Abdest Hangi İbadetlerin On Şartıdır ?
Abdestin İbadetler Acısından Onemi
İslam Dini ile temizliğin uzerinde hassasiyetle durulmuş, temizlik icin fıkhi hukumler getirilmiştir Peygamber Efendimizin dilinden İslam Dininin Temizliğe verdiği değer “temizlik İmanın yarısıdır ifadesiyle subut bulmuştur Temizlik bazı ibadetler icin on şart olarak gerekli kılınmıştır Temizlenme yollarından biri ise abdesttir Namaz icin farz olarak kabul edilen abdest hukmi bir temizliktir ki, bedeni temizlemesinin yanı sıra manevi kirleri de temizlemektedir
Farsca ab (su) ve dest (el) kelimelerinden oluşan ve el suyuanlamına gelen abdest, belirli ibadetlerin ifasının on şartı olan ve kendisi de ibadet mahiyetinde gorulen bir nevi hukmi temizliktir Arapca karşılığı guzellik, temizlik ve parlaklık anlamına gelen vudUdur Fıkıhta abdest, belli uzuvları usulune uygun olarak su ile yıkamak ve bazılarını da eldeki su ıslaklığı ile meshetmekşeklindeki ibadet temizliği olarak tarif edilir
Abdestle ilgili olarak Kur'anı Kerim'de, Ey iman edenler! Namaza kalktığınızda yuzlerinizi, dirseklere kadar kollarınızı yıkayın, başınızı meshedin ve topuklara kadar ayağınızı yıkayın Eğer su bulamazsanız temiz toprakla teyemmum edin(elMaide 56) buyurulur Bu ayet Medine doneminde nazil olmuş ise de, muslumanların Mekke doneminde mi`rac gecesinde namazın farz kılınmasından itibaren namaz oncesinde mendup bir davranış olarak abdest aldıkları bilinmektedir Ayet bunu mustakil bir hukumle teyit etmiş, ayrıca abdestin her amel icin değil namaz icin farz kılındığını acıklamıştır Hz Peygamber de hem muslumanlara fiili olarak abdestin nasıl alınacağını gostermiş hem de abdestsiz olarak kılınacak hicbir namazın Allah katında kabul olunmayacağını belirtmiştir (Buhari, VudU, 2; İbn Mace, Taharet, 47)
Abdest başlı başına maddi temizlik ozelliği de taşıyıp sağlık acısından bir dizi faydalar icermekle birlikte esasen hukmi temizlik işlemi ve arınma yoludur Bunun icin de fıkıh dilinde maddi kirlilikten temizlenme necasetten taharetolarak anılır; hukmi kirlilik olan hadesten temizlik ise birer hukmi temizlik usulleri olan abdest ve gusulle olur Abdest ile ağız, diş, burun, el, yuz ve ayaklar gibi kirlenmeye ve dışarıdan gelecek mikroplara en acık uzuvlar gunde birkac defa su ile temizlenir Bu sayede vucudun sinir sistemi ve kan dolaşımı daha duzenli hale gelir ve vucuda fizikitıbbi bircok fayda sağlar Ayrıca abdest, namaz ibadetini ifa icin yuce Allah'ın huzuruna cıkacak muminin manevi ve ruhi hazırlık ve temizliği de demektir Bu yuzden abdest, maddi temizlikle manevi temizliği birleştirici, muslumana manevi yonden destek ve guc sağlayıcı bir anlam ve oneme sahiptir
diyanetgovtr
Abdestin İbadetler Acısından Onemi
İslam Dini ile temizliğin uzerinde hassasiyetle durulmuş, temizlik icin fıkhi hukumler getirilmiştir Peygamber Efendimizin dilinden İslam Dininin Temizliğe verdiği değer “temizlik İmanın yarısıdır ifadesiyle subut bulmuştur Temizlik bazı ibadetler icin on şart olarak gerekli kılınmıştır Temizlenme yollarından biri ise abdesttir Namaz icin farz olarak kabul edilen abdest hukmi bir temizliktir ki, bedeni temizlemesinin yanı sıra manevi kirleri de temizlemektedir
Farsca ab (su) ve dest (el) kelimelerinden oluşan ve el suyuanlamına gelen abdest, belirli ibadetlerin ifasının on şartı olan ve kendisi de ibadet mahiyetinde gorulen bir nevi hukmi temizliktir Arapca karşılığı guzellik, temizlik ve parlaklık anlamına gelen vudUdur Fıkıhta abdest, belli uzuvları usulune uygun olarak su ile yıkamak ve bazılarını da eldeki su ıslaklığı ile meshetmekşeklindeki ibadet temizliği olarak tarif edilir
Abdestle ilgili olarak Kur'anı Kerim'de, Ey iman edenler! Namaza kalktığınızda yuzlerinizi, dirseklere kadar kollarınızı yıkayın, başınızı meshedin ve topuklara kadar ayağınızı yıkayın Eğer su bulamazsanız temiz toprakla teyemmum edin(elMaide 56) buyurulur Bu ayet Medine doneminde nazil olmuş ise de, muslumanların Mekke doneminde mi`rac gecesinde namazın farz kılınmasından itibaren namaz oncesinde mendup bir davranış olarak abdest aldıkları bilinmektedir Ayet bunu mustakil bir hukumle teyit etmiş, ayrıca abdestin her amel icin değil namaz icin farz kılındığını acıklamıştır Hz Peygamber de hem muslumanlara fiili olarak abdestin nasıl alınacağını gostermiş hem de abdestsiz olarak kılınacak hicbir namazın Allah katında kabul olunmayacağını belirtmiştir (Buhari, VudU, 2; İbn Mace, Taharet, 47)
Abdest başlı başına maddi temizlik ozelliği de taşıyıp sağlık acısından bir dizi faydalar icermekle birlikte esasen hukmi temizlik işlemi ve arınma yoludur Bunun icin de fıkıh dilinde maddi kirlilikten temizlenme necasetten taharetolarak anılır; hukmi kirlilik olan hadesten temizlik ise birer hukmi temizlik usulleri olan abdest ve gusulle olur Abdest ile ağız, diş, burun, el, yuz ve ayaklar gibi kirlenmeye ve dışarıdan gelecek mikroplara en acık uzuvlar gunde birkac defa su ile temizlenir Bu sayede vucudun sinir sistemi ve kan dolaşımı daha duzenli hale gelir ve vucuda fizikitıbbi bircok fayda sağlar Ayrıca abdest, namaz ibadetini ifa icin yuce Allah'ın huzuruna cıkacak muminin manevi ve ruhi hazırlık ve temizliği de demektir Bu yuzden abdest, maddi temizlikle manevi temizliği birleştirici, muslumana manevi yonden destek ve guc sağlayıcı bir anlam ve oneme sahiptir
diyanetgovtr