iyi alışkanlıklar nelerdir
Gunumuzde manevi değerler gitgide daha fazla kıymetini yitiriyor Yardımseverlik, başkalarını onemsemek, nezaket veya sorumluluk ifadeleri anlamsız kelimeler haline geldi Peki bu durumda cocuklarımıza 'teşekkur ederim', 'birşey değil' demeyi ya da yalan soylememeyi nasıl oğreteceğiz? Kesin olan, doğru ve yanlışın ne olduğunu bilmeyen cocukların ileride zorluk cekecekleri
Okul oncesi cağı iyi değerlendirilirse iyi alışkanlıklar edinmenin en elverişli cağıdır
Bu cağda cocuklar yetişkinlerin davranışlarını aynen kopya etmeye calışırlar Eğer okulda bulunuyorsa oğretmenin hareketleri onun icin onemli bir değer ifade etmektedir
Gerek sozlu ve gerekse hareketlerle gosterilen nezaket kuralları cocuk icin iyi ornek olacaklardır
Ağac, yaş iken eğilirsozu hatırlanmalıdır
Bu yaş cocuklarının iyi alışkanlıklar kazanmasında en onemli faktor zaman faktorudur
Cocuğun tum davranışları zamanlı, planlı, programlı, surekli ve kalıcı alışkanlıklar olmalıdır
Cocuğun gozunu actığı ilk mekan aile ocağı olduğuna gore, iyi ve temel alışkanlıkları bu ocakta alması gerekir
O halde evde ne gibi alışkanlıklar edinmesi gerektiğini belirtmeye calışalım:
Cocuk zamanında yatmalı ve zamanında kalkmalıdır
Uc yaşındaki bir cocuk gece saat 7'den sabah saat yediye kadar 12 saat; gunduz 22,5 saat uyumalıdır
Diğer temel alışkanlıkların başlıcalarını da şoyle sıralamak mumkundur
Nezaket kuralları,
Buyuklerini ve kucuklerini selamlama alışkanlığı,
Sevgi, saygı ve guven ilişkilerinin geliştirilmesi;
Calışma ve iş başarma alışkanlığının kazandırılması;
Yalnız aile bireylerine karşı değil cevresindeki buyuk ve kucuk insanlara karşı da nezaket kurallarına uyması alışkanlığının kazandırılması;
Kendi kendine giyinip soyunması alışkanlıklarının kazandırılması;
Temizlik, tertip ve duzen alışkanlıkları:
Giysilerini temiz tutma,
El yuz yıkama,
Dişlerini fırcalama,
Tuvalet alışkanlığı ve taharetlenme,
Eşya ve oyuncaklarını temiz ve tertipli bulundurma
Tum bu etkinliklerin zamanlı, planlı, programlı, sistemli ve surekli olması alışkanlıkları kazandırılmalıdır
Okulda edinilecek ve devam ettirilecek alışkanlıklar:
Oğretmen ve arkadaşlarını selamlamak;
Başlık, palto ve manto gibi giysilerini yerine asmak,
Konuşma kurallarına uymak,
Eşya ve oyuncaklarını başkasına zarar vermiyecek şekilde kullanmak;
Oyun kurallarına uymak,
Arkadaşlarına yardımcı olmak;
Kendi kendine yemek yeme;
Catal, kaşık bıcak kullanma,
Yemekten sonra, el yıkamak, sabun kullanmak, havlu kullanmak, muslukları acık bırakmamak;
Yemekten sonra uyumak,
Sınıfın temizlik, tertip ve duzenine katkıda bulunmak
Okulun bu planlı ve sistemli alışkanlık kazandırma calışmaları ailelere de yansıtılmalıdır Aile ile okul birbirini tamamlayan ortak bir strateji uygulamalıdır Daha cok okul ailelere bilimsel rehberlikte bulunmalıdır Cunku her aile aynı olcude bu işlere yatkın değildir
Gunumuzde manevi değerler gitgide daha fazla kıymetini yitiriyor Yardımseverlik, başkalarını onemsemek, nezaket veya sorumluluk ifadeleri anlamsız kelimeler haline geldi Peki bu durumda cocuklarımıza 'teşekkur ederim', 'birşey değil' demeyi ya da yalan soylememeyi nasıl oğreteceğiz? Kesin olan, doğru ve yanlışın ne olduğunu bilmeyen cocukların ileride zorluk cekecekleri
Okul oncesi cağı iyi değerlendirilirse iyi alışkanlıklar edinmenin en elverişli cağıdır
Bu cağda cocuklar yetişkinlerin davranışlarını aynen kopya etmeye calışırlar Eğer okulda bulunuyorsa oğretmenin hareketleri onun icin onemli bir değer ifade etmektedir
Gerek sozlu ve gerekse hareketlerle gosterilen nezaket kuralları cocuk icin iyi ornek olacaklardır
Ağac, yaş iken eğilirsozu hatırlanmalıdır
Bu yaş cocuklarının iyi alışkanlıklar kazanmasında en onemli faktor zaman faktorudur
Cocuğun tum davranışları zamanlı, planlı, programlı, surekli ve kalıcı alışkanlıklar olmalıdır
Cocuğun gozunu actığı ilk mekan aile ocağı olduğuna gore, iyi ve temel alışkanlıkları bu ocakta alması gerekir
O halde evde ne gibi alışkanlıklar edinmesi gerektiğini belirtmeye calışalım:
Cocuk zamanında yatmalı ve zamanında kalkmalıdır
Uc yaşındaki bir cocuk gece saat 7'den sabah saat yediye kadar 12 saat; gunduz 22,5 saat uyumalıdır
Diğer temel alışkanlıkların başlıcalarını da şoyle sıralamak mumkundur
Nezaket kuralları,
Buyuklerini ve kucuklerini selamlama alışkanlığı,
Sevgi, saygı ve guven ilişkilerinin geliştirilmesi;
Calışma ve iş başarma alışkanlığının kazandırılması;
Yalnız aile bireylerine karşı değil cevresindeki buyuk ve kucuk insanlara karşı da nezaket kurallarına uyması alışkanlığının kazandırılması;
Kendi kendine giyinip soyunması alışkanlıklarının kazandırılması;
Temizlik, tertip ve duzen alışkanlıkları:
Giysilerini temiz tutma,
El yuz yıkama,
Dişlerini fırcalama,
Tuvalet alışkanlığı ve taharetlenme,
Eşya ve oyuncaklarını temiz ve tertipli bulundurma
Tum bu etkinliklerin zamanlı, planlı, programlı, sistemli ve surekli olması alışkanlıkları kazandırılmalıdır
Okulda edinilecek ve devam ettirilecek alışkanlıklar:
Oğretmen ve arkadaşlarını selamlamak;
Başlık, palto ve manto gibi giysilerini yerine asmak,
Konuşma kurallarına uymak,
Eşya ve oyuncaklarını başkasına zarar vermiyecek şekilde kullanmak;
Oyun kurallarına uymak,
Arkadaşlarına yardımcı olmak;
Kendi kendine yemek yeme;
Catal, kaşık bıcak kullanma,
Yemekten sonra, el yıkamak, sabun kullanmak, havlu kullanmak, muslukları acık bırakmamak;
Yemekten sonra uyumak,
Sınıfın temizlik, tertip ve duzenine katkıda bulunmak
Okulun bu planlı ve sistemli alışkanlık kazandırma calışmaları ailelere de yansıtılmalıdır Aile ile okul birbirini tamamlayan ortak bir strateji uygulamalıdır Daha cok okul ailelere bilimsel rehberlikte bulunmalıdır Cunku her aile aynı olcude bu işlere yatkın değildir