Estetik Yaptırmak Hakkında Dini Bilgi
Estetik Yaptırmanın dini Hukmu nedir?
Estetik Yaptırmanın dini acıdan sakıncaları nelerdir?
Bugun estetik veya guzelleştirme ameliyatı olarak bilinen operasyonlarla vucut uzerinde yapılan değiştirmeler daha cok burun, cene, goğus ve yuzu hedef alır Bu, ruh ve ahlak guzelliğinden ziyade, şekil ve gorunuşe onem veren maddeci anlayışın teşvik ettiği bir musibettir
Esas olarak, aklı selim sahibi bir insan Allah ’ın kendisine ihsan ettiği vucut elbisesine razı olur Cunku organların yerli yerinde yaratılmış olması, en uygun bir şekilde vucuda yerleştirilmesi insanın şukretmesine kafidir İnsan hicbir emek harcamadan, hicbir masraf yapmadan kendisinde mevcut olan guzellik ve ozelliklerle yetinmeli, yaratılışı değiştirecek şekilde daha da “cazipleştirme duşuncesiyle vucudunu sun ’i bir bicime sokmaya yeltenmemelidir
Meseleye dini acıdan bakıldığında uc husus karşımıza cıkmaktadır:
Birincisi, bu işlem şeytani bir vesveseden kaynaklanmaktadır Nitekim Şeytan Hz Adem ’e secde etmeyip Allah ’ın rahmetinden uzaklaştırılınca şoyle demeye başladı:
“Onlara muhakkak emredeceğim de allah ’ın yarattıklarını değiştirecekler Kim Allah ’ı bırakarak Şeytanı dost edinirse, şuphesiz, acıktan acığa buyuk bir ziyana duşmuş demektir1
İslamdan onceki Araplar Şeytanın bu vesvesesine kulak vererek, ciltlerini maviye boyarlar, putları adına cocuklarının başında bir miktar sac bırakırlardı
Peygamber Efendimiz de birtakım işlemlerde vucutta değişikliklere yonelik hareketleri tasvip etmemiştir Buhari ve Muslim ’de rivayet edilen hadislerde, guzellik icin vucuda dovme yapanın, yaptıranın, dişlerini yontarak inceltip seyrekleştirenlerin, kaşının kıllarını yolarak inceltenlerin, peruk takanların, Allah ’ın yarattığını değiştirenlerin İlahi rahmetten uzak oldukları haber verilmektedir2
Gerek bu işlemleri yapan ve yaptıranlar, gerekse bugunku şekliyle yuz ve diğer organlarda estetik ameliyata başvuranlar, Allah tarafından kendilerine verilen şekil ve guzelliği kabul etmeyerek kadere itiraz etmekte ve ilahi sanatı beğenmemektedir İşte hicbir mazeret ve ciddisıhhi bir sebep yokken, sırf guzellik duşuncesiyle estetik ameliyatı yaptırmak meşru gorulmemektedir
Meşru gorulmemesine sebep olan ikinci husus, bedene eziyet verip, azap ve ıztıraba sokmaktır Eskiden olduğu gibi dovme yaptıranlar, dişlerini inceltip seyrekleştirenler; şimdilerde de estetik ameliyat yaptıranlar vucutlarını eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah tarafından kendilerine emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir Ameliyatta bıcağın altına yatan, narkoz verilerek uyuşturulan insan buyuk olcude tehlikeyle yuz yuze gelmektedir Halbuki Cenabı Hak “Kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmayın3 buyurarak bu nevi işleri yasaklamaktadır
Ucuncu husus da, bu ameliyat cok pahalıya yapıldığından buyuk bir israfa yol acmasıdır Ustelik bu israf hakikat ve oz icin değil, gorunuş ve şekil icin yapılmıştır Bugun bircok insan muzmin hastalıklardan kurtulmak icin paratemin edip ameliyat olamazken, sırf vucudu guzelleştirmek icin estetik ameliyat olanlar milyonlarca para dokmektedir İsraf da haramdır
Ancak meşru ve makul bir mazeret varsa mesele farklılık arz eder Mesela doğuma dayalı olarak “tavşan dudak denilen yarık dudaklı doğanlar veya benzeri bedeni bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir Yangın, trafik kazası veya benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir kusur olanlar da aynı şekilde mutalaa edilmektedir Yani boyle bir kusuru olan kimse, toplum icinde psikolojik bir sıkıntı cekiyor, aşağılık duygusuna kapılıyor, şahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir ve cirkin gosteriyorsa; boyle bir arızanın giderilmesi bir ceşit tedavi mahiyetini taşır4 Dolayısıyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur
Cunku Allah dinde bizim icin bir zorluk kılmamıştır Yukarıda mealini verdiğimiz hadisteki “guzellik icin kaydı meseleye acıklık getirmektedir Yani estetik ameliyat ve vucuttaki değişiklikler onemli bir kusur ve arızayı gidermek niyeti ile değil de, guzelleşme kasdıyla yapılırsa haram olur; bir zararı ve cirkinliği gidermek niyetiyle normal hale getirmek icin yapılırsa caiz olur
1 Nisa SUresi, 119
2 Muslim, Libas: 119120; Buhari, Libas: 82, 85
3 Bukara SUresi, 195
4 Umdetu ’lKari, 22: 63; elKardavi, İslamda Helal ve Haram, s 103
Mehmed Paksu Helal – Haram
Estetik Yaptırmanın dini Hukmu nedir?
Estetik Yaptırmanın dini acıdan sakıncaları nelerdir?
Bugun estetik veya guzelleştirme ameliyatı olarak bilinen operasyonlarla vucut uzerinde yapılan değiştirmeler daha cok burun, cene, goğus ve yuzu hedef alır Bu, ruh ve ahlak guzelliğinden ziyade, şekil ve gorunuşe onem veren maddeci anlayışın teşvik ettiği bir musibettir
Esas olarak, aklı selim sahibi bir insan Allah ’ın kendisine ihsan ettiği vucut elbisesine razı olur Cunku organların yerli yerinde yaratılmış olması, en uygun bir şekilde vucuda yerleştirilmesi insanın şukretmesine kafidir İnsan hicbir emek harcamadan, hicbir masraf yapmadan kendisinde mevcut olan guzellik ve ozelliklerle yetinmeli, yaratılışı değiştirecek şekilde daha da “cazipleştirme duşuncesiyle vucudunu sun ’i bir bicime sokmaya yeltenmemelidir
Meseleye dini acıdan bakıldığında uc husus karşımıza cıkmaktadır:
Birincisi, bu işlem şeytani bir vesveseden kaynaklanmaktadır Nitekim Şeytan Hz Adem ’e secde etmeyip Allah ’ın rahmetinden uzaklaştırılınca şoyle demeye başladı:
“Onlara muhakkak emredeceğim de allah ’ın yarattıklarını değiştirecekler Kim Allah ’ı bırakarak Şeytanı dost edinirse, şuphesiz, acıktan acığa buyuk bir ziyana duşmuş demektir1
İslamdan onceki Araplar Şeytanın bu vesvesesine kulak vererek, ciltlerini maviye boyarlar, putları adına cocuklarının başında bir miktar sac bırakırlardı
Peygamber Efendimiz de birtakım işlemlerde vucutta değişikliklere yonelik hareketleri tasvip etmemiştir Buhari ve Muslim ’de rivayet edilen hadislerde, guzellik icin vucuda dovme yapanın, yaptıranın, dişlerini yontarak inceltip seyrekleştirenlerin, kaşının kıllarını yolarak inceltenlerin, peruk takanların, Allah ’ın yarattığını değiştirenlerin İlahi rahmetten uzak oldukları haber verilmektedir2
Gerek bu işlemleri yapan ve yaptıranlar, gerekse bugunku şekliyle yuz ve diğer organlarda estetik ameliyata başvuranlar, Allah tarafından kendilerine verilen şekil ve guzelliği kabul etmeyerek kadere itiraz etmekte ve ilahi sanatı beğenmemektedir İşte hicbir mazeret ve ciddisıhhi bir sebep yokken, sırf guzellik duşuncesiyle estetik ameliyatı yaptırmak meşru gorulmemektedir
Meşru gorulmemesine sebep olan ikinci husus, bedene eziyet verip, azap ve ıztıraba sokmaktır Eskiden olduğu gibi dovme yaptıranlar, dişlerini inceltip seyrekleştirenler; şimdilerde de estetik ameliyat yaptıranlar vucutlarını eziyet ve tehlikeye sokmakta, Allah tarafından kendilerine emanet olarak verilen bedene eziyet etmektedir Ameliyatta bıcağın altına yatan, narkoz verilerek uyuşturulan insan buyuk olcude tehlikeyle yuz yuze gelmektedir Halbuki Cenabı Hak “Kendi elinizle kendinizi tehlikeye atmayın3 buyurarak bu nevi işleri yasaklamaktadır
Ucuncu husus da, bu ameliyat cok pahalıya yapıldığından buyuk bir israfa yol acmasıdır Ustelik bu israf hakikat ve oz icin değil, gorunuş ve şekil icin yapılmıştır Bugun bircok insan muzmin hastalıklardan kurtulmak icin paratemin edip ameliyat olamazken, sırf vucudu guzelleştirmek icin estetik ameliyat olanlar milyonlarca para dokmektedir İsraf da haramdır
Ancak meşru ve makul bir mazeret varsa mesele farklılık arz eder Mesela doğuma dayalı olarak “tavşan dudak denilen yarık dudaklı doğanlar veya benzeri bedeni bir kusuru olanlar istisna grubuna girmektedir Yangın, trafik kazası veya benzeri bir kaza sonunda bedeninde bir kusur olanlar da aynı şekilde mutalaa edilmektedir Yani boyle bir kusuru olan kimse, toplum icinde psikolojik bir sıkıntı cekiyor, aşağılık duygusuna kapılıyor, şahsiyeti rencide oluyor; bu hali kendisini hakir ve cirkin gosteriyorsa; boyle bir arızanın giderilmesi bir ceşit tedavi mahiyetini taşır4 Dolayısıyla bu ameliyatta bir mahzur yoktur
Cunku Allah dinde bizim icin bir zorluk kılmamıştır Yukarıda mealini verdiğimiz hadisteki “guzellik icin kaydı meseleye acıklık getirmektedir Yani estetik ameliyat ve vucuttaki değişiklikler onemli bir kusur ve arızayı gidermek niyeti ile değil de, guzelleşme kasdıyla yapılırsa haram olur; bir zararı ve cirkinliği gidermek niyetiyle normal hale getirmek icin yapılırsa caiz olur
1 Nisa SUresi, 119
2 Muslim, Libas: 119120; Buhari, Libas: 82, 85
3 Bukara SUresi, 195
4 Umdetu ’lKari, 22: 63; elKardavi, İslamda Helal ve Haram, s 103
Mehmed Paksu Helal – Haram