Allah Yolunda İnfak
infak nedir, ne anlama gelir
İnfak Allahın emri
O takva sahipleri ki, gayba iman ederler, namazı dosdoğru kılarlar, kendilerine verdiğimiz rızıklardan infak ederler (Bakara, 3)
Yardımlaşma ve dayanışma, insanoğlunun muhatap olduğu ilk sorumluluklardan biridir Hatta Kuranı Kerimin ilk işlediği konulardan biri de kazanc ve bunun adil bir şekilde paylaşımı olmuştur Mesela ilk inen surelerden biri olan Maun suresinde, Dini yalanlayanı gordun mu? İşte o, yetimi itip kakar, yoksulu doyurmaya teşvik etmez (MaUn, 13) buyurulur Yine İslamın ilk yıllarında inen başka ayetlerde de boyle uyarılar acıkca gorulebilir
Allah yolunda yapılan infakın yapıldığı hal ve zamanlar onemlidir Muslumanların dar ve zor durumlarında yardım edenle, bolluk gunlerinde yardım eden bir değildir Hak Teala, Mekkenin fethinden once infak eden ve savaşanlarla, Mekkenin fethinden sonra infak eden ve savaşanların denk olmadığını haber veriyor (Hadid, 10)
İnfak, Allah rızasını kazanmak amacıyla muhtac ve yoksul insanlara para veya maişet yardımı yapmak, onların gecimini sağlamak, hayır yolunda harcama yapmak demektir Zaruri ihtiyac ve gecim icin sarfedilen para ve sair şeylere de nafaka denir
İnfakın farz, vacip, mendup kısımları vardır Zekat, sadaka, bağış, yardım ve vakfetme gibi fakirlere, diğer ihtiyac sahiplerine, aileye harcama ve yardım gibi butun mal ile yapılan ibadetleri icine alır Allah yolunda infakta bir gelirharcama oranı yoktur Zekatta sınır vardır ama sadakada yoktur
İnfak Allahın emri
Bilindiği gibi, insanın sahip olduğu her şeyin tek ve asıl sahibi Allahtır Bu nedenle insanın emaneten sahip olduğu malını asıl sahibi olan Yaratıcısının gosterdiği istikamette kullanması kulluğun bir gereğidir Kuranı Kerimin pek cok ayetinde, varlıklı muminlere Allah yolunda infak emir ve tavsiye edilmiş, Allah yolunda harcayanlar ovulmuştur
Ey iman edenler, kazandıklarınızın ve sizin icin yerden cıkardığımız urunlerin en helal ve iyisinden Allah yolunda harcayın (Bakara, 267)
Mallarını gizli ve acık olarak gece ve gunduz harcayan kimseler var ya, iste onların Rableri katında guzel karşılıkları vardır Onlara hicbir korku yoktur ve onlar mahzun da olmayacaklardır (Bakara, 274)
Sevdiğimiz malı verebilmek
Allah yolunda yapılan harcama, hele de bu harcamanın malın sevilen ceşidinden yapılması, kişiyi birrustun iyilik derecesine ulaştırır Nitekim Cenabı Hak şoyle buyuruyor: Sevdiğiniz şeylerden Allah yolunda harcamadıkca birreiyiliğe asla erişemezsiniz Her ne harcarsanız Allah bilir (Ali İmran, 92) Bu ayet indiği zaman, bircok sahabi Hz Peygamber save muracaat ederek en cok sevdikleri şeyleri Allah rızası icin bağışladıklarını bildirmişlerdir Mesela EbU Talha ra, Mescidi Nebevinin karşısında bulunan ve Beyraha denen cok kıymetli bahcesini vermiştir Hz Omer ra da Hayberden hissesine duşen değerli ganimet toprağını vakfetmiştir Zeyd b Harise ra Seyl adındaki unlu atını tasadduk etmesini Hz Peygamber savden istemiş, O da atı Usame b Zeyd raa vermiştir
Hasanı Basri ks şoyle der: Bir kimse sevdiği bir tek hurmayı bile Allah rızası icin sadaka olarak verirse bu ayetteki birre mazhar olmuş olur İbn Omer ra da sadaka olarak sık sık şeker dağıtır ve ardından Sevdiğiniz şeylerden vermedikce, fazilet ve ustun sevaba erişemezsiniz ayetini okuyarak: Benim de en cok sevdiğim tatlıdır diye eklermiş
Hz Cabir ra, Ben hicret edenlerden veya ensardan mal sahibi olup da infakta bulunmayan hic kimseyi hatırlamıyorum diyerek sahabenin tavrını anlatmıştır
Nafi ra anlatıyor:
İbn Omer ra bir şeyi fazla sevdi mi, onu hemen Allah yolunda feda ederdi Koleleri onun bu huyunu bildikleri icin aralarından azat olmak isteyen biri kendini ibadete verirdi O da hemen azat ederdi Dost ve arkadaşları ona:
Vallahi bunlar seni aldatıyor, dediler O da;
Allah yolunda bizi aldatanlara aldanmayı biz de kabul ediyoruz, dedi
Bir akşam uzeri onunla beraberdim Hatırı sayılır bir bedelle satın aldığı rahvan bir devesi vardı, ona binmişti Bir ara devenin yuruyuşu cok hoşuna gitti Hemen deveyi cokturup bize;
Yular ve semerini cıkarın ve onu nişanlayıp kurbanlık develerin arasına bırakın, dedi (Kandehlevi, HayatusSahabe, 2231)
Siraceddin ONLUERsemerkand dergisi
infak nedir, ne anlama gelir
İnfak Allahın emri
O takva sahipleri ki, gayba iman ederler, namazı dosdoğru kılarlar, kendilerine verdiğimiz rızıklardan infak ederler (Bakara, 3)
Yardımlaşma ve dayanışma, insanoğlunun muhatap olduğu ilk sorumluluklardan biridir Hatta Kuranı Kerimin ilk işlediği konulardan biri de kazanc ve bunun adil bir şekilde paylaşımı olmuştur Mesela ilk inen surelerden biri olan Maun suresinde, Dini yalanlayanı gordun mu? İşte o, yetimi itip kakar, yoksulu doyurmaya teşvik etmez (MaUn, 13) buyurulur Yine İslamın ilk yıllarında inen başka ayetlerde de boyle uyarılar acıkca gorulebilir
Allah yolunda yapılan infakın yapıldığı hal ve zamanlar onemlidir Muslumanların dar ve zor durumlarında yardım edenle, bolluk gunlerinde yardım eden bir değildir Hak Teala, Mekkenin fethinden once infak eden ve savaşanlarla, Mekkenin fethinden sonra infak eden ve savaşanların denk olmadığını haber veriyor (Hadid, 10)
İnfak, Allah rızasını kazanmak amacıyla muhtac ve yoksul insanlara para veya maişet yardımı yapmak, onların gecimini sağlamak, hayır yolunda harcama yapmak demektir Zaruri ihtiyac ve gecim icin sarfedilen para ve sair şeylere de nafaka denir
İnfakın farz, vacip, mendup kısımları vardır Zekat, sadaka, bağış, yardım ve vakfetme gibi fakirlere, diğer ihtiyac sahiplerine, aileye harcama ve yardım gibi butun mal ile yapılan ibadetleri icine alır Allah yolunda infakta bir gelirharcama oranı yoktur Zekatta sınır vardır ama sadakada yoktur
İnfak Allahın emri
Bilindiği gibi, insanın sahip olduğu her şeyin tek ve asıl sahibi Allahtır Bu nedenle insanın emaneten sahip olduğu malını asıl sahibi olan Yaratıcısının gosterdiği istikamette kullanması kulluğun bir gereğidir Kuranı Kerimin pek cok ayetinde, varlıklı muminlere Allah yolunda infak emir ve tavsiye edilmiş, Allah yolunda harcayanlar ovulmuştur
Ey iman edenler, kazandıklarınızın ve sizin icin yerden cıkardığımız urunlerin en helal ve iyisinden Allah yolunda harcayın (Bakara, 267)
Mallarını gizli ve acık olarak gece ve gunduz harcayan kimseler var ya, iste onların Rableri katında guzel karşılıkları vardır Onlara hicbir korku yoktur ve onlar mahzun da olmayacaklardır (Bakara, 274)
Sevdiğimiz malı verebilmek
Allah yolunda yapılan harcama, hele de bu harcamanın malın sevilen ceşidinden yapılması, kişiyi birrustun iyilik derecesine ulaştırır Nitekim Cenabı Hak şoyle buyuruyor: Sevdiğiniz şeylerden Allah yolunda harcamadıkca birreiyiliğe asla erişemezsiniz Her ne harcarsanız Allah bilir (Ali İmran, 92) Bu ayet indiği zaman, bircok sahabi Hz Peygamber save muracaat ederek en cok sevdikleri şeyleri Allah rızası icin bağışladıklarını bildirmişlerdir Mesela EbU Talha ra, Mescidi Nebevinin karşısında bulunan ve Beyraha denen cok kıymetli bahcesini vermiştir Hz Omer ra da Hayberden hissesine duşen değerli ganimet toprağını vakfetmiştir Zeyd b Harise ra Seyl adındaki unlu atını tasadduk etmesini Hz Peygamber savden istemiş, O da atı Usame b Zeyd raa vermiştir
Hasanı Basri ks şoyle der: Bir kimse sevdiği bir tek hurmayı bile Allah rızası icin sadaka olarak verirse bu ayetteki birre mazhar olmuş olur İbn Omer ra da sadaka olarak sık sık şeker dağıtır ve ardından Sevdiğiniz şeylerden vermedikce, fazilet ve ustun sevaba erişemezsiniz ayetini okuyarak: Benim de en cok sevdiğim tatlıdır diye eklermiş
Hz Cabir ra, Ben hicret edenlerden veya ensardan mal sahibi olup da infakta bulunmayan hic kimseyi hatırlamıyorum diyerek sahabenin tavrını anlatmıştır
Nafi ra anlatıyor:
İbn Omer ra bir şeyi fazla sevdi mi, onu hemen Allah yolunda feda ederdi Koleleri onun bu huyunu bildikleri icin aralarından azat olmak isteyen biri kendini ibadete verirdi O da hemen azat ederdi Dost ve arkadaşları ona:
Vallahi bunlar seni aldatıyor, dediler O da;
Allah yolunda bizi aldatanlara aldanmayı biz de kabul ediyoruz, dedi
Bir akşam uzeri onunla beraberdim Hatırı sayılır bir bedelle satın aldığı rahvan bir devesi vardı, ona binmişti Bir ara devenin yuruyuşu cok hoşuna gitti Hemen deveyi cokturup bize;
Yular ve semerini cıkarın ve onu nişanlayıp kurbanlık develerin arasına bırakın, dedi (Kandehlevi, HayatusSahabe, 2231)
Siraceddin ONLUERsemerkand dergisi