Ilk buharlı jet motoru 1781 yılında bulundu ve bir gemide kullanıldı Bağlı fakat bu asıl ihtilal değildi, sadece bir önhazırlık niteliğindeydi Frank Whittle gerçektende çok büyük bir başarıya imza atarak bir icat geliştirdi oysa uzun yıllar kabul görmedi İngiltere ’de yaşamış Whittle 1928 yılında uçakların uçmasını sağllayan içten yanmalı motorlar yerine gaz türbini ya da jet tahriki gibi sistemler üzerine bir makale yayınladı Aradan geçen 1 yıl gibi kısa bir sürede de bu iki fikrinin birleşiminden oluşan jet motoruna zor verilmesi için gaz türbinini kullandı Buluş ettiği birincil turbojet motoru için 1928 yılının Ocak ayında bir berat başvurusu yaptı ve 1931 yılında başvurusu onaylandı Gerek somut sıkıntılar gerekse cesaretsizlik nedeni ile 1936 yılına kadar hiçbir atılım gerçekleştirmedi oysa 1937?de bir prototip üretip 12 Nisan ’da halka tanıttı İngiltere ’de Whittle doğruca 1941 yılında GlosterWhittle E 2839?u havalandırdılar
Almanya ’da yaşayan Hans Von Ohain adlı bilim adamı da 1933 yılından beri üstünde çalıştığı jet motorları konusunda büyük bir galibiyet sağladı ve 1934 yılında yaptığı turbojet motoru için berat aldı 1939 yılında ise Heinkel He 118?in daha aşağı kısmına yerleştirilen jet motoru ile deneme uçuşu yapmayı başardılar ve 3 gün daha sonra devlete ait uçuşlarını gerçekleştirlerdi Whittle ve Ohain birbirlerinden habersizce buluşları üzerinde çalışmışlardı Her ikisininde Amerika ’ya göç etmesi 1987 yılında karşılıklı bir çalışmaya imza atmalarının başlangıcı olacaktı ABD havacılık ve Uzay Müzesi tarafında her ikiside ödüle değerinde görüldü
Nasıl Çalışır?
Jet motorları, ön taraftan içeri fan ile alınan havanın yakıt ile karıştırılıp patlatılarak arkadan çıkartılması şeklinde çalışır İçeride sıkışan hava aniden dışarı çıkmak ister ve motorun arkasında koskocoman bir itme kuvveti oluşur Tesirtepki prensibine göz önüne aldığımızda itilmek istenen hava bu kuvvete tepki gösterecek ve motorun ileriye içten hareketini sağlayacaktır Uçaklarda kullanılan sistem bundan ibarettir Önden alınan hava çok büyük bir vakum oluşturmaz yani motor fanının büyüklüğü ve devri ölçüsünde havayı motor içerisine alır Ama motor içerisindeki patlamayla beraber arkaya bahşedilen hava itişi çok fazladır bu nedenle uçak motorunun önünde durulabilir fakat ardından katiyen…
Almanya ’da yaşayan Hans Von Ohain adlı bilim adamı da 1933 yılından beri üstünde çalıştığı jet motorları konusunda büyük bir galibiyet sağladı ve 1934 yılında yaptığı turbojet motoru için berat aldı 1939 yılında ise Heinkel He 118?in daha aşağı kısmına yerleştirilen jet motoru ile deneme uçuşu yapmayı başardılar ve 3 gün daha sonra devlete ait uçuşlarını gerçekleştirlerdi Whittle ve Ohain birbirlerinden habersizce buluşları üzerinde çalışmışlardı Her ikisininde Amerika ’ya göç etmesi 1987 yılında karşılıklı bir çalışmaya imza atmalarının başlangıcı olacaktı ABD havacılık ve Uzay Müzesi tarafında her ikiside ödüle değerinde görüldü
Nasıl Çalışır?
Jet motorları, ön taraftan içeri fan ile alınan havanın yakıt ile karıştırılıp patlatılarak arkadan çıkartılması şeklinde çalışır İçeride sıkışan hava aniden dışarı çıkmak ister ve motorun arkasında koskocoman bir itme kuvveti oluşur Tesirtepki prensibine göz önüne aldığımızda itilmek istenen hava bu kuvvete tepki gösterecek ve motorun ileriye içten hareketini sağlayacaktır Uçaklarda kullanılan sistem bundan ibarettir Önden alınan hava çok büyük bir vakum oluşturmaz yani motor fanının büyüklüğü ve devri ölçüsünde havayı motor içerisine alır Ama motor içerisindeki patlamayla beraber arkaya bahşedilen hava itişi çok fazladır bu nedenle uçak motorunun önünde durulabilir fakat ardından katiyen…