Hızlı bozuk konuşma

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
51
Yaş
36
Coin
256,936
Çocukluk Çağı Akıcılık Bozuklukları

Akıcı konuşma; Konuşmanın mütemadi, eforsuz kabul edilebilir bir süratte olmasıdır. Çocukluklarda en sık görülen akıcılık bozuklukları kekemelik ve süratli bozuk konuşmadır.

Süratli Bozuk Konuşma ve Konuşma Terapisi

Süratli bozuk konuşma; Konuşmanın anormal süratte ve sistemsiz olması ile karakterize bir akıcılık bozukluğudur.

Süratli bozuk konuşması olan bireylerin konuşmalarında bir tertip yoktur, uygunsuz taraflarda durup, durulması gereken mekanları süratli bir biçimde geçebilirler. Süratli bozuk konuşması olan bireyler takılmalar yaşayabilirler lakin bu takılma tipleri kekemeliği olan bireylerin takılmalarından biraz farklıdır. Söz tekrarları, tamamlanmamış sözcükler, araya sözcük eklemeler görülebilir. Bunların yanında sözden hece atma sık görülür. Kendileri ve muhitleri bunu sözleri yutuyor olarak tanımlayabilirler. Süratli bozuk konuşması olan bireyler bazen sözlerin son kısımlarını tekrar edebilirler. Bütün bu akıcılık bozuklukları bizlerin sıklıkla karşılaştığı kekemeliği olan bireylerin yaptığı takılma tiplerinden daha farklıdır. Birebir devirde süratli bozuk konuşması olan bireyler umumide bu durumun farkında değildirler; muhitlerinden sıklıkla duydukları ‘seni anlamıyoruz, çok süratlisin, tekrar eder misin?’ sözleri ile durumun farkına varırlar gelgelelim kekemeliği olan bireyler durumun farkındadırlar.

Süratli bozuk konuşması olan bireylerin başları lisan konusunda biraz karışık olabilir, söyleyeceklerini süratli formda organize edemeyebilirler, artikülasyon yanlışları gösterebilirler. Sıklıkla koartikülasyon yani sesleri birbiri içine geçmiş biçimde tasarrufları vardır. Konuşma sırasında sıra almaları ve sıralarını beklemeleri biraz zayıftır. Bütün bunların yanında ya da sonucunda çevre problemler yaşayabilirler. Süratli bozuk konuşması olan bireyler bazen aşağıda yazılan dertler ile eş devirli olarak konuşma sorunu yaşayabilirler.

Özensiz-düzensiz el metinleri,

Öğrenme güçlükleri,

Lisan bozuklukları,

Dikkat dağınıklığı

İşitsel İşlemleme Bozuklukları,

Aspergel Sendromu

Kıymetlendirme sırasında terapist bütün bu değişkenlere bakmalıdır ve terapiste bu dertlerin var olup olmadıkları kesinlikle söylenmelidir. Gerekli görüldüğünde öbür mütehassıslardan da görüş alınmalıdır.

Çocuğumuzda Süratli Bozuk Konuşma Olduğunu Düşünüyorsak Ne Yapacağız?

Bu hususta size en ziyade yardımcı olacak kişi bir lisan ve konuşma terapistidir. Süratli bozuk konuşma çok ziyade değişkeni olan, her bireyin farklı biçimlerde, farklı nedenlerle gösterdiği bir durumdur. Ve tıpkı terapi bütün bireylere/çocuklara uygulanmaz. Şahsa kişisel hazırlanmalıdır. Spesifik olmalıdır. Ama sıklıkla kullanılan formüller arasında;

Bireyin kendini izlemesi

Pak ve net bir artikülasyon

Duraklama ve sözcükleri bölme

Dinleyici partneri ile etkileşim içinde olma

Organize ve anlaşılır bir lisan tasarrufu

Doğal ve kabul edilebilir bir konuşma

Akıcısızlığın azaltılmasına yönelik terapi üzere usuller vardır.

Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için Giriş yap veya üye ol.

Yaruss, J. S. (2007). Application of the ICF in fluency disorders. Seminars in Speech and Language, 28(4), 312-322.

Yaruss, J. S., Coleman, C., & Hammer, D. (2006). Treating preschool children who stutter: Description and preliminary evaluation of a family-focused treatment approach. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37(2), 118-136.

St. Louis, K. O., & Hinzman, A. R. (1986). Studies of cluttering: Perceptions of cluttering by speech-language pathologists and educators. Journal of Fluency Disorders, 11(2), 131-149.

St. Louis, K. O., & Hinzman, A. R. (1988). A descriptive study of speech, language, and hearing characteristics of school-aged stutterers. Journal of Fluency Disorders, 13(5), 331-355.

St. Louis, K., Myers, F., Bakker, K., & Raphael, L. (2007). Understanding and treating cluttering. In E. Conture & R. F. Curlee (Eds.), Stuttering andrelated disorders of fluency (pp. 297-325). New York, NY: Thieme.

St. Louis, K. O., & Rustin, L. (1996). Professional awareness of cluttering. In F. L. Myers & K. O. St. Louis (Eds.), Cluttering: A clinical perspective (pp. 23-35). San Diego, CA: Singular.

St. Louis, K. O., & Schulte, K. (2011). Defining cluttering: The lowest common denominator. In D. Ward & K. Scaler Scott (Eds.), Cluttering: Research, intervention and education (pp. 233-253). East Sussex, UK: Psychology Press.
 
Üst Alt