Hz Peygamber (sav)in İş Hayatı Ve Calışmaya Verdiği Onem
Nimetlerini insanın hizmetine sunan Yuce Allah, insana rızkını temin etmesi icin calışmayı tavsiye etmiştir Calışmasının karşılığı olarak da bir cok nimet bahşedeceğini vaad etmiştir Kuranı Kerimde Muhakkak ki insan icin ancak calışmasının karşılığı vardır buyuran Cenabı Rabbul Alemin calışmadan bir netice elde edilemeyeceğini belirtmiştir Buna en guzel misali iki cihan serveri Hz Peygamberi gosterebiliriz Daha genclik yıllarında ticarete atılan, halkın arasında guven ve durustluk orneği olan, emin sıfatına mazhar olan Hz Peygamber (sav) calışmasının karşılığında, aklını en iyi kullanması sayesinde insanların medarı iftiharı olmuştur Ticaret kervanlarından yuksek kazanclar elde etmiş, hak sahiplerine haklarını vererek doğruluğun orneğini bizzat gostermiştir
Eğer insan calışmasında hile yapar, kazancına haram karıştırırsa o zaman Peygamber Efendimizin ikazıyla karşılaşacaktır Bir Muslumanı aldatan yahut zarar veren veya hile yapan bizden değildir buyurarak İnsanın malını nereden kazanıp, nereye harcadığından, kıyamet gunu sorguya cekileceğini bildiren Hz Peygamber, buna mukabil doğru olanlar icin de Ticarette doğruluktan ayrılmayan kıyamet gununde peygamberlerle beraber olacaktır mujdesini vermiştir
Calışmanın en guzeli ve en faziletlisi helalinden kazanıp helal yemektir Başkalarına muhtac olmadan, kendi el emeği ile kazanmak en iyi calışma şeklidir Peygamberimiz Kişinin yediği en hayırlı yemek, elinin emeği ile kazandığı yemektir Allahın peygamberi Davut (AS) da elinin emeği ile gecinirdi buyurmuşlardır
Calışırken gaflete duşmeden, başlanılan işi yarım bırakmadan yapmak gerekir Calışanın hakkını hemen vermek yuce dinimizin emrettiği bir prensiptir Nitekim Peygamber Efendimiz bu hususla ilgili olarak Calışanın emeğinin karşılığını alnının teri kurumadan veriniz buyurmuşlardır Ayrıca calışırken gosterişe kacmadan, Allahın rızasını gozeterek yapılan iş hem bereketli olur, hem de Allahın sevgisinin kazanılmasına vesile olur Bu konuda Nebi (sav) den şu hadisleri nakletmek istiyorum Evinden cocuklarının rızkını kazanmak icin cıkan Allah yolundadır İhtiyar anne ve babasının ihtiyaclarının karşılamak icin cıkan Allah yolundadır, kendi ekmeğini kazanmak icin cıkan da Allah yolundadır Eğer gosteriş icin cıkmış ise o zaman şeytanın yolundadır
Sadece dunyada bir cıkar gozeterek calışmak doğru değildir Ahiret icin de calışmak Muslumanın şiarı olmalıdır Onun ucreti ise ahirette kat kat fazlasıyla verilecektir Hz Muhammed (sav)e peygamberlik verildikten sonra gorevinin icabı olarak insanları hak dine cağırmış, butun zorluklara rağmen hakkı bildirmiş, eziyet ve işkencelere aldırmadan vazifesinden taviz vermemiştir Mescıdi Nebevinin yapılmasında bizzat bir işci gibi calışarak taş taşımış Muslumanlara ornek olmuştur Calışmak ibadettir buyurarak calışmaya teşvik etmişlerdir
İnsan icin calışmak hem dunya hem de ahiret icin olmalıdır Cunku iki taraf icin de calışan huzur ve mutluluğa kavuşur Aile ve cocuklarının rızkını temin etmek nasıl bir zorunluluk ise ahiret icin calışmak da oyledir Kuranı Kerimde Allahın sana verdiğinden ahiret yurdunu iste, ama dunyadan da nasibini unutma buyuran Cenabı Allah boyle yapanların mukafatlandırılacağını bildiriyor Rasulu Ekrem (AS) da Hic olmeyecekmiş gibi dunyaya, yarın olecekmiş gibi ahirete calışın buyuruyor
KAYNAKLAR
1 Necm s Ayet 39
2 250 Hadis sy 159
3 Et Tergib vert Terhib c1 sy 125
4 250 Hadis sy 62
5 Riyazus Salihin c1 sy569
6 Et Tergib vert Terhib c2 sy 524
7 Kasas s Ayet 77
Nimetlerini insanın hizmetine sunan Yuce Allah, insana rızkını temin etmesi icin calışmayı tavsiye etmiştir Calışmasının karşılığı olarak da bir cok nimet bahşedeceğini vaad etmiştir Kuranı Kerimde Muhakkak ki insan icin ancak calışmasının karşılığı vardır buyuran Cenabı Rabbul Alemin calışmadan bir netice elde edilemeyeceğini belirtmiştir Buna en guzel misali iki cihan serveri Hz Peygamberi gosterebiliriz Daha genclik yıllarında ticarete atılan, halkın arasında guven ve durustluk orneği olan, emin sıfatına mazhar olan Hz Peygamber (sav) calışmasının karşılığında, aklını en iyi kullanması sayesinde insanların medarı iftiharı olmuştur Ticaret kervanlarından yuksek kazanclar elde etmiş, hak sahiplerine haklarını vererek doğruluğun orneğini bizzat gostermiştir
Eğer insan calışmasında hile yapar, kazancına haram karıştırırsa o zaman Peygamber Efendimizin ikazıyla karşılaşacaktır Bir Muslumanı aldatan yahut zarar veren veya hile yapan bizden değildir buyurarak İnsanın malını nereden kazanıp, nereye harcadığından, kıyamet gunu sorguya cekileceğini bildiren Hz Peygamber, buna mukabil doğru olanlar icin de Ticarette doğruluktan ayrılmayan kıyamet gununde peygamberlerle beraber olacaktır mujdesini vermiştir
Calışmanın en guzeli ve en faziletlisi helalinden kazanıp helal yemektir Başkalarına muhtac olmadan, kendi el emeği ile kazanmak en iyi calışma şeklidir Peygamberimiz Kişinin yediği en hayırlı yemek, elinin emeği ile kazandığı yemektir Allahın peygamberi Davut (AS) da elinin emeği ile gecinirdi buyurmuşlardır
Calışırken gaflete duşmeden, başlanılan işi yarım bırakmadan yapmak gerekir Calışanın hakkını hemen vermek yuce dinimizin emrettiği bir prensiptir Nitekim Peygamber Efendimiz bu hususla ilgili olarak Calışanın emeğinin karşılığını alnının teri kurumadan veriniz buyurmuşlardır Ayrıca calışırken gosterişe kacmadan, Allahın rızasını gozeterek yapılan iş hem bereketli olur, hem de Allahın sevgisinin kazanılmasına vesile olur Bu konuda Nebi (sav) den şu hadisleri nakletmek istiyorum Evinden cocuklarının rızkını kazanmak icin cıkan Allah yolundadır İhtiyar anne ve babasının ihtiyaclarının karşılamak icin cıkan Allah yolundadır, kendi ekmeğini kazanmak icin cıkan da Allah yolundadır Eğer gosteriş icin cıkmış ise o zaman şeytanın yolundadır
Sadece dunyada bir cıkar gozeterek calışmak doğru değildir Ahiret icin de calışmak Muslumanın şiarı olmalıdır Onun ucreti ise ahirette kat kat fazlasıyla verilecektir Hz Muhammed (sav)e peygamberlik verildikten sonra gorevinin icabı olarak insanları hak dine cağırmış, butun zorluklara rağmen hakkı bildirmiş, eziyet ve işkencelere aldırmadan vazifesinden taviz vermemiştir Mescıdi Nebevinin yapılmasında bizzat bir işci gibi calışarak taş taşımış Muslumanlara ornek olmuştur Calışmak ibadettir buyurarak calışmaya teşvik etmişlerdir
İnsan icin calışmak hem dunya hem de ahiret icin olmalıdır Cunku iki taraf icin de calışan huzur ve mutluluğa kavuşur Aile ve cocuklarının rızkını temin etmek nasıl bir zorunluluk ise ahiret icin calışmak da oyledir Kuranı Kerimde Allahın sana verdiğinden ahiret yurdunu iste, ama dunyadan da nasibini unutma buyuran Cenabı Allah boyle yapanların mukafatlandırılacağını bildiriyor Rasulu Ekrem (AS) da Hic olmeyecekmiş gibi dunyaya, yarın olecekmiş gibi ahirete calışın buyuruyor
KAYNAKLAR
1 Necm s Ayet 39
2 250 Hadis sy 159
3 Et Tergib vert Terhib c1 sy 125
4 250 Hadis sy 62
5 Riyazus Salihin c1 sy569
6 Et Tergib vert Terhib c2 sy 524
7 Kasas s Ayet 77