İctepi Nedir?
İnsanı gerekliliğe iten durtu
İnsana ozgudur ve hayvana ozgu bulunan icgudu ’yle karıştırılmamalıdır Aclık ve cinsellik ictepileri gibi yaşambilimsel (biyolojik) ve fizyolojiseldir İctepi, insanın hayvanlık evresinden kalma ve hayvansal yanında gittikce gucsuzleşerek surup giden icgudu kalıntılarıdır Bir zamanlar ‘ ’iradenin denetimine girmeyen bir istek ’ ’ olduğu ileri surulur ve karşı gelinemezolarak nitelenirdi Sonra, zamanla gelişen insan zeka ve iradesinin ictepileri denetleyebildiği ve onlara karşı gelebildiği anlaşıldı Ne var ki iradenin denetimi ve zekanın yonetimi, ictepinin doğumundan cok, eylem alanına gecip gecmemesinde etkendir Orneğin sağlıklı bir insan cinsellik ictepisi duymamazlık edemez, ama bu ictepiyi doyurup doyurmaması zeka ve iradesiyle belirlenir Oğrenme işlemiyle ters orantılı bulunan hayvansal icgudu, gittikce insanlaşan insanda tumuyle yok olmuş ve onun yerini ictepi almıştır icgudu, belli bir olay karşısında belli ve tursel bir davranıştır Orneğin duşmanını goren tavşan kacar, maymun ağaca tırmanır, arslan saldırır İnsansa ne turlu davranacağı o belli anda icinde bulunduğu toresel, toplumsal, anlıksal vb gibi birbirleriyle kaynaşabilen koşullara bağlıdır İnsan eğer koşullar gerektiriyorsa, duşmanını yanaklarından opebilir Oysa gene de icinde hoş olmayan bir duygu kıvranır ki işte bu duygu, zeka ve iradenin denetimine girmiş pek gucsuz bir ictepinin urunudur Orneğin yuzune bir şey atılan insan ictepisiyle yuzunu korur; ama ondan sonra ne turlu davranacağını ictepisi değil, bilinci belirler
İnsanı gerekliliğe iten durtu
İnsana ozgudur ve hayvana ozgu bulunan icgudu ’yle karıştırılmamalıdır Aclık ve cinsellik ictepileri gibi yaşambilimsel (biyolojik) ve fizyolojiseldir İctepi, insanın hayvanlık evresinden kalma ve hayvansal yanında gittikce gucsuzleşerek surup giden icgudu kalıntılarıdır Bir zamanlar ‘ ’iradenin denetimine girmeyen bir istek ’ ’ olduğu ileri surulur ve karşı gelinemezolarak nitelenirdi Sonra, zamanla gelişen insan zeka ve iradesinin ictepileri denetleyebildiği ve onlara karşı gelebildiği anlaşıldı Ne var ki iradenin denetimi ve zekanın yonetimi, ictepinin doğumundan cok, eylem alanına gecip gecmemesinde etkendir Orneğin sağlıklı bir insan cinsellik ictepisi duymamazlık edemez, ama bu ictepiyi doyurup doyurmaması zeka ve iradesiyle belirlenir Oğrenme işlemiyle ters orantılı bulunan hayvansal icgudu, gittikce insanlaşan insanda tumuyle yok olmuş ve onun yerini ictepi almıştır icgudu, belli bir olay karşısında belli ve tursel bir davranıştır Orneğin duşmanını goren tavşan kacar, maymun ağaca tırmanır, arslan saldırır İnsansa ne turlu davranacağı o belli anda icinde bulunduğu toresel, toplumsal, anlıksal vb gibi birbirleriyle kaynaşabilen koşullara bağlıdır İnsan eğer koşullar gerektiriyorsa, duşmanını yanaklarından opebilir Oysa gene de icinde hoş olmayan bir duygu kıvranır ki işte bu duygu, zeka ve iradenin denetimine girmiş pek gucsuz bir ictepinin urunudur Orneğin yuzune bir şey atılan insan ictepisiyle yuzunu korur; ama ondan sonra ne turlu davranacağını ictepisi değil, bilinci belirler