Hiperaktif Çocuğa Yaklaşım Nasıl Olmalı?
Hiperaktif çocuğa yaklaşım hakkında bilgiler
Memorial Antalya Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Bölümü’nden Uz . Dr..
Humen Can Elmi, hiperaktif çocuğa yanlış yaklaşımın kişilik bozukluğu nedeni olabildiğini bildirdi
Dr. Can Elmi, çocuklarda görülen başlıca davranış bozuklukları, bunların altında yatan etkenler ve alınabilecek önlemler hakkında nasıl bir yol izlemeniz gerektiği konusunda yazılı açıklama yaptı.
Anne babanın çocuk büyütürken yaptığı en önemli yanlışlardan birinin, çocukları için en iyisini istemeleri olduğuna işaret eden Dr . Can Elmi, ailelerin çocuklarından beklentilerinin, onların gelişimsel basamaklarına uygun olması gerektiğini vurguladı. Dr. Can Elmi, bu basamakları bilmeden çocuğu cezalandırmak ya da ödüllendirmenin doğru olmadığına dikkati çekti. Dr. Can Elmi, ailelerin çocuklarıyla aralarındaki iletişimsizlik ve yanlış iletişim kurma çabasının, çocukların ileri yaşlarda kişilik bozukluklarına ya da psikiyatrik rahatsızlıklara zemin hazırlayabileceğini kaydetti.
Ailelerin çocuk büyütürken çocuk psikiyatri uzmanından yardım almasının, çocukları ile ilişkilerine yardımcı olduğunu da bildiren Dr . Can Elmi, açıklamasında şu bilgilere yer verdi:
“Çünkü çocuk psikiyatri, yalnızca çocuğun değil, ailenin ve okulun da doktoru rolündedir . Çocuğun kendisi ile birlikte içinde bulunduğu ortamı da değerlendirerek, problemleri aşma yolunda yol gösterir. Unutmayın ki çocuklar, erişkinlerin küçük formu değildir. Erişkinlerde var olan bütün duyguların çocuklarda bulunması beklenemez. Çocukların ailelerinden beklentileri, yaşları ile birlikte değişir. Ergenlikte özerklik anlamında ailesinden uzaklaşmayı seçen çocuklar, ilkokul ve öncesinde sürekli ailesi ile zaman geçirmek isteyebilir. Ailelerin çocuklarından beklentilerini belirleyebilmesi için, çocuklarının gelişim basamaklarını bilmesi çok önemlidir. Örneğin; 4 yaşındaki bir çocuktan vicdanı duygular beklemek yanlış olacağı gibi, 5 yaşındaki bir çocuğun ölüm kavramını anlayacağını düşünmek de yanlış olur.
Disipline olmamış ve hiperaktif çocuk ayrımı önemlidir . Dikkat eksikliği ve hiperaktivite sorunu olan bir çocuk, her ortamda bu rahatsızlığı gösterir, ancak disipline olmayan çocuk genelde böyle değildir. Sınıf içi davranış ve öğrenme sorunu problemi yaşayan çocuklardaki sorunların, her çocukta kendine özgü bir seyri vardır. Ailenin yapısından beslenme tarzına, okula gidiş gelişindeki arkadaşlarından, öğretmenine kadar değişebilecek küçüklü büyüklü birçok etken çocukları olumsuz etkileyebilir. Durumu değerlendiren uzman kişi, bu listenin içerisinde çocuğun durumuna en çok etki edenleri belirten bir öncelik sıralaması yapmalıdır.”
Hiperaktif çocuğa yaklaşım hakkında bilgiler
Memorial Antalya Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Bölümü’nden Uz . Dr..
Humen Can Elmi, hiperaktif çocuğa yanlış yaklaşımın kişilik bozukluğu nedeni olabildiğini bildirdi
Dr. Can Elmi, çocuklarda görülen başlıca davranış bozuklukları, bunların altında yatan etkenler ve alınabilecek önlemler hakkında nasıl bir yol izlemeniz gerektiği konusunda yazılı açıklama yaptı.
Anne babanın çocuk büyütürken yaptığı en önemli yanlışlardan birinin, çocukları için en iyisini istemeleri olduğuna işaret eden Dr . Can Elmi, ailelerin çocuklarından beklentilerinin, onların gelişimsel basamaklarına uygun olması gerektiğini vurguladı. Dr. Can Elmi, bu basamakları bilmeden çocuğu cezalandırmak ya da ödüllendirmenin doğru olmadığına dikkati çekti. Dr. Can Elmi, ailelerin çocuklarıyla aralarındaki iletişimsizlik ve yanlış iletişim kurma çabasının, çocukların ileri yaşlarda kişilik bozukluklarına ya da psikiyatrik rahatsızlıklara zemin hazırlayabileceğini kaydetti.
Ailelerin çocuk büyütürken çocuk psikiyatri uzmanından yardım almasının, çocukları ile ilişkilerine yardımcı olduğunu da bildiren Dr . Can Elmi, açıklamasında şu bilgilere yer verdi:
“Çünkü çocuk psikiyatri, yalnızca çocuğun değil, ailenin ve okulun da doktoru rolündedir . Çocuğun kendisi ile birlikte içinde bulunduğu ortamı da değerlendirerek, problemleri aşma yolunda yol gösterir. Unutmayın ki çocuklar, erişkinlerin küçük formu değildir. Erişkinlerde var olan bütün duyguların çocuklarda bulunması beklenemez. Çocukların ailelerinden beklentileri, yaşları ile birlikte değişir. Ergenlikte özerklik anlamında ailesinden uzaklaşmayı seçen çocuklar, ilkokul ve öncesinde sürekli ailesi ile zaman geçirmek isteyebilir. Ailelerin çocuklarından beklentilerini belirleyebilmesi için, çocuklarının gelişim basamaklarını bilmesi çok önemlidir. Örneğin; 4 yaşındaki bir çocuktan vicdanı duygular beklemek yanlış olacağı gibi, 5 yaşındaki bir çocuğun ölüm kavramını anlayacağını düşünmek de yanlış olur.
Disipline olmamış ve hiperaktif çocuk ayrımı önemlidir . Dikkat eksikliği ve hiperaktivite sorunu olan bir çocuk, her ortamda bu rahatsızlığı gösterir, ancak disipline olmayan çocuk genelde böyle değildir. Sınıf içi davranış ve öğrenme sorunu problemi yaşayan çocuklardaki sorunların, her çocukta kendine özgü bir seyri vardır. Ailenin yapısından beslenme tarzına, okula gidiş gelişindeki arkadaşlarından, öğretmenine kadar değişebilecek küçüklü büyüklü birçok etken çocukları olumsuz etkileyebilir. Durumu değerlendiren uzman kişi, bu listenin içerisinde çocuğun durumuna en çok etki edenleri belirten bir öncelik sıralaması yapmalıdır.”