Immanuel Kant'ın felsefe anlayışı nasıldır?

SoruCevap

Üye
Çözümler
1
Tepkime
62
Yaş
36
Coin
256,936
kant ahlakı diye bir kavramın doğmasına neden olmuş, gayet oznel bir yorum olmakla birlikte, neredeyse butun fikirleri ağlaya ağlaya ayakta alkışlanası filozoftur

kant ahlakının onemi, en temel sloganı olan başkalarına arac gibi değil, amac gibi bakınız dan kaynaklanmaktadır kanımca ki, bu arac amac meselesi uzerinde, hala daha milyonlarca tartışma vardır altına tereddutsuz imzamı atabileceğim bir ahlak anlayışıdır, lakin, bu anlayışın yerleşmesinin mumkun olamayacağını, herzaman karşılıklı bir değişkenlik durumuyla karşı karşıya kalacağımız gibi pek cok tartışma karşısında, ceşitli soru işaretlerine gark olmaktayım ayrıca cok da populer bir soylem haline geldiği de bir gercektir; demokrasiyi arac mı yoksa amac mı olarak goreceğine karar veremeyen aklı karışık politikacılar dahil, neredeyse artık her konuda dile getirilen bir bakış acısı olmuştur

ama benim bu konuda asıl ilgimi ceken ve bu ahlakın yerleşmesinin, hep bir donuşumlu ilişki şeklinde olacağı konusundaki duşuncemi belki de yanılsamamı, bilemiyorum, destekleyen şeylerden biri de şu olmuştur;

bu ahlak anlayışını dile getiren kanta karşı, daha sonraları, bir varoluşcu olan kierkegaardın, kantın soylemini, şoyle, aslında gayet basit bir ornekle ve varoluşculuğun karamsar anlayışı ile harmanlayarak, curutmeye kalkışmış olmasıdır

kierkegaard, bu amac arac meselesi hakkında şoyle demiş;

başkalarına, arac değil, amac gibi bakalım guzel! anamın yanında kalırsam, ona arac gibi değil, amac gibi bakmış olurum şuphesiz ama korkarım ki, ozaman cevremde, biraz da benim icin kelle koltukta savaşanları arac yerine koymuş olurum savaşcılara katılırsam, onları amac yerine koymuş olurum ama bu kez de anamı arac saymak tehlikesi başgosterir

kanta (17241804) gore, evrende değer ureten, ozgurluğunu iyi iradeyle yaşayabilen, bir amac ortaya koyabilen biricik canlı, insandır o nedenle ahlak da, hukuk da ortaya amac koyabilen insanın urunleridir

insan aklı iradeyi yonlendirir; davranışlar arasında secim yapar irade aklın dışında olduğu zaman insan secim yapma gucunu yitirir

ozetle secim, aklın urunu olduğu surece insan iradesi ozgurdur

boylelikle kant, ahlak bilimini felsefenin bir parcası yapar ve evrensel boyutta iyi niyet yorungesine oturtur aklın işlevi, bir arac olarak değil, bir amac olarak iyi olana kendiliğinden koşmaktır, ulaşmaktır

kısacası kant, duşunceyi algıya yeğler, duyguyu odev bilinci duzeyine yukseltir

cunku, odev bilinci, davranışa ahlaksal değer katan kaynaktır

davranıştaki bu ahlaksal değer olcutu, bencilliği, makyavelizmi, hazcılığı, yararcılığı, cıkarcılığı ve aklı bunlara ulaşmak icin bir arac olarak kullanan cocukca ve bencilce kurnazlığı mahkUm ve reddeder, kant cunku, kanta gore, belli bir sonuca ya da amaca yahut da başarıya ulaşmak icin belli davranış(lar)ı benimsemek yetmez onemli olan, davranışın, aklın evrensel yasasına uymasıdır

bu yasa, kokenini insanın icindevicdanında bulan kutsal bir sestir, kanta gore bu yuzden akıl, eğer mutluluk, haz ve yararcıkar gibi değişkenlerle iradeyi yonlendirir ve davranışı belirlerse, ahlaksal değerini yitirmiş, ahlakın dışına taşmış olur

ahlakın dışında kalan gercekler, gorelidir, değişkendir sozgelimi, bir koye gitmek icin kara yolu varsa, demir yolu yapma zorunluluğu duyulmayabilir akıl, bu teknik buyruğu verebilir, kolaylıkla bunun ahlakla ilgisi yoktur

bir de erişilmek istenen amaca bir arac olarak bir başka şeyi buyuran koşullu olankesin olmayan buyruk vardır sozgelimi, sınavı başarmak istiyorsan, calışmalısın buyruğu gibi boylece ortaya, bir başka şeye bağımlı olan eğerli bir buyruk cıkar elbette bu buyruğa uyulması zorunlu değildir zira, koşullu olankesin olmayan buyruk, ahlaksal değer ve duzey acısından yalnızca bir oğutten ibarettir o kadar

buna karşılık, kanta gore bir de kesinkoşulsuz buyruk vardır matematik kadar değişmez gercekliği, oncelliği (a priori) ve evrenselliği olan, hicbir ayrık kural tanımayan ahlaksal zorunluluk yasasının buyruğu

bu buyruğun ozune, ahlak ve hukuktaki yansımalarına bir başka yazımda değineceğim

kantın ozetlemeye cabaladığım bu ulkucu ahlak goruşu, hic kuşkusuz butun zamanlar icin gecerlidir: her davranışınızda, kendinizde ve başkalarında olan insanlığı amac edinin, onu asla arac kılmayın

buradan yola cıkan kant, ahlakın, hukukun yasalarını, ilkelerini kotarır

gercekten hicbir duşunur, ahlaka, hukuka kant gibi yaklaşmamıştır

o, ahlaksal akıl ve zorunluluk ile kesinkoşulsuz buyruk kavramlarından yola cıkar, ulpianustan esinlenir, uc değişmez odeve değinir: onurlu yaşa (honeste vive), yani ilişkilerde kendini arac kılma, amac ol, değerini koru kimseye zarar verme (neminem laede) cok acık değil mi? herkese hakkını ver (suum cuique tribue) bu da cok acık

pratik aklın eleştirisinde, şoyle demişti, kant: insan ruhunu surekli olarak hayranlık ve saygıyla dolduran iki şey vardır: uzerimdeki yıldızlı gokyuzu, icimdekivicdanımdaki ahlak yasası

kantın yaşamını ve felsefesini ozetleyen bu son cumle, mezar taşına yazıldı

herkes bir kez daha okusun ve sonsuza dek duşunsun diye
 

Create an account or login to comment

You must be a member in order to leave a comment

Create account

Create an account on our community. It's easy!

Log in

Already have an account? Log in here.

Üst Alt