Ders başarısızlığı nedenleri

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
57
Yaş
36
Coin
256,936
Evlatta mektep başarısızlığının çok çeşitli nedenleri vardır. Mektep başarısı çeşitli faktörlerin bir araya gelmesiyle olur. Bunlar evladın zekası, uygun bir eğitim-okul ve aile ilgisi olarak kabaca sayabiliriz.

Ayrıyeten ders başarısızlığına neden olan psikiyatrik rahatsızlıklarda olabilir. Bunların başlıcaları ; Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu, Depresyon, Koordinasyon Bozukluğu, Mektep Fobisi, Alaka Bozuklukları v:b. Sayılabilir.

Ayrıyeten aileden kaynaklanan problemlerde çok sıktır. Ana ve peder arasında hengameler, meskende gergin ortam, yeni kardeş veladeti ve kıskançlık , ev-mahalle değiştirme üzere birçok sorun evlatta ders muvaffakiyetini tesirler. Ana pederin dersleri ve başarıyı yakın takibi de değerlidir. Evlada bu sorumluluğu aşılamak gerekir. Ne dersini elinden alıp ana peder yapacak, ne de çok uzak durup ilgisiz bırakacak. Bu istikrar çok değerlidir. Evlada rüşvet verip dersini yaptırmakta tahlil olmaz. Bu sefer evlat her ders yapmada ana ve pederden bir şeyler isteyecektir.

Ailenin muvaffakiyet beklentisi:

Ailelerin muvaffakiyet beklentisi çok farklı olabilir. Birtakım aileler farklı bireylere nazaran başarılı sayılabilecek evlatları kendilerine nazaran başarılı bulmazlar. Ailelerin muvaffakiyet çıtasını çok yükseğe koyması evladın motivasyonunu bir mühlet sonra kırabilir. Ya da çok uzun periyodik gayelerde ulaşılması güçlükle gelir. Devamlı mektep birincisi olması beklenen bir evlat önemli bir yük altında ezilebilir ve bir müddet sonra yorulur. Artık o yükü kaldıramaz. Gayeye ulaşamayacak diye çok ziyade gerilim altına girer ve imtihanlarda çok heyecanlanabilir. Başkaca depresyona girebilir. Bu nedenle evlada kısa periyodik amaçlarla ulaşabileceği amaçlar gösterilmelidir.

Günümüzde ana –babalar eğitime çok ehemmiyet vermektedirler. Bu evlatlarımız ve devletimiz için şık bir şeydir. Gelgelelim evlatlarının başarısı üzerinden birbirleriyle yarışan ana peder, adeta saplantı haline getirdikleri muvaffakiyet beklentisini bulamayınca evladı dışlamaktadırlar. Evlat ana peder gözünde başarısız olunca evlada ‘’önemli değil, sonra yaparsın ‘’ derken bile takındığı yüz tabiri evladı tesirler.

Mektep Faktörü:

Yeterli bir mektep muvaffakiyet için koşuldur. Uygun bir mektep ve hoca her talebeyi tek tek takip eder. Ne bilip bilmediğini bilir. Hepsinin karakterini ve yeteneklerini bilir ve buna nazaran davranır. Mektepte uygun bir ödev takibi değerlidir. Her evladın yapabilme kapasitesine nazaran zorlanmalıdır. Evladın yorulduğunu ve zorlandığını uygun takip etmek gerekir. Bu yüzden âlâ bir rehberlik servisi gerekir. Evlatların hanedeki hayatları da düzgün bilinmeli ve ana pederle yakın alaka kurulmalıdır. Eksik malumatları etütlerle kapatılmalıdır. Nottan evvel evladın psikolojisi ön planda tutulmalıdır. Ne çok gevşek bir mektep olmalı nede çok disiplinli sert. Tatlı sert bir disiplin en ülküsüdür.

Mektep muvaffakiyet maksatlarını her evlat için farklı koymalıdır. Evladın yetenek ve zekası başkaca da motivasyonuna nazaran davranmalıdır.

Çocuktaki psikiyatrik sorunları de erkenden fark etmekte mektebin hizmetidir. Derste ilgisiz evlatlar, derse katılamayan utangaç evlatlar, okuma yazmada sorun yaşayan evlatlar, kimi derslerde ne kadar çalışsa da yapamayan evlatlar, arkadaş meseleleri yaşayan evlatlar bilhassa incelenmelidir. Aileleri çağırılıp onları kırmadan tutarlı lisanla doktora yönlendirilmelidir.

Başarıyı Etkileyen Marazlar:

Başarıyı etkileyen birtakım illetlerden kısaca bahsedecek olursak

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu:Evladın derste dikkatini bir noktaya verememesi çabuk dağılmasıdır. Dersleri yaparken devamlı dağılır sair şeyleri düşünür ya da yapar. Bilhassa mektebe birinci başladıklarında hareketli kıpır kıpırdırlar. Yazı yazarken yahut okurken dikkatsizce yanlışlar yaparlar. Ders çalışmayı sevmezle çabuk sıkılırlar. Sıralarını bekleyemezler ve lafa girip konuşmayı bölerler. Önündekini dinleyemezler. Her şeyde diretirler. Ders çalışırken çok sık kalkıp otururlar. Yemekleri bile sakin bir halde yiyemezler.

Kişisel Öğrenme Bozuklukları:Bu evlatlar zekaları olağan olmasına karşın özellikler okuma yazma ortamlarında beklenen sürat ve kıvraklık yoktur. Bazen yalnızca tek dersi yapamayabilirler. Öbür dersleri güzel olmasına karşın mesela matematik, yabancı lisan v.b. kendinden beklenmeyecek formda beğenilmeyen olur. Bazen harf ve rakamları ter yazabilirler. Metinleri okunaklı olmayabilir. Bazen konuşmaları yavaş ve anlaşılmaz olabilir. Tedavide eksikleri kapatacak şahsi eğitimler gerekir.

Düşük zeka-Donuk zeka:Eğitimi sırasında evladın kapasitesi belirlenmeli ve taşıyamayacağı yük verilmemelidir. Her evladın bir yeteneği ve yapabileceği iş vardır. Bu nedenle evladın kapasitesine nazaran amaçlar konulmalıdır.

Vesair Psikiyatrik Meseleler: O güne kadar ders başarısı güzelken bir anda düşüşler olursa ruhsal sorunlar düşünülmelidir. Mesela Depresyon, Anksiyete v.b. Yeniden baştan beri muvaffakiyet ve münasebet dertlerinde mektep korkusu, davranım bozuklukları da düşünülmeli Bu sıkıntılar düzeltilmelidir. Bu sorunlar düzelmeden başarını yükselmesi beklenemez. Tabiplerden yardım alınmalı ve evlat yönlendirmelidir.

Evlatlarınız başarısı, birinci evvel mesrur ve sağlıklı yaşamalarıdır. Eğitim yalnızca meslek için değil hayata eksiksiz armoni sağlayabilmesi içindir.
 
Üst Alt