Atatürk eğitim sozleri

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
57
Yaş
36
Coin
256,936
Ataturk un eğitim ile ilgili soylediği guzel sozler


Hayatta en hakiki murşit ilimdir

İsterim ki, daima idealimi genclere aşılayasınız ve daima korumak hususunda calışasınız
(Şemsettin Gunaltay, 1951 Olağanustu Turk Dil Kurultayı)

İlk ve orta oğretim mutlaka insanlığın ve medeniyetin gerektirdiği ilmi ve tekniği versin, fakat o kadar pratik bir tarzda versin ki cocuk okuldan cıktığı zaman ac kalmaya mahkUm olmadığına emin olsun
(Gazi'nin Nutuklarından Alınmış Vecizeler, Muhit Mecmuası, No:32, 1931)

Devlet bunyesinde yuzyıllar boyu derin idari ihmallerin neden olduğu yararları iyileştirmede verilecek emeklerin en buyuğunu hic kuşku yok ki irfan yolunda esirgememiz lazımdır ( 1921 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

Kongremizden ( 16 21 Temmuz 1921 tarihleri arasında Turkiye Milli Eğitim işlerinin bir programını hazırlamak amacıyla Ankara'da yapı resmi ilk genel toplantıda ) yalnız cizilmiş eski yollarda şoyle veya boyle yurumenin nasıl olacağının tartışılmasının değil, belki ileri surduğum şartları kapsayan yeni bir sanat ve marifet yolu bulup millete gostermek ve o yolda yeni nesli yurutmek icin rehber olmak gibi kutsal bir gorev bekliyoruz ( 1921 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

Bir milli eğitim programından soz ederken, eski devrin boş inanclarından ve yaradılış niteliklerimizle hic de ilgisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen butun etkilerden tamamen uzak, milli karakterimiz ve tarihimizle uyumlu bir kultur kasdediyorum Cunku milli dehamızın tam olarak gelişmesi ancak boyle bir kultur ile sağlanabilir Herhangi bir yabancı kultur, şimdiye kadar takip edilen yabancı kulturlerin yıkıcı sonuclarını tekrar ettirebilir Kultur ( fikri kultur ) ortmala uyumludur O ortam milletin karakteridir
Cocuklarımız ve genclerimiz yetiştirilirken onlara ozellikle varlığı ile, hakkı ile, birliği ile ters duşen butun yabancı unsurlarla mucadele luzumunu ve milli duyguya dayanan duşunceleri buyuk bir olgunlukla her karşıt duşunceye karşı şiddetle ve fedakarlıkla savunma zorunluluğu telkin edilmelidir Yeni neslin butun manevi gucune bu ozellik ve yeteneklerin aşılanması onemlidir Surekli ve muthiş bir mucadele şeklinde beliren milletlerin hayat felsefesi, bağımsız ve mutlu kalmak isteyen her millet icin bu ozelliği buyuk bir şiddetle istemektedir ( 1921 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

Gelecek icin yetiştirilen vatan cocuklarına, hicbir gucluk karşısında baş eğmeyerek tam sabır ve dayanıklılık ile calışmalarını ve oğrenimdeki cocuklarımızın anne ve babalarına da yavrularının oğrenimlerini tamamlanması icin her fedakarlığı goze almaktan cekinmemelerini tavsiye ederim Buyuk tehlikeler onunde uyanan milletlerin kararlarında ne kadar ısrarlı olduklarını tarih doğrulamaktadır Silahı ile olduğu gibi kafasıyla da mucadele mecburiyetinde olan milletimizin, birincisinde gosterdiği kudreti ikincisinde de gostereceğine asla şuphem yoktur ( 1921 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

En onemli ve verimli vazifelerimiz milli eğitim işleridir Milli eğitim işlerinde kesinlikle zafere ulaşmak lazımdır Bir milletin gercek kurtuluşu ancak bu suretle olur
Bu zaferin sağlanması icin hepimizin tek vucut ve tek duşunce olarak esaslı bir program uzerinde calışması lazımdır Bence, bu programın iki esaslı noktası vardır:
a Sosyal hayatımızın ihtiyaclarına uygun olması
b Cağın gereklerine uymasıdır ( 1922 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

Milletimizin siyasi, toplumsal hayatında, milletimizin fikri terbiyesinde rehberimiz ilim ve teknik olacaktır Mektep sayesinde, mektebin vereceği ilim ve teknik sayesindedir ki Turk Milleti, Turk sanatı, ekonomisi, Turk şiir ve edebiyatı, butun guzelliğiyle gelişir ( 1922 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

Bu memleketin asıl sahibi ve toplumumuzn esas unsuru koyludur İşte bu koyludur ki bugune kadar bilgi nurundan mahrum bırakılmıştır Bundan oturu; bizim izleyeceğimiz kultur siyasetinin temeli, evvela mevcut bilgisizliği ortadan kaldırmaktır Ayrıntılara girmekten kacınarak bu fikrimi birkac kelime ile acıklamak icin diyebilirim ki genel olarak butun koyluye okumak, yazmak ve vatanını, milletini, dinini, dunyasını tanıtacak kadar coğrafi, tarihi, dini ve ahlaki bilgi vermek ve dort işlemi oğretmek, kultur programımızın ilk hedefidir Bu hedefe erişmek milli eğitim tarihimizde kutsal bir merhale teşkil edecektir ( 1922 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:I, 1945)

Cocuklarımızı aynı eğitim derecesinden gecirerek yetiştireceğiz
Kesinlikle bilmeliyiz ki, iki parca halinde yaşayan milletler zayıftır, hastadır
Cocuklarımıza ve genclerimize vereceğimiz tahsilin hududu ne olursa olsun, onlara esaslı olarak şunları oğreteceğiz:
1 Milliyetine,
2 Turkiye Devleti'ne,
3 Turkiye Buyuk Millet Meclisi'ne; duşman olanlarla mucadele luzumu Fertleri bu mucadele gerekleri ve vasıtalarıyla donanmayan milletler icin yaşama hakkı yoktur Mucadele, mucadele lazımdır ( 1922 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)

Hukumetin en verimli ve en onemli vazifesi milli eğitimle ilgili işlerdir Bu işlerde başarılı olabilmek icin oyle bir program takibetmeye mecburuz ki, o program milletimizin bugunku haliyle, sosyal, hayati ihtiyacıyla, cevre şartlarıyla ve cağın gerekleriyle tamamen uygun ve uyumlu olsun Bunun icin buyuk ve fakat hayali ve karmaşık duşuncelerden tamamen sıyrılarak gerceği etkili bir bakışla gormek ve el ile temas etmek lazımdır Teşebbus edilecek şeyin neden ibaret olduğu ancak bu şekilde kendiliğinden ortaya cıkar
Yuzyıllardan beri milletimizi idare eden hukumetler eğitimin yaygınlaştırılması arzusunu gosteregelmişlerdir Ancak bu arzularına ulaşmak icin doğuyu ve batıyı taklitten kurtulamadıklarından, sonuc milletin cahillikten kurtulamamasına neden olmuştur ( 1922 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:I, 1945)

Milli Eğitim programımızın, Milli Eğitim siyasetimizin temel taşı, cahilliğin yok edilmesidir
Cahillik yok edilmedikce, yerimizdeyiz Yerinde duran bir şey ise geriye gidiyor, demektir Bir taraftan genel olan cahilliği yok etmeye calışmakla beraber, diğer taraftan toplumsal yaşamda bizzat faal ve faydalı, verimli elemanlar yetiştirmek lazımdır Bu da ilk ve orta oğretimin uygulamalı bir şekilde olmasıyla mumkundur Ancak bu sayede toplumlar iş adamlarına, sanatkarlarına sahip olur Elbette milli dehamızı geliştirmek, hislerimizi layık olduğu dereceye cıkarmak icin yuksek meslek sahiplerini de yetiştireceğiz Cocuklarımızı da aynı oğretim derecelerinden gecirerek yetiştireceğiz ( 1922 )
(Ataturk'un Soylev ve Demecleri, Cilt:II, 1952)
 
Üst Alt