Cevşeni Kebir Duası Kac Defe Okunmalıdır?
Cevşeni Kebiri okumak icin belli bir sayıda okumak şart değildir Kişi istediği zaman istediği kadar okuyabilir Arapca bilmeyenler latincesinden, yada Turkcesinden okuyabilir
Cevşen Nasıl Okunmalıdır:
Cevşenin bu ozellikleri ve okunmasındaki faziletlerinin tamamı İsmi Azamın mazharı olan ve her ismin azami mertebesine mazhar bulunan peygamberimize (sav) hastır Sonra imanın kuvvetine gore ve Allah katındaki derecesine gore diğer muminler onun hasiyetlerinden istifade ederler Yoksa MecmuatulAhzabda Cebrailin (as) peygamberimize (asv) anlattığı hasiyetler bizim icin mubalağa gorunebilir Esasen dua bir ibadettir ve bunun faydası ve neticesi ahirettedir Dunyevi bir amac ve beklenti icinde olmak duanın makbuliyetinin şartı olan ihlası kırdığı icin dua makbul olmaz ve okuyan da onun hasiyetlerinden istifade edemez (Lemalar, 2005, s321322)
Bununla beraber ahrete ait faydalar ve hasiyetler bu dunyanın fani olan nimetleri ile olcuye gelmez Zira butun dunya bir insana verilse fani olduğu icin ahretin baki olan bir ağacına mukabil gelemez Baki fani ile kıyas edilemez Bu bakımdan cevşen icin ifade edilen hasiyetler ve faydalar ahrete baktığı icin mubalağa değil, hakikatin ta kendisidir (Emirdağ Lahikası, s 280282)
Ozetleyecek olursak:
1 Allah'a guzel isimleri ile dua edin (Araf, 7:180) ayetinin gereği olarak hangi isimlerle nasıl dua edilmesi lazım geldiği sualine peygamberimiz (sav) Cevşende Allahın bin bir ismi ve tesbih ve tehlil ile cehennemden Allah'a sığınarak gostermiş ve cevap vermiştir
2 Allah yerin ve goklerin nurudur (Nur, 24:35) ayetinde ifade edilen Allah'ın yeri ve gokleri aydınlatan nur olması Cevşenin bin bir ismi ile ve butun varlığı nasıl anlamlandırıp Allah'ın isim ve sıfatlarına nasıl ayine olduğu Cevşen ile gosterilmiştir Her şeyin nasıl tevhide ayine olduğu, tabiat ve tesadufu, şirk ve kufru nasıl mahvettiği yine Cevşen ile gosterilmiştir
3 Marifetullahta Cevşenin bir misli ve benzeri yoktur (Mektubat, 2004, s 367; Şualar, 2005, s 208) MecmuatulAhzab isimli buyuk zatların dualarının toplandığı mecmuaya bakan bunu acıkca gorur Hz Peygamber (sav) gibi ummi bir zattan boyle bir duanın gelmiş olması elbette ilahi kaynaklı olduğu ve ilhamı peygamber olduğu acıkca gorulecektir
4 Bediuzzaman Cevşeni Kebiri yeniden keşfetmiş ve ehli Beytin imamlarından gelen bu rivayeti alarak ummete yeniden kazandırmıştır Goklerin ve yerin yaratılmasında, gecenin ve gunduzun değişmesinde, insanlara faydalı şeylerle denizde akıp giden gemilerde, Allah¬ın gokten su indirip onunla yeryuzunu olumunden sonra diriltmesinde, her turlu canlı¬yı yeryuzune yaymasında, ruzgarları sevk etmesinde ve gokle yer arasında Allahın emrine boyun eğmiş bulutlar¬da, aklını kullanan bir topluluk icin nice deliller vardır (Bakara, 3:164) ayetinin tefsirini CevşenulKebir ile yapmıştır
5 CevşenulKebirin 57 Fırkasını alarak Hz Alinin (ra) bu fırkanın acıklaması ve izahlı bir munacatını da esas alarak meşhur Munacat Risalesini telif etmiştir Yani Munacat Risalesi Cevşenin 57 Fırkasının bir nevi tefsiridir
6 Cevşenin kamil fazileti peygamberimize (sav) hastır Her okuyan da derecesine gore faziletinden istifade eder Elbette ismi azama ve her ismin azami mertebesine mazhar olan peygamberimizin (sav) Cevşenden istifadesi ile henuz bir isme dahi mazhariyet noktasında eksik olan birinin istifadesi elbette bir olmayacaktır
7 Ubudiyet emri ilahiye ve rızayı ilahiye bakar Ubudiyetin daisi emri ilahi ve neticesi rızayı haktır Semeratı ve fevaidi uhreviyedir Fakat illei gaiye olmamak, hem kasten istenilmemek şartıyla, dunyaya ait faydalar ve kendi kendine terettup eden ve istenilmeyerek verilen semereler, ubudiyete munafi olmaz Belki zayıflar icin muşevvik ve mureccih hukmune gecerler Eğer o dunyaya ait faydalar ve menfaatler o ubudiyete, o virde veya o zikre illet veya illetin bir cuz'u olsa, o ubudiyeti kısmen iptal eder Belki o hasiyetli virdi akim bırakır, netice vermez İşte bu sırrı anlamayanlar, mesela yuz hasiyeti ve faydası bulunan Evradı Kudsiyei Şahı Nakşibendiyi veya bin hasiyeti bulunan Cevşenu'lKebir'i, o faydaların bazılarını maksudu bizzat niyet ederek okuyorlar O faydaları goremiyorlar ve goremeyecekler ve gormeye de hakları yoktur Cunku o faydalar, o evradların illeti olamaz ve ondan, onlar kasten ve bizzat istenilmeyecek Cunku onlar fazli bir surette, o halis virde talepsiz terettup eder Onları niyet etse, ihlası bir derece bozulur Belki ubudiyetten cıkar ve kıymetten duşer Yalnız bu kadar var ki, boyle hasiyetli evradı okumak icin, zayıf insanlar bir muşevvik ve mureccihe muhtactırlar O faydaları duşunup, şevke gelip, o evradı sırf rızayı İlahi icin, ahiret icin okusa zarar vermez Hem de makbuldur Bu hikmet anlaşılmadığından, coklar, aktabdan ve Selefi Salihinden mervi olan faydaları gormediklerinden şupheye duşer, hatta inkar da eder (Lemalar, 321322)
8 Cevşeni okumanın ibadetin en onemlisi olan Dua Tesbih Tehlil ve Korunma bakımından 1001 ismi icine alan en mukemmel bir munacat olduğunda şuphe yoktur İstenen neticeyi elde etmek icin okumak, uzerinde taşımak ve mana ve muhtevasına gore inanmak ve yaşamak gerekir Ruhen, kalben ve aklen samimi bir şekilde inanarak okumak gerekir Ancak o zaman onun feyzinden ve faziletinden istifade edebilir
Cevşeni Kebiri okumak icin belli bir sayıda okumak şart değildir Kişi istediği zaman istediği kadar okuyabilir Arapca bilmeyenler latincesinden, yada Turkcesinden okuyabilir
Cevşen Nasıl Okunmalıdır:
Cevşenin bu ozellikleri ve okunmasındaki faziletlerinin tamamı İsmi Azamın mazharı olan ve her ismin azami mertebesine mazhar bulunan peygamberimize (sav) hastır Sonra imanın kuvvetine gore ve Allah katındaki derecesine gore diğer muminler onun hasiyetlerinden istifade ederler Yoksa MecmuatulAhzabda Cebrailin (as) peygamberimize (asv) anlattığı hasiyetler bizim icin mubalağa gorunebilir Esasen dua bir ibadettir ve bunun faydası ve neticesi ahirettedir Dunyevi bir amac ve beklenti icinde olmak duanın makbuliyetinin şartı olan ihlası kırdığı icin dua makbul olmaz ve okuyan da onun hasiyetlerinden istifade edemez (Lemalar, 2005, s321322)
Bununla beraber ahrete ait faydalar ve hasiyetler bu dunyanın fani olan nimetleri ile olcuye gelmez Zira butun dunya bir insana verilse fani olduğu icin ahretin baki olan bir ağacına mukabil gelemez Baki fani ile kıyas edilemez Bu bakımdan cevşen icin ifade edilen hasiyetler ve faydalar ahrete baktığı icin mubalağa değil, hakikatin ta kendisidir (Emirdağ Lahikası, s 280282)
Ozetleyecek olursak:
1 Allah'a guzel isimleri ile dua edin (Araf, 7:180) ayetinin gereği olarak hangi isimlerle nasıl dua edilmesi lazım geldiği sualine peygamberimiz (sav) Cevşende Allahın bin bir ismi ve tesbih ve tehlil ile cehennemden Allah'a sığınarak gostermiş ve cevap vermiştir
2 Allah yerin ve goklerin nurudur (Nur, 24:35) ayetinde ifade edilen Allah'ın yeri ve gokleri aydınlatan nur olması Cevşenin bin bir ismi ile ve butun varlığı nasıl anlamlandırıp Allah'ın isim ve sıfatlarına nasıl ayine olduğu Cevşen ile gosterilmiştir Her şeyin nasıl tevhide ayine olduğu, tabiat ve tesadufu, şirk ve kufru nasıl mahvettiği yine Cevşen ile gosterilmiştir
3 Marifetullahta Cevşenin bir misli ve benzeri yoktur (Mektubat, 2004, s 367; Şualar, 2005, s 208) MecmuatulAhzab isimli buyuk zatların dualarının toplandığı mecmuaya bakan bunu acıkca gorur Hz Peygamber (sav) gibi ummi bir zattan boyle bir duanın gelmiş olması elbette ilahi kaynaklı olduğu ve ilhamı peygamber olduğu acıkca gorulecektir
4 Bediuzzaman Cevşeni Kebiri yeniden keşfetmiş ve ehli Beytin imamlarından gelen bu rivayeti alarak ummete yeniden kazandırmıştır Goklerin ve yerin yaratılmasında, gecenin ve gunduzun değişmesinde, insanlara faydalı şeylerle denizde akıp giden gemilerde, Allah¬ın gokten su indirip onunla yeryuzunu olumunden sonra diriltmesinde, her turlu canlı¬yı yeryuzune yaymasında, ruzgarları sevk etmesinde ve gokle yer arasında Allahın emrine boyun eğmiş bulutlar¬da, aklını kullanan bir topluluk icin nice deliller vardır (Bakara, 3:164) ayetinin tefsirini CevşenulKebir ile yapmıştır
5 CevşenulKebirin 57 Fırkasını alarak Hz Alinin (ra) bu fırkanın acıklaması ve izahlı bir munacatını da esas alarak meşhur Munacat Risalesini telif etmiştir Yani Munacat Risalesi Cevşenin 57 Fırkasının bir nevi tefsiridir
6 Cevşenin kamil fazileti peygamberimize (sav) hastır Her okuyan da derecesine gore faziletinden istifade eder Elbette ismi azama ve her ismin azami mertebesine mazhar olan peygamberimizin (sav) Cevşenden istifadesi ile henuz bir isme dahi mazhariyet noktasında eksik olan birinin istifadesi elbette bir olmayacaktır
7 Ubudiyet emri ilahiye ve rızayı ilahiye bakar Ubudiyetin daisi emri ilahi ve neticesi rızayı haktır Semeratı ve fevaidi uhreviyedir Fakat illei gaiye olmamak, hem kasten istenilmemek şartıyla, dunyaya ait faydalar ve kendi kendine terettup eden ve istenilmeyerek verilen semereler, ubudiyete munafi olmaz Belki zayıflar icin muşevvik ve mureccih hukmune gecerler Eğer o dunyaya ait faydalar ve menfaatler o ubudiyete, o virde veya o zikre illet veya illetin bir cuz'u olsa, o ubudiyeti kısmen iptal eder Belki o hasiyetli virdi akim bırakır, netice vermez İşte bu sırrı anlamayanlar, mesela yuz hasiyeti ve faydası bulunan Evradı Kudsiyei Şahı Nakşibendiyi veya bin hasiyeti bulunan Cevşenu'lKebir'i, o faydaların bazılarını maksudu bizzat niyet ederek okuyorlar O faydaları goremiyorlar ve goremeyecekler ve gormeye de hakları yoktur Cunku o faydalar, o evradların illeti olamaz ve ondan, onlar kasten ve bizzat istenilmeyecek Cunku onlar fazli bir surette, o halis virde talepsiz terettup eder Onları niyet etse, ihlası bir derece bozulur Belki ubudiyetten cıkar ve kıymetten duşer Yalnız bu kadar var ki, boyle hasiyetli evradı okumak icin, zayıf insanlar bir muşevvik ve mureccihe muhtactırlar O faydaları duşunup, şevke gelip, o evradı sırf rızayı İlahi icin, ahiret icin okusa zarar vermez Hem de makbuldur Bu hikmet anlaşılmadığından, coklar, aktabdan ve Selefi Salihinden mervi olan faydaları gormediklerinden şupheye duşer, hatta inkar da eder (Lemalar, 321322)
8 Cevşeni okumanın ibadetin en onemlisi olan Dua Tesbih Tehlil ve Korunma bakımından 1001 ismi icine alan en mukemmel bir munacat olduğunda şuphe yoktur İstenen neticeyi elde etmek icin okumak, uzerinde taşımak ve mana ve muhtevasına gore inanmak ve yaşamak gerekir Ruhen, kalben ve aklen samimi bir şekilde inanarak okumak gerekir Ancak o zaman onun feyzinden ve faziletinden istifade edebilir