Kıraat ne demek
Kur’anı Kerim’i tecvid kurallarına ve tekniğine uygun olarak okumak demektir
Kur'anı Kerim, uc mertebe uzere okunur: Bunlar; tahkik, tedvir ve hadr'dır
a) Tahkik
Sozlukte hakkını vermek, tasdik etmek ve bir şeyin hakkını artırıp eksiltmeden yerine getirme konusunda ozen gostermek
demektir
Kur’an’ı her harfin hakkını vererek, meddi munfasılları dort elif miktarı cekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır
Tahkik, hız bakımından kıratın en yavaş şeklidir Aynı zamanda bu okuyuş tarzına, aralarında fark olsa da “tertil de denir
b) Tedvir
Sozlukte bir şeyi dondurup cevirmek ve daire şeklinde yapmak denektir Tecvid ilminde, Tahkik ile Hadr arasında orta suratte
bir okuyuş demektir Bu okuyuşta meddi munfasılları iki veya uc elif miktarı cekilir
c) Hadr
Sozlukte bir şeyi hızlıca yapmak, acele etmek anlamına gelir Tecvid ilminde Kur’an’ı en hızlı tarzda okumaya denir Bu
okuyuşta meddi tabii, meddi munfasıl, meddi arız ve meddi linler birer elif, meddi muttasıl ve meddi lazımlar, 23 elif
miktarı cekecek şekilde hızlı okunur
Asım ve Hamza ile Nafi'nin Verş kıraatleri tahkik;
İbn Amir, Kisai ve Halef kıraatleri tedvir;
KalUn, İbn Kesir, Ebu Amr, Ebu Cafer ve Yakub kıraatleri hadr tarzında okunur
Bunların hicbirinde bir harf veya harekenin hakkı ciğnenecek şekilde okumak caiz olamayacağı icin, asıl manasıyla tertil,
kıraatlerin hepsinde şarttır
Kıraatleri boyle tahkik, tedvir ve hadr şeklinde kısımlara ayırmaya cevaz veren ayet, Muzzemmil suresinin, Kur'an'dan size
kolay geleni okuyunanlamındaki 19’uncu ayeti (Yazır, Muzzemmil, 7319) ve Peygamberimiz (sas)’in şu sozudur: “Bu
Kur’an, yedi harf uzerine inmiştir Oyle ise Kur'an'dan size kolay geleni okuyun (Buhari, Tevhid, 53)
Peygamberimiz (sas), “Kur’an’ı sesinizle susleyin (Ebu DavUd, Salat, 355, No: 1468) sozu ile kıraatin eda ve seda acısında
guzel okunması istemektedir
Ulkemizde okunan kıraat, kıraat imamlarından Asım kıratının Hafs rivayetidir
Kur’anı Kerim’i tecvid kurallarına ve tekniğine uygun olarak okumak demektir
Kur'anı Kerim, uc mertebe uzere okunur: Bunlar; tahkik, tedvir ve hadr'dır
a) Tahkik
Sozlukte hakkını vermek, tasdik etmek ve bir şeyin hakkını artırıp eksiltmeden yerine getirme konusunda ozen gostermek
demektir
Kur’an’ı her harfin hakkını vererek, meddi munfasılları dort elif miktarı cekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır
Tahkik, hız bakımından kıratın en yavaş şeklidir Aynı zamanda bu okuyuş tarzına, aralarında fark olsa da “tertil de denir
b) Tedvir
Sozlukte bir şeyi dondurup cevirmek ve daire şeklinde yapmak denektir Tecvid ilminde, Tahkik ile Hadr arasında orta suratte
bir okuyuş demektir Bu okuyuşta meddi munfasılları iki veya uc elif miktarı cekilir
c) Hadr
Sozlukte bir şeyi hızlıca yapmak, acele etmek anlamına gelir Tecvid ilminde Kur’an’ı en hızlı tarzda okumaya denir Bu
okuyuşta meddi tabii, meddi munfasıl, meddi arız ve meddi linler birer elif, meddi muttasıl ve meddi lazımlar, 23 elif
miktarı cekecek şekilde hızlı okunur
Asım ve Hamza ile Nafi'nin Verş kıraatleri tahkik;
İbn Amir, Kisai ve Halef kıraatleri tedvir;
KalUn, İbn Kesir, Ebu Amr, Ebu Cafer ve Yakub kıraatleri hadr tarzında okunur
Bunların hicbirinde bir harf veya harekenin hakkı ciğnenecek şekilde okumak caiz olamayacağı icin, asıl manasıyla tertil,
kıraatlerin hepsinde şarttır
Kıraatleri boyle tahkik, tedvir ve hadr şeklinde kısımlara ayırmaya cevaz veren ayet, Muzzemmil suresinin, Kur'an'dan size
kolay geleni okuyunanlamındaki 19’uncu ayeti (Yazır, Muzzemmil, 7319) ve Peygamberimiz (sas)’in şu sozudur: “Bu
Kur’an, yedi harf uzerine inmiştir Oyle ise Kur'an'dan size kolay geleni okuyun (Buhari, Tevhid, 53)
Peygamberimiz (sas), “Kur’an’ı sesinizle susleyin (Ebu DavUd, Salat, 355, No: 1468) sozu ile kıraatin eda ve seda acısında
guzel okunması istemektedir
Ulkemizde okunan kıraat, kıraat imamlarından Asım kıratının Hafs rivayetidir