
B) HAKIKI KAVRAMA DAYALI SANATLAR
Tezat (Karşıtlık) Tevriye (İki anlamlılık) Mübalağa (Mübalağa) Hüsni talil (Hoş neden bulma) Tenasüp (Uyarlama) TecahülI arif (Bilmezlikten gelme) İstifham (Soru sorma) Terdit (Şaşırtma) Telmih (Anımsatma) Leff ü neşr (Seri yorumlama) Tedriç (Dereceleme) Tekrir (Yineleme) Rücu (Geriye dönüş) Irsâli mesel (Atasözü söyleme) Kat (Kesme)
C) SÖZE (SESE) DAYALI SANATLAR:
Cinas (Sesteşlik), Seci (Içuyak), İştikak (Türetme), Akis (Çaprazlama), krostiş, Lebdeğmez (Dudakdeğmez), Aliterasyon (Ses Yinelenmesi)
Yukarıda sınıflaması yapılan sanatlar yüzyıllardan beri edebiyat eserlerinde kullanılmış, kimi zaman bunlar anlatımın bir aracı değil, amacı durumuna gelmiştir Bilhassa, Divan şiirinde bu sanatların çok yoğun ve kompleks biçimde kullanıldığını görüyoruz
Bugün de konuşmalarımızda, gazete ve dergi yazılarında, sanatsal eserlerde duygu ve düşüncelerin, haberlerin, istek ve özlemlerin daha iyi, açık ve fiziksel biçimde; kimi süre daha süslü ve abartılı olması için yazınsal sanatların bir kısmına başvuruyoruz
1)TEŞBİH(BENZETME)
Sözü daha etkili duruma getirmek için aralarında ilgi yer alan iki unsurdan güçsüzü olanı dinç olana benzetmektir
Benzetmede dört öğe bulunur:
a)Benzenen b)Benzetilen
c)Benzetme Yönü d)Benzetme Edatı
Bu öğelerin kullanılıp kullanılmaması açısından da üç değişiklik benzetme vardır:
Çocuk tilki gibi açıkgöz biriydi
Minik yavrucak elma gibi kıpkırmızı yanaklarıyla gülücükler saçıyordu

Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden
Toprağa diz vuruşu dağ gibi zeybeğin
Binalar kale gibi olduğundan içeri
Btilen Bnen BE
girilemiyordu
Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
Btilen Byen
Karısına yıllardan beri cehennem hayatı yaşattı
Btilen Byen
Muavin,yolculara: Pamuk eller cebe!
Btilen Byen
diye bağrıyordu
2İSTİARE(EĞRETİLEME)
Benzetmenin belli başlı unsuru olan benzeyen ve benzetilenden sadece biri kullanılarak yapılır
a)Açık İstiare:Benzeyenin bulunmayıp sadece benzetilenle yapılan istiaredir
b)Kapalı İstiare:Benzetilenin bulunmayıp sadece benzeyenle yapılan istiaredir
Bir hilal uğruna ya rab ne güneşler batıyor (Aİ)
Ay,altın ağaçlardan yere damlıyordu(Kİ)
Açtım avucumu altına tuttum
Ülkemizde üniversiteden mezun olmuş o kadar fazla fidan bundan böyle meslek de bulamıyor(Aİ)
Bahar gelince bir ağızdan şarkılar söyler kuşlar(Kİ)
Bugün gökten inciler yağıyordu(Aİ)
Galatasaray,Fenerbahçe kalesine gol yağdırdı(Kİ)
Genç adamın sözleri,kızın yüreğini yakıyordu(Kİ)
Sanat,özgürlük bir ortamda zirve atar(Kİ)
Kurban olam,kurban olam,
Beşikte yatan kuzuya(Aİ)
3)KINAYE
Bir sözü ayrıca gerçek ayrıca de mecaz anlamda kullanmaktır
Dikkat:Kinayede daha çok mecaz anlam kastedilir
Mum dibine ışık vermez
Hamama giren terler
Taşıma su ile değirmen dönmez
Yuvarlanan taş yosun tutmaz
Alev düştüğü yeri yakar
Yaptığı hatayı anlayınca yüzü kızardı
4)MECAZI MÜRSEL(AD AKTARMASI)
Benzetme maksat güdülmeden bir sözün ilgili olduğu başka bir söz yerine kullanılmasıdır
İşe alınman için dün şirketle görüştüm(İnsan)
Yarın sınıfı 9H sınıfı yapacak(Öğrenci)
Toplantıya Milliyet gazetesinin kuvvetli kalemleri de geldi(Yazan)
Nihatın golüyle tüm stat ayağa kalktı(Seyirci)
O evine çok bağlı bir insandır(Ailesi)
Bu olay üzerine tüm köy ayaklandı(Halk Müziği)
İstanbul'dan kalkan uçak hemen şimdi Adana'ya indi(Havalimanı)
5)TANI(KİŞİLEŞTİRME)
İnsan dışındaki canlı cansız varlıklara insan özelliği kazandırmaktır
Her teşhiste bununla birlikte kapalı istiare vardır
Güzel gitti diye pınar ağladı
Menekşeler külahını kaldırır
Bir sarmaşık uyanıyordu uykusunda
Geriniyordu bir eski duvarın sıvasında
Toros dağlarının üstüne,
Ay un eledi bütün gece
O çay ağır akar,bezginlik mu bilmem,
Mehtabı hasta mı,solgun mu bilmem
Aheste çek kürekleri mehtap uyanmasın,
Eskici dükkanında asma saat,
Çelik bir şal atmış omuzlarına
Yalnızlığın okşadığı kalbime,yağmurlar gücenmiş,
En hoş türküyü bir kurşun söyler
Bu akşam güz ne kadar serin,
Geceyi hasretle zaman
6)İNTAK(KONUŞTURMA)
İnsan dışındaki varlıkları konuşturmaktırHer intak sanatında tani sanatı vardır;fakat her teşhiste intak sanatı yoktur
Deniz ve Mehtap sordular seni: Neredesin?
Maymun şunu izah etmek istemişti fikrince:
Boşa gitmez kötüye bir suç oluşturan verilince
Dal bir gün dedi fakat tomurcuğuna:
İçimde kanayan yara gibisin
Ey benim sarı tamburam!
Sen ne için inilersin?
İçim oyuk,derdim büyük
Ben onunçün inilerim
Ben oysa toz kanatlı bir kelebeğim,
Minicik gövdeme yüklü Kaf dağı
Adam elini uzattı,bütün onu koparacağı sırada menekşe: Bana dokunma!diye bağırdı
7)TECAHÜLİ ARİF
Anlam inceliği oluşturmak için herkesçe aşina bir gerçeği bilmiyormuş gibi aktarmalıdır
Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?
Benim mi Allahım bu çizgili yüz
Sular mı yandı,neden tunca benziyor misket?
Geç ayrım ettim taşın sert olduğunu
Gökyüzünün başka rengi de varmış,
Su insanı boğar,ateş yakarmış
Şu karşıma göğüs geren,
Taş bağırlı dağlar mısın?
Saçların dalgalı,badana mı sürdün?
Gelmiyorsun artık,bana mı küstün?
İçimde kar donar,buzlar tutuşur,
Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem
8)HÜSNİ TA'LİL
Sebebi bilinen bir olayın meydana gelişini,reel sebebinin açık havada diğer,güzel bir nedene bağlamadır
Gül bahçesi sevgiliden haber geldiği için
Süslendi ve hoş kokular süründü
Mahrum diye bahçemde çiçekler açmıyor bak
Senin o gül yüzünü bakmak için
Sana güneş görmek için doğuyor
Benim kaderime ve yalnızlığıma
Irmaklar bile ağladı
Rüzgar gökte bir gezinti,
Üşürüz her akşam vakti,
Ne sıcak vücutlar gitti,
Toprağı ısıtmak için
Güller kızarır utancından o gonca gül gülünce
Sümbül bükülür kıskancından kakül bükülünce
Bir an önce görülsün diye Akdeniz,
Toroslarda ağaçlar hep çocuk kalır
Toros dağlarının üstüne
Ay, un eledi bütün gece
9) ABARTMA (MÜBALAĞA):
Sözün etkisini sağlamlaştırmak için bir şeyi olduğundan daha çok ya da olduğundan daha az göstermektir
Manda yuva yapmış söğüt dalına,
Yavrusunu sinek kapmış
Alem sele gitti gözüm yaşından
Bir ah çeksem dağı taşı eritir,
Gözüm yaşı değirmeni yürütür
Bir gün gökyüzüne otursam,
Evlerin tavanlarını birer birer açsam
Sıladan ayrıyım,gözümde yaşlar,
Sel olup taşacak bir gün içten
Sana olan aşkım dağı taşı eritir,
Gözümdeki yaşlardan bir deniz olur
Ben oysa toz kanatlı bir kelebeğim,
Ufacık gövdeme yüklü Kaf dağı
Sekizimiz odun çeker,
Dokuzumuz alev yakar
Kaz kaldırmış başın bakar
Kırk gün oldu ,kaynatırım kaynamaz
Sana gizli gelmeyecek makberi kimler kazsın?
Gömelim gel seni tarihe desem,sığmazsın
Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır
10)TEZAT (KARŞITLIK)
Aralarında ilgiden dolayı,birbirine zıt kavramları bir arada kullanmaktır
Ağlarım anı geldikçe gülüştüklerimiz
Niçin böyle düşman görünürsünüz,
Yıllar yılı arkadaş bildiğim aynalar?
İçimde kar donar,buzlar tutuşur,
Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem
Sana çirkin dediler,düşmanı oldum güzelin
Yükseğinde büyük namlı karın var,
Alçağında mor sümbüllü bağın var
Gülmek ol,goncaya münasiptir,
Gözyaşı Dökmek bu,dili hazine gerek
Karlar etrafı bembeyaz bir karanlığa gömdü
11) TEVRİYE (AMACI GIZLEME)
İki öbür anlamı olan bir sözcüğün bir dize veya beyitte iki anlamının da kullanılmasıdır
Tahir Efendi bize kelp demiz (Tahir:özel ad)
İltifatı bu sözde zahirdir
Maliki mezhebim benim zira
İtikadımca kelp Tahirdir
Bu kadar letafet çünkü sende var,
Beyaz gerdanında üstelik ben gerek
O güzel yüzün benli de,
Göğsün niye bensiz?
Sonsuz kalan bu kubbede hoş bir sada imiş,
Ben yarime gül demem,yarim bana gülmedi
Beyefendi ailenin güneşi,sen de ayısın
Sen gittin yaslara büründü cihan,
Soluyor dallarda gül dertli gözü yaşlı
Şu köpek leşi de şurda fuzuli,
böylece içerlediysen tut kıçından
Vur yere de çıksın içindeki ruhi
12)TELMİH (HATIRLATMA)
Laf arasında herkesin bildiği bir olaya ya da kişiye dikkat çekici etme sanatı
Sadakatsiz Aslıya yol bildiren bu,
Keremin sazına yanıt veren bu
Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor teshidi,
Bedrin aslanları oysa bu dek şanlı idi
Ekmek Leyla oldu bire dostlarım,
Mecnun olup ardı sıra giderim
Şu Boğaz harbı nedir?Var mı ancak dünyada eşi?
En buluş orduların yükleniyor dördü beşi
Yırtarım dağları enginlere sığmam taşarım
Gökyüzünde İsa ile,
Tur dağında Musa ile ,
Elindeki asa ile,M
Çağırayım Mevlam seni
13)TARİZ (TAŞ ATMA)
Bir kişiyi iğneleme,bir konuyla alay etme veya sözün tam tersini kastetmedir
Müftü Efendi bize kafir demiş
Tutalım ben ona diyem müselman
Fakat varıldıktan ruzı mahşere,
İkimiz çıkarız orda yalan
Bu ne kudret fakat elifbayı okur ezbere
Tahir Efendi bize kelp demiş,
İltifatı bu iddiaya göre zehirdir,
Maliki mezhebim benim zira,
İtikadımca kelp Tahirdir
Bir nasihatım var zamana uygun,
Tut sözümü yattıkça yat uyuma,
Meşhur bir kelamdır sen kazan sen ye,
El için gereksiz yere yanma
o kadar akıllı ancak bütün sınıfları çift dikiş gidiyor
14)TEKRİR
Anlatımı kuvvetlendirmek için bir sözü sıkça bitmiş etmektir
Beni bende demen,ben değilim,
Bir ben vardır,bende benden öte
Söz ola kese savaşı,
Laf ola kestire başı,
Laf ola oğlu aşı,
Yağ ile bal ede bir söz
Ben güzele güzel demem,
Hoş benim olmayınca
Seni tanımadan önce ben,ben değildim,
Seni tanıdıktan daha sonra fiilen bensizliğin sensizliğin olduğunu anladım
Gece midir insanı hüzünlendiren,
Yahut insan mıdır hüzünlenmek için, Geceyi bekleyen?
Gece midir seni bana düşündüren?
Yoksa ben miyim seni dikkate almak için,
Geceyi bekleyen?
15)TENASÜP (UYMA)
Kasıt yönünden birbiriyle ilgili sözcükleri bir arada kullanmaktır
Deli eder insanı bu dünya,
Bu gece,bu yıldızlar,bu koku,
Bu tepeden tırnağa çiçek açmış ağaç
Artık demir olmak günü gelmişse zamandan,
Meçhule dışarı giden bir gemi kalkar bu limandan (Yahya Kemal Beyatlı)
Arım,balım,peteğim,
Gülüm,dalım,çiçeğim,
Bilsem ama öleceğim,
Tekrar seni seveceğim,
Güller kızarır o gonca gül gülünce,
Sümbül bükülür kıskancından kalül bükülünce
Bu akşam ışık olduk,renk olduk,ses olduk,
Her Tarafta kışla olduk,asker olduk,tüfek olduk
16)LEFF ÜNEŞR
Bir dizede iki ya da daha fazla kavramdan bahsettikten sonradan diğer dizede onlarla ilgili tanımlama yapmaktır
Bakışların kasırga,
Duruşun sakin su,
Biri alabora eder,
Biri boğar
Gönlümde ateştin,gözümde yaştın,
Ne diye tutuştun,ne diye taştın
Ben bir sedefim,sen nisan bulutu,
Ver damlaları,al dairesel inciyi
17)İSTİFHAM(SORU SORMA)
Anlatımı daha etkili ayla getirmek için cevap alma amacı gütmeden soru sormaktır
Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda? (Mehmet Akif Ersoy)
Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?
Benim mi Allahım bu astarlı yüz? (Cahit Sıtkı Tarancı)
Sana bakımlı gelmeyecek makberi kimler kazsın?
Şu karşıma göğüs geren
Taş bağırlı dağlar mısın?
Hangi deli bana zincir vuracakmış?Şaşarım!
Her gün bu değin hoş mi bu deniz?
Böyle mi görünür gökyüzü tekrar tekrar?
18)TEDRİC
Birbiriyle ilgili kavramların bir derece gözetilerek sıralanmasıdır
İki asker,mızrak mızrağa,kılıç kılıca,hançer hançere vuruşmaya başladı
Makbar,makber değil;bir türbe,türbe yok;bir mabet,mabet yok;bir küre,küre değil;bir ölümsüz uzay
19)HAYKIRMA (SESLENME)
Şiddetli duyguları,heyecanları coşkun bir seslenişle anlatmadırDaha fazla ay,ey,hay,ah ünlemleriyle yapılır
Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü! (Arif Nihat Asya)
Ey benim sarı tamburam!
Sen ne için inilersin?
Çatma kurban olayım ey nazlı hilal!
20)CİNAS
Yazılışları aynı,anlamları ayrı sözcüklerin bir arada kullanılmasıdır
Niçin kondun a bülbül kapımdaki asmaya
Ben yarimden ayrılmam götürseler asmaya
Göl kıyısındaki sazların arasında bir saz sesi geliyordu
Kara gözler,
Sürmeli kara gözler,
Gemim deryada kaldı,
Gözlerim kara gözler
Kalem böyle çalınmıştır yazıma,
Yazım kışıma uymaz,kışım yazıma
Böyle bağlar,
Yar başın böyle bağlar,
Gül açmaz,bülbül ötmez,
Yıkılsın böyle bağlar
21) ALİTERASYON
Dize ya da mısrada armoni oluşturacak şekilde,benzer sesin veya hecenin tekrarlanmasıdır
Eylülde melül oldu gönül soldu lale
Bir kaküle meyletti gönül geldi bu ülkü
Seherde seyre koyuldum semayı deryayı
Kara toprak içinde kara karıncayı karanlık gecede görür
Beyaz gerdanında bundan başka ben gerek
22) SECİ
Düz yazıda cümle içinde yapılan uyağa denir
İlahi,kabul senden,ret senden;şifa senden,tasa senden İlahi,iman verdin,daim eyle;ihsan verdin,kaim eyle
Ten cübbesi çak gerek,gönül evi temiz gerek
Ey gönlümün nuru,gönüllerin süruru!
De gül idim ben sana mail sen ettin aklımı zail (Fuzuli) *
 
Edebi sanatlar, edebi eserlerde anlatımı güzelleştirmek, derinleştirmek ve etkileyici bir hale getirmek amacıyla kullanılan görsel, işitsel veya anlamsal öğelerdir. Söz sanatları da bu edebi sanatlar arasında önemli bir yere sahiptir. Özellikle şiirlerde ve düzyazı türlerinde sıkça kullanılan söz sanatları, anlamı zenginleştirmek ve okuyucunun ilgisini çekmek için kullanılır.

Mecaz kavrama dayalı sanatlar, hakiki kavrama dayalı sanatlar ve söze (sese) dayalı sanatlar olmak üzere üç ana kümeye ayrılabilir. Her bir kümeye ait birçok farklı sanat bulunmaktadır. Örneğin, mecaz kavrama dayalı sanatlara örnek olarak teşbih (benzetme), istiare (eğretileme), alegori (değinmece) gibi sanatlar verilebilir. Hakiki kavrama dayalı sanatlardan ise tezat (karşıtlık), mübalağa (abartma), tenasüp (uyarlama) gibi sanatlar örnek gösterilebilir. Söze (sese) dayalı sanatlara ise cinas (sesteşlik), seci (iç uyak), aliterasyon (ses yinelenmesi) gibi sanatlar örnek olarak verilebilir.

Bu söz sanatları, yüzyıllardır edebi eserlerde kullanılmış ve edebiyatın vazgeçilmez bir parçası olmuştur. Günümüz edebiyatında da sıkça karşılaşılan ve okuyucuya farklı bir deneyim sunan bu sanatlar, yazın dünyasının renkli ve etkileyici birer unsuru olarak varlığını sürdürmektedir. Şiirlerde, hikayelerde, romanlarda ve diğer edebi eserlerde bu sanatları farklı şekillerde görebilir ve keyifli bir okuma deneyimi yaşayabilirsiniz.
 

Sahur duası nasıl yapılır

yılbaşı uludağ tatili

Benzer Konular

  • Öneri Öneri
LAF SANATLARI 1)TEŞBİH(BENZETME) Sözü daha etkili duruma getirmek için arasında alaka bulunan iki unsurdan güçsüzü olanı kuvvetli olana benzetmektir Benzetmede dört öğe bulunur: a)Benzenen b)Benzetilen c)Benzetme Yönü d)Benzetme Edatı Bu öğelerin kullanılıp kullanılmaması açısından da üç çeşit...
Cevaplar
1
Görüntüleme
9
  • Öneri Öneri
Edebi Sanatlar Konu Anlatımı Edebi Sanatlar Konu Anlatımı 1TEŞBİH(BENZETME) Sözü daha etkin duruma getirmek için aralarında ilgi yer alan iki unsurdan güçsüzü olanı güçlü olana benzetmektir Benzetmede dört öğe bulunur: a Benzenen b Benzetilen c Benzetme Yönü d Benzetme Edatı Örnekler Binalar...
Cevaplar
1
Görüntüleme
10
  • Öneri Öneri
Edebi Sanatlar nedir,Edebi Sanatlar nelerdir,öss edebiyat konuları Yazınsal Sanatlar Yazınsal Sanatlar hakkında veri YAZINSAL SANATLAR EDEBI SANATLAR Sözü etkin hale getirmek için öbür amaç çağrışımları ya da ses benzerlikleri kullanılır Şair ne dek ince bir manâ, ne değin güzel bir ses bulursa...
Cevaplar
1
Görüntüleme
6
  • Öneri Öneri
Edebi Sanatlar Ornekler Edebi Sanatlar Ornekleri Nelerdir? Edebi Sanatlar ornekleri 1 Ahır ağardı tan yeri reisi cibalden Serhadde yol gorundu Acem tahtgahına 2 Altında mı ustunde midir cenneti ala Elhak bu ne halet, bu ne hoş abı hevadır 3 Ani uzuntuyle bu ruyadan uyandım Tekrar alev gomleği...
Cevaplar
1
Görüntüleme
8
  • Öneri Öneri
2019 Cem Adrian Siyah Bir Veda Opucuğu Tum Şarkı Sozleri Cem Adrian Siyah Bir Veda Opucuğu Şarkı Sozleri 2019 imagescemadriansiyahbirvedaopucugutumsarkisozleri20195ada07d39c8f4 Hoşgeldin Ellerini tanırım ince beyaz gozlerin bakar durur Komur siyaha sesini bağırır sessizliğim yuzunu cizer Keskin...
Cevaplar
1
Görüntüleme
12
  1. Konular

    1. 1.281.557
  2. Mesajlar

    1. 1.679.580
  3. Kullanıcılar

    1. 31.829
  4. Son üye

Geri
Üst Alt