İslamiyetten Sonraki Turk Muziği hakkında bilgi
İslamla gelişen ve ceşitlenen Turk hayatında hic kuşkusuz muziğin de onemli bir yeri ve onemi vardır Turklerin İslam kultur dairesi icerisine girmesiyle birlikte muzik kulturlerindeki en temel değişim muzik sisteminde olmuştur Gerci Makam muziği karakteri yalnız İslamla ozdeşleştirilecek bir yapı değilse bile Turk muziğinin daha onceleri kullandığı daha farklı muzik sistemlerinin olduğu muhakkaktır Pentatonik ve Heptatonik ses sistemlerinin ardından makamsal muziğin On Asyadaki ve Anadoludaki izleriyle tanışan Turkler bu alanda cok ileri giderek şaheserler yaratmışlardır XIII Yuzyıldan itibaren İslami Turk edebiyatının da geliştiği gorulur Yunus Emre, Mevlana gibi şair, fikir adamı kimliğindeki kişilerin cevresindeki hareket yeni muziğin oluşumunda da etkili olmuştur Osmanlı İmparatorluğuyla birlikte tarihin en parlak donemlerini muzik kulturleriyle de yaşatmışlardır XIII Yuzyılın en onemli muzik hareketlerinden bir de muziği sistemleştirme cabalarıdır ki Safiyuddin Urmevinin Kitabul Edvarı bu alandaki ilk ve en onemli eserdir XIV Yuzyılın ikinci yarısıyla XV Yuzyılın ilk yarısında yaşayan Kırşehirli Yusuf b Nizameddin, Meragalı Abdulkadir, Hızır b Abdullah, Ahmedoğlu Şukrullah Osmanlı muziği ve muzik sistemleri konusunda ilk calışmaları yapan kişilerdir Daha sonra Enderunda yapılan muzik eğitimi ile saray konservatuarı diyebileceğimiz Mızıkai Humayun muziğin Osmanlı elitleri arasında yayıldığı cevrelerdirSelcuklu İmparatorluğunun Osmanlı İmparatorluğuna devrettiği ve Turklerin Anadolunun kadim halklarından aldıkları kulturel miras Osmanlı İmparatorluğunun her doneminde yaşatılmış ve en ileri duzeye goturulmuştur Kokleri İc Asyada olmakla birlikte, tum Akdeniz havzasında yayılan Makam muziğinin ozgun ve ileri duzeyde kullanımı Turk muziğinde gorulebilir XX yuzyılın ilk ceyreğine gelene kadar şehirlerde ve koylerde hayatın ceşitli aşamalarında kendine ozgu tur ve bicimleriyle yaşatılan bir Turk muziğinden soz etmek mumkundur Her donemin ve sosyal olayın kendi doğurduğu şartlarla bezenen bu muzik gunumuze kadar gelebilmiştir ve hala yaşatılmaktadır
Klasik OsmanlıTurk muziğinde XX Yuzyılın başlarına kadar durum boyle iken, yine koklerini Asyadaki muzik kulturunden alan ve bugun Anadolunun dort bir yanında hala yaşayan bir de halk muziği geleneği bulunmaktadır Yerel sanatcıların ve aşıkların eliyle, Turk toplumunun yaşadığı tum doğal ve sosyal olayları betimleyen geniş bir repertuar oluşturulmuştur
Kaynak
İslamla gelişen ve ceşitlenen Turk hayatında hic kuşkusuz muziğin de onemli bir yeri ve onemi vardır Turklerin İslam kultur dairesi icerisine girmesiyle birlikte muzik kulturlerindeki en temel değişim muzik sisteminde olmuştur Gerci Makam muziği karakteri yalnız İslamla ozdeşleştirilecek bir yapı değilse bile Turk muziğinin daha onceleri kullandığı daha farklı muzik sistemlerinin olduğu muhakkaktır Pentatonik ve Heptatonik ses sistemlerinin ardından makamsal muziğin On Asyadaki ve Anadoludaki izleriyle tanışan Turkler bu alanda cok ileri giderek şaheserler yaratmışlardır XIII Yuzyıldan itibaren İslami Turk edebiyatının da geliştiği gorulur Yunus Emre, Mevlana gibi şair, fikir adamı kimliğindeki kişilerin cevresindeki hareket yeni muziğin oluşumunda da etkili olmuştur Osmanlı İmparatorluğuyla birlikte tarihin en parlak donemlerini muzik kulturleriyle de yaşatmışlardır XIII Yuzyılın en onemli muzik hareketlerinden bir de muziği sistemleştirme cabalarıdır ki Safiyuddin Urmevinin Kitabul Edvarı bu alandaki ilk ve en onemli eserdir XIV Yuzyılın ikinci yarısıyla XV Yuzyılın ilk yarısında yaşayan Kırşehirli Yusuf b Nizameddin, Meragalı Abdulkadir, Hızır b Abdullah, Ahmedoğlu Şukrullah Osmanlı muziği ve muzik sistemleri konusunda ilk calışmaları yapan kişilerdir Daha sonra Enderunda yapılan muzik eğitimi ile saray konservatuarı diyebileceğimiz Mızıkai Humayun muziğin Osmanlı elitleri arasında yayıldığı cevrelerdirSelcuklu İmparatorluğunun Osmanlı İmparatorluğuna devrettiği ve Turklerin Anadolunun kadim halklarından aldıkları kulturel miras Osmanlı İmparatorluğunun her doneminde yaşatılmış ve en ileri duzeye goturulmuştur Kokleri İc Asyada olmakla birlikte, tum Akdeniz havzasında yayılan Makam muziğinin ozgun ve ileri duzeyde kullanımı Turk muziğinde gorulebilir XX yuzyılın ilk ceyreğine gelene kadar şehirlerde ve koylerde hayatın ceşitli aşamalarında kendine ozgu tur ve bicimleriyle yaşatılan bir Turk muziğinden soz etmek mumkundur Her donemin ve sosyal olayın kendi doğurduğu şartlarla bezenen bu muzik gunumuze kadar gelebilmiştir ve hala yaşatılmaktadır
Klasik OsmanlıTurk muziğinde XX Yuzyılın başlarına kadar durum boyle iken, yine koklerini Asyadaki muzik kulturunden alan ve bugun Anadolunun dort bir yanında hala yaşayan bir de halk muziği geleneği bulunmaktadır Yerel sanatcıların ve aşıkların eliyle, Turk toplumunun yaşadığı tum doğal ve sosyal olayları betimleyen geniş bir repertuar oluşturulmuştur
Kaynak