S
SoruCevap
Ruhun Mertebeleri Var mıdır
ruh kotuleşirmi ruh mertebe kat edebilirmi
Allah (cc) ruhu kendisine itaatkar, kutsi ve şerefli bir mahlUk olarak yaratmıştır
“Bu yuzden onu (insan sUretinde yaratıp) duzelttiğimde ve ona (yarattığım) rUhumdan uflediğimde, hemen ona secde ediciler olarak yere kapanın (Sad, 72)
“Şanım hakkı icin (biz), Ademoğullarını şerefli kıldık; onları karada ve denizde (ceşitli nakil vasıtaları uzerinde) taşıdık; onları temiz şeylerden rızıklandırdık ve onları yarattıklarımızın bircoğuna faziletli tutarak ustun kıldık (İsra, 70)
Allah (cc) “ (yarattığım) ruhumdan … “…Ademoğullarını şerefli kıldık … tabirleriyle ruhun kendisine itaatkar, kutsi ve şerefli bir mahlUk olarak yaratıldığını bildirmektedir
Nefsin isteklerine uyan ruh zamanla kotuleşir Eğer pişman olup tovbe etmezse işlediği gunahlardan zevk alır hale gelir
“İşte (nefsinin) arzusunu kendisine ilah edinen ve Allah’ın (ezeli olan) bir ilim uzere (kufurlerindeki inatları yuzunden) dalalete attığı, kulağını ve kalbini muhurlediği, gozunun uzerine de bir perde cektiği kimseyi gordun mu? Peki, onu Allah’tan sonra kim hidayete erdirebilir? Hic ibret almıyor musunuz?
Halbuki (onlar): “O (hayat), ancak bizim bu dunya hayatımızdır; (burada) oluruz ve (burada) yaşarız; hem bizi ancak zaman helak eder! dediler Halbuki onların bu hususta hicbir bilgileri yoktur Doğrusu onlar ancak zanda bulunuyorlar (Casiye, 2324)
İnsan, bedenini haramlarla kirlettiği gibi ruhunu da nefsin kotu istek ve arzularına uymakla kirletir Sonunda ruh tamamıyla gunahlarla kararırsa nefis gibi haram işlemekten zevk alıp, ovunur hale gelir
Eğer rUh tamamıyla kararmadıysa işlediği gunahlar, her an kalbi ve vicdanı vasıtasıyla onu rahatsız eder Eğer nefsini yener ve tovbe ederse Allah’ın (cc) lutfu ile ruh bir anda terakki edip asıl mahiyetine geri donebilir
“Tevbe edip, pişman olan gunahkar, kalbi mahzun olan kimse demektir Allah, onun yanındadır Nitekim Hz Peygamber (asm), bir hadisi kutside, Cenabı Hakk ın “Ben, kalpleri mahzun kimselerin yanındayım buyurduğunu haber vermiştir
(Keşfu’lHafa, 1203)
“Allah katında (makbUl olan) tevbe, ancak o kimselerin (tevbesi)dir ki, bilmeyerek gunah işlerler, sonra da cok gecmeden tevbe ederler İşte onlar var ya, Allah, onların tevbelerini kabUl eder Cunki Allah, Alim (hakkıyla bilen)dir, Hakim (her işi hikmetli olan)dır (Nisa, 17)
Ruh, kendisine verilen kuvveleri vasat mertebede kullanmayı başarırsa yuksek mertebelere ulaşır
Allah (cc) şu dunya hayatına imtihan icin gonderdiği insan ruhuna maddi bedeninde yaşayabilmesi icin ozel uc kuvve vermiştir Bu kuvvelerin her birisi nefis ve şeytan ile girdiği mucadelede tefrit, vasat ya da ifratdereceleriyle ruha ya kemale doğru terakki verir ya da iyice suflileştirip manen olu olarak tabir edebileceğimiz hale getirir
1 Kuvvei Şeheviyei Behimiye
Tefrit mertebesi: Humuddur Yani ne helale ve ne de harama şehveti yoktur
İfrat mertebesi: Fucurdur Boyleleri başkalarının namuslarına goz diker
Vasat mertebesi: İffettir Helaline şehvet duyar Harama şehveti yoktur
2Kuvvei Sebuiyei Gadabiye
Tefrit mertebesi: Cebanettir Boyle kişiler korkulmayan şeylerden bile korkar
İfrat mertebesi: Tehevvurdur Ne maddi ve ne manevi hicbir şeyden korkmaz İnsan bu durumda iken butun zulumleri yapabilir
Vasat mertebesi: Şecaattir Dini icin canını feda eder Meşru olmayan hicbir şeye de karışmaz
3 Kuvvei Akliyei Melekiye
Tefrit mertebesi: Gabavettir Hicbir şeyden haberi olmaz
İfrat mertebesi: Cerbezedir Hakkı batıl, batılı hak suretinde gosterecek zekaya sahip olup, insanları aldatır
Vasat mertebesi: Hikmettir Hakkı bilir ve ona uyar Batılı bilir ondan da kendini ceker
ruh kotuleşirmi ruh mertebe kat edebilirmi
Allah (cc) ruhu kendisine itaatkar, kutsi ve şerefli bir mahlUk olarak yaratmıştır
“Bu yuzden onu (insan sUretinde yaratıp) duzelttiğimde ve ona (yarattığım) rUhumdan uflediğimde, hemen ona secde ediciler olarak yere kapanın (Sad, 72)
“Şanım hakkı icin (biz), Ademoğullarını şerefli kıldık; onları karada ve denizde (ceşitli nakil vasıtaları uzerinde) taşıdık; onları temiz şeylerden rızıklandırdık ve onları yarattıklarımızın bircoğuna faziletli tutarak ustun kıldık (İsra, 70)
Allah (cc) “ (yarattığım) ruhumdan … “…Ademoğullarını şerefli kıldık … tabirleriyle ruhun kendisine itaatkar, kutsi ve şerefli bir mahlUk olarak yaratıldığını bildirmektedir
Nefsin isteklerine uyan ruh zamanla kotuleşir Eğer pişman olup tovbe etmezse işlediği gunahlardan zevk alır hale gelir
“İşte (nefsinin) arzusunu kendisine ilah edinen ve Allah’ın (ezeli olan) bir ilim uzere (kufurlerindeki inatları yuzunden) dalalete attığı, kulağını ve kalbini muhurlediği, gozunun uzerine de bir perde cektiği kimseyi gordun mu? Peki, onu Allah’tan sonra kim hidayete erdirebilir? Hic ibret almıyor musunuz?
Halbuki (onlar): “O (hayat), ancak bizim bu dunya hayatımızdır; (burada) oluruz ve (burada) yaşarız; hem bizi ancak zaman helak eder! dediler Halbuki onların bu hususta hicbir bilgileri yoktur Doğrusu onlar ancak zanda bulunuyorlar (Casiye, 2324)
İnsan, bedenini haramlarla kirlettiği gibi ruhunu da nefsin kotu istek ve arzularına uymakla kirletir Sonunda ruh tamamıyla gunahlarla kararırsa nefis gibi haram işlemekten zevk alıp, ovunur hale gelir
Eğer rUh tamamıyla kararmadıysa işlediği gunahlar, her an kalbi ve vicdanı vasıtasıyla onu rahatsız eder Eğer nefsini yener ve tovbe ederse Allah’ın (cc) lutfu ile ruh bir anda terakki edip asıl mahiyetine geri donebilir
“Tevbe edip, pişman olan gunahkar, kalbi mahzun olan kimse demektir Allah, onun yanındadır Nitekim Hz Peygamber (asm), bir hadisi kutside, Cenabı Hakk ın “Ben, kalpleri mahzun kimselerin yanındayım buyurduğunu haber vermiştir
(Keşfu’lHafa, 1203)
“Allah katında (makbUl olan) tevbe, ancak o kimselerin (tevbesi)dir ki, bilmeyerek gunah işlerler, sonra da cok gecmeden tevbe ederler İşte onlar var ya, Allah, onların tevbelerini kabUl eder Cunki Allah, Alim (hakkıyla bilen)dir, Hakim (her işi hikmetli olan)dır (Nisa, 17)
Ruh, kendisine verilen kuvveleri vasat mertebede kullanmayı başarırsa yuksek mertebelere ulaşır
Allah (cc) şu dunya hayatına imtihan icin gonderdiği insan ruhuna maddi bedeninde yaşayabilmesi icin ozel uc kuvve vermiştir Bu kuvvelerin her birisi nefis ve şeytan ile girdiği mucadelede tefrit, vasat ya da ifratdereceleriyle ruha ya kemale doğru terakki verir ya da iyice suflileştirip manen olu olarak tabir edebileceğimiz hale getirir
1 Kuvvei Şeheviyei Behimiye
Tefrit mertebesi: Humuddur Yani ne helale ve ne de harama şehveti yoktur
İfrat mertebesi: Fucurdur Boyleleri başkalarının namuslarına goz diker
Vasat mertebesi: İffettir Helaline şehvet duyar Harama şehveti yoktur
2Kuvvei Sebuiyei Gadabiye
Tefrit mertebesi: Cebanettir Boyle kişiler korkulmayan şeylerden bile korkar
İfrat mertebesi: Tehevvurdur Ne maddi ve ne manevi hicbir şeyden korkmaz İnsan bu durumda iken butun zulumleri yapabilir
Vasat mertebesi: Şecaattir Dini icin canını feda eder Meşru olmayan hicbir şeye de karışmaz
3 Kuvvei Akliyei Melekiye
Tefrit mertebesi: Gabavettir Hicbir şeyden haberi olmaz
İfrat mertebesi: Cerbezedir Hakkı batıl, batılı hak suretinde gosterecek zekaya sahip olup, insanları aldatır
Vasat mertebesi: Hikmettir Hakkı bilir ve ona uyar Batılı bilir ondan da kendini ceker