Ehli kitab olmak ne demektir?
Yahudi, Hıristiyan gibi semavi din mensuplarına Ehli Kitapdenir Kur`anı Kerim`de ehli kitaptan cokca bahisler vardır Ehli Kitap, Peygamberimizi kabul etmediklerinden kafir sayılmakla beraber, Allah`ı inkar edenanlamında kafir değillerdir
Kur`anı Kerim, ehli Kitaba bazı konularda, kafirlere nispetle ayrıcalık tanır Mesela, onlardan kız almak caizdir ve kestiklerini yemek helaldir (Maide suresi, 5) Onlara tanınan bu ayrıcalık, ehli kufre nispetle, imana daha yakın olmalarındandır Kur`an, onlara şoyle seslenir:
Ey ehli Kitab ! Bizimle sizin aranızdaki muşterek bir kelimeye gelin ! Ancak Allah`a ibadet edelim Hic bir şeyi O`na ortak koşmayalım Allah`ı bırakıp bazınız bazısını Rab edinmesin(Ali İmran suresi, 64) Yani, birbirimizi Rab, Mevla, Hakimi mutlak tanımayalım Butun hareketlerimizi Hakk`ın emriyle ve Allah`ın rızasıyla olcelim Hepimiz Allah`a kul olalım Kendimizi ancak O`na mahkum bilelim Birbirimize de ancak bu kural cercevesinde tabi ve bağlı olalım (1)
Kur`an, ehli Kitabın kendi alim ve ruhbanlarını, Rab edindiklerini bildirir (Tevbe suresi, 31) Hıristiyanlıktan İslam`a gecen Adiy b Hatem, Ya Resulullah, biz onları Rab edinmiyordukdeyince Resulullah, şu acıklamayı yapar: Onlar, Allah`ın helal kıldığını haram, haram kıldığını helal yapıyor, siz de onlara uyuyordunuz İşte bu, onları Rab edinmektir(2) Yoksa, herhangi birini Rab edinmek icin illa ona Rabnamını vermek şart değildir (3)
Şu ayet, ehli kitapla mucadelede izlenecek yolu ifade eder: Onlardan zalim olanlar dışında, ehli kitapla en guzel bir şekilde mucadele edin Ve şoyle deyin: Biz, hem bize indirilene, hem de size indirilene iman ettik Bizim de, sizin de İlahımız birdir Ve biz, yalnız O`na teslim olmuş kimseleriz(Ankebut suresi, 46)
Bu ayette, ehli kitap, iki kısımda mutaala edilmektedir:
1Zalim olanlar
2İnsaflı olanlar
İnsaflı olanlarla en guzel bir şekilde mucadele yapılması emredilir Bu tarz yaklaşım, onları İslam`a cekecek, İslam`a girmekte zorlanmayacaklardır Cunku, İslam`a girdikleri zaman Hz Musa`yı, Hz İsa`yı reddetmeleri gerekmiyor Boylece, son peygamberin dinine uyacaklar ve tahrif edilmiş bir dinin mensubu olmaktan kurtulacaklardır
Kur`anı Kerim, hristiyanların yahudilere nisbetle İslam`a daha yakın olduğunu bildirir: Yahudi ve muşrikleri mu`minlere en cok duşmanlık yapan kimseler olarak bulacaksın Biz hristiyanız diyenleri de, mu`minlere sevgide en yakın kişiler olarak bulacaksın Cunku, onların icinde bilgin keşişler ve ruhbanlar var ve bir de onlar buyuklenmezler(Maide suresi, 82)
Tarih, ustteki ayetin bir ispatıdır Yahudilerden İslam`a girenler parmakla gosterilecek kadar azdır Fakat Hıristiyanlardan pek cok kimse, araştırmaları neticesinde İslam`ı secmişlerdir Bugun Avrupa`da Hıristiyan asıllı Muslumanların sayısı, yuz binleri gecmektedir Yine Avrupa`da pek cok kilise, cami haline getirilmiş ve bunlar İslami faaliyet merkezleri olarak hizmet vermektedirler
Hıristiyan ulkelerde İslami faaliyetlerin guzel neticeleri gozle gorulen bir realite olduğu gibi, bu ulkelerin idarecilerinin İslam aleyhinde tutumları da yine bir realitedir
İnsaflı ehli Kitapla en guzel bir mucadeleyi emreden Cenabı Hak, şu ayetle de onların zalim kısmıyla ilgili hukmu bildirir:
Ehli Kitaptan Allah`a ve ahiret gunune inanmayan, Allah ve Rasulunun haram kıldıklarını haram kabul etmeyen ve Hak dini din olarak secmeyenlerle, onlar zelil vaziyette kendi elleriyle cizye verinceye kadar savaşın(Tevbe suresi, 29)
Ayette sayılan ozellikler, Butun ehli kitabı icine alır mı, yoksa almaz mı ? meselesi zaman zaman tartışma konusu olmaktadır(4) Ayetin ehli Kitabın hepsiyle, onlar cizye verinceye kadar savaşındemeyip, ehli kitaptan şu ozellikte olanlarla savaşındemesi, herhalde gozden uzak tutulmamallıdır (5) Resulullahın uygulaması da bu tarzda olmuştur Hz Peygamber, İslam`ın Mekke doneminde bazı Muslumanları Hıristiyan bir ulke olan Habeşistan`a gondermiş, orada rahat edeceklerini soylemiştir Medine doneminde ise, hem Yahudi hem de Hıristiyanlarla diyaloğa girmiş, onlara Allah`ın dinini anlatmış, kendilerini iknaya calışmıştır Bunun neticesinde ehli Kitaptan İslam`a girenler olmuştur
Kur`an`ın belirttiği gibi, ehli Kitabın hepsi bir değildir(Ali İmran suresi, 113) Onların hepsini aynı kategoride gormek, Kur`ani ve tarihi realiteye muhaliftir Yahudi ve Hıristiyanları dost edinmeyin Onlar birbirinin dostudurlar İcinizden kim onları dost edinirse, o da onlardandır Allah zalim topluluğa hidayet etmez(Maide suresi, 51) ayeti, onlarla diyaloga ve beşeri ilişkilere mani değildir Nitekim, ehli Kitaptan kız almak, Kur`an`ın hukmuyle sabit bir vakıadır (Maide suresi,5)
Hamdi Yazır, ustteki ayetle ilgili şoyle der: Muminler, Yahudi ve Hıristiyanlara iyilik etmekten, dostluk yapmaktan, onlara idareci olmaktan men edilmemiş, onları veli ittihaz eylemekten, yardaklık etmekten nehiy edilmişlerdir Cunku onlar, muminlere yar olmazlar (6)
Meseleyi şu şekilde ozetlemek mumkundur: Onlarla beşeri ilişkilerde bulunmak ayrı, onların dinorf ve adetlerine hayran kalmak ayrıdır Birincisi Kur`an`ın nehyine dahil değilken, ikincisi kesinlikle yasaklanmıştır
Alıntı:sorularlaislamiyetcom
Yahudi, Hıristiyan gibi semavi din mensuplarına Ehli Kitapdenir Kur`anı Kerim`de ehli kitaptan cokca bahisler vardır Ehli Kitap, Peygamberimizi kabul etmediklerinden kafir sayılmakla beraber, Allah`ı inkar edenanlamında kafir değillerdir
Kur`anı Kerim, ehli Kitaba bazı konularda, kafirlere nispetle ayrıcalık tanır Mesela, onlardan kız almak caizdir ve kestiklerini yemek helaldir (Maide suresi, 5) Onlara tanınan bu ayrıcalık, ehli kufre nispetle, imana daha yakın olmalarındandır Kur`an, onlara şoyle seslenir:
Ey ehli Kitab ! Bizimle sizin aranızdaki muşterek bir kelimeye gelin ! Ancak Allah`a ibadet edelim Hic bir şeyi O`na ortak koşmayalım Allah`ı bırakıp bazınız bazısını Rab edinmesin(Ali İmran suresi, 64) Yani, birbirimizi Rab, Mevla, Hakimi mutlak tanımayalım Butun hareketlerimizi Hakk`ın emriyle ve Allah`ın rızasıyla olcelim Hepimiz Allah`a kul olalım Kendimizi ancak O`na mahkum bilelim Birbirimize de ancak bu kural cercevesinde tabi ve bağlı olalım (1)
Kur`an, ehli Kitabın kendi alim ve ruhbanlarını, Rab edindiklerini bildirir (Tevbe suresi, 31) Hıristiyanlıktan İslam`a gecen Adiy b Hatem, Ya Resulullah, biz onları Rab edinmiyordukdeyince Resulullah, şu acıklamayı yapar: Onlar, Allah`ın helal kıldığını haram, haram kıldığını helal yapıyor, siz de onlara uyuyordunuz İşte bu, onları Rab edinmektir(2) Yoksa, herhangi birini Rab edinmek icin illa ona Rabnamını vermek şart değildir (3)
Şu ayet, ehli kitapla mucadelede izlenecek yolu ifade eder: Onlardan zalim olanlar dışında, ehli kitapla en guzel bir şekilde mucadele edin Ve şoyle deyin: Biz, hem bize indirilene, hem de size indirilene iman ettik Bizim de, sizin de İlahımız birdir Ve biz, yalnız O`na teslim olmuş kimseleriz(Ankebut suresi, 46)
Bu ayette, ehli kitap, iki kısımda mutaala edilmektedir:
1Zalim olanlar
2İnsaflı olanlar
İnsaflı olanlarla en guzel bir şekilde mucadele yapılması emredilir Bu tarz yaklaşım, onları İslam`a cekecek, İslam`a girmekte zorlanmayacaklardır Cunku, İslam`a girdikleri zaman Hz Musa`yı, Hz İsa`yı reddetmeleri gerekmiyor Boylece, son peygamberin dinine uyacaklar ve tahrif edilmiş bir dinin mensubu olmaktan kurtulacaklardır
Kur`anı Kerim, hristiyanların yahudilere nisbetle İslam`a daha yakın olduğunu bildirir: Yahudi ve muşrikleri mu`minlere en cok duşmanlık yapan kimseler olarak bulacaksın Biz hristiyanız diyenleri de, mu`minlere sevgide en yakın kişiler olarak bulacaksın Cunku, onların icinde bilgin keşişler ve ruhbanlar var ve bir de onlar buyuklenmezler(Maide suresi, 82)
Tarih, ustteki ayetin bir ispatıdır Yahudilerden İslam`a girenler parmakla gosterilecek kadar azdır Fakat Hıristiyanlardan pek cok kimse, araştırmaları neticesinde İslam`ı secmişlerdir Bugun Avrupa`da Hıristiyan asıllı Muslumanların sayısı, yuz binleri gecmektedir Yine Avrupa`da pek cok kilise, cami haline getirilmiş ve bunlar İslami faaliyet merkezleri olarak hizmet vermektedirler
Hıristiyan ulkelerde İslami faaliyetlerin guzel neticeleri gozle gorulen bir realite olduğu gibi, bu ulkelerin idarecilerinin İslam aleyhinde tutumları da yine bir realitedir
İnsaflı ehli Kitapla en guzel bir mucadeleyi emreden Cenabı Hak, şu ayetle de onların zalim kısmıyla ilgili hukmu bildirir:
Ehli Kitaptan Allah`a ve ahiret gunune inanmayan, Allah ve Rasulunun haram kıldıklarını haram kabul etmeyen ve Hak dini din olarak secmeyenlerle, onlar zelil vaziyette kendi elleriyle cizye verinceye kadar savaşın(Tevbe suresi, 29)
Ayette sayılan ozellikler, Butun ehli kitabı icine alır mı, yoksa almaz mı ? meselesi zaman zaman tartışma konusu olmaktadır(4) Ayetin ehli Kitabın hepsiyle, onlar cizye verinceye kadar savaşındemeyip, ehli kitaptan şu ozellikte olanlarla savaşındemesi, herhalde gozden uzak tutulmamallıdır (5) Resulullahın uygulaması da bu tarzda olmuştur Hz Peygamber, İslam`ın Mekke doneminde bazı Muslumanları Hıristiyan bir ulke olan Habeşistan`a gondermiş, orada rahat edeceklerini soylemiştir Medine doneminde ise, hem Yahudi hem de Hıristiyanlarla diyaloğa girmiş, onlara Allah`ın dinini anlatmış, kendilerini iknaya calışmıştır Bunun neticesinde ehli Kitaptan İslam`a girenler olmuştur
Kur`an`ın belirttiği gibi, ehli Kitabın hepsi bir değildir(Ali İmran suresi, 113) Onların hepsini aynı kategoride gormek, Kur`ani ve tarihi realiteye muhaliftir Yahudi ve Hıristiyanları dost edinmeyin Onlar birbirinin dostudurlar İcinizden kim onları dost edinirse, o da onlardandır Allah zalim topluluğa hidayet etmez(Maide suresi, 51) ayeti, onlarla diyaloga ve beşeri ilişkilere mani değildir Nitekim, ehli Kitaptan kız almak, Kur`an`ın hukmuyle sabit bir vakıadır (Maide suresi,5)
Hamdi Yazır, ustteki ayetle ilgili şoyle der: Muminler, Yahudi ve Hıristiyanlara iyilik etmekten, dostluk yapmaktan, onlara idareci olmaktan men edilmemiş, onları veli ittihaz eylemekten, yardaklık etmekten nehiy edilmişlerdir Cunku onlar, muminlere yar olmazlar (6)
Meseleyi şu şekilde ozetlemek mumkundur: Onlarla beşeri ilişkilerde bulunmak ayrı, onların dinorf ve adetlerine hayran kalmak ayrıdır Birincisi Kur`an`ın nehyine dahil değilken, ikincisi kesinlikle yasaklanmıştır
Alıntı:sorularlaislamiyetcom