zeberus1234
Yeni Üye
İcazetname nedir? kimlere verilir
İCAZETNAME NEDİR?
BİR MURŞİDİ KAMİLİN TERBİYESİNDE YETİŞEN HULEFADA ARANAN VASIFLAR NELERDİR?
İslam oyle nurlu bir yoldur ki muridi gassal elindeki meyyit teslimiyetiyle murşide, murşidi Kuran ve Sunnete kamil manada ittibasıyla RasUlullaha, RasUlullahı da ziri himayesinde olan ummetiyle Allah (cc)na ram eder
Kulların nefsani arzu ve cehalet felaketinden kurtulmaları ve marifetle kendilerini yetiştirebilmeleri icin sadece ilmi calışmalar yapmak veya kitap okumak kafi değildir Muhakkak bir alimi amilin, bir murebbii kamilin halakai tedris ve terbiyesinde bulunmaları zarUreti acık bir hakikattır Bu tedrisin nihayetinde murşidi kamil yetiştirdiği ehliyet ve liyakat sahibi hulefalarına, ruhani işaret ve manevi emirle icazetname diye de bilinen tahkik beratı verir
Cenabı Hak şoyle buyurur:
Nitekim kendi icinizden size ayetlerimizi okuyan, sizin nefislerinizi tezkiye eden, kitabı ve hikmeti talim edip bilmediklerinizi oğreten bir rasul gonderdik1
Bir insan nefsini mezmum sıfatlardan ve şerre surukleyici duygu ve temayullerden temizleyip, manevi nurlarla suslenme ve ilahi tecellilerle hemhal olma şerefini sadece Allahı zikrederek elde edemiyeceğinden bu mevzuda o kimsenin bir delili raha ve bir murşidi dilagaha rabtı kalb eylemesi gerekir
Tarikatta ve manevi terakkide feyz almak isteyen bir salikin murşidine muhabbeti, teslimiyeti ve itimadı, ilim oğrenmek isteyen bir oğrencinin hocasının şifahi (sozlu) ifadelerine olan bağlılığından ustun olmalıdır Muhabbet ve teslimiyet bu derece de olunca salikin kalbinde zikrullahı Teala bilaicbar vela ihtiyar husUle gelir Allah ile kul arasında ulfet ve muhabbet zuhur eder
Hz Peygamber sallallahu aleyhi vesellem efendimiz buyuruyorlar ki: Cenabı Allah, kendisini cok zikreden kimseyi sever
Evliyaullahın bazılarının sultanı ezkarın tesiri altında bulunduklarında tuyleri ve tırnaklarına varıncaya kadar vucutlarının en kucuk zerreleriyle bile zikredip hatta hareket halinde bulunduklarından vecdin galebe ve baskısına karşı koyamadıkları, bu yuzden yalnız kıyam ile değil devranı dem ile de gonullerini yatıştıramadıkları ve belirli bir nizama riayet etmeksizin gayri ihtiyari cok değişik şekillerde zikrettikleri de inkar edilemez
Allahu Teala şoyle buyuruyor:
Allahın boyasıyla boyandık Allahtan daha guzel rengi kim verebilir? Biz ancak Ona kulluk ederiz (deyin) 3
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi vesellem hazretlerinden feyz almak Cenabı Hakktan feyz almaktır Allahın boyası ile boyanın ayeti kerimesine uyarak ahlakı zemimeden kurtulup Allah ve RasUlu tarafından istenen ahlaka yani ahlakı hamideye sahip olan fenayı tam ile fenafirrasUl ve fenai tam ile fena fillah ve bekayı tam ile bekabillah şerefine vasıl olan murşidi kamile rabıta (muhabbet) edilmesi aşağıdaki ayeti kerimeyle muminlere emir ve ferman buyurulmuştur:
Ey iman edenler! Allahtan korkun Ona yaklaşmaya yol arayın ve yolunda cihad edin ki kurtuluşa eresiniz 4
Kendisine rabıta edilecek murşidin tavır ve ahlakı RasUlullahın ahlakına tabi olmadıkca muhabbetten (rabıta) beklenen feyzin zuhuru imkansızdır Rabıta eden kişinin ise, şeyhinin peygamber ahlakı ile ahlaklandığını, Kuran ve Sunnet olculeriyle tahkik eylemesi de murid uzerine vacibtir Bu tahkik neticesinde aşağıda zikredilen vasıfları taşıyan murşidi kamile itaat ve muhabbet edilmesi ise yine murid uzerine gereken vecibelerdendir Yoksa rabıta eden de ettiren de perişan olurlar
Rabıta edilecek şeyhi kamilde bulunması gereken vasıflar vardır, bu vasıflar şunlardır:
1Ehli mucaz: İcazet ehli kamil bir murşit tarafından kendisine icazetname verilmiş olması
2Ehli selasil: ResUlullah efendimizden silsile yoluyla kendi şeyhine kadar inkıtaya uğramadan gelen manevi bir bağın bulunması
3Ehli ilim: Zahiri ve batıni ilimlere vakıf olması
4Ehli hal: Evliyanın hali ruhlarını hubbu mevlada bezl etmektir Murşidi kamilin hali ise isdidatlı muritlere halinden bahşetmektir
5Ehli istikamet: Kuran ve Sunnetten ayrılmayıp istikamet uzere yaşaması
6Ehli infak: Eksilir diye korkmadan Allah'ın lutfettiği maldan onun yolunda infak etmek; kimseden bir şey beklememektir
7Ehli safa : Allah (cc) buyuruyor:
(Onlar) Kudretine nihayet olmayan Allahın sadakat meclisinde, huzUru kibriyasındadırlar 5
Bu vasıfları taşımayan kişi eğer şeyhlik iddiasında bulunuyorsa şeriat ıstılahına gore hem dal hem de mudildır Tasavvuf ıstılahında ise, boylelerine lakıyt denir
Şu hususda gozden kacırılmamalıdır,
RasUlu kibriya ve sertacı enbiya aleyhi ekmeluttehaya efendimiz hazretlerinin buyurmuş oldukları: Benim gozlerim uyur fakat kalbim uyumaz 6 hadisi şerifine dikkatle bakılırsa madde ile mana arasında farklılık olduğu acıkca anlaşılır Buna gore tarikat muntesibi bir murid, manevi babası yerinde bulunan şeyhinin bir kul olduğunu bilmeli, madde ve manayı birbirine karıştırmamalıdır Ruhaniyetinden beklenen manevi himmet ve feyzi, cismaniyetinden beklememelidir
Mesela bir evladının intisab ettiği zamanı hemen hatırlayamayan şeyhinin halini veya dunya işleriyle meşgul olmasını beşeri ve cismani kısmına hamletmelidir Ne umitsizliğe kapılmalı ne de başka bir sebep aramalıdır Husnu zandan ayrılmayıp şeyhinin maneviyatından istifade ederek feyzi yab olup himmet ve duasını almak icin gayret etmeli vazifesini yerine getirme de gevşek davranmamalıdır
Kişi murşidinin ve kendisinin kul olduğunu bilmeli her şeyde asıl maksadın ilahi ente maksUdi ve rıdake matlUbi sırrı olması gerektiğini unutmamalıdır
Evliyaya eğri bakma kevni mekan elindedir
İnsanlara dua eder lutfu kahır dilindedir
ERENKOYLU
MUHAMMED HİKMET EFENDİ
İCAZETNAME NEDİR?
BİR MURŞİDİ KAMİLİN TERBİYESİNDE YETİŞEN HULEFADA ARANAN VASIFLAR NELERDİR?
İslam oyle nurlu bir yoldur ki muridi gassal elindeki meyyit teslimiyetiyle murşide, murşidi Kuran ve Sunnete kamil manada ittibasıyla RasUlullaha, RasUlullahı da ziri himayesinde olan ummetiyle Allah (cc)na ram eder
Kulların nefsani arzu ve cehalet felaketinden kurtulmaları ve marifetle kendilerini yetiştirebilmeleri icin sadece ilmi calışmalar yapmak veya kitap okumak kafi değildir Muhakkak bir alimi amilin, bir murebbii kamilin halakai tedris ve terbiyesinde bulunmaları zarUreti acık bir hakikattır Bu tedrisin nihayetinde murşidi kamil yetiştirdiği ehliyet ve liyakat sahibi hulefalarına, ruhani işaret ve manevi emirle icazetname diye de bilinen tahkik beratı verir
Cenabı Hak şoyle buyurur:
Nitekim kendi icinizden size ayetlerimizi okuyan, sizin nefislerinizi tezkiye eden, kitabı ve hikmeti talim edip bilmediklerinizi oğreten bir rasul gonderdik1
Bir insan nefsini mezmum sıfatlardan ve şerre surukleyici duygu ve temayullerden temizleyip, manevi nurlarla suslenme ve ilahi tecellilerle hemhal olma şerefini sadece Allahı zikrederek elde edemiyeceğinden bu mevzuda o kimsenin bir delili raha ve bir murşidi dilagaha rabtı kalb eylemesi gerekir
Tarikatta ve manevi terakkide feyz almak isteyen bir salikin murşidine muhabbeti, teslimiyeti ve itimadı, ilim oğrenmek isteyen bir oğrencinin hocasının şifahi (sozlu) ifadelerine olan bağlılığından ustun olmalıdır Muhabbet ve teslimiyet bu derece de olunca salikin kalbinde zikrullahı Teala bilaicbar vela ihtiyar husUle gelir Allah ile kul arasında ulfet ve muhabbet zuhur eder
Hz Peygamber sallallahu aleyhi vesellem efendimiz buyuruyorlar ki: Cenabı Allah, kendisini cok zikreden kimseyi sever
Evliyaullahın bazılarının sultanı ezkarın tesiri altında bulunduklarında tuyleri ve tırnaklarına varıncaya kadar vucutlarının en kucuk zerreleriyle bile zikredip hatta hareket halinde bulunduklarından vecdin galebe ve baskısına karşı koyamadıkları, bu yuzden yalnız kıyam ile değil devranı dem ile de gonullerini yatıştıramadıkları ve belirli bir nizama riayet etmeksizin gayri ihtiyari cok değişik şekillerde zikrettikleri de inkar edilemez
Allahu Teala şoyle buyuruyor:
Allahın boyasıyla boyandık Allahtan daha guzel rengi kim verebilir? Biz ancak Ona kulluk ederiz (deyin) 3
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi vesellem hazretlerinden feyz almak Cenabı Hakktan feyz almaktır Allahın boyası ile boyanın ayeti kerimesine uyarak ahlakı zemimeden kurtulup Allah ve RasUlu tarafından istenen ahlaka yani ahlakı hamideye sahip olan fenayı tam ile fenafirrasUl ve fenai tam ile fena fillah ve bekayı tam ile bekabillah şerefine vasıl olan murşidi kamile rabıta (muhabbet) edilmesi aşağıdaki ayeti kerimeyle muminlere emir ve ferman buyurulmuştur:
Ey iman edenler! Allahtan korkun Ona yaklaşmaya yol arayın ve yolunda cihad edin ki kurtuluşa eresiniz 4
Kendisine rabıta edilecek murşidin tavır ve ahlakı RasUlullahın ahlakına tabi olmadıkca muhabbetten (rabıta) beklenen feyzin zuhuru imkansızdır Rabıta eden kişinin ise, şeyhinin peygamber ahlakı ile ahlaklandığını, Kuran ve Sunnet olculeriyle tahkik eylemesi de murid uzerine vacibtir Bu tahkik neticesinde aşağıda zikredilen vasıfları taşıyan murşidi kamile itaat ve muhabbet edilmesi ise yine murid uzerine gereken vecibelerdendir Yoksa rabıta eden de ettiren de perişan olurlar
Rabıta edilecek şeyhi kamilde bulunması gereken vasıflar vardır, bu vasıflar şunlardır:
1Ehli mucaz: İcazet ehli kamil bir murşit tarafından kendisine icazetname verilmiş olması
2Ehli selasil: ResUlullah efendimizden silsile yoluyla kendi şeyhine kadar inkıtaya uğramadan gelen manevi bir bağın bulunması
3Ehli ilim: Zahiri ve batıni ilimlere vakıf olması
4Ehli hal: Evliyanın hali ruhlarını hubbu mevlada bezl etmektir Murşidi kamilin hali ise isdidatlı muritlere halinden bahşetmektir
5Ehli istikamet: Kuran ve Sunnetten ayrılmayıp istikamet uzere yaşaması
6Ehli infak: Eksilir diye korkmadan Allah'ın lutfettiği maldan onun yolunda infak etmek; kimseden bir şey beklememektir
7Ehli safa : Allah (cc) buyuruyor:
(Onlar) Kudretine nihayet olmayan Allahın sadakat meclisinde, huzUru kibriyasındadırlar 5
Bu vasıfları taşımayan kişi eğer şeyhlik iddiasında bulunuyorsa şeriat ıstılahına gore hem dal hem de mudildır Tasavvuf ıstılahında ise, boylelerine lakıyt denir
Şu hususda gozden kacırılmamalıdır,
RasUlu kibriya ve sertacı enbiya aleyhi ekmeluttehaya efendimiz hazretlerinin buyurmuş oldukları: Benim gozlerim uyur fakat kalbim uyumaz 6 hadisi şerifine dikkatle bakılırsa madde ile mana arasında farklılık olduğu acıkca anlaşılır Buna gore tarikat muntesibi bir murid, manevi babası yerinde bulunan şeyhinin bir kul olduğunu bilmeli, madde ve manayı birbirine karıştırmamalıdır Ruhaniyetinden beklenen manevi himmet ve feyzi, cismaniyetinden beklememelidir
Mesela bir evladının intisab ettiği zamanı hemen hatırlayamayan şeyhinin halini veya dunya işleriyle meşgul olmasını beşeri ve cismani kısmına hamletmelidir Ne umitsizliğe kapılmalı ne de başka bir sebep aramalıdır Husnu zandan ayrılmayıp şeyhinin maneviyatından istifade ederek feyzi yab olup himmet ve duasını almak icin gayret etmeli vazifesini yerine getirme de gevşek davranmamalıdır
Kişi murşidinin ve kendisinin kul olduğunu bilmeli her şeyde asıl maksadın ilahi ente maksUdi ve rıdake matlUbi sırrı olması gerektiğini unutmamalıdır
Evliyaya eğri bakma kevni mekan elindedir
İnsanlara dua eder lutfu kahır dilindedir
ERENKOYLU
MUHAMMED HİKMET EFENDİ