Yüzyılı geçkin bir süreye dayanan motor oluşumları, her geçen gün hayatımıza bambaşka yapılarda antre yapıyor Yanma zamanlamaları üstünde yapılan çalışmalar sonucunda, dışarıdan başlayan ünite şekilleri, daha sonra içten yanmalı olarak devam etmiştir Bilim insanı ve mühendislerin araçlar üzerinde uzun süreli çalıştığı konulardan bir parça başına de yanma olayları ile çalışan motorlardır Ilk icadından itibaren gelişimi durmayan bu unsurun, en iyi olacak şekillere getirilmesine çalışılmıştır O yüzden ünite kısmını oluşturan parçaların mukavemet ve uzun süreli gidebilecek halde ele alınması önemlidir Dünyamızda kullanılan genel yakıtın yakıt ve motorin olduğunu biliyoruz Sonrasında yaygınlaşan motorinle beraber en son elektrikle çalışan otomobilleri gün geçtikçe daha fazla görüyoruz Rot ve Balans Ayarı Nedir? Arızası Nasıl Anlaşılabilir ve Yapılır Sizlere elektrik motor temelinin Hibrit ile Toyota ’nın başlattığından bahsetmiştik Bu yazımızda merak edilen doğru ve dıştan yanmalı motorları işleyeceğiz Mantık olarak birbirlerinden ayrı olduğu gibi kasıt kısımlarında da ayrılmaktadırlar Doğru Yanmalı Motor Nedir? img İçten Yanmalı Motor Nedirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasictenvedistanyanmalimotornediraralarindakifarklarnelerdir5c30e838845c5alt İçten Yanmalı Motor Nedir 1200 600Günümüz araçlarında bu terimi sık sık duyarız Içten yanmalı motor, dışarıdan yanmalı motordan sonra ortaya çıkarılmıştır Konumuz olan cihaz sisteminde yakıt, belirli bir alan çerçevesinde yakılmaktadır Egzersiz sırasında izlenen yol üzerinde çekilen yakıt, istenilen seviyede hareketlere emrindeki olarak gönderilmektedir Dürüst yanmalı motorlarda orantılı olarak yanma prensibi vardır Oluşturulmak istenen sistemleri sıraya koyarsak; benzin deposundan çekilen yakıt, ünite içerisine alınarak emme manifoldu vasıtasıyla eşit miktarsa pistonlara havayla karmakarışık halde püskürtülür Bujilerle yakılan yakıt, piston yuvasına girdikten daha sonra itilen kolla birlikte zorunlu hareket enerjisini oluşturacak basınç elde edilir Ancak bu kısımda karbüratörlü ile enjeksiyon tipi motorlar birbirinden ayrılıyor Karbüratörlü sistemde; hava yakıt karışım işleminin orantılı ayarlanmasını, yani emme manifolduna gönderimini karbüratör ayarlar Yakılan yakıtın oluşturduğu atık gaz da egzoz subabı baştan sona dışında atılır Günümüz araçları için bahsettiğimiz mekanik parça bundan böyle kullanılmamaktadır Otomobil mühendisleri yakıtın gönderim yolunda değişikliğe gitgide artarak, teknolojik bir yol izlemişlerdir İzlenilen yeni sistemde içten yanmalı motorlarda enjeksiyon parçası ortaya çıkarılmıştır Benzer sıralamaya bağlı olarak çekilen yakıt, bu sefer karbüratörden değil enjektör parçası üzerinden yanma odasına gönderilir Bu sayede pistona doğrudan doğruya gönderim yapılmasıyla, yakacak miktarında da azalma gerçekleşmiş olur Ters orantılı olarak yakacak her ne kadar az yollanıyor olsa da performans grafikleri daha iyi netice vermiştir Yakıt tüketiminin kilometre bazlı hesaplamalarında yüksek oranda düşüş bir uçtan bir uca de dünya geneli tüm firmalar buna geçiş yapmıştır Buraya kadar sizlere 4 zamanlı motor tipinden bahsettik Çeşitlilik olarak, yalnızca piston alıştırma süreleri ve adetinde çeşitlilik olan 2 zamanlı motor tipini de sizlere özet olarak anlatalım 4 zamanlı motorda piston hareketi 1 yanma işlemini tamamlayarak hareket eder tamamen şart; 1 yanma işlemi gerçekleşebilmesi için piston 4 kere yukarı – aşağıda hareket ettirilir 2 zamanlı da ise 1 yanma işlemi için piston her yukarı hareketinde işlemi sonlandırır Dizel Doğru Yanmalı Motor Nedir? img Dizel İçten Yanmalı Motor Nedirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasictenvedistanyanmalimotornediraralarindakifarklarnelerdir5c30e83969b8ealt Dizel İçten Yanmalı Motor Nedir 1200 600Doğru yanmalı dizel motorların mantığı bir yere dek aynı, yalnızca belirli kısımlarda ayrılıyor Ve ayrılan kısımlarda aslında sistemin asıl karakterini belirlemektedir Dizel ünitelerde, enjeksiyonlu motorlarda olan buji malzemesi yoktur Parçalar benzin ünitesine tarafından daha artı şiddette çalıştırılır Normalde pistona hava ve yakıt yakıtı gönderilir Piston itilimi ile de hareket enerjisi sağlanır Dizel dürüst yanmalı da ise pistona sadece hava gönderimi gerçekleşir Hava istenilen basınç ve sıcaklığa ulaştığı anda motorin, enjektörler vasıtasıyla yanma için iletilir Bu motor tipi bloğunda patlamalar aşırı olarak nitelendirilir Çünkü ısınan ve basınçlı bir havaya karıştırılan yakıtla birlikte, pistonun oluşturacağı güç daha fazladır Verimlilik açısından bakıldığında avantajları çoktur Teknik değerlendirmelerde küçük hacimli içten yanmalı dizellerin oluşturduğu tork değeri daha fazladır Yakacak tasarrufunda ise %40 ile %45 oranlar aralarında eksik tüketim sağlar Blok kısmı dahil almak üzere sistem parçaları benzinliye kadar daha mukavemetlidir Devirlenme hızı az olsa da belirlenmiş aralıklarda çekme kuvveti daha ivedi gerçekleştirmektedir Dezavantaj olarak; bu müşteri motorların bakım maliyeti ve arıza durumlarında parçalar yüksek fiyat çizelgesinde seyretmektedir Fena yakacak alımlarında ömrü kısalttığı gibi bundan ötürü enjektörlerin tıkanarak bozulmasına niçin olmaktadır Dıştan Yanmalı Motor Nedir? img Dıştan Yanmalı Motor Nedirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasictenvedistanyanmalimotornediraralarindakifarklarnelerdir5c30e83980f8ealt Dıştan Yanmalı Motor Nedir 1200 600Dışarıdan yanmalı motor eski çağlardan kalma düşüncesi yaratsa da halen kullanılmaktadır Konumuz olan bu motor tipi, yakılan yakıtın sistem içerisinde çalışacak öbür bir akışkanı ısıtarak, enerji dönüşümünü gerçekleştirmesidir İngilizcede “external combustion engine olarak geçen dışarıdan yanmalı motor, kapladığı hacimce içten yanmalıya tarafından daha büyüktür Yani önceden olabilir yalnız günümüzde özellikle araçlar için bir geçerliliği yoktur Çevrecilik bakımından daha eksik egzoz gazı çıkardığından genelde sanayi sektöründe kullanılır Dıştan yanmalı motorların kuvvet üretimi azdır İçinde gerçekleşen olayların temelinde mekanik ve ısı enerjisi vardır Hareket eden motor içi parçaları sürtünmeden doğan mekanik enerjiyi, ısı enerjisine dönüştürmektedir Farklı akışkanın ısıtılması ve akışkanın iletimi ile hareket durumunun kazandırıldığı motor tipidir demek de muhtemel Bu tip motorların içlerinde gaz ve buhar türbinleri bulunmaktadır Bu kısma örnek olarak buhar makinesini ve stirling motorunu verebiliriz Buhar türbini, yakıtın yanması sonucunda gelen ısıyı, su kaynatıcısı vasıtasıyla buhara dönüştürür Millerle de buhar, kanatçıklara sahip olan türbinin içerisine taşınır Örneğin bu yöntemle geminin pervanesi döndürülebilir Enerji kömür yakıtı üzerinden sağlanacaksa da bir treni hareket ettirebilirsiniz Gördüğümüz gibi dıştan yanmalı alıcı motor daha büyük gemi, tren ve sanayi sektörü için zorunlu olan araçlarda kullanılıyor Ve mantık olarak bakıldığında içten yanmalı motorlarla arasında şahane farklar vardır Şu Anda sizlere bu iki herif motor arasındaki ayrı anlatacağız Içten ve Dıştan Yanmalı Motorlar Aralarında Farklar Nelerdir? img İçten ve Dıştan Yanmalı Motorlar Arasında Farklar Nelerdirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasictenvedistanyanmalimotornediraralarindakifarklarnelerdir5c30e8399a0c7alt İçten ve Dıştan Yanmalı Motorlar Arasında Farklar Nelerdir 1200 600En ilk önce büyük farkın baskı orantılarında olduğunu söyleyelim Dışarıdan yanmalı tip motor, daha eksik şiddet üretmektedir Kapladığı hacimler de içten yanmalı motorlara kadar fazla fazladır Yakıtın nerede enerjiye dönüştürdükleri açısından bakıldığında; doğru yanmalı motor blok içerisinde kapalı ortamda işlemleri yaparken, dıştan yanmalı motor isminin de o şekilde verildiği gibi olayları dışta yapmaktadır Ayrı sıvı akışkanı ısıtılarak enerji dönüşümüne aleyhinde, benzin ve motorin yakıtının yakılarak, yüksek patlaması sonucunda güçler açığa çıkartılır Yani çalışma prensipleri en ince ayrıntısına kadar farklıdır Dışarıdan yanmalı motorların düşük yanma sıcaklığına ve az oranda basınç ürettiği için açığa meydana çıkan gaz miktarları doğruca, çevrecilik yönü daha ağır basmaktadır Ayrıca benzinli bir doğru yanmalı motorda bu tam tersidir Hatta son zamanlarda doğaya salınan zehirli gazların çoğalmasına dizel ünitelerin sebep olduğuna inanılarak, ülkelerin seri şekilde kullanım yasağı getirdiğini görüyoruz Wankel (Rotary) Motor Nedir? Nasıl Çalışır? Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir Sizlere bu yazımızda dürüst ve dışarıdan yanmalı motorlu terimlerini açıklamış bulunmaktayız Dışarıdan yanmalı olarak ayarlanan motor kalıplarında, gördüğümüz gibi yanma güçleri düşük ve daha eksik kabiliyette oluyor Günümüzde de büyük fabrikalar dışarıya yoğun kullanım alanları bulunmuyor Zaten dıştan yanma prensibi ile çalışan tren ve bir takım büyük makinelerin ilerleyiş biçimleri elektrik enerjisine dönüştürülüyor Doğru yanmalı yani patlamaların motorun iç kısımda olan üniteler ise günümüz tüm araçlarında kullanılıyor Blok içerisinde yapılan yanmalardan dolayı da otomobillerimizin daha pozitif zorlama ve tork üretmesi sağlanmıştır sizlere bilgilihocamcom farkıyla sunulmuştur