Azapkapı Camii
İstanbul ’da 16 yy ’da inşa edilen caminin banisi Sadrazam Sokullu Mehmet Paşa olup mimarı Sinan ’dır Anıtsal bir gorunumu olan camii, yangınlardan zarar gorerek restore edilmiş olup kısmen orijinalliğini yitirmiştir
MİMARİ OZELLİKLERİ
Yapı Halic kıyısında pek sağlam olmayan bir zemin uzerine uzun kazıklarla emniyete alındığı gibi bulunduğu bolge nedeni ile alt katına tonozlu mahzenler yapılarak camii yukseltilmiştir
Kare bir plan şemasına sahip olan camiinin mihrabı dışa taşkın olarak yerleştirilmiştir Harimin uzeri merkezi bir kubbe ile ortulu olup bu kubbeyi sekiz payenin taşıdığı kemerler tutmaktadır Boylece Mimar Sinan ’ın Edirne Selimiye Camii ’nde yapmış olduğu planı burada da uyguladığı gorulmektedir
Yapı gecirdiği yangınlardan sonra hemen restore edilememiş yaklaşık 30 yıl harap bir halde kalmıştır Bu da suslemelerinin kısmen yok olmasına neden olmuştur Camii de yalnızca kapıların mermer sovelerinde gorulen renkli taşların kullanılması ile bir ahenk yakalanmaktadır Bunun dışında kapı ve pencere kanatlarında ahşap işciliği, minberde ajur tekniği, mahfillerde ve mihrapta da mermer kullanımı gorulmektedir İlk inşa edildiğinde beden duvarlarının cini ile kaplı olduğu bilinse de bu ciniler calınmış, gunumuze ulaşamamıştır Daha sonra aslına uygun ciniler eklenmeye calışılmıştır
ONEMİ
Yapıyı farklı kılan minaresinin yerleştirilişidir Son cemaat yerinin kuzey tarafından yukselen bir mekandan, sivri kemerli ve yuksek bir kopruye oturan kapalı bir gecitten minare kursusune gecilmektedir Bu farklı uygulamanın amacı hala bilinmemektedir Minarenin orijinal olduğu yapı elemanlarından cozulmektedir Klasik doneme ait olan bu minarede kum saati motifi gorulmektedir
İstanbul ’da 16 yy ’da inşa edilen caminin banisi Sadrazam Sokullu Mehmet Paşa olup mimarı Sinan ’dır Anıtsal bir gorunumu olan camii, yangınlardan zarar gorerek restore edilmiş olup kısmen orijinalliğini yitirmiştir
MİMARİ OZELLİKLERİ
Yapı Halic kıyısında pek sağlam olmayan bir zemin uzerine uzun kazıklarla emniyete alındığı gibi bulunduğu bolge nedeni ile alt katına tonozlu mahzenler yapılarak camii yukseltilmiştir
Kare bir plan şemasına sahip olan camiinin mihrabı dışa taşkın olarak yerleştirilmiştir Harimin uzeri merkezi bir kubbe ile ortulu olup bu kubbeyi sekiz payenin taşıdığı kemerler tutmaktadır Boylece Mimar Sinan ’ın Edirne Selimiye Camii ’nde yapmış olduğu planı burada da uyguladığı gorulmektedir
Yapı gecirdiği yangınlardan sonra hemen restore edilememiş yaklaşık 30 yıl harap bir halde kalmıştır Bu da suslemelerinin kısmen yok olmasına neden olmuştur Camii de yalnızca kapıların mermer sovelerinde gorulen renkli taşların kullanılması ile bir ahenk yakalanmaktadır Bunun dışında kapı ve pencere kanatlarında ahşap işciliği, minberde ajur tekniği, mahfillerde ve mihrapta da mermer kullanımı gorulmektedir İlk inşa edildiğinde beden duvarlarının cini ile kaplı olduğu bilinse de bu ciniler calınmış, gunumuze ulaşamamıştır Daha sonra aslına uygun ciniler eklenmeye calışılmıştır
ONEMİ
Yapıyı farklı kılan minaresinin yerleştirilişidir Son cemaat yerinin kuzey tarafından yukselen bir mekandan, sivri kemerli ve yuksek bir kopruye oturan kapalı bir gecitten minare kursusune gecilmektedir Bu farklı uygulamanın amacı hala bilinmemektedir Minarenin orijinal olduğu yapı elemanlarından cozulmektedir Klasik doneme ait olan bu minarede kum saati motifi gorulmektedir