Ataturkun din ile ilgili sozleri
Ataturkun laiklik ile ilgili sozleri
Ataturkun din ve laiklik hakkında sozleri
ataturkun din ve laiklik ile ilgili vecizeleri
Tarih hakikatleri tahrif eden bir sanat değil belirten bir ilim olmalıdır Bu kucuk harbte bile askeri dehası kadar siyasi goruşuyle de yukselen bir insanı cezbeli bir derviş gibi tasvire yeltenen cahil serseriler bizim tarih calışmamıza katılamazlar Muhammed bu harb sonunda cevresindekilerin direnmelerini yenerek ve kendisinin yaralı olmasına bakmayarak galip duşmanı takibe kalkışmamış olsaydı bugun yeryuzunde muslumanlık diye bir varlık gorulemezdi
1923
Bizim dinimiz en makul ve en tabii bir dindir Ve ancak bundan dolayıdır ki son din olmuştur Bir dinin tabii olması icin akla fenne ilme ve mantığa uyması lazımdır Bizim dinimiz bunlara tamamen uygundur
1923
Buyuk dinimiz calışmayanın insanlıkla alakası olmadığını bildiriyor Bazı kimseler zamanın yeniliklerine uymayı kafir olmak sanıyorlar Asıl kufur onların bu zannıdır Bu yanlış yorumu yapanların amacı İslamların kafirlere esir olmasını istemek değil de nedir? Her sarıklıyı hoca sanmayın hoca olmak sarıkla değil beyinledir
1923
Bizim dinimiz milletimize değersiz miskin ve aşağı olmayı tavsiye etmez Aksine Allah da Peygamber de insanların ve milletlerin değer ve şerefini muhafaza etmelerini emrediyor
1923
Bilhassa bizim dinimiz icin herkesin elinde bir olcu vardır Bu olcu ile hangi şeyin bu dine uygun olup olmadığını kolayca takdir edebilirsiniz Hangi şey ki akla mantığa halkın menfaatine uygundur; biliniz ki o bizim dinimize de uygundur Bir şey akıl ve mantığa milletin menfaatine islamın menfaatine uygunsa kimseye sormayın O şey dinidir Eğer bizim dinimiz aklın mantığın uyduğu bir din olmasaydı mukemmel olmazdı son din olmazdı
1923
Turk milleti daha dindar olmalıdır yani butun sadeliği ile dindar olmalıdır demek istiyorum Dinime bizzat hakikate nasıl inanıyorsam buna da oyle inanıyorum Şuura aykırı ilerlemeye mani hicbir şey ihtiva etmiyor
1923
Milletimiz din ve dil gibi kuvvetli iki fazilete maliktir Bu faziletleri hicbir kuvvet milletimizin kalb ve vicdanından cekip alamamıştır ve alamaz
1923
Baylar ve ey millet iyi biliniz ki Turkiye Cumhuriyeti şeyhler dervişler muritler mensublar memleketi olamaz En doğru ve en hakiki tarikat medeniyet tarikatıdır
1925
Bizi yanlış yola sevkeden soysuzlar bilirsiniz ki cok kere din perdesine burunmuşler saf ve temiz halkımızı hep din kuralları sozleriyle aldata gelmişlerdir Tarihimizi okuyunuz dinleyiniz Gorursunuz ki milleti mahveden esir eden harabeden fenalıklar hep din ortusu altındaki kufur ve kotulukten gelmiştir
1923
Din bir vicdan meselesidir Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir Biz dine saygı gosteririz Duşunuşe ve duşunceye muhalif değiliz Biz sadece din işlerini millet ve devlet işleriyle karıştırmamağa calışıyor; kaste ve fiile dayanan taassupkar hareketlerden sakınıyoruz Gericilere asla fırsat vermeyeceğiz
1922
Ey arkadaşlar! Tanrı birdir buyuktur; tanrısal inanışların belirtilerine bakarak diyebiliriz ki: İnsanlar iki sınıfta iki devirde mutalaa olunabilir İlk devir insanlığın cocukluk ve genclik devridir İkinci devir beşeriyetin erginlik ve olgunluk devridir
1922
İnsanlık birinci devirde tıpkı bir cocuk gibi tıpkı bir genc gibi yakından ve maddai vasıtalarla kendisiyle meşgul olunmayı gerektirir Allah kullarının lazım olan olgunlaşma noktasına erişinceye kadar iclerinden vasıtalarla dahi kullariyle meşgul olmayı tanrılık ozelliğinin gereklerinden saymıştır Onlara Hazreti Adem Aleyhisselamdan itibaren bilinen ve bilinmeyen sayısız denecek kadar cok nebiler peygamberler ve elciler gondermiştir Fakat Peygamberimiz vasıtasiyle en son dini medeni gercekleri verdikten sonra artık insanlıkla aracı ile temasta bulunmağa luzum gormemiştir İnsanlığın kavrayış derecesi aydınlanma ve olgunlaşması sayesinde her kulun doğrudan doğruya tanrısal duşuncelerle temas kabiliyetine eriştiğini kabul buyurmuştur ve bu sebepledir ki Cenabı Peygamber peygamberlerin sonuncusu olmuştur ve kitabı en eksiksiz kitaptır
1922
Muhammedi bana cezbeye tutulmuş sonuk bir derviş gibi tanıttırmak gayretine kapılan bu gibi cahil adamlar onun yuksek şahsiyetini ve başarılarını asla kavrayamamışlardır Anlamaktan da cok uzak gorunuyorlar Cezbeye tutulmuş bir derviş Uhud Muharebesinde en buyuk bir komutanın yapabileceği bir planı nasıl duşunur ve tatbik edebilir?
1923
Din vardır ve lazımdır Temeli cok sağlam bir dinimiz var Malzemesi iyi; fakat bina uzun asırlardır ihmale uğramış Harclar dokuldukce yeni harc yapıp binayı takviye etmek luzumu hissedilmemiş Aksine olarak bircok yabancı unsur tefsirler hurafeler binayı daha fazla hırpalamış Bugun bu binaya dokunulamaz tamir de edilemez Ancak zamanla catlaklar derinleşecek ve sağlam temeller ustunde yeni bir bina kurmak luzumu hasıl olacaktır
1922
Ataturkun laiklik ile ilgili sozleri
Ataturkun din ve laiklik hakkında sozleri
ataturkun din ve laiklik ile ilgili vecizeleri
Tarih hakikatleri tahrif eden bir sanat değil belirten bir ilim olmalıdır Bu kucuk harbte bile askeri dehası kadar siyasi goruşuyle de yukselen bir insanı cezbeli bir derviş gibi tasvire yeltenen cahil serseriler bizim tarih calışmamıza katılamazlar Muhammed bu harb sonunda cevresindekilerin direnmelerini yenerek ve kendisinin yaralı olmasına bakmayarak galip duşmanı takibe kalkışmamış olsaydı bugun yeryuzunde muslumanlık diye bir varlık gorulemezdi
1923
Bizim dinimiz en makul ve en tabii bir dindir Ve ancak bundan dolayıdır ki son din olmuştur Bir dinin tabii olması icin akla fenne ilme ve mantığa uyması lazımdır Bizim dinimiz bunlara tamamen uygundur
1923
Buyuk dinimiz calışmayanın insanlıkla alakası olmadığını bildiriyor Bazı kimseler zamanın yeniliklerine uymayı kafir olmak sanıyorlar Asıl kufur onların bu zannıdır Bu yanlış yorumu yapanların amacı İslamların kafirlere esir olmasını istemek değil de nedir? Her sarıklıyı hoca sanmayın hoca olmak sarıkla değil beyinledir
1923
Bizim dinimiz milletimize değersiz miskin ve aşağı olmayı tavsiye etmez Aksine Allah da Peygamber de insanların ve milletlerin değer ve şerefini muhafaza etmelerini emrediyor
1923
Bilhassa bizim dinimiz icin herkesin elinde bir olcu vardır Bu olcu ile hangi şeyin bu dine uygun olup olmadığını kolayca takdir edebilirsiniz Hangi şey ki akla mantığa halkın menfaatine uygundur; biliniz ki o bizim dinimize de uygundur Bir şey akıl ve mantığa milletin menfaatine islamın menfaatine uygunsa kimseye sormayın O şey dinidir Eğer bizim dinimiz aklın mantığın uyduğu bir din olmasaydı mukemmel olmazdı son din olmazdı
1923
Turk milleti daha dindar olmalıdır yani butun sadeliği ile dindar olmalıdır demek istiyorum Dinime bizzat hakikate nasıl inanıyorsam buna da oyle inanıyorum Şuura aykırı ilerlemeye mani hicbir şey ihtiva etmiyor
1923
Milletimiz din ve dil gibi kuvvetli iki fazilete maliktir Bu faziletleri hicbir kuvvet milletimizin kalb ve vicdanından cekip alamamıştır ve alamaz
1923
Baylar ve ey millet iyi biliniz ki Turkiye Cumhuriyeti şeyhler dervişler muritler mensublar memleketi olamaz En doğru ve en hakiki tarikat medeniyet tarikatıdır
1925
Bizi yanlış yola sevkeden soysuzlar bilirsiniz ki cok kere din perdesine burunmuşler saf ve temiz halkımızı hep din kuralları sozleriyle aldata gelmişlerdir Tarihimizi okuyunuz dinleyiniz Gorursunuz ki milleti mahveden esir eden harabeden fenalıklar hep din ortusu altındaki kufur ve kotulukten gelmiştir
1923
Din bir vicdan meselesidir Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir Biz dine saygı gosteririz Duşunuşe ve duşunceye muhalif değiliz Biz sadece din işlerini millet ve devlet işleriyle karıştırmamağa calışıyor; kaste ve fiile dayanan taassupkar hareketlerden sakınıyoruz Gericilere asla fırsat vermeyeceğiz
1922
Ey arkadaşlar! Tanrı birdir buyuktur; tanrısal inanışların belirtilerine bakarak diyebiliriz ki: İnsanlar iki sınıfta iki devirde mutalaa olunabilir İlk devir insanlığın cocukluk ve genclik devridir İkinci devir beşeriyetin erginlik ve olgunluk devridir
1922
İnsanlık birinci devirde tıpkı bir cocuk gibi tıpkı bir genc gibi yakından ve maddai vasıtalarla kendisiyle meşgul olunmayı gerektirir Allah kullarının lazım olan olgunlaşma noktasına erişinceye kadar iclerinden vasıtalarla dahi kullariyle meşgul olmayı tanrılık ozelliğinin gereklerinden saymıştır Onlara Hazreti Adem Aleyhisselamdan itibaren bilinen ve bilinmeyen sayısız denecek kadar cok nebiler peygamberler ve elciler gondermiştir Fakat Peygamberimiz vasıtasiyle en son dini medeni gercekleri verdikten sonra artık insanlıkla aracı ile temasta bulunmağa luzum gormemiştir İnsanlığın kavrayış derecesi aydınlanma ve olgunlaşması sayesinde her kulun doğrudan doğruya tanrısal duşuncelerle temas kabiliyetine eriştiğini kabul buyurmuştur ve bu sebepledir ki Cenabı Peygamber peygamberlerin sonuncusu olmuştur ve kitabı en eksiksiz kitaptır
1922
Muhammedi bana cezbeye tutulmuş sonuk bir derviş gibi tanıttırmak gayretine kapılan bu gibi cahil adamlar onun yuksek şahsiyetini ve başarılarını asla kavrayamamışlardır Anlamaktan da cok uzak gorunuyorlar Cezbeye tutulmuş bir derviş Uhud Muharebesinde en buyuk bir komutanın yapabileceği bir planı nasıl duşunur ve tatbik edebilir?
1923
Din vardır ve lazımdır Temeli cok sağlam bir dinimiz var Malzemesi iyi; fakat bina uzun asırlardır ihmale uğramış Harclar dokuldukce yeni harc yapıp binayı takviye etmek luzumu hissedilmemiş Aksine olarak bircok yabancı unsur tefsirler hurafeler binayı daha fazla hırpalamış Bugun bu binaya dokunulamaz tamir de edilemez Ancak zamanla catlaklar derinleşecek ve sağlam temeller ustunde yeni bir bina kurmak luzumu hasıl olacaktır
1922