Alevilerin Yemeği Yenir mi?
Şafii, Hanefi, Alevi, Sünni gibi mezhep ve fırkaları ele alıp ihtilafa vesile olacak şeyleri söylememek daha uygundur. Bu zamanda memleket sükun ve huzura çok muhtaçtır. Bunun için şu veya bu fırkadan söz etmeden Müslüman ile Müslüman olmayanı, kısaca beyan edip üzerine terettüp eden hükmü izah edeceğiz. Şöyle ki:
Müslüman, başta emir ve nehiyleri olmak üzere İslam'ın tümünü kabul edip inanan kimsedir. Yani namaz, oruç, zekat, hac, abdest, gusül ve benzeri emirlerle kati, zina, içki, riba ve benzeri nehiyleri kabullenip tasdik edendir. Bunlara inanmayan da Müslüman değildir. Bunlara inandığı halde görevini yerine getirmeyen kimse günahkar olmakla beraber yine Müslümandır. Müslüman olmayan kimse kitabi -Yahudi veya Hristiyan- olduğu takdirde istisnasız bütün yemeklerini yememizde sakınca yoktur.
Yalnız Şafii mezhebine göre bazı şartları vardır.
Hristiyan ve Yahudi olsa o şartları tahakkuk etmedikçe kitabi tarafından kesilen hayvanın eti yenilmez. Ama yağ, peynir, çökelek ve ekmek gibi yemekleri mubahtır.
Asrı saadette Şam'dan, Medine-i Münevvere'ye peynir götürülürdü. Peynir mayasını küçük olarak kesilen kuzunun midesinden edindikleri gibi, domuzun midesinden de edindikleri halde Peygamber (asm) onun durumunu sormadan yedi. Yalnız gayri müslimlerin yemeğini yememek daha iyidir. (Tuhfetü'l-Muhtaç .l. 308; Halil Günenç, Günümüz Meselelerine Fetvalar)
Yahudi ve Hristiyanların kestiklerini ve pişirdiklerini yememiz caiz ve helal olduğuna göre, bir Alevinin kestiğini yemek elbette daha önce caiz ve helal olur. Fakat kendine Alevi dediği halde inanmayan (ateist-dinsiz) bir kimsenin kestiği yenilmez.
Şafii, Hanefi, Alevi, Sünni gibi mezhep ve fırkaları ele alıp ihtilafa vesile olacak şeyleri söylememek daha uygundur. Bu zamanda memleket sükun ve huzura çok muhtaçtır. Bunun için şu veya bu fırkadan söz etmeden Müslüman ile Müslüman olmayanı, kısaca beyan edip üzerine terettüp eden hükmü izah edeceğiz. Şöyle ki:
Müslüman, başta emir ve nehiyleri olmak üzere İslam'ın tümünü kabul edip inanan kimsedir. Yani namaz, oruç, zekat, hac, abdest, gusül ve benzeri emirlerle kati, zina, içki, riba ve benzeri nehiyleri kabullenip tasdik edendir. Bunlara inanmayan da Müslüman değildir. Bunlara inandığı halde görevini yerine getirmeyen kimse günahkar olmakla beraber yine Müslümandır. Müslüman olmayan kimse kitabi -Yahudi veya Hristiyan- olduğu takdirde istisnasız bütün yemeklerini yememizde sakınca yoktur.
Yalnız Şafii mezhebine göre bazı şartları vardır.
Hristiyan ve Yahudi olsa o şartları tahakkuk etmedikçe kitabi tarafından kesilen hayvanın eti yenilmez. Ama yağ, peynir, çökelek ve ekmek gibi yemekleri mubahtır.
Asrı saadette Şam'dan, Medine-i Münevvere'ye peynir götürülürdü. Peynir mayasını küçük olarak kesilen kuzunun midesinden edindikleri gibi, domuzun midesinden de edindikleri halde Peygamber (asm) onun durumunu sormadan yedi. Yalnız gayri müslimlerin yemeğini yememek daha iyidir. (Tuhfetü'l-Muhtaç .l. 308; Halil Günenç, Günümüz Meselelerine Fetvalar)
Yahudi ve Hristiyanların kestiklerini ve pişirdiklerini yememiz caiz ve helal olduğuna göre, bir Alevinin kestiğini yemek elbette daha önce caiz ve helal olur. Fakat kendine Alevi dediği halde inanmayan (ateist-dinsiz) bir kimsenin kestiği yenilmez.