Son Konular

Karadeniz Bölgesinin Müzikleri

Katılım
21 Haziran 2022
Mesajlar
125.573
Tepkime puanı
4
Puan
38
Credits
1.238.246
Karadeniz bölgesi müzik kültürü
Karadeniz bölgesinin müziği
Karadeniz bölgesi müziği hakkında data
Tulum (guda) eşliğinde oynanan horonlar hala canlılığını sürdürmektedir insanlar, bilhassa imece şarkıları ve horon içinde söylenen şarkılar, kişi ve gruplar arasında yapılan atışmalar Laz folkloru içinde kayda değer bir yer miktar
Doğu Karadeniz, zorlu coğrafyasına, hırçın denizine ve sınırlı tarımsal üretimine karşın tarih baştan başa bir çok kültüre beşik olmuş,
Bu kültürel çeşitliliği, diline, geleneklerine ve danslarına da yansıtmıştır Çok ufak bir coğrafyada bu denli farklılığın düzenli birlikteliği folklorik zenginliği de beraberinde getirmiştir
Doğu Karadeniz 'de oynanan Halk Müziği Oyunlarına karşılıklı bir isim olarak Horon denilmektedir
Horon Doğu Karadenizde oynanan oyunların karşılıklı adıdır olmasına ama gerek kullanılan enstrümanlar gerekse ritm, figür özellikleri itibariyle yöreden yöreye farklılıklar gösterir Rize 'den itibaren Trabzon ve Giresun yörelerinde çalgı olarak kemençe, davulzurna ve kaval, Çayeli 'nden doğuya içten gidildikçe Pazar, Hemşin, Çamlıhemşin, Ardeşen, Fındıklı, Arhavi ve Hopa 'da tulum, Artvin yöresinde ise ağırlıklı olarak akordion kullanılmaktadır
Tulumla oynanan horonlar Çayeli 'nden Trabzon 'a doğru gidildikçe bıçakla kesilircesine yerini kemençeye bırakır
Lazlar ve Hemşinliler horonu tulum eşliğinde oynarlar Laz oyunları ve Hemşin oyunları figür ve ritm özellikleri bakımından aynıdır Ancak Lazlar 'ın horonu, daha kavgacı, sert, ve haşin oynadıkları, Hemşinliler 'in ise daha estetik ve ymuşak bir tarzda horonu yorumladıkları görülür Danslarda ortaya çıkan bu koşul sahiden her iki halkın kişilikleri hakında manâlı ipuçları sunmaktadır
Kemençe ile oynanan oyunlarda görülen omuz titretmeler tulumla oynanan oyunlarda pek rastlanmaz Tüm horon türlerinde hareketler çok süratli ve ivedi olmasına karşın tulumla oynanan oyunlarda hareketler yuvarlaktır, ani ve bariz dönüşler yoktur Tüm vucut benzer anda benzer yöne içten hareket eder Tulum sesinde bir derinlik vardır ve Oyunların oynanma süresi arttıkça dinsel ayinleri hatırlatan gizemli bir havaya bürünür
Karadeniz insanlar dansları kendi içinde farklılıklar gösterir Doğu 'da Hopa Pazar arası, Batı 'da ise Çayeli ve Trabzon arası alan kültürel ve dilsel olarak farklılaşırken bu farklılık oyunlara da yansımıştır Tulumla oynanan horon türünde de gerek tulumun melodik yapısı ve lüzum horon figürlerinde farklılıklar bulunmaktadır Batı Hemşinlileri (Pazar) ile Doğu (Hopa) Hemşinlileri ayrıca horonlarda hemde dilsel özellikler bakımından farklılıklar gösterirler
Tulum, dünyanın çoğu uygun benzerlerine rastlanan bir enstrümandır İskoçların Gayda 'sı, Fransızların Cornemuse 'si gibi Milliyetçi görünüm tulumun bir Türk irk çalgısı olduğunu iddia eder Fransızlar 'ın pochette, İngilizler 'in kit adını verdiği yaylı çaygıyla akraba olan karadeniz kemençesinin Anadolu 'ya nezaman geldiği ve hangi yoldan girdiğini vermek güçtür
Kemençe Lazlar aralarında kullanılan bir müzik aletidir Fazla yaygın olmamakla birlikte eşlik çalgısı olarak tulumun bulunamadığı zaman horon oynarken kullanıldığı görülmektedir Keza kemençe eşliğinde Lazlar 'a özgü epope türünde şarkılar da söylenmektedir oysa kemençenin Lazlar arasında en yaygın kullanımı da bu alandır 80 'li yılların ortalarına değin Arhavi 'li Yaşar Turna ve Pazar 'lı Ahmet Güngör kemençe ile Lazca şarkılar söylemişler ve birçok plak yapmışlardır Lazlar tulum kadar olmasada kemençeyi kendilerine yakın bulurlar ve kullanırlar Nevar ama Lazlar 'ın kullandığı kemençe ve kemençeyi kullanış biçimleri Trabzon ve çevresine oranla yapı ve melodiksel anlamda farklıdır Bu noktada Trabzon kemençesi ve Laz kemençesi biçiminde bir farkı görmek mümkündür
Trabzon ve civarında Düz horon, Sıksaray, Kız horonu, Atlama, Bıçak horonu, çift ayak, Kız horonu ve Hotsarı adı verilen horonlar kemençe, davulzurna ve kaval eşliğinde oynanır Çayeli Hopa aralarında ise 3hanu, Memethina, Alikha, Hemşin, Bakhoz, Ortaköy, İki etap, Rize, Phaphilat, Kaçkar, Sabahleyin Horonu, Kotuna, Paaçkul (kız horonu), Yali horonu, harişka adı ile bilinen horonlar tulumla oynanmaktadır Tulumla oynanan oyunlarda en yüksel tempoya iki üçgenin taban olmayan kenarı ve ortaköy horonlarında ulaşılırken, asgari tempolu olan is harişka horonudur Irk aralarında ençok tanıdık oyunlar Hemşin ve Rize horonlarıdır *
 
Karadeniz Bölgesi'nin müzik kültürü oldukça zengin ve çeşitlidir. Özellikle Doğu Karadeniz, coğrafi zorluklarına ve denizinin hırçınlığına rağmen birçok kültüre ev sahipliği yapmıştır. Bu çeşitlilik müziğe, danslara ve geleneklere de yansımıştır.

Doğu Karadeniz'de tulum eşliğinde oynanan horonlar, geleneksel olarak hala canlılığını korumaktadır. Horonlar genellikle Lazi ve Hemşin kültürlerinde önemli bir yer tutar. Tulum, Giresun ve Trabzon çevresinde sıkça kullanılan bir enstrümandır. Oyunlar genellikle horon adını alır ve yöreden yöreye farklılık gösterebilir. Kemençe, davul-zurna ve kaval gibi enstrümanlar da horon oyunlarında sıkça kullanılan çalgılardır.

Lazlar ve Hemşinliler arasında oynanan horonlarda farklılık gözlemlenir. Lazların horonları genellikle kavgacı ve sert bir tarzda iken, Hemşinliler daha estetik ve yumuşak bir tarzda horon oynarlar. Horon oyunlarında gösterilen figürler ve ritm özellikleri ise her iki halkın kişilikleri hakkında ipuçları sunabilir.

Tulumla oynanan horonlarda ise genellikle kemençe kullanılmaktadır. Hareketler yuvarlak ve akıcıdır, vücut bütününde benzer yönlere doğru hareket eder. Tulum sesinde derinlik bulunur ve oyunlar sırasında dinsel bir hava etrafı sarabilir.

Karadeniz insanlarının dansları arasında da farklılıklar vardır. Doğu ve Batı Karadeniz arasında kültürel ve dilsel farklılıklar ön plana çıkar. Tulumla oynanan horonlarda da melodik yapı ve figürlerde farklılıklar gözlemlenir. Kemençe ise genellikle Lazlar arasında kullanılan bir enstrümandır ve horon oyunlarında da sıklıkla kullanılır.

Sonuç olarak, Karadeniz Bölgesi'nin müzik kültürü oldukça zengin ve çeşitlidir. Horon oyunları, enstrümanlar ve dans figürleri yöreden yöreye farklılık göstermektedir ve bu kültürel zenginlik bölgenin önemli bir parçasını oluşturur.
 

Doğu Anadolu Bölgesinin Adetleri

Doğu Anadolu Bölgesinin Bitki Örtüsü Ve Hayvancılık Faaliyetleri

Benzer Konular

  • Öneri Öneri
Artvin ırk oyunları hakkında data Artvin halk oyunları Oyunların çalgıları: Meydanlarda davulzurna, davulklarnet, tulum, garmon Meydanlarda ve kapalı yerlerde Akordion, Mızıka, Kemençe, Klarnet, Tar, Tulumzurna Acara sallaması, Acara sarması – Erkek Bayan, Toplu Acara kız – Ağır bar (üç etap) –...
Cevaplar
1
Görüntüleme
8
  • Öneri Öneri
Ordu Yöresi Halk Oyunları ordunun halk oyunları ordunun oyunları ordu oyun havaları Ordu İli; Horon, Kafkas ve Halay oyunlarının etkisinde bir folklor yapısına sahiptir Onun için oyunlarında olduğu gibi türkülerinde de çabuk temponun ılımlı havası vardır Trabzon ve dolaylarından gelenler...
Cevaplar
1
Görüntüleme
13
  • Öneri Öneri
ordunun halk oyunları,ordu bölgesel oyunları,ordu yöresi insanlar oyunları ORDU INSANLAR OYUNLARI VE FOLKLOR Ordu ili kuruluşu itibariyle genel olarak birçok kavimlerin uğrak ve durak yeri olmuşturO yüzden Ordu ili folklöründe, Ordu'ya gelen kavimlerin büyük etkisi vardır bu nedenle Ordu...
Cevaplar
1
Görüntüleme
5
  • Öneri Öneri
Trabzon Yöresi Halkoyunları Halk oyunları bakımından Horon yöresindedir Karadenizin bu sevimli kentinde danslar bayan ve erkekler tarafından ayrı ayrı yada birlikte icra edilirErkek danslarındaki hareketli,sert figürler bayan danslarında aynı hareketlilikte lakin daha yumuşaktır Türkler Doğu...
Cevaplar
1
Görüntüleme
3
  • Öneri Öneri
Giresunun Yöresel Millet Oyunları, Giresunun Bölgesel Oyunları, Giresunun Millet Oyunları, Giresunun Oyunları, İlimizde iklim şartlarının ve tabiatın çok sert olmadığı bilinmektedir Yöresel olarak daha fazla denizle beraber yaşamayı öğrenmiş, sırtını dağlara vermiş ve toprağını da işlerken...
Cevaplar
1
Görüntüleme
11
  1. Konular

    1. 1.281.596
  2. Mesajlar

    1. 1.679.805
  3. Kullanıcılar

    1. 31.866
  4. Son üye

Geri
Üst Alt