Hazreti Fatime Binti Kays kimdir,Fatime Binti Kays kimdir,Fatime Binti Kays hakkında bilgi
Fatıma binti Kays radıyallahu anha
Fatıma binti Kays radıyallahu anha Medine’ye hicret eden ilk muhacir hanım sahabilerden! Keskin zekası, goruş ve kanaatlerinde isabeti ile cevresinde tanınmış, olgun bilgili ve anlayışlı bir hanım!Hz Omer (ra)’ın şehadetinden sonra İslam ŞUrasının evinde toplanıp muzakereler yaptığı goruşunun alındığı bahtiyar bir hanım!… KUfe emirlerinden Dahhak İbni Kays’ın ablası…O, Mekkeli olup Fihreoğulları kabilesine mensuptur Hicretten once İslam’la şereflenmiştir Babası Kays İbni Halid elKureşiy’dir Annesi, Kinane oğulları kabilesinden Umeyye binti Rebia’dır
O ilk evliliğini EbU Amr Hafs İbni Muğire ile yapmıştı İslam’la şereflendikten sonra Allah ve ResUlune tam teslim oldu Fahri Kainat sallallahu aleyhi vesellem efendimiz Medine’ye hicret edince doğup buyuduğu Mekke şehri kendisine dar geldi RasUlullah (sa)’e olan muhabbet onu da İslam uğrunda Mekke’den Medine’ye hicret ettirdi
Fatıma binti Kays (r anha) boşanması fıkhi hukumlere konu olan bir hanım sahabidir Kocası EbU Amr İbni Hafs Muğire onu boşadı Bu kararını Ayyaş İbni Ebi Rebia vasıtasıyla hanımına bildirdi Ayyaş ile bir miktar da yiyecek gonderdi
Fatıma binti Kays (r anha) zeki bir hanımefendiydi Onun gonderdiği yiyeceği kabul etmedi Evinde oturmak istediğini ve kendisine nafaka bağlanmasını taleb etti Fakat kocasının ailesi buna karşı cıktı Nafaka bağlanmasını reddetti Bunun uzerine Fatıma (r anha) her zaman olduğu gibi meselelerini cozme konusunda hemen RasUlullah (sa) efendimize muracaat etti Onun vereceği karara gonul rahatlığı ile teslim olacağını bildirerek durumunu arz etti Efendimiz ona şu acıklamada bulundu:
Boşanmış bir kadının kocasından nafaka almaya ve onun evinde oturmaya hakkı olmadığını bildirdi Ona iddetini gecirmesi icin once Ummu Şerik (r anha)’nın evinde kalmasını tavsiye etti Sonra daha rahat edebileceğini duşunduğu amcazadesi ama sahabi Abdullah İbni Ummu MektUm (ra)’ın evinde iddetini tamamlamasına işaret buyurdu İddet sUresi dolunca kendisine haber vermesini ve onu evlendireceğini soyledi
Fatıma (r anha) zeki, bilgili, anlayışlı ve olgun bir hanımdı İddet muddeti bitince kendisiyle evlenme teklifleri gelmeye başladı Muaviye İbni EbU Sufyan ve EbU Cehm Amir İbni Huzeyfe onunla evlenmek istediler
O, RasUlullah (sa) efendimizden habersiz ayrı bir iş yapmayı hic duşunmezdi Zaten kendisine iddet suresi dolunca gelmesini soylemişti Allah’a ve ResUlune teslimiyet ve muhabbet de boyle davranmayı gerektirirdi O bu konuda da Efendimizin fikrine ve tavsiyesine uyma kararında idi Ona gore hayatta en onemli şey Efendimizin gosterdiği cizgide yuruyebilmekti Onun sozlerine, işaretlerine dikkat edip, emir ve tavsiyelerini yerine getirmekti
Fatıma (r anha) durumu İki Cihan Guneşi efendimize nakletti Kendisiyle evlenme talebinde bulunan kişiler hakkında goruşlerini sordu Onun bu soruları kıyamete kadar gelecek ummetin dunurluk konusunda gosterilmesi gereken edebe, adaba ve istişarelerdeki durustluğe rehberlik etti Bilgilenme konusundaki samimi davranışların nasıl olması gerektiğine acıklık getirdi Evlilik oncesi adaylar hakkında bilgi edinilmesinin tarafların hakkı olduğunu ve adaylar hakkında bilinenlerin net soylenmesi gerektiğini bu konuda soylenen şeylerin gıybet olmayacağını duyurdu
Fatıma binti Kays (r anha)’nın bizzat kendisinin rivayet ettiği hadisi şerifte bu konu şoyle nakledilmektedir:
Fatıma binti Kays radıyallahu anha şoyle dedi:
Nebi sallallahu aleyhi vesellem’e geldim ve:
– EbU Cehm ve Muaviye İbni EbU Sufyan beni istiyorlar (ne dersiniz?) dedim
Bunun uzerine RasUlullah sallallahu aleyhi vesellem bana:
“ – Muaviye malı olmayan fakirin biridir EbU Sufyan Cehm ise, sopasını omuzundan indirmez buyurdu (Riyazussalihin Terceme ve Şerhi, c 6, s 475477 Muslim, Talak 36 Tirmizi, Nika 8)
Fahri Kainat (sa) efendimiz Fatıma (r anha)’nın sorusuna cok acık bir şekilde cevap vermiş oldu Birinci teklif eden hakkında: “Malı olmayan fakirin biri, diğeri icin de “omuzundan sopasını eksik etmeyen yani kadınları cokca doven biri olarak onu bilgilendirdi
ResUli Ekrem (sa) efendimiz bu sozleriyle ummete buyuk dersler vermiştir Bu hassas konuya mu’minlerin dikkatini cekmiştir Kurulacak bir yuva oncesinde fikri sorulan kişinin adaylar hakkında bildiklerini herhangi bir karalama gayesi gutmeksizin soylemesi gerektiğine işaret etmişlerdir Bu şekildeki bir davranışın gıybet sayılmayacağını ilan etmişlerdir
İki Cihan Guneşi efendimiz goruşlerini bu şekilde acıkladıktan sonra Fatıma (r anha)’ya Usame İbni Zeyd (ra) ile evlenmesini tavsiye etti
Fatıma (r anha)’nın teslimiyeti tamdı Ama Usame’nin gencliği onun gonlune takılır gibi olmuştu Efendimiz onun bu halini anladı ve tekrar Usame ile evlenmesine işaret buyurdu O da kabul etti
Fatıma (r anha) acık fikirli, gonlu şefkat ve merhamet dolu bir hanım idi Bu evlilikten cok memnun olduğunu ve Usame (ra)’ın olgunluğuna hayran kaldığını sonradan itiraf etmiştir
İslam ne guzel din! İman ne guzel nimet! Mu’minlik ne buyuk şeref! Ashabı Kiram bu guzel ahlak ile yetişti! Gosterdikleri teslimiyet, muhabbet ve olgunluklarıyla yeryuzu yıdızları haline geldiler! İmanın meyvesi guzel ahlaklarıyla ummete ornek teşkil ettiler… Allahım bizlere de o guzellikler icinde omur surmeyi nasib et!
Fatıma (r anha)’nın naklettiği bu hadisi şerifte dikkatimizi cekecek bir husus da şudur: Efendimiz, Muaviye icin “malı olmayan fakirin biri derken onun durumunu ortaya koymuştur Yoksa fakirlik evliliğe mani değildir Ancak erkeğin, yore şartlarına gore hanımını gecindirecek bir gelire sahip olması ailenin huzuru bakımından onemlidir
Ebu Cehm’in kadınları cok dovmesi de aile seadeti noktasından onemli bir kusurdur Erkek icin bir eksikliktir Efendimiz erkek ve kadını bu hususta da uyarmaktadır
Fatıma binti Kays (r anha) ResUli Ekrem (sa) efendimizden otuz dort hadisi şerif nakletmiştir Kendisinden, Şa’bi başta olmak uzere TabiUn neslinin buyuklerinden bazıları hadis rivayet etmiştir
Fatıma binti Kays (r anha) Hz Omer (ra)’in şehadetinden sonra halifelik muzakelerinin evinde yapıldığı bahtiyar bir hanımdır Onun İslami konulardaki hassasiyeti, bilgisi ve RasUlullah (sa) efendimize olan bağlılığı evini meclisi şUra yapmıştır Sır saklayan bir hanımdı Hanesinde goruşulenler dışarıya sızmazdı Halife secimi konusu da cok hassas ve muslumanların en onemli konusu idi Bu yuzden ŞUra Meclisi onun evinde toplanmıştı
Fatıma (r anha) hayatının son donemlerini, KUfe valisi kardeşi Dahhak İbni Kays’ın yanında gecirdi Orada iken 674 miladi senede vefat etti
Allah ondan razı olsun
Rabbimiz bizleri şefaatlerine nail eylesin Amin
Fatıma binti Kays radıyallahu anha
Fatıma binti Kays radıyallahu anha Medine’ye hicret eden ilk muhacir hanım sahabilerden! Keskin zekası, goruş ve kanaatlerinde isabeti ile cevresinde tanınmış, olgun bilgili ve anlayışlı bir hanım!Hz Omer (ra)’ın şehadetinden sonra İslam ŞUrasının evinde toplanıp muzakereler yaptığı goruşunun alındığı bahtiyar bir hanım!… KUfe emirlerinden Dahhak İbni Kays’ın ablası…O, Mekkeli olup Fihreoğulları kabilesine mensuptur Hicretten once İslam’la şereflenmiştir Babası Kays İbni Halid elKureşiy’dir Annesi, Kinane oğulları kabilesinden Umeyye binti Rebia’dır
O ilk evliliğini EbU Amr Hafs İbni Muğire ile yapmıştı İslam’la şereflendikten sonra Allah ve ResUlune tam teslim oldu Fahri Kainat sallallahu aleyhi vesellem efendimiz Medine’ye hicret edince doğup buyuduğu Mekke şehri kendisine dar geldi RasUlullah (sa)’e olan muhabbet onu da İslam uğrunda Mekke’den Medine’ye hicret ettirdi
Fatıma binti Kays (r anha) boşanması fıkhi hukumlere konu olan bir hanım sahabidir Kocası EbU Amr İbni Hafs Muğire onu boşadı Bu kararını Ayyaş İbni Ebi Rebia vasıtasıyla hanımına bildirdi Ayyaş ile bir miktar da yiyecek gonderdi
Fatıma binti Kays (r anha) zeki bir hanımefendiydi Onun gonderdiği yiyeceği kabul etmedi Evinde oturmak istediğini ve kendisine nafaka bağlanmasını taleb etti Fakat kocasının ailesi buna karşı cıktı Nafaka bağlanmasını reddetti Bunun uzerine Fatıma (r anha) her zaman olduğu gibi meselelerini cozme konusunda hemen RasUlullah (sa) efendimize muracaat etti Onun vereceği karara gonul rahatlığı ile teslim olacağını bildirerek durumunu arz etti Efendimiz ona şu acıklamada bulundu:
Boşanmış bir kadının kocasından nafaka almaya ve onun evinde oturmaya hakkı olmadığını bildirdi Ona iddetini gecirmesi icin once Ummu Şerik (r anha)’nın evinde kalmasını tavsiye etti Sonra daha rahat edebileceğini duşunduğu amcazadesi ama sahabi Abdullah İbni Ummu MektUm (ra)’ın evinde iddetini tamamlamasına işaret buyurdu İddet sUresi dolunca kendisine haber vermesini ve onu evlendireceğini soyledi
Fatıma (r anha) zeki, bilgili, anlayışlı ve olgun bir hanımdı İddet muddeti bitince kendisiyle evlenme teklifleri gelmeye başladı Muaviye İbni EbU Sufyan ve EbU Cehm Amir İbni Huzeyfe onunla evlenmek istediler
O, RasUlullah (sa) efendimizden habersiz ayrı bir iş yapmayı hic duşunmezdi Zaten kendisine iddet suresi dolunca gelmesini soylemişti Allah’a ve ResUlune teslimiyet ve muhabbet de boyle davranmayı gerektirirdi O bu konuda da Efendimizin fikrine ve tavsiyesine uyma kararında idi Ona gore hayatta en onemli şey Efendimizin gosterdiği cizgide yuruyebilmekti Onun sozlerine, işaretlerine dikkat edip, emir ve tavsiyelerini yerine getirmekti
Fatıma (r anha) durumu İki Cihan Guneşi efendimize nakletti Kendisiyle evlenme talebinde bulunan kişiler hakkında goruşlerini sordu Onun bu soruları kıyamete kadar gelecek ummetin dunurluk konusunda gosterilmesi gereken edebe, adaba ve istişarelerdeki durustluğe rehberlik etti Bilgilenme konusundaki samimi davranışların nasıl olması gerektiğine acıklık getirdi Evlilik oncesi adaylar hakkında bilgi edinilmesinin tarafların hakkı olduğunu ve adaylar hakkında bilinenlerin net soylenmesi gerektiğini bu konuda soylenen şeylerin gıybet olmayacağını duyurdu
Fatıma binti Kays (r anha)’nın bizzat kendisinin rivayet ettiği hadisi şerifte bu konu şoyle nakledilmektedir:
Fatıma binti Kays radıyallahu anha şoyle dedi:
Nebi sallallahu aleyhi vesellem’e geldim ve:
– EbU Cehm ve Muaviye İbni EbU Sufyan beni istiyorlar (ne dersiniz?) dedim
Bunun uzerine RasUlullah sallallahu aleyhi vesellem bana:
“ – Muaviye malı olmayan fakirin biridir EbU Sufyan Cehm ise, sopasını omuzundan indirmez buyurdu (Riyazussalihin Terceme ve Şerhi, c 6, s 475477 Muslim, Talak 36 Tirmizi, Nika 8)
Fahri Kainat (sa) efendimiz Fatıma (r anha)’nın sorusuna cok acık bir şekilde cevap vermiş oldu Birinci teklif eden hakkında: “Malı olmayan fakirin biri, diğeri icin de “omuzundan sopasını eksik etmeyen yani kadınları cokca doven biri olarak onu bilgilendirdi
ResUli Ekrem (sa) efendimiz bu sozleriyle ummete buyuk dersler vermiştir Bu hassas konuya mu’minlerin dikkatini cekmiştir Kurulacak bir yuva oncesinde fikri sorulan kişinin adaylar hakkında bildiklerini herhangi bir karalama gayesi gutmeksizin soylemesi gerektiğine işaret etmişlerdir Bu şekildeki bir davranışın gıybet sayılmayacağını ilan etmişlerdir
İki Cihan Guneşi efendimiz goruşlerini bu şekilde acıkladıktan sonra Fatıma (r anha)’ya Usame İbni Zeyd (ra) ile evlenmesini tavsiye etti
Fatıma (r anha)’nın teslimiyeti tamdı Ama Usame’nin gencliği onun gonlune takılır gibi olmuştu Efendimiz onun bu halini anladı ve tekrar Usame ile evlenmesine işaret buyurdu O da kabul etti
Fatıma (r anha) acık fikirli, gonlu şefkat ve merhamet dolu bir hanım idi Bu evlilikten cok memnun olduğunu ve Usame (ra)’ın olgunluğuna hayran kaldığını sonradan itiraf etmiştir
İslam ne guzel din! İman ne guzel nimet! Mu’minlik ne buyuk şeref! Ashabı Kiram bu guzel ahlak ile yetişti! Gosterdikleri teslimiyet, muhabbet ve olgunluklarıyla yeryuzu yıdızları haline geldiler! İmanın meyvesi guzel ahlaklarıyla ummete ornek teşkil ettiler… Allahım bizlere de o guzellikler icinde omur surmeyi nasib et!
Fatıma (r anha)’nın naklettiği bu hadisi şerifte dikkatimizi cekecek bir husus da şudur: Efendimiz, Muaviye icin “malı olmayan fakirin biri derken onun durumunu ortaya koymuştur Yoksa fakirlik evliliğe mani değildir Ancak erkeğin, yore şartlarına gore hanımını gecindirecek bir gelire sahip olması ailenin huzuru bakımından onemlidir
Ebu Cehm’in kadınları cok dovmesi de aile seadeti noktasından onemli bir kusurdur Erkek icin bir eksikliktir Efendimiz erkek ve kadını bu hususta da uyarmaktadır
Fatıma binti Kays (r anha) ResUli Ekrem (sa) efendimizden otuz dort hadisi şerif nakletmiştir Kendisinden, Şa’bi başta olmak uzere TabiUn neslinin buyuklerinden bazıları hadis rivayet etmiştir
Fatıma binti Kays (r anha) Hz Omer (ra)’in şehadetinden sonra halifelik muzakelerinin evinde yapıldığı bahtiyar bir hanımdır Onun İslami konulardaki hassasiyeti, bilgisi ve RasUlullah (sa) efendimize olan bağlılığı evini meclisi şUra yapmıştır Sır saklayan bir hanımdı Hanesinde goruşulenler dışarıya sızmazdı Halife secimi konusu da cok hassas ve muslumanların en onemli konusu idi Bu yuzden ŞUra Meclisi onun evinde toplanmıştı
Fatıma (r anha) hayatının son donemlerini, KUfe valisi kardeşi Dahhak İbni Kays’ın yanında gecirdi Orada iken 674 miladi senede vefat etti
Allah ondan razı olsun
Rabbimiz bizleri şefaatlerine nail eylesin Amin