haberci
Efsanevi Üye

İran ve İsrail arasında ateşkes ilan edilirken, Tahran, ABD'nin nükleer santrallere yönelik saldırısının ardından "Hürmüz Boğazı" kozunu kullanma tehdidinde bulundu. İran, dünya petrol ticareti için kritik öneme sahip olan Hürmüz Boğazı'nı kapatma olasılığını gündeme getirirken, net bir karar henüz alınmış değil.
TÜRKİYE'NİN HÜRMÜZ KAPATILIRSA STRATEJİSİ NE OLACAK? İran'ın sadece Hürmüz Boğazı'nı kapatma tehdidi, petrol fiyatlarını etkilemeye başladı. Eğer Hürmüz gerçekten kapatılırsa, Türkiye'nin nasıl bir yol izleyeceği ise merak konusu haline geldi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, CNN Türk'te yayınlanan bir programda bu konuya açıklık getirdi.
URALOĞLU: TÜRKİYE'Yİ ETKİLEME İHTİMALİ VAR Türkiye'nin etkilenmemesi için alternatif planlarının olduğunu belirten Uraloğlu şunları dile getirdi: "Hürmüz Boğazı'nın kapanma ihtimali, dünya petrol piyasalarında yüzde 15'e varan dalgalanmalara yol açtı. Türkiye'nin petrol ihtiyacının yüzde 30'u Hürmüz Boğazı üzerinden karşılanıyor. Dolayısıyla Türkiye'nin etkilenmemesi mümkün değil. Ancak enerji bakanımızla görüşerek alternatif yollar belirledik. Türkiye'nin Irak, Azerbaycan, Rusya gibi alternatif kaynakları var ve ayrıca depolama kapasitesi mevcut.
"YEDİĞİMİZ DARBE AZ OLURDU" Bu durumda ciddi bir darbe alacağımızı söyleyebilirim. Ancak alternatif kanallarımız olduğu için etkileri en aza indirebiliriz. Örneğin, Kalkınma Yolu Koridoru Projesi, Basra Körfezi'nden ülkemize doğru uzanan bir demiryolu ve enerji nakil hattı ağıdır. Bu proje tamamlandığında petrol ve doğal gaz taşımacılığı sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilebilir ve piyasalar bu kadar sarsılmazdı."
HÜRMÜZ BOĞAZININ ÖNEMİNİN FARKINDA OLUN Basra Körfezi'nin girişinde bulunan stratejik Hürmüz Boğazı, Orta Doğu'daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gazın dünya pazarlarına taşınmasını sağlayan kritik bir geçittir. Bu dar su yolundan geçen ham petrolün yaklaşık üçte biri dünya geneline sevk edilir. Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi Orta Doğu ülkelerinin petrol ve gaz sevkiyatında büyük rol oynayan Hürmüz Boğazı, küresel petrol tüketiminin beşte birini karşılamaktadır.
Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürününün geçtiği Hürmüz Boğazı, özellikle Çin ve diğer Asya ülkelerinin enerji ihtiyaçlarını karşılamada kilit bir rol oynamaktadır. İran'ın büyük bir kısmı Hürmüz Boğazı üzerinden Çin'e ihraç edilen petrolünün yanı sıra, Irak'ın petrolünün yüzde 85'i de bu geçitten geçmektedir.
Suudi Arabistan'ın yüzde 35, Birleşik Arap Emirlikleri'nin yüzde 20 ve Irak'ın yüzde 17'si gibi oranlarla Hürmüz Boğazı'ndan taşınan petrol, Orta Doğu ülkelerinin ihracatının büyük bir kısmını oluşturur. Ayrıca, küresel doğal gaz ticaretinin yüzde 20'si de bu boğazdan geçmektedir. Katar'ın Hürmüz Boğazı'ndan ihraç ettiği LNG'nin büyük bir kısmı Asya'ya yönlendirilirken, geri kalanı Avrupa'ya sevk edilmektedir.