S
SoruCevap
Köpek Sadık Ama Kedi Nankör Değildir !
Köpek Allah'ın yarattığı sanat olarak, diğer canlılılar gibi harika bir varlıktır.
Sahibine karşı gösterdiği vefakarlığı açısından da övülmeye değerdir. İnsanlar için koruma görevi üstelenen sadık bir hizmetkar olduğu tartışılmaz.
"Allah'ın size öğrettiğinden öğrenip eğittiğiniz –köpek gibi- avcı hayvanların sizin için tutup getirdiklerinden yiyiniz.."(Maide, 5/4)
mealindeki ayette, özellikle köpeğin Arapçadaki karşılığı olan KELB kelimesinden türetilen ve eğitenler anlamına gelen "mukellibin" kelimesinin kullanılması, köpeklerin bu işte en ehil avcılar olduğuna işarettir. Bu açıdan köpekler, avcılık, bekçilik, narkotik, güvenlik gibi konularda kullanılabilir. Dini açıdan bir sakıncası olmaz.
Bütün bu iyi yanlarıyla beraber, köpeklerin olumsuz tarafları da vardır: örneğin; görevi insanları korumak iken, bazen onlara zarar verebiliyorlar. Yırtıcı hayvanlardan korumaları gerekirken, kendileri yırtıcı özellikleriyle hareket edebiliyorlar. Bazı hadis rivayetlerinde onlara karşı sergilenen olumsuz tutum, onların bu gibi olumsuz tavırlarına yöneliktir.
önemli bir noktada da, köpekler kendilerine iyilikte bulunan insanlara karşı aşırı derecede bağlanıp, bütün teşekkürlerini -hal dilleriyle- onlara yapmalarıdır. Böylece esbapperestlerin düştüğü şirke girdikleri için, bir sille-i tedip olarak necis damgasını yemiştir.
Bununla beraber, Maliki mezhebinde köpeğin temiz kabul edilmesi, onunla ilgili necislik hükmünün de içtihadi olduğunu göstermektedir. Ayrıca Hanefi mezhebine göre de köpek necis değildir, dokunmanın namaza bir zararı olmaz.
Kedi ise, köpeğin aksine, şükranlarını kendisine iyilikte bulunanlara değil, gerçek Rezzakı olan Yüce Yaratıcısına sunmaktadır.(bk. Sözler, s.334).
Köpek Allah'ın yarattığı sanat olarak, diğer canlılılar gibi harika bir varlıktır.
Sahibine karşı gösterdiği vefakarlığı açısından da övülmeye değerdir. İnsanlar için koruma görevi üstelenen sadık bir hizmetkar olduğu tartışılmaz.
"Allah'ın size öğrettiğinden öğrenip eğittiğiniz –köpek gibi- avcı hayvanların sizin için tutup getirdiklerinden yiyiniz.."(Maide, 5/4)
mealindeki ayette, özellikle köpeğin Arapçadaki karşılığı olan KELB kelimesinden türetilen ve eğitenler anlamına gelen "mukellibin" kelimesinin kullanılması, köpeklerin bu işte en ehil avcılar olduğuna işarettir. Bu açıdan köpekler, avcılık, bekçilik, narkotik, güvenlik gibi konularda kullanılabilir. Dini açıdan bir sakıncası olmaz.
Bütün bu iyi yanlarıyla beraber, köpeklerin olumsuz tarafları da vardır: örneğin; görevi insanları korumak iken, bazen onlara zarar verebiliyorlar. Yırtıcı hayvanlardan korumaları gerekirken, kendileri yırtıcı özellikleriyle hareket edebiliyorlar. Bazı hadis rivayetlerinde onlara karşı sergilenen olumsuz tutum, onların bu gibi olumsuz tavırlarına yöneliktir.
önemli bir noktada da, köpekler kendilerine iyilikte bulunan insanlara karşı aşırı derecede bağlanıp, bütün teşekkürlerini -hal dilleriyle- onlara yapmalarıdır. Böylece esbapperestlerin düştüğü şirke girdikleri için, bir sille-i tedip olarak necis damgasını yemiştir.
Bununla beraber, Maliki mezhebinde köpeğin temiz kabul edilmesi, onunla ilgili necislik hükmünün de içtihadi olduğunu göstermektedir. Ayrıca Hanefi mezhebine göre de köpek necis değildir, dokunmanın namaza bir zararı olmaz.
Kedi ise, köpeğin aksine, şükranlarını kendisine iyilikte bulunanlara değil, gerçek Rezzakı olan Yüce Yaratıcısına sunmaktadır.(bk. Sözler, s.334).