zeberus1234
Yeni Üye
Hac yapan kimsenin butun gunahlarının af edileceğine dair rivayetler sahih midir?
Hz Peygamber (sas), “Kim Allah icin hacceder de (Allah’ın rızasına uymayan) kotu soz ve davranışlardan ve Allah’a karşı gelmekten sakınırsa, (kul hakkı haric) annesinden doğduğu gunku gibi (gunahlarından arınmış olarak hacdan) doner (Buhari, Hac, 4; Muslim, Hac, 438; Nesai, Menasiku’lhac, 4) buyurmaktadır Bu hadis muteber hadis kaynaklarında yer almaktadır Bu ve benzeri hadisleri gercek anlamında anlamak mumkun olduğu gibi, hac ibadetinin onem ve faziletini vurgulamak ve bu vecibeyi ifaya teşvike yonelik olarak değerlendirmek de mumkundur Bir başka hadiste; “Hacılar ve umre yapanlar Allah’ın (evinin) ziyaretcileridir Kendisine dua ederlerse dualarına icabet eder, O’ndan bağışlanma dilerlerse onları bağışlar (İbn Mace, Menasik, 5) buyurulmaktadır Benzer ifadeler başka ibadetlerle ilgili olarak da kullanılmıştır Mesela “Beş vakit namaz, cumadan cumaya (kılınan cuma namazı), Ramazan’dan Ramazan’a (tutulan Ramazan orucu), buyuk gunahlardan uzak kalındığı surece, arada işlenen kucuk gunahların bağışlanmasına vesiledir (Muslim, Taharet, 16; İbn Hanbel, elMusned, XV, 106); “Her kim Ramazan’ı (farz olduğuna) inanarak ve ecrini de umarak orucla gecirirse, daha once işlediği gunahları bağışlanır (Buhari, Îman, 28; Savm, 6; Leyletu’lKadr, 1; Muslim, Salatu’lmusafirin, 175; EbU DavUd, Ramazan, 1; Tirmizi, Savm, 1) buyurulmuştur Bu hadislerden anlaşılması gereken; — namaz, oruc, zekat gibi farzları terk etmek; icki, kumar, zina, hırsızlık, adam oldurme gibi haramları işlemek anlamına gelen buyuk gunahlardan uzak kalındığı surece— kucuk gunahların belirtilen iyi ameller vesilesiyle affedileceğidir Kişilerin namaz, oruc, zekat borclarını kaza etmeden, kul haklarını odemeden veya helalleşmeden bir hac yapmakla tamamen gunahsız olacağını duşunmek, cok da doğru gorunmemektedir Ayrıca buyuk gunahlar ancak tevbe ve istiğfarla bağışlanabilir
Hz Peygamber (sas), “Kim Allah icin hacceder de (Allah’ın rızasına uymayan) kotu soz ve davranışlardan ve Allah’a karşı gelmekten sakınırsa, (kul hakkı haric) annesinden doğduğu gunku gibi (gunahlarından arınmış olarak hacdan) doner (Buhari, Hac, 4; Muslim, Hac, 438; Nesai, Menasiku’lhac, 4) buyurmaktadır Bu hadis muteber hadis kaynaklarında yer almaktadır Bu ve benzeri hadisleri gercek anlamında anlamak mumkun olduğu gibi, hac ibadetinin onem ve faziletini vurgulamak ve bu vecibeyi ifaya teşvike yonelik olarak değerlendirmek de mumkundur Bir başka hadiste; “Hacılar ve umre yapanlar Allah’ın (evinin) ziyaretcileridir Kendisine dua ederlerse dualarına icabet eder, O’ndan bağışlanma dilerlerse onları bağışlar (İbn Mace, Menasik, 5) buyurulmaktadır Benzer ifadeler başka ibadetlerle ilgili olarak da kullanılmıştır Mesela “Beş vakit namaz, cumadan cumaya (kılınan cuma namazı), Ramazan’dan Ramazan’a (tutulan Ramazan orucu), buyuk gunahlardan uzak kalındığı surece, arada işlenen kucuk gunahların bağışlanmasına vesiledir (Muslim, Taharet, 16; İbn Hanbel, elMusned, XV, 106); “Her kim Ramazan’ı (farz olduğuna) inanarak ve ecrini de umarak orucla gecirirse, daha once işlediği gunahları bağışlanır (Buhari, Îman, 28; Savm, 6; Leyletu’lKadr, 1; Muslim, Salatu’lmusafirin, 175; EbU DavUd, Ramazan, 1; Tirmizi, Savm, 1) buyurulmuştur Bu hadislerden anlaşılması gereken; — namaz, oruc, zekat gibi farzları terk etmek; icki, kumar, zina, hırsızlık, adam oldurme gibi haramları işlemek anlamına gelen buyuk gunahlardan uzak kalındığı surece— kucuk gunahların belirtilen iyi ameller vesilesiyle affedileceğidir Kişilerin namaz, oruc, zekat borclarını kaza etmeden, kul haklarını odemeden veya helalleşmeden bir hac yapmakla tamamen gunahsız olacağını duşunmek, cok da doğru gorunmemektedir Ayrıca buyuk gunahlar ancak tevbe ve istiğfarla bağışlanabilir