islam dininin inanc esasları nelerdir
Tevhit (din)
Tevhit birlik, birlemek Allah'ın varlığını, birliğini, tum yetkin niteliklerin kendisinde toplandığını, eşi ve benzeri bulunmadığını bilmek ve buna inanmak Bu bilgi ve inanc en ozlu bicimde La İlahe İllallah(İlah yoktur ancak Allah vardır) cumlesiyle ifade edilir Bu nedenle bu cumleye tevhit kelimesi denir Tevhit kelimesini manasını bilerek soyleyen ve buna inanan kişi mumin ve muvahhid adını alır
Melek
Melek, bircok dinde inanılan semavi varlıklara verilen isimdir in gorevleri Allah'a hizmet etmektir e inancın var olduğu her din ve inancta melek kavramına bakış farklıdır
Kitaplar
İslam inancına gore kutsal kabul edilen dort kitap şunlardır:
Kur'an
Tevrat
Zebur
İncil
Peygamberler
İslam peygamberleri, Kur'an'da bahsi gecen, ilki Adem, sonuncusu Muhammed olan, İslam dinine gore peygamber oldukları kabul edilen dini şahsiyetler
Kuran'ın ifadesi Dini doğru tutun ve onda ayrılığa duşmeyin diye, din olarak Nuh'a tavsiye etiğimizi, sana vahiy ettiğimizi, İbrahim'e Musa'ya ve İsa'ya tavsiye ettiğimizi, sizin icin hukuk duzeni yaptı Fakat kendilerini cağırdığın bu nizam Allah'a ortak koşanlara ağır geldi Allah dilediğini kendine secer ve onu doğru yola iletir(Şura Suresi 13)
İslam'a gore butun peygamberler bu din uzerinde gonderilmiş zamana gore şeriat getirmişlerdir Kuran'ı ifade Onlara iyice acıklasın diye her peygamberi kendi kavminin diliyle gonderdik Sonra da Allah dilediğini saptırır dilediğinide doğru yola iletir Cunku o guc ve hikmet sahibidir(İbrahim Suresi 4)
Bazı ilmi kelam alimleri İslamın Muhammed Peygambere verilen din olduğunu soylemişler bu inanış geniş kitlelerce kabul gormuştur Tasavvufi inanış Kuran'ın bildirisini Mevlana ile ne olursan ol yine de gelYunus Emre ile 72 milleti bir gormeyen hakikatte asidirGalip Hasan Kuşcuoğlu ile Allah vardır diyen Muslumandırdiye dile getirmiş, tasavvuf bu anlayışı benimsemiştir
Kuran'i ifade Allah katında din İslamdırSon Peygamber Muhammed Ben atam İbrahim'in dini uzere geldimdiye ifade etmiştir
Adem Aleyhisselamla ile başlayan ve Muhammed Aleyhisselama kadar gelen butun peygamberler aynı dini takip etmişlerdir Butun Peygamberler bu dinin devam ettirmişlerdir
Kur'anı Kerim'de Adı Gecen İslam Peygamberleri (Nebiler)
Adem
İdris
Nuh
HUd
Salih
İbrahim
LUt
Lokman
İsmail
İshak
Yakup
Yusuf
EyyUb
Şuayb
MUsa
HarUn
DavUd
Suleyman
İlyas
Elyesa
Zulkifl
YUnus
Uzeyr
Zekeriyya
Yahya
Îsa
HzMuhammed (SAV)
Ahiret
Ahiret (Arapca: الآخِرة, Ukba, Darı Beka), bu dunyadan sonraki nihayetsiz (sonsuz) alemdir Yuce Allah, icinde yaşadığımız bu dunyayı ve uzerinde olan butun varlıkları gecici bir zaman icin yaratmıştır Bir gun gelecek, bu dunyadan ve uzerinde bulunanlardan hic bir eser kalmayacaktır Allah'ın takdir ettiği gun gelince, insanlarla beraber butun canlı ve cansız varlıklar yok olacaktır Butun dağlartaşlar, yerlergokler parcalanacaklardır Boylece bu alem bambaşka bir alem olacaktır Bu, kıyamettir Bundan sonra yine Allah'ın takdir ettiği zaman gelince, butun insanlar yeniden dirileceklerdir İnsanların hepsi Mahşerdenilen cok geniş ve duz bir sahada toplanmış olacaklar ve yeni bir hayat başlayacaktır Buna Umumi Haşrdenilir Bu yeni hayatın başlayacağı gunden itibaren, bitmez ve tukenmez, sonu gelmez bir halde devam edecek olan aleme, ahiret alemi denir Buna iman etmek İslam Amentusunun esaslarındandır
Dini İslam'a gore, kıyametin kopması ve ahiretin meydana gelmesi, Kur'an'ın ayetleriyle, Peygamberin hadisleriyle ve ummetin birliği ile sabittir ve diğer butun peygamberler de kendi ummetlerine bu gerceği bildirmişlerdir
Kudretine nihayet bulunmayan Allah icin, gelecekte ahiret hayatını meydana getirmek pek kolay şeydir Alemleri yoktan var eden, hele insanları bircok guc ve meziyetlerle yaratıp kendilerine hayat veren buyuk Yaratıcımız icin, butun bu alemleri yok ettikten sonra tekrar yaratmak zor bir şey midir? Bir şeyi once var eden, sonra tekrar onu var edemez mi? Bunları tekrar var edemeyen yaratıcı olur mu? Hayır, Allah oyle bir buyuk yaratıcıdır ki, nice alemleri de yaratmaya kadirdir Bir kere astronomi ilmine bakalım: Ucu bucağı olmayan bir boşlukta dolaşıp duran ve zaman zaman parlayıp sonen yuz binlerce nur ve ışık alemini bu ihtişamları ile yaratmış olan Allah, ahiret alemini de yaratmaya kadirdir
Allah'a hamdolsun ki, biz muslumanlar, ahiret gunune, ahiretin sonsuz hayatına, Cennet ve Cehennem'in daha onceden yaratılmış olduğuna inanıyoruz İşte bu iman bizi kurtuluşa goturur, ruhumuzu yukseltir ve bizi mutluluğa kavuşturur Bu imandan yoksun olmak, insanı şaşırtıp sapıklığa duşurur, herturlu fenalığa surukler ve hem dunyada ve hem de ahirette yuzu kara eder
Kader (inanış)
Kader, butun olayların onceden ve değişmeyecek bicimde duzenlediğine inanılan doğaustu guc, ezeli takdir Yazgı veya mukadderat olarak da anılır Kader kavramı bircok farklı din ve felsefi akımda onemli bir yer tutar
İslam dininde kader, ezelden ebede kadar hayır ve şer (iyi ve kotu) meydana gelecek butun hadiselerin (olaylar)Allah katında bilinmesi ve yaradılmasıdır
İslam dininde kadere inanmak imanın şartlarındandır, amentunun bir parcasıdır Buna gore İslam anlayışındaki kadere inanmayan kişi İslam'dan cıkmış olur
Lugat anlamı acısından : Olcu, miktar, plan, program, takdir, bicim ve şekil verme demektir
Dini acıdan : Cenabı Hakkın, kainatı ve icindekileri, zamanı, kıyameti, ahiret alemlerini, yani butun mukevvenatı yaratmadan once bir olcu ve programa gore takdir etmesidir ve ‘levhi mahfUz’ denen İlahi deftere, bilgisayara kaydetmesidir diyebiliriz ozet olarak
Tevhit (din)
Tevhit birlik, birlemek Allah'ın varlığını, birliğini, tum yetkin niteliklerin kendisinde toplandığını, eşi ve benzeri bulunmadığını bilmek ve buna inanmak Bu bilgi ve inanc en ozlu bicimde La İlahe İllallah(İlah yoktur ancak Allah vardır) cumlesiyle ifade edilir Bu nedenle bu cumleye tevhit kelimesi denir Tevhit kelimesini manasını bilerek soyleyen ve buna inanan kişi mumin ve muvahhid adını alır
Melek
Melek, bircok dinde inanılan semavi varlıklara verilen isimdir in gorevleri Allah'a hizmet etmektir e inancın var olduğu her din ve inancta melek kavramına bakış farklıdır
Kitaplar
İslam inancına gore kutsal kabul edilen dort kitap şunlardır:
Kur'an
Tevrat
Zebur
İncil
Peygamberler
İslam peygamberleri, Kur'an'da bahsi gecen, ilki Adem, sonuncusu Muhammed olan, İslam dinine gore peygamber oldukları kabul edilen dini şahsiyetler
Kuran'ın ifadesi Dini doğru tutun ve onda ayrılığa duşmeyin diye, din olarak Nuh'a tavsiye etiğimizi, sana vahiy ettiğimizi, İbrahim'e Musa'ya ve İsa'ya tavsiye ettiğimizi, sizin icin hukuk duzeni yaptı Fakat kendilerini cağırdığın bu nizam Allah'a ortak koşanlara ağır geldi Allah dilediğini kendine secer ve onu doğru yola iletir(Şura Suresi 13)
İslam'a gore butun peygamberler bu din uzerinde gonderilmiş zamana gore şeriat getirmişlerdir Kuran'ı ifade Onlara iyice acıklasın diye her peygamberi kendi kavminin diliyle gonderdik Sonra da Allah dilediğini saptırır dilediğinide doğru yola iletir Cunku o guc ve hikmet sahibidir(İbrahim Suresi 4)
Bazı ilmi kelam alimleri İslamın Muhammed Peygambere verilen din olduğunu soylemişler bu inanış geniş kitlelerce kabul gormuştur Tasavvufi inanış Kuran'ın bildirisini Mevlana ile ne olursan ol yine de gelYunus Emre ile 72 milleti bir gormeyen hakikatte asidirGalip Hasan Kuşcuoğlu ile Allah vardır diyen Muslumandırdiye dile getirmiş, tasavvuf bu anlayışı benimsemiştir
Kuran'i ifade Allah katında din İslamdırSon Peygamber Muhammed Ben atam İbrahim'in dini uzere geldimdiye ifade etmiştir
Adem Aleyhisselamla ile başlayan ve Muhammed Aleyhisselama kadar gelen butun peygamberler aynı dini takip etmişlerdir Butun Peygamberler bu dinin devam ettirmişlerdir
Kur'anı Kerim'de Adı Gecen İslam Peygamberleri (Nebiler)
Adem
İdris
Nuh
HUd
Salih
İbrahim
LUt
Lokman
İsmail
İshak
Yakup
Yusuf
EyyUb
Şuayb
MUsa
HarUn
DavUd
Suleyman
İlyas
Elyesa
Zulkifl
YUnus
Uzeyr
Zekeriyya
Yahya
Îsa
HzMuhammed (SAV)
Ahiret
Ahiret (Arapca: الآخِرة, Ukba, Darı Beka), bu dunyadan sonraki nihayetsiz (sonsuz) alemdir Yuce Allah, icinde yaşadığımız bu dunyayı ve uzerinde olan butun varlıkları gecici bir zaman icin yaratmıştır Bir gun gelecek, bu dunyadan ve uzerinde bulunanlardan hic bir eser kalmayacaktır Allah'ın takdir ettiği gun gelince, insanlarla beraber butun canlı ve cansız varlıklar yok olacaktır Butun dağlartaşlar, yerlergokler parcalanacaklardır Boylece bu alem bambaşka bir alem olacaktır Bu, kıyamettir Bundan sonra yine Allah'ın takdir ettiği zaman gelince, butun insanlar yeniden dirileceklerdir İnsanların hepsi Mahşerdenilen cok geniş ve duz bir sahada toplanmış olacaklar ve yeni bir hayat başlayacaktır Buna Umumi Haşrdenilir Bu yeni hayatın başlayacağı gunden itibaren, bitmez ve tukenmez, sonu gelmez bir halde devam edecek olan aleme, ahiret alemi denir Buna iman etmek İslam Amentusunun esaslarındandır
Dini İslam'a gore, kıyametin kopması ve ahiretin meydana gelmesi, Kur'an'ın ayetleriyle, Peygamberin hadisleriyle ve ummetin birliği ile sabittir ve diğer butun peygamberler de kendi ummetlerine bu gerceği bildirmişlerdir
Kudretine nihayet bulunmayan Allah icin, gelecekte ahiret hayatını meydana getirmek pek kolay şeydir Alemleri yoktan var eden, hele insanları bircok guc ve meziyetlerle yaratıp kendilerine hayat veren buyuk Yaratıcımız icin, butun bu alemleri yok ettikten sonra tekrar yaratmak zor bir şey midir? Bir şeyi once var eden, sonra tekrar onu var edemez mi? Bunları tekrar var edemeyen yaratıcı olur mu? Hayır, Allah oyle bir buyuk yaratıcıdır ki, nice alemleri de yaratmaya kadirdir Bir kere astronomi ilmine bakalım: Ucu bucağı olmayan bir boşlukta dolaşıp duran ve zaman zaman parlayıp sonen yuz binlerce nur ve ışık alemini bu ihtişamları ile yaratmış olan Allah, ahiret alemini de yaratmaya kadirdir
Allah'a hamdolsun ki, biz muslumanlar, ahiret gunune, ahiretin sonsuz hayatına, Cennet ve Cehennem'in daha onceden yaratılmış olduğuna inanıyoruz İşte bu iman bizi kurtuluşa goturur, ruhumuzu yukseltir ve bizi mutluluğa kavuşturur Bu imandan yoksun olmak, insanı şaşırtıp sapıklığa duşurur, herturlu fenalığa surukler ve hem dunyada ve hem de ahirette yuzu kara eder
Kader (inanış)
Kader, butun olayların onceden ve değişmeyecek bicimde duzenlediğine inanılan doğaustu guc, ezeli takdir Yazgı veya mukadderat olarak da anılır Kader kavramı bircok farklı din ve felsefi akımda onemli bir yer tutar
İslam dininde kader, ezelden ebede kadar hayır ve şer (iyi ve kotu) meydana gelecek butun hadiselerin (olaylar)Allah katında bilinmesi ve yaradılmasıdır
İslam dininde kadere inanmak imanın şartlarındandır, amentunun bir parcasıdır Buna gore İslam anlayışındaki kadere inanmayan kişi İslam'dan cıkmış olur
Lugat anlamı acısından : Olcu, miktar, plan, program, takdir, bicim ve şekil verme demektir
Dini acıdan : Cenabı Hakkın, kainatı ve icindekileri, zamanı, kıyameti, ahiret alemlerini, yani butun mukevvenatı yaratmadan once bir olcu ve programa gore takdir etmesidir ve ‘levhi mahfUz’ denen İlahi deftere, bilgisayara kaydetmesidir diyebiliriz ozet olarak