Kadının koca uzerindeki hakkı

zeberus1234

Yeni Üye
Tepkime
10
Yaş
36
Coin
2
Kocanın kadın uzerindeki hakkı
Kadının koca uzerindeki hakkı
Kadının kocası uzerindeki hakları


Kadinlarin kocalari uzerinde bir cok haklari vardir Baslicalari, erkeklerin kadinlara karsi iyi huylu olmaiari ve akilca noksan olmalarini hesaba katarak onlara merhamet olsun diye eziyetleri katlanmaktir

Allah Teala (CC) buyuruyor ki:

Ey muminler! Kadinlara zorla mirasci olmaniz ve kendilerine vermis oldugunuz mehrin bir kismini elde etmek icin onlara baski yapmaniz helal degildir Meger ki, arayi acacak bir fuhus irtikap etmis olsunlar Onlar ile iyi gecininiz Eger hosunuza gitmemislerse, olabiiir ki, hosunuza gitmeyen bir seyde Allah bir cok hayir takdir etmis olur

(Nisa SUrei Celilesi: 19)

Ulu Allah (CC) buyuruyor ki: *

(Bir kadindan bosanip baska bir kadin ile evlenirken) ilk esinize verdiginizi nasil alirsiniz ki, birbirinize kaynastiniz Ustelik kadinlar sizden agir soz aldilar

(Nisa SUrei Celilesi: 21)

Yine Ulu Allah (CC) buyuruyor ki:

«— Allah'a hic bir seyi ortak kosmaksizin O'na kulluk ediniz Anababaya, yakinlara, yetimlere, yoksullara, yakin komsuya, uzak komsuya, esinize, yolda kaimslara ve eliniz altindakilere karsi iyi davranin Hic suphesiz Allah Teala, kendini begenmis ve boburlenen kimseleri sevmez»

(Nisa 36)

Peygamber'imiz olurken son olarak uc seyi vasiyyet etti Konusurken peltelesen dili sonunda sustu, soyle buyuruyordu:

«— Namaza, namaza Elinizin altindakilere Onlara guclerinin uzerinde yuk yuklemeyin Kadinlar hakkinda Allah'dan korkun, Allah'dan korkun Onlar sizin elinize dusen birer esirdir Onlari Allah'in emaneti olarak aldiniz Avret yerleri Allah'in buyrugu uyarinca size helal oldu»

Peygamber'imiz (SAS) buyuruyor ki:

Kadinin huysuzluklarina sabirla katlanan erkeklere Ulu Allah, karsilastigi belalara katlanan EyyUb (AS)'e verdigi mukafati verir Kocasinin huysuzluklarina katlanan kadinlara da Firavun'un karisi Asiye'ye (AS) verdigi sevabi verir»

Bilesin ki, kadina iyi huylu olmak sadece ona karsi fena davranmamak degil, ondan karsilastigi sikintilara katlanmak hatta Peygamber'imizi numUne alarak taskin ve sinirli anlarinda yaptigi gibi; onlara karsi
yumusak davranmaktir Peygamberimizin esleri, bozan O'nun sozlerine karsilik verirlerdi Hatta zaman zaman iclerinden bazilari O'nunla aksama kadar bir gun kus kalirlardi

Bir gun Hz Omer'in esi kendisine sozle karsilik verince Hz Omer esine «Bana karsi mi koyuyorsun» dedi Esi de «Peygamberimiz senden daha ustun oldugu halde ona bile esleri karsilik veriyor» dedi Hz Omer «Eger Hafsa Peygamber'imize karsi koyuyorsa aldandi ve yandi» dedi Arkasindan kizi Hafsa'ya Peygamber'imize sozle karsilik vermemeyi telkin ederek «Sen EbU Bekir' in kizma bakip, Peygamber'e sozle karsilik verme O, peygamber'imizin sevgilisidir» dedi

Anlatildigina gore, baska bir sefer de Peygamber'imizin eslerinden birisi O'nun gogsune vurdu, bunun uzerine kadinin annesi onu davranisindan vazgecirmeye calismis, fakat Peygamber'imiz «Birak onu, onlar daha ilerisine gidiyorlar» buyurmus

Diger bir seferinde Peygamber'imiz Hz Ayse ile tartismisti, oraya Hz EbU Bekr'i hakem koymuslar Hz EbU Bekr Peygamber'imiz Hz Ayse'ye «Sen mi konusacaksin, yoksa ben mi konusayim» diye sorunca Hz Ayse O'na «Sen konus, fakat sadece dogruyu soyle» diye cevap verdi Bu soze sinirlenen Hz EbU Bekr kizina sert bir tokat atarak agzini kanatti ve ona «Ey nefsinin dostu! O dogrudan baska bir soz soyler mi ki» dedi Hz Ayse de Peygamber'imize siginarak O'nun arkasina gecti Peygamber'imiz de EbU Bekr'e «Seni bunun icin cagirmamistik ve boyle yapmani istememistik» dedi

Bir defasinda da HzAyse ofke icinde Peygamber'imize «Sen kendinin peygamber oldugunu da soyluyorsun daha! dedi Peygamber'imiz bu soze gulumsedi ve yumusak huyluluk ile gonul genisligi ile katlandi

Peygamber'imiz Hz Ayse'ye

«Ben senin ofkeli ve hosnut anlarini ayird edebiliyorum» dedi Hz Ayse «Nasil anliyorsun» diye sordu

Peygamber'imiz «Hosnutken «Muhammedin (SAS) Rabb'i hakki icin hayir» dersin Buna karsilik ofkeli iken «Ibrahimin (AS) Rabb'i hakki icin hayir» dersin, buyurdu Hz Ayse de Peygamber'imize «iyi bildin, kizinca adini anmiyorum» dedi

Soylendigine gore Islam'da ilk sevgi Peygamber'imiz ile Hz Ayse arasindaki sevgidir Peygamber'imiz O'na

«EbU Zer (RA) Ummu Zerr'e karsi ne ise Ben senin icin oyum Su farkla ki, ben seni bosamam» buyurdu

Peygamber'imiz diger eslerine de soyle buyururdu

«Beni Hz Ayse (R Anha) konusunda uzmeyin, cunki Allah'in adina yemin ederek soyluyorum ki, onunkinin disinda, hic bir esimin yataginda iken bana vahiy inmis degildir»

Enes Ibni Malik buyurur ki;

«Peygamber'imiz kadinlara ve cocuklara karsi insanlarin en sefkatlisi idi

Erkegin karisina karsi gorevlerinden biri de nese, saka ve oynasma ile kadinin karsilastigi sikintilari gidermektir Cunki boyle davranmak onlarin gonlunu hos edecek en gecerli yoldur

Peygamber'imiz esleri ile sakalasir, davranis ve tutumlarinda onlarin anlayis seviyesine inerdi Hatta bildirildigine gore Hz Ayse (R Anha) ile arasinda kosular duzenler, bazan biri, bozan da oburu kazanirdi Peygamber'imiz kazaninca «Bu, senin kazandigin filan kosunun karsiligidir» diye buyururdu

Bildirildigine gore Peygamber'imiz insanlar arasinda kadinlara karsi en musfik olani idi

Hz Ayse der ki!

«Bir Asure Gunu gulen, oynasan, zenci ve zenci olmayanlardan biraraya gelmis bir oyuncu gurubun gurultulerini duydum Peygamber'imiz bana

«Onlarin oyunlarini gormek ister misin» dedi «Evet» dedim Bunun uzerine Peygamberimizin cagrisiyla evin onune geldiler Peygcmber'imiz kapiya geldi, ovucunu kapiya dayadi, elini uzatti, ben de cenemi O'nun koluna daayadim ve disardan oynayanlari seyretmeye koyuldum Peygamber'imizin bir kac defa «Artik yeter mi?» demesine ragmen ben de iki uc kere O'na «Sus, konusma dedim Nihayet yine «Artik yeter mi demesi uzerine «Evet» dedim de oyunculara gitmelerini soyledi, onlar da cekip gitti»

Peygamber'imiz (SAS) buyuruyor ki:

«— Imani en olgun mu'minler, huyu en guzel olan ile esine karsi en tatli davrananlardir»

Peygamber'imiz (SAS) buyuruyor ki:

«— En iyiniz eslerine karsi en iyi davrananinizdir Ben, icinizde eslerine karsi en iyi davrananinizim»

Hz Omer butun sertligine ragmen buyurur ki; «Erkegin ailesi icinde cocuk gibi olmasi ve gerektigi zaman erkekligini ortaya koymasi gerekir»

«Ulu Allah (CC) burnu havada ve huysuz kimselerden nefret eder» manasina gelen hadisi izah ederken, burada esine karsi sert devranan kendini begenmislerin ikaz edildigi ileri surulmustur

Ayrica «Kaba, hircin ve sonra da alcak (kimselere uyma)» mealindeki ayette gecen «kaba» deyiminden «Esine karsi kati kalbi olanin kaba sozlerinin kasdedildigi ileri surulmustur (Kalem 13)

Peygamber'imiz dul bir kadin ile evlenen Cabir'e

«Bir kiz ile evlenseydin der, onunla o da seninle oynasirdi» buyurdu

Bedevi bir kadin, kocasinin olumu dolayisiyle soyle der; «Allah adina yemin ederim ki, o evde guleryuzlu, disarda az konusan, buldugunu yiyen ve kaybolanin hesabini sormayan bir adamdi»

Kedinin kocasi uzerindeki diger bir hakki da sakalasmada, iyi huyluluk ve uyarililikla kadinin huyunu bozacak, onun gozundeki itibarini busbutun kaybedecek bir asiriliga dusmeden olcuyu muhafaza etmeyi bilmesi, kotu bir davranis karsisinda itidal ve vakarini elden birakmamasi, kesinlikle kotuluge kapi acilmasini kolaylastirmamasi, Islam ile ve insanlikla uyusmayan hareketler karsisinda kukremeyi ve onlara karsi koymayi bilmesidir

Hasanul Basri buyurur ki;

«Allah adina yemin ederek soyluyorum, karisinin her arzusuna uyan erkegi Allah, Cehennem'e atar»

Hz Omer buyurur ki; Kadinlarin arzularina karsi durunuz, cunki onlarin arzularina karsi durmada bereket vardir

Bir halk sozu «Kadinlara danisin, fakat dediklerini yapmayin» der

Peygamber'imiz

«Karisina kole olan mahvolur» buyuruyor

Peygamber'imizin boyle buyurmasinin hikmeti sudur:

Erkek karisinin arzularina uyunca, onun kolesi olur ve mahvolur Cunki, Ulu Allah erkegi kadina hakim kilmisken, boyle bir koca kendini karisinin boyunduruguna teslim etmis oluyor, boylece de isi tersine cevirmis ilahi hukmu ters yuz etmis ve seytena itaat etmis olur

Nitekim Ulu Allah, seytanin yoldan cikarici azmini naklederek buyuruyor ki:

«— Allah (CC) onu (seytani) rahmetinden kovunca (Seytan) dedi ki, «Mutlaka kullarin uzerinde belirli bir pay edinecegim
Onlari saptiracak, bos kuruntularin tutkusuna yakalatacak, uzerlerinde nufuz kuracagim da davarlarin kulaklarini yaracaklardir Yine onlar uzerinde nufuz kuracagim da Allah'in yaratilis hikmetini degistireceklerdir» Kim Allah'i birakarak seytani efendi edinirse, hic suphesiz, apacik sekilde husrana ugramistir»

(Nisa 118119)

Erkegin, sozune uyulan taraf olmasi gerekir Karsi tarafa uyan kimse olmak, onun yaratilis hikmetine ters duser Cunki Ulu Allah;

«Erkekler, kadinlar uzerine hakimdirler»

(Nisa 34) buyurarak erkegin hakimiyetini belirtirken; Kapinin yaninda kadinin efendisi iie karsilastilartecundeki ayette erkegin kadirim efendisi oldugunu bildiriyor (Yusuf 25) Buna gore efendi, kole haline gelince Allah'in nimetine karsi nankorluk edilmis demektir

Kadinin nefsi de, senin nefsin gibidir Onun dizginini biraz gevsetirsen Seni uzaklara surukleyip goturur Eger yularini bir parca gevsetirsen, seni bir arsin oteye ceker Buna karsilik eger onun dizginine hakim olur, sikilacak yerde avucunda simsiki tutarsan ona hakim olursun

Imami Safii buyurur ki;

«uc kimseye sen iyi davrandikca sana ihanet ederler Sen onlara ihanet edersen, onlar sana karsi iyi davranir: Kadin, hizmetci ve sefil insan»

Imami Safii , bu sozu ile sertligi yumusaklikla ve aciligi tatlilikla atbasi yurutmeyen katiksiz bir iyiligi kasdetmektedir
 
Üst Alt