haberci
Meraklı Üye
Pyrrhonculuk (Pironculuk) Ne Demektir?
Pyrrhon'un şuphecilik oğretisi
İnsan duşuncesinde metafizik uydurmalara bir tepki olarak beliren şuphecilik antikcağ Yunan bilgicileriyle başlar Ama bir felsefe cığırı olarak şuphecilik antikcağ Yunan duşunuru Pyrrhon ya da Pyrron (İO 365275)'nun oğretisidir Pyrrhon şupheciliğine felsefe dilinde kokten şuphecilik de denir Pyrrhonculuk, SokratesPlatonAristoteles uclusunun ortak cabayla kotarıp yerleştirdikleri bilgi tutkusuna karşı bir tepki olarak belirmiştir Pyrrhon, kukusuz, duşuncelerinin kaynağını ozellikle Gorgias ve Protagoras gibi bilgicilerde buluyordu Tarihsel surecte zorunlu bir aşama olan Pyrrhonculuk, gercekte torebilimsel (ahlaksal N) bir oğretidir Pyrrhon'un amacı bireysel mutluluğu sağlamaktı Bunun icin de, gerekli bilimsel verilerden yoksun bulunan insan duşuncesinin celişik sorunlarla kurgulara kapılarak boşuna tedirgin edilmesini onlemek istiyordu İnsanlara, nesneler ustune kesin yargılardan kacınılması yoluyla ruhsal dinginliğe ulaşmalarını oğutlemekteydi Bu oğutlerle antikcağın ilkel inakcılığını kokunden sarsıyordu Elis'li Pyrrhon'a gore nesnelerin ozu anlaşılamaz, bundan oturu kesin bilgi olanaksızdır Hicbir duşunce yoktur ki tersi de tanıtlanmasın Bilgiyi ne doğrulamalı ne de yadsımalıdır, kuşkulanmak yeter Yapılacak tek ve en doğru iş yargıdan kacınmak'tır İnsanlar ancak nesnelerin gorunuşlerini tanıyabilirler, ama eylemlerini bu gorunuşlerle duzenleyebilirler ki bu da onlara yetmelidir Mutluluk, SokratesPlatonAristoteles uclusunun ilerisurduğu gibi bilgide ve bilgelikte değil gonul rahatlığı'ndadır Bu gonul rahatlığını da kesin bilgiler edinmek icin boşuna cabalar değil, tasasızlık sağlar Gorulduğu gibi Pyrrhon ne metafizikciler gibi bilginin varlığını, ne de bilgiciler gibi bilginin olanaksızlığını savunmaktadır (? N) Onun dilediği sadece kavranılmaz olanın askıda bırakılması ve kesin yargılardan kacınılmasıdır Ne var ki bu şuphecilik gene de nesnel gerceğin bilinemeyeceği zorunlu sonucuna varır
Pyrrhon'un şuphecilik oğretisi
İnsan duşuncesinde metafizik uydurmalara bir tepki olarak beliren şuphecilik antikcağ Yunan bilgicileriyle başlar Ama bir felsefe cığırı olarak şuphecilik antikcağ Yunan duşunuru Pyrrhon ya da Pyrron (İO 365275)'nun oğretisidir Pyrrhon şupheciliğine felsefe dilinde kokten şuphecilik de denir Pyrrhonculuk, SokratesPlatonAristoteles uclusunun ortak cabayla kotarıp yerleştirdikleri bilgi tutkusuna karşı bir tepki olarak belirmiştir Pyrrhon, kukusuz, duşuncelerinin kaynağını ozellikle Gorgias ve Protagoras gibi bilgicilerde buluyordu Tarihsel surecte zorunlu bir aşama olan Pyrrhonculuk, gercekte torebilimsel (ahlaksal N) bir oğretidir Pyrrhon'un amacı bireysel mutluluğu sağlamaktı Bunun icin de, gerekli bilimsel verilerden yoksun bulunan insan duşuncesinin celişik sorunlarla kurgulara kapılarak boşuna tedirgin edilmesini onlemek istiyordu İnsanlara, nesneler ustune kesin yargılardan kacınılması yoluyla ruhsal dinginliğe ulaşmalarını oğutlemekteydi Bu oğutlerle antikcağın ilkel inakcılığını kokunden sarsıyordu Elis'li Pyrrhon'a gore nesnelerin ozu anlaşılamaz, bundan oturu kesin bilgi olanaksızdır Hicbir duşunce yoktur ki tersi de tanıtlanmasın Bilgiyi ne doğrulamalı ne de yadsımalıdır, kuşkulanmak yeter Yapılacak tek ve en doğru iş yargıdan kacınmak'tır İnsanlar ancak nesnelerin gorunuşlerini tanıyabilirler, ama eylemlerini bu gorunuşlerle duzenleyebilirler ki bu da onlara yetmelidir Mutluluk, SokratesPlatonAristoteles uclusunun ilerisurduğu gibi bilgide ve bilgelikte değil gonul rahatlığı'ndadır Bu gonul rahatlığını da kesin bilgiler edinmek icin boşuna cabalar değil, tasasızlık sağlar Gorulduğu gibi Pyrrhon ne metafizikciler gibi bilginin varlığını, ne de bilgiciler gibi bilginin olanaksızlığını savunmaktadır (? N) Onun dilediği sadece kavranılmaz olanın askıda bırakılması ve kesin yargılardan kacınılmasıdır Ne var ki bu şuphecilik gene de nesnel gerceğin bilinemeyeceği zorunlu sonucuna varır