Levye Titreşim Uyarısı Nedir?

Google AMP nedir? AMP nasıl kullanılır?

En Etkileyici Romanlar

Katılım
21 Haziran 2022
Mesajlar
126.738
Tepkime puanı
6
Puan
38
Credits
1.261.106
Stick shaker durumu, mekanik bir uyarıdır ve herhangi bir şekilde ikaz uyarı ışığı ile pilotlara bildirilmez Stick shaker'ın Türkçe karşılığı ?levye titreşimi'dir ?
Stick shaker bir uçağın seyir hızının olması gerekenden daha düşük olduğu durumlarda sözkonusu olurMesela bir Boeing 757 en düşük seyir hızı olan 180knottan daha az bir hız da ilerlerse uçak hemen stick shaker durumuna geçer, bu durum pilotların hiç karşılaşmak istemedikleri bir durumdur hatta 1996 öncesine dek birçok pilot bu durumu simulasyonda dahi yaşamamıştır Stick shaker durumu minimum hızda seyir halinde olan uçağın bir kademe daha aşağı hızda ilerlemeye çalışması esnasında hidrolik sisteminin pilotların levyelerine verdiği yüksek oranda titreşim halidir
Titreşimin olmasının sebebi, uçağın motorlarının neredeyse duracak devirde çalışmasından ötürüdür Levye titreşim uyarısı kendisini uçağın düşük irtifada olduğu ve asılma durumlarında gösterir, böyle bir durumda uçağın hızının, burnunun dalışa getirilerek artırılması gerekir aksi halde uçağın motorlarının durması kaçınılmazdır motorları duran bir uçak kolayca kontrolden çıkar ve buda ölümcül kazalara sebep olur Levye titreşim yani stick shaker uyarısı olduğu zaman uçağın kontrolü oldukça güçleşir böyle bir durumla karşılaşan pilot şaşırıp ne yapacağını bilemeyebilir Öyle ki, 1996'da Santa Domingodan Frankfurta uçan Birgen Aira ait bir 757 pitot tüplerinden birinin tıkanması sebebiyle pilotları seyrettikleri hız konusunda hataya düşürmüş ve uçak stick shaker uyarısı vermiştir bu uyarıya rağmen kaptan pilot gerekli olan hamleyi uygun bir şekilde yapamadığı için uçak Atlas Okyanusuna çakılmıştır Bu kazanın ardından pilotaj eğitimlerinde stick shaker durumunda ne yapılması gerektiği konusunda ders verilmeye başlanıldı
Stick shaker durumuyla daha önce karşılaşılmamış ise, bu durum pilotlar için bir kabustur bunun nedeni levye titreşim uyarısı esnasında en 2 farklı uyarının daha meydana gelmesidir Birden fazla uyarıya karşı soğuk kanlılıkla tepki vermesi gereken pilotlar bazen bu soğuk kanlılıklarını korumayı beceremiyorlar Bu duruma en iyi örnek, 1996'da meydana gelen bir kazasıdır, bu kazada Aero Peruya ait bir 757 stick shaker uyarısı verip Okyanusa çakılmıştır
 
Levye titreşimi (Stick Shaker), uçağın seyir hızının belirli bir sınırın altında olduğunda pilotlara mekanik olarak verilen bir uyarıdır. Bu durum, uçağın motorlarının neredeyse duracak devirde çalışması sebebiyle oluşur. Stick shaker, pilotlara düşük hızda seyir yapılması durumunda uçağın kontrolünün kaybolabileceğini ve ciddi tehlikelerle karşılaşabilecekleri konusunda bilgi verir.

Stick shaker uyarısı, genellikle düşük irtifada ve askıda kalma durumlarında ortaya çıkar. Pilotlar, bu durumda uçağın hızını artırmak için burnun dalış açısı değiştirerek müdahale etmelidirler. Aksi halde uçak motorlarının durması kaçınılmaz olabilir ve bu da ölümcül kazalara neden olabilir.

Bu uyarıya doğru tepki vermek, pilotların soğukkanlı kalmaları ve doğru kararları almalarını gerektirir. Özellikle birden fazla uyarı ile karşılaşıldığında pilotların dikkatli ve hızlı bir şekilde doğru müdahaleleri yapmaları kritik önem taşır. Stick shaker durumuyla karşılaşılmamış pilotlar için bu durum kabus olabilir çünkü bu durumla birlikte genellikle diğer uyarılar da devreye girer ve pilotların zamanında ve doğru kararlar vermelerini zorlaştırabilir.

Özetle, stick shaker uyarısı, uçağın güvenliği için ciddi bir uyarı işaretidir ve pilotların doğru tepki vermesi gereken kritik bir durumdur. Bu tür durumların pilotaj eğitimlerinde detaylı olarak işlenmesi ve pilotların bu tür durumlarla nasıl başa çıkacaklarını öğrenmeleri oldukça önemlidir.
 

Google AMP nedir? AMP nasıl kullanılır?

En Etkileyici Romanlar

  1. Konular

    1. 1.283.029
  2. Mesajlar

    1. 1.684.305
  3. Kullanıcılar

    1. 32.293
  4. Son üye

Geri
Üst Alt