Öğrenme zahmeti, zekâ seviyesi olağan olabilen yahut olağandan daha üst olabilen çocuklarda okuma, yazma, dinleme yahut sözel olarak anlatım yahut matematiksel alanda öğrenilen bilgiyi anlamada algılamada yahut işlemede zorluk yaşaması demektir. Her bireyin öğrenme yolları farklı olabilir. Nasıl ki her insanın kişiliği, karakteri, sesi, fikirleri, farkı oluyorsa o çocuğun öğrenme yolu da farklı olabilir. Örnek vermek gerekirse bir çocuğun fotoğraf mahareti, el göz uyumu çok güzel olabilirken okuma yahut yazma konusunda çok zorlanabilir. Okul muvaffakiyetleri beklentilere nazaran daha düşüktür. Kimi derslerde çok düzgün sonuçlar elde ederken kimi derslerde tam aykırısı düşük notlar alabilmektedirler.
Öğrenme zahmeti olan bir öbür kollarından biride Okuma bozukluğudur (Disleksi). Bu çocuklar Okumayı çok zahmetle sökebilir. Harfleri tersten yazabilir. Okurken harfleri yutar yahut eklentiler yapabilir. Bir öbür öğrenme zahmeti çeken çocukların özelliklerinden biride yazı yazmada zorlanmalarıdır (disgrafi). Yazıları yazarken birçok harfleri karıştırabilirler. Kimi sözlerde birbirleri ile ilgili olmayan harflerin yerlerini değiştirebilirler. Yazım kurallarında ve noktalama işaretlerinde çok fazla yanılgı yaparlar. Bu çocukların kimilerinde anlatım zorlukları da görülebilmektedir. Lisan gelişimi gecikmektedir. Uzun ve akıcı cümleler kuramayabilirler. Okuduklarını anlamada ve karşı tarafa anlatmada zorluklar yaşayabilirler. Çarpım tablosunu öğrenmekte zorlanabilirler. Sorun çözemezler.
Öğrenme zahmeti olan çocukların kimilerinde motor gelişimi olağan seviyenin altında olabilmektedir. İnce motor gelişimi yetersizdir. Kaşık-çatal kullanımı, el işleri, makas kesme, boyama, fotoğraf yama, yazı yazma üzere alanlarda çok zorlanırlar.
Okul öncesi belirtileri şu halde sırlayabiliriz. Sayıları, harfleri, renkleri, biçimleri, haftanın günlerini öğrenmede zahmet çekerler. Çizim yapmakta boyama yapmakta yahut makasla kesitlerde zorlanmaktadırlar. Yönergeleri hakikat anlayıp onlara uymakta zorlanabilmektedirler. İnce motor hareketlerinde örneğin fermuar çekme, ayakkabısını bağlama, düğmeleri iliklemeyi öğrenmede zorlanırlar.
Öğrenme zahmeti yaşayan çocuklar öğrendiklerini çabucak unutabilirler. Kelamlı imtihanlarda daha güzel sonuçlar alabilirken, yazılı imtihanlarda daha düşük notlar alırlar. Daima tenkit alırlarsa özgüven eksiklikleri yaşayabilirler. Ödev yapmaya, ders çalışmaya, okula gitmeye isteksiz olabilirler. Bu durumun sonucunda öğretmen yahut aile sanki çocuğun zekâsında mı sorun var diye düşünmeye başlarlar.
Yapılabilecek Teklifler
Öğrenme zahmetini çabucak anlamak çok kolay olmayabilir. Erken teşhis edip müdahale etmek çok değerlidir. En tesirli tedavi prosedürü bir uzman tarafından ferdi eğitimlerdir. Bu eğitimde çocuğun hangi halde öğrendiği tespit edilip o alanlar desteklenerek güçlendirilmelidir. Öğrenme zahmeti olan çocuklarda sorunlar birbirinden farklılık gösterebilmektedir. Birtakım çocuklarda yalnızca aritmetik alanda zorluklar görülebilinirken kimilerinde ise birden çok alanda bu bozukluk görülebilmektedir. Bu sebepten ötürü çocukların eğitim ve tedavisinde belirlenmiş standart programlar uygulanamaz. Anne, baba, öğretmen ve uzmandan oluşan bir grup çalışması başlatılmalıdır. Çocuğa sabır gösterilmelidir. Çocuklar diğer çocuklar ile kıyaslanamamalıdır. Suçlanmamalıdır. Anne babalar olarak çocuğun özgüvenini tekrar kazanması için başarısı ve yapabildiği alanlarda sık sık övgü gösterilmelidir. Konutta yapılan çalışmalar çocuğun dikkat müddetine nazaran ayarlanmalıdır.
Öğrenme zahmeti olan bir öbür kollarından biride Okuma bozukluğudur (Disleksi). Bu çocuklar Okumayı çok zahmetle sökebilir. Harfleri tersten yazabilir. Okurken harfleri yutar yahut eklentiler yapabilir. Bir öbür öğrenme zahmeti çeken çocukların özelliklerinden biride yazı yazmada zorlanmalarıdır (disgrafi). Yazıları yazarken birçok harfleri karıştırabilirler. Kimi sözlerde birbirleri ile ilgili olmayan harflerin yerlerini değiştirebilirler. Yazım kurallarında ve noktalama işaretlerinde çok fazla yanılgı yaparlar. Bu çocukların kimilerinde anlatım zorlukları da görülebilmektedir. Lisan gelişimi gecikmektedir. Uzun ve akıcı cümleler kuramayabilirler. Okuduklarını anlamada ve karşı tarafa anlatmada zorluklar yaşayabilirler. Çarpım tablosunu öğrenmekte zorlanabilirler. Sorun çözemezler.
Öğrenme zahmeti olan çocukların kimilerinde motor gelişimi olağan seviyenin altında olabilmektedir. İnce motor gelişimi yetersizdir. Kaşık-çatal kullanımı, el işleri, makas kesme, boyama, fotoğraf yama, yazı yazma üzere alanlarda çok zorlanırlar.
Okul öncesi belirtileri şu halde sırlayabiliriz. Sayıları, harfleri, renkleri, biçimleri, haftanın günlerini öğrenmede zahmet çekerler. Çizim yapmakta boyama yapmakta yahut makasla kesitlerde zorlanmaktadırlar. Yönergeleri hakikat anlayıp onlara uymakta zorlanabilmektedirler. İnce motor hareketlerinde örneğin fermuar çekme, ayakkabısını bağlama, düğmeleri iliklemeyi öğrenmede zorlanırlar.
Öğrenme zahmeti yaşayan çocuklar öğrendiklerini çabucak unutabilirler. Kelamlı imtihanlarda daha güzel sonuçlar alabilirken, yazılı imtihanlarda daha düşük notlar alırlar. Daima tenkit alırlarsa özgüven eksiklikleri yaşayabilirler. Ödev yapmaya, ders çalışmaya, okula gitmeye isteksiz olabilirler. Bu durumun sonucunda öğretmen yahut aile sanki çocuğun zekâsında mı sorun var diye düşünmeye başlarlar.
Yapılabilecek Teklifler
Öğrenme zahmetini çabucak anlamak çok kolay olmayabilir. Erken teşhis edip müdahale etmek çok değerlidir. En tesirli tedavi prosedürü bir uzman tarafından ferdi eğitimlerdir. Bu eğitimde çocuğun hangi halde öğrendiği tespit edilip o alanlar desteklenerek güçlendirilmelidir. Öğrenme zahmeti olan çocuklarda sorunlar birbirinden farklılık gösterebilmektedir. Birtakım çocuklarda yalnızca aritmetik alanda zorluklar görülebilinirken kimilerinde ise birden çok alanda bu bozukluk görülebilmektedir. Bu sebepten ötürü çocukların eğitim ve tedavisinde belirlenmiş standart programlar uygulanamaz. Anne, baba, öğretmen ve uzmandan oluşan bir grup çalışması başlatılmalıdır. Çocuğa sabır gösterilmelidir. Çocuklar diğer çocuklar ile kıyaslanamamalıdır. Suçlanmamalıdır. Anne babalar olarak çocuğun özgüvenini tekrar kazanması için başarısı ve yapabildiği alanlarda sık sık övgü gösterilmelidir. Konutta yapılan çalışmalar çocuğun dikkat müddetine nazaran ayarlanmalıdır.