Gece bir takım melekler, gunduz bir takım melekler size gelirler
Allah her şeyimizi gorup bildiği halde
melekler neden amellerimizi yazmaktalar?
Allah hic kimseye muhtac değildir Kendisi tek ve yekta olup, sameddir Yani her şey ona muhtac fakat o hic kimseye muhtac değildir Bununla beraber, o hakimdir Yarattığı her hadise ve mahluku bir sebebe bağlamıştır Cunku, izzet ve azameti boyle ister Fakat insanların bu sebepleri aşıp, teşekkuru ve medhi kendisine yapmasını ister Cunku, Tekliği onu gerektirir İşte, meyvelerin yaratılmasında ağac ne ise, sutlerin yaratılmasında inek, balın yapılmasında arının tesiri ne ise, meleklerin vazifelerini ifa ederken tesiri o kadardır Allahın onları vazifeli kıldığı konuda, Allahın buyukluğunu gorup alkışlamak ve tebrik etmek vazifeleri var Yoksa, mesela yağmur tanesini indiren meleği de elindeki yağmur tanesini de Allah indirmektedir
Cenabı Allah'ın İnsanların her birinin iyi ve kotu butun işlerini yazmakla gorevlendirmiş olduğu iki melek Bu iki melek Kur'anı Kerim'de şu şekilde anlatılır: Muhakkak sizin uzerinizde gozetici (hafız) cok şerefli yazıcılar vardır ki bunlar yaptığınız amel ve işlerin hepsini bilirler(elİnfitar, 821012); Hatırla ki insanın hem sağında hem solunda oturan ve onun amellerini tesbit etmekte olan iki de (melek) vardır
O bir soz atmaya dursun mutlaka onun yanında hazır olan gozcu(melek)vardır(Kaf, 501718)
Allah Teala, amellerini yazmakla vazifelendirilmiş oldukları kullara şahidlik edecekleri icin, yazdıkları defterlerin onemine dikkat cekerek bu şerefli meleklerin dort ozelliğini belirtmektedir:
a Kiramen katibin melekleri muvekkel oldukları kulun iyi ve kotu butun amellerini hıfz ederler, unutmazlar Cunku unutmakla bir işe dair hukum sabit olmaz
b Bu melekler kerimdirler Yani şerefli, doğru ve adildirler Cunku hain ve yalancının şehadetiyle hukum sabit olmaz
c Katiptirler Kulların butun işlerini yazarlar Zira, insanın omrunun başlangıcından sonuna kadar butun işlerini ezberleyip bilmek mumkun olsa bile, bunları yazmakta daha fazla bir sağlamlık vardır Yazı ile bir şeye dair şuphe ortadan kalkar ve ilim sağlamlaşır
d Kulların işlerini bilerek yazarlar Bir işi resim ve yazı ile zaptetmek ilim değildir İlimde şuurlu olarak idrak etmek şarttır Şahidlik, şuurlu olarak bilmekle caiz olur Kiramen Katibin kıyamet gununde şahitlik ederlerken, kulların yaptıklarını ve bunlara dair ne yazdıklarını gayet iyi bilirler
Bazı alimler, Kiramen Katibin meleklerinin şu hadiste bildirilen melekler olduğunu soylemişlerdir: Gece bir takım melekler, gunduz bir takım melekler size gelirler Bunlar, sabah ve ikindi namazlarında bir araya gelip buluşurlar Sonra sizinle kalmış bu meleklerden yukarıya cıkanlara, Rablerionların hallerini en iyi bilen olduğu halde kullarımı ne halde bıraktınız? diye sorar Onlar da namaz kılarlarken bıraktık; namaz kılarlarken kendilerine gittik derler(Buhari, Mevakid, 16; Bed'ulHakk, 6; Muslim Mesacid 210; Ahmed b Hanbel, II, 257, 486; Nesaf, Salat, 21)
İnsan, meleklerin iyilik ve kotuluklerini yazdığına ve Allah'ın da her şeyi bildiğine inanınca, gunahlardan vazgecip iyilik yapmaya calışır Kişi mahşerde, gunahını inkara yeltenirse, Allah'ın bilmesi, meleklerin şahidliği ve defterlerin elde bulunması onu susturur Allah'ın bu meleklerini kullarının yanında bulundurup bunlara amellerini yazdırması, O'nun tam adaletinin gereği ve tecellisi ve kıyamet kopunca, kurulacak buyuk mahkemenin onemini belirtmek icindir
Allah her şeyimizi gorup bildiği halde
melekler neden amellerimizi yazmaktalar?
Allah hic kimseye muhtac değildir Kendisi tek ve yekta olup, sameddir Yani her şey ona muhtac fakat o hic kimseye muhtac değildir Bununla beraber, o hakimdir Yarattığı her hadise ve mahluku bir sebebe bağlamıştır Cunku, izzet ve azameti boyle ister Fakat insanların bu sebepleri aşıp, teşekkuru ve medhi kendisine yapmasını ister Cunku, Tekliği onu gerektirir İşte, meyvelerin yaratılmasında ağac ne ise, sutlerin yaratılmasında inek, balın yapılmasında arının tesiri ne ise, meleklerin vazifelerini ifa ederken tesiri o kadardır Allahın onları vazifeli kıldığı konuda, Allahın buyukluğunu gorup alkışlamak ve tebrik etmek vazifeleri var Yoksa, mesela yağmur tanesini indiren meleği de elindeki yağmur tanesini de Allah indirmektedir
Cenabı Allah'ın İnsanların her birinin iyi ve kotu butun işlerini yazmakla gorevlendirmiş olduğu iki melek Bu iki melek Kur'anı Kerim'de şu şekilde anlatılır: Muhakkak sizin uzerinizde gozetici (hafız) cok şerefli yazıcılar vardır ki bunlar yaptığınız amel ve işlerin hepsini bilirler(elİnfitar, 821012); Hatırla ki insanın hem sağında hem solunda oturan ve onun amellerini tesbit etmekte olan iki de (melek) vardır
O bir soz atmaya dursun mutlaka onun yanında hazır olan gozcu(melek)vardır(Kaf, 501718)
Allah Teala, amellerini yazmakla vazifelendirilmiş oldukları kullara şahidlik edecekleri icin, yazdıkları defterlerin onemine dikkat cekerek bu şerefli meleklerin dort ozelliğini belirtmektedir:
a Kiramen katibin melekleri muvekkel oldukları kulun iyi ve kotu butun amellerini hıfz ederler, unutmazlar Cunku unutmakla bir işe dair hukum sabit olmaz
b Bu melekler kerimdirler Yani şerefli, doğru ve adildirler Cunku hain ve yalancının şehadetiyle hukum sabit olmaz
c Katiptirler Kulların butun işlerini yazarlar Zira, insanın omrunun başlangıcından sonuna kadar butun işlerini ezberleyip bilmek mumkun olsa bile, bunları yazmakta daha fazla bir sağlamlık vardır Yazı ile bir şeye dair şuphe ortadan kalkar ve ilim sağlamlaşır
d Kulların işlerini bilerek yazarlar Bir işi resim ve yazı ile zaptetmek ilim değildir İlimde şuurlu olarak idrak etmek şarttır Şahidlik, şuurlu olarak bilmekle caiz olur Kiramen Katibin kıyamet gununde şahitlik ederlerken, kulların yaptıklarını ve bunlara dair ne yazdıklarını gayet iyi bilirler
Bazı alimler, Kiramen Katibin meleklerinin şu hadiste bildirilen melekler olduğunu soylemişlerdir: Gece bir takım melekler, gunduz bir takım melekler size gelirler Bunlar, sabah ve ikindi namazlarında bir araya gelip buluşurlar Sonra sizinle kalmış bu meleklerden yukarıya cıkanlara, Rablerionların hallerini en iyi bilen olduğu halde kullarımı ne halde bıraktınız? diye sorar Onlar da namaz kılarlarken bıraktık; namaz kılarlarken kendilerine gittik derler(Buhari, Mevakid, 16; Bed'ulHakk, 6; Muslim Mesacid 210; Ahmed b Hanbel, II, 257, 486; Nesaf, Salat, 21)
İnsan, meleklerin iyilik ve kotuluklerini yazdığına ve Allah'ın da her şeyi bildiğine inanınca, gunahlardan vazgecip iyilik yapmaya calışır Kişi mahşerde, gunahını inkara yeltenirse, Allah'ın bilmesi, meleklerin şahidliği ve defterlerin elde bulunması onu susturur Allah'ın bu meleklerini kullarının yanında bulundurup bunlara amellerini yazdırması, O'nun tam adaletinin gereği ve tecellisi ve kıyamet kopunca, kurulacak buyuk mahkemenin onemini belirtmek icindir