Bisikletin tarihçesi
Dirsekli pedallarla yürütülen bisikletler 1 ’larda ortaya çıkmış, ve o zamandan bu yandan bütün dünyada, özellikle İngiltere, Fransa, İtalya, Hollanda ve öteki Avrupa ülkelerinde halkın benimsediği bir araç olmuştur Birinci Dünya Savaşında ve daha sonra Vietnam savaşında bisikletli birlikler yer almıştır
Birincil Bisikletler
Bisikletin tarihi 1700 sonlarında Fransa ’da geliştirilen araçlarla başlar 1791 ’de Conte de Sivac celerifere ’ini (ilkel bisiklet) yaptı Bu aynı büyüklükte iki tekerlekten oluşan tahtadan üretilmiş bir araçtı Oturma yeri tekerlekleri birleştiren çubuğun üzerine yerleştirilmişti Sürücüler, çubuğu bacakları arasına alarak oturuyor ve arabulucu ayaklarıyla iterek yürütüyorlardı Buna benzer araçlar 1816 ’da J Nicephore Niepce (1785 – 1833) (bir fotoğraf basma yönteminin de bulucusu) ve bir sene daha sonra da Alman Baron Karl VonDrais tarafondan yapıldı Drais ’in yaptığı araç kısa zamanda İngiltere ve Almanya ’da draisine veya ziyafet atı adıyla yaygınlaştı
1839 ’da İskoçyalı Kirpatrick Macmillan pedallı bir bisiklet yaptı Pedal ileri geri çalışarak, birleştirmek çubuklarını harekete geçirip, arkadaki tekerliği döndürüyordu Ön tekerleği aracısız olarak döndüren pedal dirkeleri, 1861 ’de Fransız Pierre ve Ernest Michaux kardeşler bulmuştur Araçlarına Velocipeden (velespit) adını verdiler ve dört yıl daha sonra yılda 400 bisiklet üretmeye başladılar 1869 ’a gelindiğinde Fransa yollarında bisiklet yarışlar yapılıyordu
Basmakalıp ya da Peniçeyrek peni adı bahşedilen bisikletin doğrudan pedal dirsekleriyle çevrilen büyük bir ön tekerleği ve küçük bir arkadaki tekerleği vardı 1871 ’de İngiliz James Starley (1831 – 1881) göre yapılan bu bisiklet, en yaygın bisiklet tipi oldu Ön tekerleğin büyüklüğü sürücünün ayak uzunluğuna göre seçiliyordu ve çapı 1m ile 1,5 m arasında değişiyordu
Zincirle İşleyen Bisiklet
Birincil zincirle işleyen araç 1874 yılında HJ Lawson kadar yapıldı Çerçeveye bağlı pedal dirsekleri zincir dişlisini çeviriyor, bu da arkadaki tekerleğe takılı daha minik bir zincir dişlisinin çevresinde ufak bir zincir dişlisinin çevresinde sorunsuz zinciri döndürüyordu Bisikletlerin tekerlekleri gene adeta benzer büyüklükteydi 1885 ’in Rover güvenlik bisikletleri toptan yapılmış ve birkaç yıl içinde peniçeyrek peninin yerini almıştır Bu ilk bisikletlerin tümünde, üstüne dolgu lastik geçirilmiş, çelik çevrili tekerlekler vardı
Çağdaş Vasıta
!888 ’de John Dunlop ’un (1840–192) hava dolu ya da şişirilmiş lastiği buluşu, bisiklet tarihinde dönüm noktası oldu Baklava biçimli iskelet standart oldu ve daha sonraki 70 sene içinde bisiklet modelinde önemli bir değişim yapılmadı 1960 ’larda farklı alanlara yönlendirilmiş üreticiler (bazıları otomobil bagajına konulmak üzere katlanabilen) kent için kullanımı için küçük tekerlekli bisikletle yaptılar Daha önceki garip modeller aralarında uzun iskeletli iki kişilik bisiklet ve 1885 ’de Karl Benz (1844–1929) ve Gottlieb Daimler ’in (1834–1900) ilk otomobili gerçekleştirmek üzere, içine benzinli motoru yerleştirdikleri araç tipi olarak tartı şampiyon üç tekerlekli bisiklet bulunmaktadır
Modern bisikletlerde çamurluklar, pil ya da dinamoyla çalışan farlar ve iki tekerleği ansızın frenleten manivelalı ya da pergelli frenler bulunur Değiştirebilir vitesleri ve zincirle vitesi örten bir koruyucusu da olabilir Aksesuarlar aralarında, fazladan bir nakliye yeri olarak arkaya ve öne takılan sepet ve arka tekerleğin iki yanına asılan çantalar bulunabilir
İskelet genelde lehimlenmiş ya da kaynak yapılmış, temas yerleri olmayan çelik borulardan yapılır Sarı kaynak işleminde, önceden indirimli kayıtlı uzunlukta borular, açık yuvalara yerleştirilir ve erimiş pirinçle yerlerine tutturulur Kaynak borular, kendilerinden daha kuvvetli bir birleşme yeri oluşturacak biçimde erimiş çelikle birleştirilir Özel hafif alaşımlar kullanarak, üreticiler 7 kg gibi hafif yarış bisikletleri yapabilirler
Tekerlek göbeğini janta 24–40 tekerlek teli birleştirir Her telin janta birleşen ucu inceltir ve gergin durması için üzerine bir vida sokumunu geçirilir Jant, alüminyum alaşımdan, paslanmaz çelikten ya da krom astarlı paslanmaz çelikten yapılabilir Manivelalar (üzengi) veya pergellerle (tekerleği iki yana sıkıştırılan kerpeten) çalışan sert kauçuktan gren balataları, fren esnasında jantı sıkıştırırlar Diğer bir fren tipi de arka tekerlek göbeğine baskı yapar ve pedallar geri çevrilerek harekete geçirilir
Bir bisikletin arka tekerliği, pedalla çevrilen büyük zincir dişlisinden daha seri döner Genellikle büyük zincir dişlisinde 48, aradaki minik dişlide ise 18 diş bulunur Bu ½,66 ’lık bir vites oranı sağlar Değiştirebilir vitesler, pedala uygulanan eşit güçten değişik hızlar elde etme olanağı bağışlar Başlıca iki müşteri vardır Bir derailleur vitesinde öbür büyüklüklerde altı değin arkadaki zincir dişlisinden başka dirseklerdeki üç dek dişli, vites oranları sağlar
Sturney ve Archer tarafından geliştirilen episiklik vites daha karmaşıktır Güneş tekerleği adı bahşedilen arka kolda yer alan minik bir dişli çark, arka zincir dişlisi göre döndürülür Göbeğin iç kısmında bir dişli halka bulunur ve bunlar bir dizi tekerlek dişlisi yoluyla güneş tekerleği kadar harekete geçirilir Bundan üç öbür vites oranı elde edilebilir Sürücüye sekiz seçenekli bir vites temin etmek için SturneyArcher ve deailleur tipleri bir göbekte birleştirebilir
Dirsekli pedallarla yürütülen bisikletler 1 ’larda ortaya çıkmış, ve o zamandan bu yandan bütün dünyada, özellikle İngiltere, Fransa, İtalya, Hollanda ve öteki Avrupa ülkelerinde halkın benimsediği bir araç olmuştur Birinci Dünya Savaşında ve daha sonra Vietnam savaşında bisikletli birlikler yer almıştır
Birincil Bisikletler
Bisikletin tarihi 1700 sonlarında Fransa ’da geliştirilen araçlarla başlar 1791 ’de Conte de Sivac celerifere ’ini (ilkel bisiklet) yaptı Bu aynı büyüklükte iki tekerlekten oluşan tahtadan üretilmiş bir araçtı Oturma yeri tekerlekleri birleştiren çubuğun üzerine yerleştirilmişti Sürücüler, çubuğu bacakları arasına alarak oturuyor ve arabulucu ayaklarıyla iterek yürütüyorlardı Buna benzer araçlar 1816 ’da J Nicephore Niepce (1785 – 1833) (bir fotoğraf basma yönteminin de bulucusu) ve bir sene daha sonra da Alman Baron Karl VonDrais tarafondan yapıldı Drais ’in yaptığı araç kısa zamanda İngiltere ve Almanya ’da draisine veya ziyafet atı adıyla yaygınlaştı
1839 ’da İskoçyalı Kirpatrick Macmillan pedallı bir bisiklet yaptı Pedal ileri geri çalışarak, birleştirmek çubuklarını harekete geçirip, arkadaki tekerliği döndürüyordu Ön tekerleği aracısız olarak döndüren pedal dirkeleri, 1861 ’de Fransız Pierre ve Ernest Michaux kardeşler bulmuştur Araçlarına Velocipeden (velespit) adını verdiler ve dört yıl daha sonra yılda 400 bisiklet üretmeye başladılar 1869 ’a gelindiğinde Fransa yollarında bisiklet yarışlar yapılıyordu
Basmakalıp ya da Peniçeyrek peni adı bahşedilen bisikletin doğrudan pedal dirsekleriyle çevrilen büyük bir ön tekerleği ve küçük bir arkadaki tekerleği vardı 1871 ’de İngiliz James Starley (1831 – 1881) göre yapılan bu bisiklet, en yaygın bisiklet tipi oldu Ön tekerleğin büyüklüğü sürücünün ayak uzunluğuna göre seçiliyordu ve çapı 1m ile 1,5 m arasında değişiyordu
Zincirle İşleyen Bisiklet
Birincil zincirle işleyen araç 1874 yılında HJ Lawson kadar yapıldı Çerçeveye bağlı pedal dirsekleri zincir dişlisini çeviriyor, bu da arkadaki tekerleğe takılı daha minik bir zincir dişlisinin çevresinde ufak bir zincir dişlisinin çevresinde sorunsuz zinciri döndürüyordu Bisikletlerin tekerlekleri gene adeta benzer büyüklükteydi 1885 ’in Rover güvenlik bisikletleri toptan yapılmış ve birkaç yıl içinde peniçeyrek peninin yerini almıştır Bu ilk bisikletlerin tümünde, üstüne dolgu lastik geçirilmiş, çelik çevrili tekerlekler vardı
Çağdaş Vasıta
!888 ’de John Dunlop ’un (1840–192) hava dolu ya da şişirilmiş lastiği buluşu, bisiklet tarihinde dönüm noktası oldu Baklava biçimli iskelet standart oldu ve daha sonraki 70 sene içinde bisiklet modelinde önemli bir değişim yapılmadı 1960 ’larda farklı alanlara yönlendirilmiş üreticiler (bazıları otomobil bagajına konulmak üzere katlanabilen) kent için kullanımı için küçük tekerlekli bisikletle yaptılar Daha önceki garip modeller aralarında uzun iskeletli iki kişilik bisiklet ve 1885 ’de Karl Benz (1844–1929) ve Gottlieb Daimler ’in (1834–1900) ilk otomobili gerçekleştirmek üzere, içine benzinli motoru yerleştirdikleri araç tipi olarak tartı şampiyon üç tekerlekli bisiklet bulunmaktadır
Modern bisikletlerde çamurluklar, pil ya da dinamoyla çalışan farlar ve iki tekerleği ansızın frenleten manivelalı ya da pergelli frenler bulunur Değiştirebilir vitesleri ve zincirle vitesi örten bir koruyucusu da olabilir Aksesuarlar aralarında, fazladan bir nakliye yeri olarak arkaya ve öne takılan sepet ve arka tekerleğin iki yanına asılan çantalar bulunabilir
İskelet genelde lehimlenmiş ya da kaynak yapılmış, temas yerleri olmayan çelik borulardan yapılır Sarı kaynak işleminde, önceden indirimli kayıtlı uzunlukta borular, açık yuvalara yerleştirilir ve erimiş pirinçle yerlerine tutturulur Kaynak borular, kendilerinden daha kuvvetli bir birleşme yeri oluşturacak biçimde erimiş çelikle birleştirilir Özel hafif alaşımlar kullanarak, üreticiler 7 kg gibi hafif yarış bisikletleri yapabilirler
Tekerlek göbeğini janta 24–40 tekerlek teli birleştirir Her telin janta birleşen ucu inceltir ve gergin durması için üzerine bir vida sokumunu geçirilir Jant, alüminyum alaşımdan, paslanmaz çelikten ya da krom astarlı paslanmaz çelikten yapılabilir Manivelalar (üzengi) veya pergellerle (tekerleği iki yana sıkıştırılan kerpeten) çalışan sert kauçuktan gren balataları, fren esnasında jantı sıkıştırırlar Diğer bir fren tipi de arka tekerlek göbeğine baskı yapar ve pedallar geri çevrilerek harekete geçirilir
Bir bisikletin arka tekerliği, pedalla çevrilen büyük zincir dişlisinden daha seri döner Genellikle büyük zincir dişlisinde 48, aradaki minik dişlide ise 18 diş bulunur Bu ½,66 ’lık bir vites oranı sağlar Değiştirebilir vitesler, pedala uygulanan eşit güçten değişik hızlar elde etme olanağı bağışlar Başlıca iki müşteri vardır Bir derailleur vitesinde öbür büyüklüklerde altı değin arkadaki zincir dişlisinden başka dirseklerdeki üç dek dişli, vites oranları sağlar
Sturney ve Archer tarafından geliştirilen episiklik vites daha karmaşıktır Güneş tekerleği adı bahşedilen arka kolda yer alan minik bir dişli çark, arka zincir dişlisi göre döndürülür Göbeğin iç kısmında bir dişli halka bulunur ve bunlar bir dizi tekerlek dişlisi yoluyla güneş tekerleği kadar harekete geçirilir Bundan üç öbür vites oranı elde edilebilir Sürücüye sekiz seçenekli bir vites temin etmek için SturneyArcher ve deailleur tipleri bir göbekte birleştirebilir