2000 yılı sonrası üretilen elektronik araçların birçoğunda ASR (Anti Schlupf Regelung) bulunmaktadır Kolay haliyle ASR ’yi herkes bilir Ancak işin detaylarına inildiğinde araçlardaki anti patinaj sisteminin nasıl çalıştığını, ne gibi özelliklere sahip olduğu ve araçlardaki önemini herkes bilmez Gaza pozitif yüklenme gibi durumlarda araç patinaj yaptığı süre normalde hızlanabileceğinden daha yavaş bir şipşak kalkış yapmaktadır Mesela trafiğin çok yoğun olduğu bir yerde seri bir şekilde gaza basıp geçirmek istiyorsunuz, böyle bir durumda gaza birden pozitif basarsanız aracın tekerlekleri bulunduğu yerde sürekli dönecektir Xenon Far Nedir? Nasıl Çalışır? Avantajları Nelerdir? Yani patinaj yapacaktır İşte böyle durumlarda ASR sistemindeki hız algılayıcılar tamamen patinaj algılanır, ABS hidroliği devreye sokulur ve patinaj yapan tekerleklere fren uygulanır Hemen gelin beraber otomobillerdeki anti patinaj sisteminin teknik özelliklerini irdeleyelim Anti Patinaj Sistemi (ASR) Nedir? img Anti Patinaj Sistemi (ASR) Nedir?src http:bilgilihocamcominternaldatasantipatinaistemiasrnedirnasilcalisir5c30d756b143aalt Anti Patinaj Sistemi (ASR) Nedir? 700 300İsminden de kolaylıkla anlaşılabileceği gibi, araba tekerlerinin patinaj yapmasının önlenmesi amacıyla kurulan bir sistemdir Bilhassa ani ve seri kalkışlarda arabaların patinaj yapması büyük olasılıktır Patinaj, tekerlerin, ileriye gitmeden kendi çapı etrafında dönmesi, uğraşlara rağmen arabanın ilerleyememesi veya fazla az ilerlemesidir Motor güçlendikçe, arabanın patinaj yapma olasılığı da artar; işte böylece mühendisler ASR sistemini bulmuşlar ve araçlara entegre etmişlerdir Dilimize Almanca ’dan geçmiştir: “Anti Schlupf Regelung Yani; Anti Patinaj Düzenlemesi Anti Patinaj Sistemi (ASR) Nasıl Çalışır? img Anti Patinaj Sistemi (ASR) Nasıl Çalışır?src http:bilgilihocamcominternaldatasantipatinaistemiasrnedirnasilcalisir5c30d756c31adalt Anti Patinaj Sistemi (ASR) Nasıl Çalışır? 700 300Ilk Kez şunu bilmemiz gerekiyor ancak, bu sistemde bütün tekerlerin dönme hızını algılayan bir yapı vardır Muhtemel bir patinaj durumunda bu sistem, tekerlerin dönme hızından hangi tekerin patinaj yaptığını otomatik olarak algılar ve derhal gerisinde da o tekere frenleme sistemi uygular bununla beraber motora dışarı giden yakıtın seviyesini de azaltır ve aynı zamanlı olarak ateşleme miktarını da azaltır Hız Sabitleyici (Cruise Control) Nedir? Nasıl Çalışır? Bu Nedenle araca, motor üzerinden otomatikmen yapılan bir fren sistemi uygulanmış olur Aracın hızı bu şekilde kısa sürede düşer Ve tekerler, bu önlemler sonucunda patinaj yapmaktan kurtularak harekete geçer Vasıta harekete geçmeye başlayınca da bu sistem otomatik olarak, motora ve tekerlere müdahele etmeyi durdurur Anti patinaj sisteminin çalışma prensibi özet olarak bu şekildedir Anti Patinaj Sistemi Hangi Parçalar ile Beraber Çalışır? img Anti Patinaj Sistemi Hangi Parçalar ile Beraber Çalışır?src http:bilgilihocamcominternaldatasantipatinaistemiasrnedirnasilcalisir5c30d75728645alt Anti Patinaj Sistemi Hangi Parçalar ile Beraber Çalışır? 700 300Anti patinaj sisteminin genellikle egzersiz prensibinden bahsettikten sonra, bu sistemde bulunan parçalara da değinelim ASR ’de en çok şu 3 parçaya iş yükü binmektedir: h3Tekerlerde Yer Alan Hız Algılıyıcılarıh3 Bunlar hareket sırasında her bir tekerdeki hızları ayrı ayrı algılayarak hangi tekerin patinaja düştüğünü otomatikmen belirler O teker ayrım edildikten sonra da devreye ABS girer Bundan Böyle meslek yapma sırası, bu ABS sistemine gelmiştir h3ABSh3 ABS sisteminin içinde, her tekere ayrı olarak giden ve her bir tekerin fren basıncını ayrı ayrı denetçi mekanizmalar vardır Bu mekanizmalara da genellikle “valf adı verilmektedir Patinaja düştüğü algılanan tekere fren dilekçe görevi vardır ABS ’de ve bu fren uygulanır uygulanmaz, fazla hızlanmadan kaynaklanan patinaj; motorun yavaşlaması sonucu hızı düşen tekerler doğru bir risk olmaktan çıkar ve araç tehlikesiz bir şekilde yoluna devam eder Patinajdan artık kurtulmuştur araç h3Elektronik Yoklama Ünitesih3 Anti patinaj sisteminin bir nevi beynidir diyebiliriz elektronik denetim ünitesine Çünkü bu sistem, tekerlerden gelen iletilerin toplandığı mekanizmadır Patinaj durumunda tekerlerden gelen sinyale, gerekli olan karşısında tepkime bu üniteden verilir Bu tepkime, birbiriyle koordineli bir biçimde çalışan ayrı ayrı parçalara, hangi görevi hangi zamanda yapacaklarının komutunun verilmesidir Bu parçalar temelde 4 tanedir: Yakacak Kısma Valfi: Patinaj fazla hızda kalkıştan dolayı meydana geldiği için, yakacak kısma valfi sisteminin görevi, kendisine sinyal kazanç gelmez harekete geçirmek ve motora gönderilen yakıtı gerekli ölçüde kısmaya çalışmaktır Bu işlem sonucunda arabanın hızı düşecek ve tekerler patinaj yapmaktan kurtulacaktır Ateşleme Tertibatı: Motorun ateşlenmesini azaltır ve aracın hızını düşürür Yakıt Enjektörü: Görevi, yakıt kısma valfinin görevine çok benzemektedir Patinaj durumunda, çalışmasını yavaşlatarak, motora yakıtın daha eksik gitmesini ve dolayısıyla aracın hızının azalmasını sağlar Gaz Pedal Sensörü: Gaz pedalının yaptığı baskıyı azaltarak, motorun hızının düşmesini sağlar Ama unutulmamalıdır oysa, Anti Patinaj Sisteminin çalışabilmesi için araçta ABS ve enjektör sistemi bulunmak zorundadır Aksi takdirde öyle işe haylaz Ve keza, Anti Patinaj Sistemi (ASR) gerçekten iyi çalışıyorsa, siz gaza sonuna kadar bassanız bile tekerler boş yere dönmez Tedbir alınmıştır Yalnızca kalkışlarda yok, özellikle çakıllı yollarda da fazla iyidir bu sistem Çünkü yol yapımı esnasında birikmiş çakıl taşlarının üzerinden çarçabuk geçerken arabayı kaydırmaz Patinaj yapmaktan alıkoyar sizlere bilgilihocamcom farkıyla sunulmuştur