İLİM ve TASAVVUF
in Marifeti İlahiyye Tarikatı Aliyye
Muhammed Hikmet TUZKAYA (ks)
İmamı Malik hazretleri buyurmuşlardır ki; Kim ki fakih olurda mutasavvuf olmazsa, fasıktır Kim de mutasavvuf olur da şeriatı yaşamazsa zındık olur28
Başka bir uslupla:
Tasavvufsuz ilim atıldır
İlimsiz tasavvuf ise batıldır
Bu ikisini cem eden alim de hakikate ulaşır
İlim amellerin esası ve tashih edicisidir Amelsiz ilirnde fayda olmadığı gibi, ilimsiz amelde de fayda yoktur
İlim ve amel birbirinin mutemmimidir, ayrılmazlar Salik, Allah'ı bilmek, iman yolunda onun rızasına kavuşmak isterse sulukun hangi merhalesinde olursa olsun ilim tahsil etmelidir Tahsili lazım gelen ilimIerin başında akaid ilmi ile ibadet ve muamelatların sıhhatına dair fıkıh ilmi yer alır
Tasavvuf; zahir ve batın yonlerin hepsinde noksansız olarak İslam'ın ameli tatbikatından başka bir şey değildir Bu da ilimsiz olmaz
İlmin fazilet ve ehemmiyeti Kur' an ve Sunnetle sabittir
Allahu Teala buyuruyor:
O kulları icinden ancak alimler, Allah'tan (gereğince) korkar Şuphesiz Allah, daima ustundur, cok bağışlayandır29
Bu ayette takvayı havf ve haşyet manasında alırsak en takvalı demek Allah'tan en cok korkan demektir
Şu da bir gercektir ki Allah'tan korkmak O'nun azabından korkmak demek değildir Allah korkusu azap korkusundan daha ustundur Allah sevgisini kendisine şiar edinen kimse daha yuksek takva ve vera sahibidir Gercek şu ki, bir kulun ahseni takvim uzere yara*tılmasına ve ilahi tecelliye mazhar olmasına sebep olan Allah sevgi*sidir Bu sevgiyi kaybetmesi husranların en muthişi, acıların en feci*sidir Cunku bu oyle bir kayıptır ki insanı cehennemde ebedi kal*maya mustehak kılar
Onun icin arifler şoyle demişlerdir: Mukallit azaptan korktuğu icin gunahlardan kacınır Gayesi cennettir
Muhakkik gunahkar olmaktan korktuğu icin haramlardan sakınır Niyeti rıza, arzusu da cennettir
Ehlullah ise, Allah celle celaluhu'nun sevgisini kaybetmemek icin gunah işlemekten sakınır Onlar yalnız Allah celle celaluh' a muştakdır'ar Aksa'l gayeleri ve arzularının muntehası ise, Cemalullah' dır Ehlullahın en buyuk kaygısı Allah sevgisinden mahr*um kalmaktır
Allahu Teala buyuruyor:
Yoksa geceleyin secde ederek ve kıyamda durarak ibadet eden, ahiretten cekinen ve Rabbinin rahmetini dileyen kimse (o inkarcı gibi) midir? De ki: Hic bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Doğrusu ancak akıl sahipleri bunları hakkıyla duşunur30
28 Aliyyul Kari, Aynul Şerhi
29 Fatır Suresi, Ayet 28
30 Zumer Suresi, Ayet 9
MARİFETİ İLAHİYYE TARİKATI ALİYYEmove
in Marifeti İlahiyye Tarikatı Aliyye
Muhammed Hikmet TUZKAYA (ks)
İmamı Malik hazretleri buyurmuşlardır ki; Kim ki fakih olurda mutasavvuf olmazsa, fasıktır Kim de mutasavvuf olur da şeriatı yaşamazsa zındık olur28
Başka bir uslupla:
Tasavvufsuz ilim atıldır
İlimsiz tasavvuf ise batıldır
Bu ikisini cem eden alim de hakikate ulaşır
İlim amellerin esası ve tashih edicisidir Amelsiz ilirnde fayda olmadığı gibi, ilimsiz amelde de fayda yoktur
İlim ve amel birbirinin mutemmimidir, ayrılmazlar Salik, Allah'ı bilmek, iman yolunda onun rızasına kavuşmak isterse sulukun hangi merhalesinde olursa olsun ilim tahsil etmelidir Tahsili lazım gelen ilimIerin başında akaid ilmi ile ibadet ve muamelatların sıhhatına dair fıkıh ilmi yer alır
Tasavvuf; zahir ve batın yonlerin hepsinde noksansız olarak İslam'ın ameli tatbikatından başka bir şey değildir Bu da ilimsiz olmaz
İlmin fazilet ve ehemmiyeti Kur' an ve Sunnetle sabittir
Allahu Teala buyuruyor:
O kulları icinden ancak alimler, Allah'tan (gereğince) korkar Şuphesiz Allah, daima ustundur, cok bağışlayandır29
Bu ayette takvayı havf ve haşyet manasında alırsak en takvalı demek Allah'tan en cok korkan demektir
Şu da bir gercektir ki Allah'tan korkmak O'nun azabından korkmak demek değildir Allah korkusu azap korkusundan daha ustundur Allah sevgisini kendisine şiar edinen kimse daha yuksek takva ve vera sahibidir Gercek şu ki, bir kulun ahseni takvim uzere yara*tılmasına ve ilahi tecelliye mazhar olmasına sebep olan Allah sevgi*sidir Bu sevgiyi kaybetmesi husranların en muthişi, acıların en feci*sidir Cunku bu oyle bir kayıptır ki insanı cehennemde ebedi kal*maya mustehak kılar
Onun icin arifler şoyle demişlerdir: Mukallit azaptan korktuğu icin gunahlardan kacınır Gayesi cennettir
Muhakkik gunahkar olmaktan korktuğu icin haramlardan sakınır Niyeti rıza, arzusu da cennettir
Ehlullah ise, Allah celle celaluhu'nun sevgisini kaybetmemek icin gunah işlemekten sakınır Onlar yalnız Allah celle celaluh' a muştakdır'ar Aksa'l gayeleri ve arzularının muntehası ise, Cemalullah' dır Ehlullahın en buyuk kaygısı Allah sevgisinden mahr*um kalmaktır
Allahu Teala buyuruyor:
Yoksa geceleyin secde ederek ve kıyamda durarak ibadet eden, ahiretten cekinen ve Rabbinin rahmetini dileyen kimse (o inkarcı gibi) midir? De ki: Hic bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Doğrusu ancak akıl sahipleri bunları hakkıyla duşunur30
28 Aliyyul Kari, Aynul Şerhi
29 Fatır Suresi, Ayet 28
30 Zumer Suresi, Ayet 9
MARİFETİ İLAHİYYE TARİKATI ALİYYEmove