haberci
Efsanevi Üye

İsrail'in İran'a düzenlediği saldırılar ve ABD'nin İran'daki nükleer tesislere yönelik operasyonları sonrasında, Hürmüz Boğazı'nda gemi trafiği devam ederken bazı tankercilerin bu bölgeye girmemek için "U" dönüşü yaptığı belirlendi.
ABD'nin İran'daki nükleer tesislere düzenlediği saldırıların ardından İran Meclisi Ulusal Güvenlik Komisyonu Üyesi İsmail Kevseri, Meclisin Hürmüz Boğazı'nın kapatılması gerektiği yönünde bir karara vardığını ancak nihai kararın Milli Güvenlik Yüksek Konseyi tarafından alınacağını açıkladı.
İran'ın bu konuda alabileceği olası bir karar endişeleri artırırken, Hürmüz Boğazı, küresel ticaretin kritik noktalarından biri olarak dikkatleri üzerine çekiyor.
Şu anda Hürmüz Boğazı'nda gemi trafiği devam ederken, bu stratejik geçidi kullanan gemi sayısında belirgin bir azalma yaşanmamış durumda.
AA muhabirinin MarineTraffic'ten elde ettiği verilere göre, dün akşam itibarıyla 6 büyük tankerin Hürmüz Boğazı'na girmeden "U" dönüşü yaptığı tespit edildi.
Fujairah açıklarından Kuveyt Limanı istikametine yol alan petrol tankeri Marie C, Hürmüz Boğazı'na girmeden rotasını değiştirerek şu an Umman Körfezi'nde bulunuyor.
İngiltere bayraklı petrol tankeri Kohzan Maru, 29 Mayıs'ta Japonya'nın Niigata Limanı'ndan ayrıldı ve şu anda Umman Körfezi'nde beklemekte.
Panama bayraklı ham petrol tankeri Red Ruby, 18 Haziran'da Fujairah açıklarından ayrıldıktan sonra Hürmüz Boğazı'na girmemek için "U" dönüşü yapmıştır.
Güney Kore'den yola çıkan ve Irak petrolü yüklemesi planlanan South Loyalty ham petrol tankeri, Ulsan Limanı'ndan çıkış yaptıktan sonra Hürmüz Boğazı'na girmekten vazgeçti. Ancak daha sonra tekrar rotasını Hürmüz Boğazı'na çevirdi.
Çin'in Zhanjiang Limanı'ndan Birleşik Arap Emirlikleri'ne ham petrol taşıyan Hong Kong bayraklı ham petrol tankeri Coswisdom Lake, Hürmüz Boğazı istikametinde ilerlerken geri dönüş yaparak Birleşik Arap Emirlikleri'nin Zirku Adası Terminali'ne doğru hareket etti.
Norveç bayraklı petrol tankeri Damsgaard da Hürmüz Boğazı yönünde ilerlerken geri dönüş yaparak tekrar Hürmüz Boğazı istikametine doğru yol almıştır. Pakistan'dan yola çıkan geminin Ruwais Limanı'nda yükleme yapması planlanmaktadır.
Hürmüz Boğazı, küresel petrol ve LNG ticaretinin hayati bir noktasıdır. Orta Doğu'daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretiminin dünya pazarlarına taşınmasını sağlayan bu dar su yolunun kapanması büyük etkilere neden olabilir.
Hürmüz Boğazı'ndan geçen petrol ve petrol ürünlerinin yaklaşık %30'u taşınırken, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve Irak gibi ülkelerin petrol sevkiyatı için kritik bir rol oynamaktadır. Ayrıca, dünya petrol tüketiminin beşte biri bu bölgeden karşılanmaktadır.
Günlük yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürününün Hürmüz Boğazı'ndan geçerek Asya pazarlarına ulaştığını görmekteyiz. Bu bölgeden taşınan petrolün önemli bir kısmı Çin'e ihraç edilmektedir.
İran'ın petrol ihracatının büyük bir kısmı da Hürmüz Boğazı üzerinden Çin'e yönlendirilmektedir. Irak'ın petrolünün %85'i de aynı şekilde bu bölgeden geçmektedir.
Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve Irak'ın ihracatının büyük bir bölümünü Hürmüz Boğazı'ndan gerçekleştirdiği bilinmektedir. Küresel doğal gaz ticaretinin de %20'si bu boğazdan geçmektedir, özellikle Katar'ın LNG ihracatının büyük bir kısmı Asya pazarlarına yönlendirilmektedir.