(DİKKAT EKSİKLİĞİ OLAN EVLATLARI BEKLEYEN PROBLEMLER VE TAHLIL YOLLARI)
Evlatlar mektep hayatına başladığı günden beri bazen de sonradan ortaya çıkan birtakım nedenlerle ders muvaffakiyetinde güçlükler yaşayabilirler. Bu dertlerin başında evlatların ders çalışırken ve ya mektepte hocasını dinlerken dikkatini toplamada güçlük yaşaması, ders çalışmayı sürdürmekte zorluk yaşaması, testte dikkat dertleri nedeniyle çalışsa bile düşük muvaffakiyet göstermesi sayılabilir. Tekrar noktasında oturmakta güçlük çeken, sabırsız evlatların ders çalışmayı sürdürmesi daha güçlükle olacaktır. Bazen dikkat sorunu ile birlikte evlatlar öğrenme güçlükleri nedeniyle mektep muvaffakiyetinde sorun yaşayabilirler. Dikkat, hareketlilik ve sabırsızlık yakınmaları olan evlatlar sıklıkla aile ve arkadaş ilgilerinde de sorun yaşayabilirler. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) denilen bu durum evlat ruh sağlı dertleri içerisindeki sıklığı %8-12 arasındadır. DEHB'da yaş ilerledikçe mektep muvaffakiyetindeki dertlere, dikkat problemlerinin devam etmesiyle birlikte ders çalışma isteksizliği, sonluluk, korku, kendine güvenmeme, mutsuzluk eklenebilir. Bu durumlarda öncelikle evlatların yaşadığı dikkat, hareketlilik, sabırsızlık ile ilgili meselelerin çözümlenmesi kıymetlidir. Bu dertler çözümlendiğinde evlatlar derslerde başarılı olduklarını gördüklerinde kendine inançları artacak isteksizlikleri ve telaşları azalacaktır. Bu problemlerin tahlili için ana pederlerin çocuklarındaki güçlüklerin farkına varmaları değerli olup, bu problemlerin tahlili için evlat psikiyatrsitine başvurmaları gereklidir. Evlat psikiyatristleri öncelikle ders muvaffakiyetindeki sorunun neden kaynaklandığını, psikiyatrik kıymetlendirme yaparak bazen de birtakım ölçekler ve testler uygulayarak araştıracaklardır. Bu sorunun nasıl çözüleceğine yönelik aileyi ve evladı bilgilendirecektir. Sorunun tahliline yönelik tutarlı tedaviyi başlayacaklardır. Yeniden ailenin evlada yaklaşımı, evladın kendisinin bu sıkıntıyla nasıl baş edeceğine yönelik aileye ve evlada yol göstereceklerdir.
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olan evlatların dikkat, hareketlilik ve sabırsızlık yakınmaları nedeniyle, sonunu düşünmeden hareket ettikleri, kaza ve önemli yaralanmalara daha sık (yarıya yakını) maruz kaldıkları bilinmektedir. Bu kaza ve yaralanmalar sıklıkla kemik kırıklıkları, yumuşakn doku yırtılmaları, baş travması halinde olmakta ve en sık da ortapedik mudahaleyi gerektirmektedirler. Aileler çocuklarındaki DEHB'ğunu tedavi ettirmekle evlatlarının hem mektep muvaffakiyetini ve münasebet dertlerini çözecek, hem de gelecekteki ek ruhsal rahatsızlık ve önemli kaza riskini önleyeceklerdir.
Evlatlar mektep hayatına başladığı günden beri bazen de sonradan ortaya çıkan birtakım nedenlerle ders muvaffakiyetinde güçlükler yaşayabilirler. Bu dertlerin başında evlatların ders çalışırken ve ya mektepte hocasını dinlerken dikkatini toplamada güçlük yaşaması, ders çalışmayı sürdürmekte zorluk yaşaması, testte dikkat dertleri nedeniyle çalışsa bile düşük muvaffakiyet göstermesi sayılabilir. Tekrar noktasında oturmakta güçlük çeken, sabırsız evlatların ders çalışmayı sürdürmesi daha güçlükle olacaktır. Bazen dikkat sorunu ile birlikte evlatlar öğrenme güçlükleri nedeniyle mektep muvaffakiyetinde sorun yaşayabilirler. Dikkat, hareketlilik ve sabırsızlık yakınmaları olan evlatlar sıklıkla aile ve arkadaş ilgilerinde de sorun yaşayabilirler. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) denilen bu durum evlat ruh sağlı dertleri içerisindeki sıklığı %8-12 arasındadır. DEHB'da yaş ilerledikçe mektep muvaffakiyetindeki dertlere, dikkat problemlerinin devam etmesiyle birlikte ders çalışma isteksizliği, sonluluk, korku, kendine güvenmeme, mutsuzluk eklenebilir. Bu durumlarda öncelikle evlatların yaşadığı dikkat, hareketlilik, sabırsızlık ile ilgili meselelerin çözümlenmesi kıymetlidir. Bu dertler çözümlendiğinde evlatlar derslerde başarılı olduklarını gördüklerinde kendine inançları artacak isteksizlikleri ve telaşları azalacaktır. Bu problemlerin tahlili için ana pederlerin çocuklarındaki güçlüklerin farkına varmaları değerli olup, bu problemlerin tahlili için evlat psikiyatrsitine başvurmaları gereklidir. Evlat psikiyatristleri öncelikle ders muvaffakiyetindeki sorunun neden kaynaklandığını, psikiyatrik kıymetlendirme yaparak bazen de birtakım ölçekler ve testler uygulayarak araştıracaklardır. Bu sorunun nasıl çözüleceğine yönelik aileyi ve evladı bilgilendirecektir. Sorunun tahliline yönelik tutarlı tedaviyi başlayacaklardır. Yeniden ailenin evlada yaklaşımı, evladın kendisinin bu sıkıntıyla nasıl baş edeceğine yönelik aileye ve evlada yol göstereceklerdir.
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu olan evlatların dikkat, hareketlilik ve sabırsızlık yakınmaları nedeniyle, sonunu düşünmeden hareket ettikleri, kaza ve önemli yaralanmalara daha sık (yarıya yakını) maruz kaldıkları bilinmektedir. Bu kaza ve yaralanmalar sıklıkla kemik kırıklıkları, yumuşakn doku yırtılmaları, baş travması halinde olmakta ve en sık da ortapedik mudahaleyi gerektirmektedirler. Aileler çocuklarındaki DEHB'ğunu tedavi ettirmekle evlatlarının hem mektep muvaffakiyetini ve münasebet dertlerini çözecek, hem de gelecekteki ek ruhsal rahatsızlık ve önemli kaza riskini önleyeceklerdir.