Kadir gecesinin gizliliği
Genel bir kabul olarak her yıl ramazan ayının 27 nci gecesi kadir gecesi olarak duşunulse de, bin aydan hayırlı bu kutlu gecenin ne zaman olduğu kesin belli değildir Bu konuda bazı alimlerimiz 45 e ulaşan farklı goruşten soz ederler
Kadir gecesinin ne zaman olduğuna dair goruşlerden bir kısmı şoyledir:
Kadir Gecesi butun sene icinde bir gecedir, yıldan yıla zamanı değişebilir
Ramazan ayı icinde bir gecedir, fakat her yıl ramazan icinde farklı gecelere gelebilir
Ramazanın son yarısındadır
Ramazanın son onundadır
Ramazanın son yedisindedir
Ramazanın 17 nci gecesidir
Ramazanın 19 uncu gecesidir
Ramazanın 21 inci gecesidir
Ramazanın 23 uncu gecesidir
Ramazanın 27 inci gecesidir
Butun bu ihtimaller icinde en muteber olanı ise, kadir gecesinin ramazanın son onunda, tek gecelerde ve buyuk ihtimalle 27 nci gece olmasıdır
Kur anı Kerim in Peygamber ASa indirilişinin başlangıcı, ramazanın 17 nci gecesinde olmuştur Demek ki o yıl kadir gecesi, 17 ramazana rastlamıştı
Aslında kadir gecesinin, Rasuli Ekrem AS Efendimiz e tamamen gizli kaldığı da duşunulemez Ancak fazla acıklanmasına izinli olmadığından, kesinlik ifade etmeyen, teşvik ve umit veren acıklamalarla yetinmiştir
İmamı Azam RhA Hazretleri nin kanaatine gore de, kadir gecesi yıl icinde farklı aylar ve gecelerde donmektedir Coğunlukla ramazanın son onunda ve muhtemelen 27 inci gecesinde olsa da boyledir Hadisi şeriflerde umit ve tavsiye olarak işaret edilen kadir geceleri, Rasulullah AS ın yaşadığı farklı yıllara mahsus olmalıdır
Kadir gecesinin belirtileri
Kadir gecesinin bazı alametlerinden soz edilmiştir O gecenin sabahında guneşin parıltısız olarak, yani cevresinde ışık huzmeleri gorunmeden ve gozu rahatsız etmeden dolunay gibi doğup yukselmesi, o gece havanın nisbeten ılıman olması gibi Ayrıca, karanlık yerlerden dahi nurlar parladığını farketmek, o gece yapılan duaların kabul olduğuna şahit olmak gibi haller de bu belirtilere dahil edilmiştir
Bu gecenin ozel alametlerini farketmek, elbette herkes icin mumkun değildir Ancak ilahi lutuf ve manevi keşifle birşeyler gorulup sezilebilir Bununla beraber, o gece olağanustu şeyler gorup ibadetten uzak kalmaktansa, hicbir şey gormediği halde dua ve ibadet halinde olmak elbette daha iyidir
Kadir gecesini iyilik ve ibadetle ihya ederek araştırmak mustehap olduğu gibi, o geceyi zamanında farkeden kimsenin bu muşahedesini fazla acığa vurmadan gizlemesi, Allah a şukur ve duada bulunması da mustehaptır
Kadir gecesini takib eden gunduz de, cuma gecesi ve gununde olduğu gibi hayır ve ihya bakımından o geceye dahil sayılır
Kadir gecesinin ihyası
Bu geceyi ihya etmekten maksat, bir saat dahi olsa gecenin bir kısmının ibadetle, canlı ve uyanık gecirilmesidir Kur an ve hadis okuma, dua ve tevbe, tesbihat ve salavat, dini sohbetler, gece namazı ve kaza namazları başta olmak uzere, Allah rızası icin daha başka iyilik ve guzelliklerle, bu mubarek geceden mumkun mertebe faydalanmaya calışmalıdır Bu gece, duaların pek makbul oduğu bir gecedir
Kadir gecesi umidi ve niyetiyle geceyi ihya eden, o geceye denk gelmese bile elbette bol sevaba kavuşur
Bu geceye mahsus, ozel bir namaz ve ibadet şekli yoktur Kadir gecesi namazı olarak, yatsıdan sonra bir nafile namaz kılınması oteden beri hoş gorulmuş bir adet ise de, guvenilir kaynaklarada bu konuda bilgi mevcut değildir Oyleyse herkes istediği gibi nafile namaz kılabilir Kaza namazı borcu olanın ise, bolca kaza namazı kılması daha uygundur Ramazanın son on gecesi, kadir gecesine rastlama umidiyle ayrı bir oneme sahiptir ve ibadetlerle ihyası mustehaptır
Kadir gecesi, akşam ve yatsı namazlarını cemaatle kılmakla veya yatsı ve teravihin kılınmasıyla kısmen ihya edilmiş olur Yatsı ve sabah namazının cemaatle kılınması da boyledir Tabii ki gecenin coğunu veya tamamını ibadetle ihya etmek cok daha guzeldir
Hanımların namazları vaktinde kılıp, gecenin diğer amel ve adabını kollamakla; namaz kılma imkanı olmayan mazeretli kimselerin de ibadet niyetiyle dini eserler okuma, dinleme, tefekkur, dua, zikir ve tevbe gibi hallerle gecenin hakkını verip, hissedar olmaları mumkundur
Kadir gecesindeki sevaplar, bu gece acıktan bilinmese de bin aylık sevaba denktir Ancak acıkca bilinseydi, bu gecenin gunahları da bin aylık olurdu Şu halde bundaki gizlilik buyuk bir nimettir
Genel bir kabul olarak her yıl ramazan ayının 27 nci gecesi kadir gecesi olarak duşunulse de, bin aydan hayırlı bu kutlu gecenin ne zaman olduğu kesin belli değildir Bu konuda bazı alimlerimiz 45 e ulaşan farklı goruşten soz ederler
Kadir gecesinin ne zaman olduğuna dair goruşlerden bir kısmı şoyledir:
Kadir Gecesi butun sene icinde bir gecedir, yıldan yıla zamanı değişebilir
Ramazan ayı icinde bir gecedir, fakat her yıl ramazan icinde farklı gecelere gelebilir
Ramazanın son yarısındadır
Ramazanın son onundadır
Ramazanın son yedisindedir
Ramazanın 17 nci gecesidir
Ramazanın 19 uncu gecesidir
Ramazanın 21 inci gecesidir
Ramazanın 23 uncu gecesidir
Ramazanın 27 inci gecesidir
Butun bu ihtimaller icinde en muteber olanı ise, kadir gecesinin ramazanın son onunda, tek gecelerde ve buyuk ihtimalle 27 nci gece olmasıdır
Kur anı Kerim in Peygamber ASa indirilişinin başlangıcı, ramazanın 17 nci gecesinde olmuştur Demek ki o yıl kadir gecesi, 17 ramazana rastlamıştı
Aslında kadir gecesinin, Rasuli Ekrem AS Efendimiz e tamamen gizli kaldığı da duşunulemez Ancak fazla acıklanmasına izinli olmadığından, kesinlik ifade etmeyen, teşvik ve umit veren acıklamalarla yetinmiştir
İmamı Azam RhA Hazretleri nin kanaatine gore de, kadir gecesi yıl icinde farklı aylar ve gecelerde donmektedir Coğunlukla ramazanın son onunda ve muhtemelen 27 inci gecesinde olsa da boyledir Hadisi şeriflerde umit ve tavsiye olarak işaret edilen kadir geceleri, Rasulullah AS ın yaşadığı farklı yıllara mahsus olmalıdır
Kadir gecesinin belirtileri
Kadir gecesinin bazı alametlerinden soz edilmiştir O gecenin sabahında guneşin parıltısız olarak, yani cevresinde ışık huzmeleri gorunmeden ve gozu rahatsız etmeden dolunay gibi doğup yukselmesi, o gece havanın nisbeten ılıman olması gibi Ayrıca, karanlık yerlerden dahi nurlar parladığını farketmek, o gece yapılan duaların kabul olduğuna şahit olmak gibi haller de bu belirtilere dahil edilmiştir
Bu gecenin ozel alametlerini farketmek, elbette herkes icin mumkun değildir Ancak ilahi lutuf ve manevi keşifle birşeyler gorulup sezilebilir Bununla beraber, o gece olağanustu şeyler gorup ibadetten uzak kalmaktansa, hicbir şey gormediği halde dua ve ibadet halinde olmak elbette daha iyidir
Kadir gecesini iyilik ve ibadetle ihya ederek araştırmak mustehap olduğu gibi, o geceyi zamanında farkeden kimsenin bu muşahedesini fazla acığa vurmadan gizlemesi, Allah a şukur ve duada bulunması da mustehaptır
Kadir gecesini takib eden gunduz de, cuma gecesi ve gununde olduğu gibi hayır ve ihya bakımından o geceye dahil sayılır
Kadir gecesinin ihyası
Bu geceyi ihya etmekten maksat, bir saat dahi olsa gecenin bir kısmının ibadetle, canlı ve uyanık gecirilmesidir Kur an ve hadis okuma, dua ve tevbe, tesbihat ve salavat, dini sohbetler, gece namazı ve kaza namazları başta olmak uzere, Allah rızası icin daha başka iyilik ve guzelliklerle, bu mubarek geceden mumkun mertebe faydalanmaya calışmalıdır Bu gece, duaların pek makbul oduğu bir gecedir
Kadir gecesi umidi ve niyetiyle geceyi ihya eden, o geceye denk gelmese bile elbette bol sevaba kavuşur
Bu geceye mahsus, ozel bir namaz ve ibadet şekli yoktur Kadir gecesi namazı olarak, yatsıdan sonra bir nafile namaz kılınması oteden beri hoş gorulmuş bir adet ise de, guvenilir kaynaklarada bu konuda bilgi mevcut değildir Oyleyse herkes istediği gibi nafile namaz kılabilir Kaza namazı borcu olanın ise, bolca kaza namazı kılması daha uygundur Ramazanın son on gecesi, kadir gecesine rastlama umidiyle ayrı bir oneme sahiptir ve ibadetlerle ihyası mustehaptır
Kadir gecesi, akşam ve yatsı namazlarını cemaatle kılmakla veya yatsı ve teravihin kılınmasıyla kısmen ihya edilmiş olur Yatsı ve sabah namazının cemaatle kılınması da boyledir Tabii ki gecenin coğunu veya tamamını ibadetle ihya etmek cok daha guzeldir
Hanımların namazları vaktinde kılıp, gecenin diğer amel ve adabını kollamakla; namaz kılma imkanı olmayan mazeretli kimselerin de ibadet niyetiyle dini eserler okuma, dinleme, tefekkur, dua, zikir ve tevbe gibi hallerle gecenin hakkını verip, hissedar olmaları mumkundur
Kadir gecesindeki sevaplar, bu gece acıktan bilinmese de bin aylık sevaba denktir Ancak acıkca bilinseydi, bu gecenin gunahları da bin aylık olurdu Şu halde bundaki gizlilik buyuk bir nimettir