Çocuklarda algı farklılıklarından ötürü ortaya çıkan okuma ve yazmada sorun görüldüğünde disleksiden kelam edilebilir. Algı farklılığı nedeniyle vakit zaman okuma, yazma ve matematikte dikkat eksikliği gözlemlenir. Güzel yahut orta düzeyde zekaya sahip olan bir disleksili birey etrafını farklı algılar, harf ve sayı üzere sembollerle karşılaştığı vakit dikkati zayıflar, farklı algıları nedeniyle disleksisi olmayan beşerler üzere algılayamadığından okuma, yazma ve matematikte okuma zahmeti ile karşılaşır.
Çocuklar okumayı ve yazmayı birinci öğrendiklerinde, tıpkı yanılgıları değişen sıklıkta yaparlar. Birden fazla çocuk için yanlışların sıklığı kısa bir müddet sonra azalır ve sonunda büsbütün ortadan kalkar. Disleksili çocuklar ise akranlarından çok daha fazla sayıda kusur yapar ve sıkıntılar uzun bir müddet devam eder. Disleksinin bilhassa karakteristik özelliği bu yanılgıların muazzam tutarsızlığıdır.
Dislekside yanlışlar, algı yanılgıları kökenlidir, ve tam yazı yazarken yahut okurken bir anda ortaya çıkar. Çocuk yaptığı işe orantılı düşünemz. Okuma yazma yanlışları disleksi belirtileridir lakin disleksiye neden olan faktörler olmadığından sadece yanılgı belirtileri üzerine çalışmak kâfi değildir.
Disleksili bireyler algı farklılıklarına bağlı kusur yaptıklarından sistematik yanılgılar değil, rastgele kusurlar yapmaktadırlar. Bugün yanlışsız yazdıklarını yarın yahut kısa bir mühlet sonra tekrar kusurlu yazabilirler. Enteresandır ki, bu yanılgılar genelde çok kullanılan kolay sözcükler üzerinde olmaktadır. Dislekside çalışmalar yüklü olarak dikkat üzerine yoğunlaşmalıdır. Sonra okuma, yazma ve matematiğe geçilmelidir. İşte o vakit başarılı olunmaktadır.
Disleksinin sebebi nedir?
Disleksi genetiktir ve bir algı farklılığıdır. Gebelik esnasında bir gen beyin strüktüründeki hücre hareketlerinde anomaliye neden olur. Buna bağlı olarak konuşma ve görme bölgeleri etkilenir. İşitsel ve görsel uyarıcılara karşı bir algı yavaşlığı kelam konusu olur ve bilhassa sol beyin etkilenir. Beyin sözlerin fotoğrafını çeker ancak ses tahlili yapamaz. İşitsel bilgi işlemleme suratı yavaştır ve bakış atmaları düzensizdir. Çocuk öğrenme kusuru yapmaz algı yanılgısı yapar. Dislekside öğrenme stratejileri geliştirilir ve öncelikle algılar düzeltilir.
Disleksi geçer mi?
Disleksi özel takviye çalışmaları ile rahatlıkla önlenebilir lakin yok edilemez. Ömür uzunluğu vardır. Disleksili bir çocuğa en büyük yardım ve dayanak şu ögelerin yerine getirilmesi ile mümkün olabilmektedir;
Özdeğer hissinin kuvvetlendirilmesi.
Özel yeteneklerinin keşfedilmesi ve kıymetlendirilmesi.
Vakit faktöründe tolerans ve sabır gösterilmesi.
Kâfi ilginin gösterilmesi.
Bol empati ve anlayış.
Disleksiden etkilenen insan sayısı nedir?
Hayatları boyunca disleksik olarak tanınmayan bidirilmemiş olayların sayısı çok yüksek olduğundan etkilenenlerin tam sayısını belirlemek çok zordur. Bununla birlikte etkilenenlerin sayısının bugün dünya nüfusunun yaklaşık %15’inin olduğu kestirim edilmektedir.
Disleksi/Diskalkuli ne vakit teşhiş edilir?
Bunun için en erken vakit birinci sınıfın ikinci yarısıdır. Çocuk harfler ve sayılarla gereğince ilgilenmiş olmalıdır. Okul öncesi çağda, test prosedürleri ile farklı duyusal algılar belirlenebilir. Lakin bunların kesinlikle disleksi/diskalkuli ile sonuçlanması gerekmez.
Dislekside çok eksenli teşhis nedir?
İkincil disleksiden şüpheleniliyorsa, sürdürülebilir muvaffakiyetin sağlanabilmesi için eğitim takviyesine ek olarak ruhsal yahut tıbbi seviyede müdahaleler başlatılmalıdır. Çok düzeyli bir teşhis, sorunun eğitimciler, psikologlar ve tıp uzmanları tarafından paralel olarak açıklığa kavuşturulması manasına gelir.
Zeka testi ile disleksi belirlenebilir mi?
Sözden de anlaşılacağı üzere bir kişinin zekasını belirlemek için zeka testi kullanılır. Fakat bu aslında mümkün bir disleksi hakkında hakkından hiçbir şey söylemez. Düşük IQ’ lu çocuklar disleksik olarak değil, bilişsel olarak daha zaz yetenekli olarak isimlendirilir. Zeka testi ile disleksi tanısı konamaz.
Çocuklar okumayı ve yazmayı birinci öğrendiklerinde, tıpkı yanılgıları değişen sıklıkta yaparlar. Birden fazla çocuk için yanlışların sıklığı kısa bir müddet sonra azalır ve sonunda büsbütün ortadan kalkar. Disleksili çocuklar ise akranlarından çok daha fazla sayıda kusur yapar ve sıkıntılar uzun bir müddet devam eder. Disleksinin bilhassa karakteristik özelliği bu yanılgıların muazzam tutarsızlığıdır.
Dislekside yanlışlar, algı yanılgıları kökenlidir, ve tam yazı yazarken yahut okurken bir anda ortaya çıkar. Çocuk yaptığı işe orantılı düşünemz. Okuma yazma yanlışları disleksi belirtileridir lakin disleksiye neden olan faktörler olmadığından sadece yanılgı belirtileri üzerine çalışmak kâfi değildir.
Disleksili bireyler algı farklılıklarına bağlı kusur yaptıklarından sistematik yanılgılar değil, rastgele kusurlar yapmaktadırlar. Bugün yanlışsız yazdıklarını yarın yahut kısa bir mühlet sonra tekrar kusurlu yazabilirler. Enteresandır ki, bu yanılgılar genelde çok kullanılan kolay sözcükler üzerinde olmaktadır. Dislekside çalışmalar yüklü olarak dikkat üzerine yoğunlaşmalıdır. Sonra okuma, yazma ve matematiğe geçilmelidir. İşte o vakit başarılı olunmaktadır.
Disleksinin sebebi nedir?
Disleksi genetiktir ve bir algı farklılığıdır. Gebelik esnasında bir gen beyin strüktüründeki hücre hareketlerinde anomaliye neden olur. Buna bağlı olarak konuşma ve görme bölgeleri etkilenir. İşitsel ve görsel uyarıcılara karşı bir algı yavaşlığı kelam konusu olur ve bilhassa sol beyin etkilenir. Beyin sözlerin fotoğrafını çeker ancak ses tahlili yapamaz. İşitsel bilgi işlemleme suratı yavaştır ve bakış atmaları düzensizdir. Çocuk öğrenme kusuru yapmaz algı yanılgısı yapar. Dislekside öğrenme stratejileri geliştirilir ve öncelikle algılar düzeltilir.
Disleksi geçer mi?
Disleksi özel takviye çalışmaları ile rahatlıkla önlenebilir lakin yok edilemez. Ömür uzunluğu vardır. Disleksili bir çocuğa en büyük yardım ve dayanak şu ögelerin yerine getirilmesi ile mümkün olabilmektedir;
Özdeğer hissinin kuvvetlendirilmesi.
Özel yeteneklerinin keşfedilmesi ve kıymetlendirilmesi.
Vakit faktöründe tolerans ve sabır gösterilmesi.
Kâfi ilginin gösterilmesi.
Bol empati ve anlayış.
Disleksiden etkilenen insan sayısı nedir?
Hayatları boyunca disleksik olarak tanınmayan bidirilmemiş olayların sayısı çok yüksek olduğundan etkilenenlerin tam sayısını belirlemek çok zordur. Bununla birlikte etkilenenlerin sayısının bugün dünya nüfusunun yaklaşık %15’inin olduğu kestirim edilmektedir.
Disleksi/Diskalkuli ne vakit teşhiş edilir?
Bunun için en erken vakit birinci sınıfın ikinci yarısıdır. Çocuk harfler ve sayılarla gereğince ilgilenmiş olmalıdır. Okul öncesi çağda, test prosedürleri ile farklı duyusal algılar belirlenebilir. Lakin bunların kesinlikle disleksi/diskalkuli ile sonuçlanması gerekmez.
Dislekside çok eksenli teşhis nedir?
İkincil disleksiden şüpheleniliyorsa, sürdürülebilir muvaffakiyetin sağlanabilmesi için eğitim takviyesine ek olarak ruhsal yahut tıbbi seviyede müdahaleler başlatılmalıdır. Çok düzeyli bir teşhis, sorunun eğitimciler, psikologlar ve tıp uzmanları tarafından paralel olarak açıklığa kavuşturulması manasına gelir.
Zeka testi ile disleksi belirlenebilir mi?
Sözden de anlaşılacağı üzere bir kişinin zekasını belirlemek için zeka testi kullanılır. Fakat bu aslında mümkün bir disleksi hakkında hakkından hiçbir şey söylemez. Düşük IQ’ lu çocuklar disleksik olarak değil, bilişsel olarak daha zaz yetenekli olarak isimlendirilir. Zeka testi ile disleksi tanısı konamaz.