BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI PSİKOTERAPİ=COGNİTİVE BEHAVİORAL TERAPİ (CPT)

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
57
Yaş
36
Coin
256,936
Biliş; niyet ya da algıdır, Rastgele bir devirde hadiseler hakkında ne düşündüğümüzdür. Mülahazalar otomatik olarak akar ve nasıl hissettiğimiz üzerinde tesirlidir. Niyetlerimiz hislerimizi yaratır. Pek çok insan güçlü vukuatlar, zatî meseleler yaşarlar. Öteki beşerler üzere en yakınlarımız bile cansıkıcı ve acımasız olabilir.Ama genlerimiz, homonlarımız, çocukluk yaşantılarımız, nasıl düşündüğümüzü NASIL HİSSETTİĞİMİZİ belirler.
Birebir cephede omuz omuza savaşıp herkes başka bir psikoloji ile hanesine döner. Bir örnek; yıllar evvel mecburi hizmette gittiğim Kayseri’de tabip odasında çayımı yudumluyordum. İki tabip arkadaş hararetle konuşuyordu biri acılı ve ağlamaklı bir sesle yatılı okuduğu lisesinden bahsediyordu. “Duvarlar hapishane duvarı üzere yüksek, kapıda gardiyan üzere bekçi, mahpus üzere kızlar arasında renksiz ve berbat yemeklerle bir ömür, geçirdim” diye ağlıyordu. Ayna norönlarım ziyade çalışıyor, üzüldüm. “hangi lisede okudun?” diye sordum İzmir Kız Lisesi deyince şaşırdım benim lisem!... İzmir’e geldiğim vakit hangi araçla önünden geçsem, önünden geçerken boynunu kıracak halde hasretle özlemle baktığım lisem. Atatürk’ün el yazmaları ile süslü, tarihi taşlarla örülmüş, bembeyaz mermerlerle kaplı yeri olan, kalın güçlü itimat veren sutunları üzerinde dolmabahçe sarayının giriş ve iç merdivenleri üzere şahane merdivenleri ile süslü tarihi bir bina. Japonları hayran bırakan ahşap tavanları ile çok şık. Hala düşlerim da içinde koştuğum lisem. Sevimli bekçi amcalar haftasonu müsaadem için memeleketim Alaşehir’e giderken “Zeynep bizede üzüm getir âlâ mi?” deyip beni 14 yaşında İzmir’e özgür salıyorlardı ben sıkıntısız bir ergendim hiç ceza almadım. Velev ceza alıp bunalanı bile etrafımda hiç görmedim. İzmir Kız Lisesi denize bakan bir tepede kurulmuştur. Aşağıdaki geniş yoldan yukarıya yükselen güçlü istinat duvarları yola taş toprak dökülmesini önler. İzmir Kız Lisesi önünde duvarlar bir karış bile, görüşünüzü engellemez. Ege denizinin gün batımını, akşamları ders çıkışı çaylarımızı yudumlarken, manzara çok hoştu. 1980’li yıllarda İzmir’in en güzel 3 lisesi arasında ve kız için 1. Sıradaydı. Zarif pahalı muallimleri her ders için mevcut olan labaratuvarları ile pekçok İzmir’li kızın hayali olan bir mektepti. Yalnızca İzmir’in başarılı kızlarına kapı açmıyor, yatılı kısmı %80 paralı olmasına karşın, benim üzere devlet bursuyla Anadolu kazalarından kasabalarından gelen başı çalışan kızlarının önüne bilimi, özgürlüğü, demokrasiyi sunmuş bir lise idi. Birebir binaya iki manası veren bizim niyet yapımızdır.
CBT’de hadiseler hakkında düşünme halimizi, velev temel bedel ve inançlarınızı bile değiştirebilirsiniz ve bunu yaptığınızda his durumunuzda görüşünüzde, üretkenliğinizde mütemadi değişiklik yapabilirsiniz.
Depresyonda yada panikte CBT mi? ilaç mı? demek tavukmu yumurtadan, yumurtamı tavuktan demek kadar gereksiz. Çürümüş ağrıyan bir dişe ağrı kesici ne kadar lazımsa, depresyona antidepresan o kadar lazım. Dişlerini fırçala, diş ipi kullan, cave durtamini al demek dişi çürümüş, dişeti çekilmesi ve diş kaybı olana ne kadar zayıf bir karşılıksa ruhsal özellikli depresyon, ağır ve orta aşamada depresyon, panik atakta ilaç vermemek yahut alma demek ve yalnızca CBT’ye almak tıpkı biçimde zayıftır. Hafif depresyonda genetik yük ve depresyonu hazırlayıcı medikal sebepler yok ise, psikososyal stresörler ve bilişsel çarpıtmalar çokça ise tek başına CBT uygulanabilir. Panik atağın, panik bozukluğunun, şizofreni paranoyanın semptomu olduğu ayırıcı tanısı yapılmamışsa, paniğe sebep olabilecek unsur bağımlılığı, yoksunluğu, medikal marazlar (hipertiriodi, feokromasitoma) dimağ marazları araştırılmamışsa, şayet psikolog ve psikiyatristin yapacağı günah yalnızca tedavinin geç kalmasına yol açmayıp, bazen 6 ay CBT yahut farmokoterapi ile oyalanmış dimağ tümörleriyle dimağ cerahları uğraşır. Psikiyatrist yada terapist yarışmacı değil uzlaşmacı bir uslupla egolarını bir kenara bırakıp birlikte çalışmaları gereken ekip elemanlarıdır.
CBT depresyon tedavisi ve yenilenmemesi korunmak için uygulanan, psikoterapi yoludur. CBT için 1. Sınıf yahut 2. Sınıf tedavi metodu denmesi anlamsızdır.
Depresyon; dimağ biyokimyasında değişiklikler sonucu oluşur. CBT dimağın biyokimyasını değiştirir. Bu durum dimağ görüntüleme PET’de gösterilmiştir. çevresel sebeplerlebiyolojik yapımız değişir. Örneğin; sırtı sıvazlanan bebekse büyüme hormonu salgılanır. İnsan, biyolojik, ruhsal, içtimaî, kültürel, cinsî bir varlıktır.
CBT dert bozuklukları, post travmatik steres bozukluğu, fobiler ve Okb, yeme bozuklukları ve borderline de başarılı bir biçimde uygulanmakatdır.
CBT tekrar hastalanmaktan korunma ve zatî gelişim sağlar. Öğreneceğimiz mesele çözme becerileri ve başa çıkma metotları asrî hayatta karşılaşacağımız meselelerinizi çözmede, boşanma, irtihal, başarısızlık üzere bunalım durumlarının üstesinden gelmek yararlı olacaktır.
Hisleriniz, niyetlerinizin sonucudur vede zıddı muteberdir hislerinizde mülahazalarınızı tesirler. Depresyonda iken yalnızca kendinizi değil, geçmişinizi geleceğinizi ve yerküreyi beğenilmeyen olarak algılayabilirsiniz.
 
Üst Alt