Besmelesiz başlayan Tek sure hangisidir
Tevbe SUresinin başına Besmele yazılmadığı gibi, ne Sahabiler, ne Tabiin, ne Tebei Tabiin, ne de bunlardan sonra gelen alimler yazmamışlardır SUrenin başına Besmele yazılmamasının ve okunmamasının sebep ve hikmetini birkac maddede toplamak mumkundur
Birincisi: Tevbe SUresi uzun bir fasıladan sonra nazil olmuştur Nazil olduğunda da mana ve muhteva itibariyle Enfal SUresi ile yakın bir irtibatı ve alakası gorulduğunden onun devamı gibi mutalaa edilmiştir Şoyle ki:
Enfal sUresinin son ayetleri muşriklerle Muslumanlar arasında cereyan eden cihad ve benzeri munasebetlerle biterken, bu sUrenin ilk ayeti de mealen, Muşriklerle aranızda antlaşma bulunanlaraşeklinde başlamaktadır Hatta oyle ki, Sahabiler arasında bu ikisini bir sUre zannedenler bile olmuştur Fakat hem ayetlerinin cokluğu, hem sUrenin bircok isimle meşhur olması, hem de Peygamber Efendimizin (asm) acık olarak bunun başka bir sUrenin devamı olup olmadığı hususunda sessiz kalması, Tevbe SUresinin ayrı bir sUre olduğunu beyana kafi gelmiştir Ayrıca tertip bakımından da Enfal'in son sayfası ile Tevbe'nin ilk sayfasına bakıldığında sUrelerin birbirlerinin devamı olduğu intibaını vermektedir Bu sebeplerden dolayı sUrenin başına Besmele yazılmadığı gibi, okunmamaktadır da
İkinci bir sebep: SUre muşriklere ve munafıklara karşı şiddetli tehditler ihtiva ettiği ve muşriklere karşı savaş ilanı ile başladığı icin; rahmeti, emniyeti ve selameti ifade eden Besmele, sUrenin başında yer almamıştır Nitekim, Abdullah bin Abbas, Hazreti Ali'ye (ra) Enfal ile Tevbe arasına Besmele nicin yazılmadışeklindeki suale Hz Ali şu hikmetli cevabı vermiştir: Cunku Bismillahirrahmanirrahim de eman ve emniyet vardır Halbuki bu sUre kılıc ve anlaşmayı bozan muşrikler hakkında nazil olmuştur
Ucuncu bir sebep ise; bu sUre ile Muslumanların daha once ortak savunma ve benzeri hususlarda muşriklerle akdetmiş oldukları antlaşma ve dostlukların tamamen kaldırıldığı beyan edilmektedir Nitekim 5 ayette mealen, Haram aylar cıkınca muşrikleri bulduğunuz yerde oldurun, esir alın, hapsedin ve onların butun yollarını tutunbuyurulmaktadır Harpte de eman ve acıma bulunmadığından sUrenin başına Besmele konmamıştır Hatta Rahman ve Rahim isimlerini zikretmeyerek sUreye Bismillah beraetun minallahdiyerek başlamak bile uygun gorulmemektedir Bunun icin sUrenin başında Besmele nazil olmadığı ve yazılmadığı gibi, okunması da caiz gorulmemiştir Hatta namazda zammı sUre bu sUrenin başından itibaren okunarak başlansa dahi namazın bozulacağı bildirilmektedir Ancak bu mahzur sUrenin başıyla alakalıdır SUrenin mustakil ayetleri diğer sUrelerin ayetleri ile aynı hukmu taşır, yani Besmele okunabilir Mesela sUrenin sonunda Lekad caekumile başlayan ayet okunurken Besmele terk edilmez(1)
Tevbe SUresinin başına Besmele yazılmadığı gibi, ne Sahabiler, ne Tabiin, ne Tebei Tabiin, ne de bunlardan sonra gelen alimler yazmamışlardır SUrenin başına Besmele yazılmamasının ve okunmamasının sebep ve hikmetini birkac maddede toplamak mumkundur
Birincisi: Tevbe SUresi uzun bir fasıladan sonra nazil olmuştur Nazil olduğunda da mana ve muhteva itibariyle Enfal SUresi ile yakın bir irtibatı ve alakası gorulduğunden onun devamı gibi mutalaa edilmiştir Şoyle ki:
Enfal sUresinin son ayetleri muşriklerle Muslumanlar arasında cereyan eden cihad ve benzeri munasebetlerle biterken, bu sUrenin ilk ayeti de mealen, Muşriklerle aranızda antlaşma bulunanlaraşeklinde başlamaktadır Hatta oyle ki, Sahabiler arasında bu ikisini bir sUre zannedenler bile olmuştur Fakat hem ayetlerinin cokluğu, hem sUrenin bircok isimle meşhur olması, hem de Peygamber Efendimizin (asm) acık olarak bunun başka bir sUrenin devamı olup olmadığı hususunda sessiz kalması, Tevbe SUresinin ayrı bir sUre olduğunu beyana kafi gelmiştir Ayrıca tertip bakımından da Enfal'in son sayfası ile Tevbe'nin ilk sayfasına bakıldığında sUrelerin birbirlerinin devamı olduğu intibaını vermektedir Bu sebeplerden dolayı sUrenin başına Besmele yazılmadığı gibi, okunmamaktadır da
İkinci bir sebep: SUre muşriklere ve munafıklara karşı şiddetli tehditler ihtiva ettiği ve muşriklere karşı savaş ilanı ile başladığı icin; rahmeti, emniyeti ve selameti ifade eden Besmele, sUrenin başında yer almamıştır Nitekim, Abdullah bin Abbas, Hazreti Ali'ye (ra) Enfal ile Tevbe arasına Besmele nicin yazılmadışeklindeki suale Hz Ali şu hikmetli cevabı vermiştir: Cunku Bismillahirrahmanirrahim de eman ve emniyet vardır Halbuki bu sUre kılıc ve anlaşmayı bozan muşrikler hakkında nazil olmuştur
Ucuncu bir sebep ise; bu sUre ile Muslumanların daha once ortak savunma ve benzeri hususlarda muşriklerle akdetmiş oldukları antlaşma ve dostlukların tamamen kaldırıldığı beyan edilmektedir Nitekim 5 ayette mealen, Haram aylar cıkınca muşrikleri bulduğunuz yerde oldurun, esir alın, hapsedin ve onların butun yollarını tutunbuyurulmaktadır Harpte de eman ve acıma bulunmadığından sUrenin başına Besmele konmamıştır Hatta Rahman ve Rahim isimlerini zikretmeyerek sUreye Bismillah beraetun minallahdiyerek başlamak bile uygun gorulmemektedir Bunun icin sUrenin başında Besmele nazil olmadığı ve yazılmadığı gibi, okunması da caiz gorulmemiştir Hatta namazda zammı sUre bu sUrenin başından itibaren okunarak başlansa dahi namazın bozulacağı bildirilmektedir Ancak bu mahzur sUrenin başıyla alakalıdır SUrenin mustakil ayetleri diğer sUrelerin ayetleri ile aynı hukmu taşır, yani Besmele okunabilir Mesela sUrenin sonunda Lekad caekumile başlayan ayet okunurken Besmele terk edilmez(1)