zeberus1234
Yeni Üye
Kuvvet İle Basınç Arasındaki Farklar Nelerdir? Kuvvet Ve Basınç Arasındaki Fark
Basıncı doğuran kuvvettir. Kuvvetin etki etmediği bir yüzeyde basınçtan söz edilemez. Basınç, birim yüzeye etki eden dik kuvvettir. Yani aslında basınç da bir kuvvettir ama o kuvvetin yüzeye yapacağı etkiyi tanımlayan bir kavramdır. Kuvvet ise iki cisim arasındaki etkileşimlerden kaynaklanan toplam etkinin bir ifadesidir. Kütle ile özkütle arasındaki ilişkinin bir benzerini kuvvetle basınç arasında kurabiliriz. Kütle olmadan özkütle, kuvvet olmadan da basınçtan söz edilemez. Basınç, kuvvet ilişkisini bir örnekle açıklamak isterim: Örneğin ağırlığı bir insanın ağırlığından kat kat fazla olan bir traktörün zemine etki ettirdiği kuvvet ağırlığı kadar olduğu için insanın etkisinden fazladır. Ama çamurlu bir arazide insan çamura batarken traktör batmaz. Çünkü traktörün zeminle etkileştiği yüzey bir adamın iki ayağının toplam yüzeyinden çok çok büyüktür ve böylece traktörün zemine uyguladığı basınç insanın ayağıyla yaptığı basınçtan çok daha düşük olur.
Basınç=Kuvvet/Yüzey Alanı=Ağırlık/Yüzey Alanı
KONU 1:KUVVET UYGULAR BASINÇ YARATIRIM
Hedef 1:Yaşamımızı etkileyen basınçla ilgili temel kavramlar bilgisi(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Basıncın tanımını tarif etme
Basıncın cisimler üzerine uygulanan kuvvetin etkisiyle oluştuğunu belirtme*
Basınç kuvvetinin ne demek olduğunu söyleme
Basıncı katıların,sıvıların ve gazların basıncı olarak 3 şekilde gruplandırma
Hedef 2:Katların basıncını kavrayabilme(Kavrama basamağı)
Davranış 2:
Katıların basıncını formüle etme
Katıların basıncında geçen birimleri birbirine çevirme
Karda yada kumda yürürken,yere yapılan basıncın etkisini açıklama*
Ağırlığın basınçla ilişkisini bir örnek vererek izah etme
Katıların basıncını özetleme
Hedef 3:Katı basıncını gözlem , deney ve uygulamalarla tekrarlayabilme(Uygulama)
Davranış 3:
Karda yürüyen insanların ayak izlerine bakarak zayıfmı yoksa şişmanmı olduğunu anlamak için bir etkinlik düzenleme
Etkinlik için gerekli araç-gereçleri hazırlama
Etkinliği öğretmen kontrolu altında yapma
Elde edilen sonucu rapor etme
Hedef 4:Katı basıncıyla ilgili örnek bir problemi analiz edebilme(Analiz)
Davranış 4:
Katı basıncının hesaplanışıyla ilgili örnek bir problemi birimlerine ayırma*
• Basıncı birimiyle yazma
• Kuvveti birimiyle yazma
• Yüzeyi birimiyle yazma
Birimleri formülde yerleştirip sonuç çıkarma
Ağırlığın basınca etkisini şekille gösterme
KONU 2DENİZ DİBİNDE BALIK , ATMOSFER DİBİNDE İNSAN
Hedef 1 Sıvıların basıncını belirleyebilme(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Sıvının kaba uyguladığı basıncın nelere bağlı olduğunu sıralama*
Sıvıların basıncı nasıl ilettiğini tayin etme
Sıvılarda basınç kuvvetinin tanımını yapma
Hedef 2:U borusunun kullanılış şeklini anlatabilme(Bilgi basamağı)
Davranış 2:
U borusunun hangi amaçla kullanıldığını ifade etme
U borusundaki bir sıvının öz kütlesinin hesaplanışını tarif etme
Açık hava basıncının nasıl ölçüldüğünü anlatma*
Barometreyi tanımlama
Hedef 3 Sıvıların basıncını formülle kavrayabilme(Kavrama basamağı)
Davranış 3:
Sıvıların basıncını formüle etme
Deniz yada gölde su basıncının suyun derinliği ve öz kütlesiyle nasıl değiştiğini açıklama*
Sıvı basıncının hesaplanmasıyla ilgili örnek verme
Sıvı basıncıyla ilgili örnek problemleri özetleme
Hedef 4:Açık hava basıncının değerini bir deneyle gösterebilme(Uygulama)
Davranış 4:
Deney için gerekli araç gereçleri hazırlama
Deneyde nasıl bir yol izleneceğini öğretmen rehberliğinde ortaya çıkarma
Deney sonucunda çıkan değeri yorumlama*
Deney sonucunu rapor etme
Hedef 5:Açık hava basıncının değerini cıva yerine başka bir madde kullanarak analiz edebilme(Analiz)
Davranış 5:
Açık hava basıncının hesaplanışıyla ilgili problemi öğelerine ayırma
• Problemi açıklama
• Problemde cıvayla diğer maddeyi ayırma
• Açık hava basıncının formülünü yazma
• Problemi çözme
Problemde geçen cıvayla diğer maddeyi birbiriyle ilişkilendirme*
Örnek problemde geçen öğeler arasında bağlantı kurma
Hedef 6 Sıvı basıncıyla ilgili örnek sorular tasarlayabilme(Sentez)
Davranış 6:
Basıncın hesaplanmasıyla ilgili verileri gözden geçirme
Problemin hesaplanmasıyla ilgili farklı çözüm yolları üretme*
Problemi şekillendirerek çözme
Problemin çözümünde sebep sonuç ilişkisi kullanma
KONU 3 SIVIYA BASINÇ UYGULA ; HERTARAFA İLETSİN
Hedef 1 Sıvıya uygulanan nasıl iletildiğini anlatabilme(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Sıvıların basıcı iletme şeklini söyleme????:
Kuvvetle Basınç Arasındaki Farklar Nelerdir
Pascal yasasını tanımlama
Pascal yasasına göre sıvıda basıncın nasıl iletildiğini tekrarlama*
Hedef 2 Sıvılarda basınç iletimini örneklerle kavrayabilme(Kavrama)
Davranış 2:
Pascal yasasına dayalı çalışan düzeneklere örnek verme*
İnsanda kan basıncının ne anlama geldiğini açıklama
Kan basıncının koldan ve kalp hizasından ölçülmesinin nedenini söyleme
Verilen örnekleri tekrar özetleme
Hedef 3:Hidrolitik fren sisteminin nasıl çalıştığını gösterebilme(Uygulama)
Davranış 3:
Etkinlik için gerekli araç gereçleri hazırlama
Öğretmen kontrolünde nasıl bir yol izleneceğini düzenleme
Hidrolitik makinelerde uygulanan kuvvetin büyüklüğünü hesaplarken pascal yasasından yararlanma
Etkinliği açıklayan bir şekil çizme
Çizilen bu şekilden yararlanarak basınçla kuvvet arasındaki formülü ortaya çıkarma*
Etkinliğin sonucunu rapor etme
Hedef 4:Hidrolitik fren sisteminin çalışmasını düşünerek hidrolitik liflerin çalışma sistemi arasında ilişki kurabilme(Analiz)
Davranış 4:
Hidrolitik fren sistemini şemayla gösterme
Hidrolitik liftlerin çalışma sistemini çizerek anlatma
Hidrolitik fren sistemiyle, hidrolitik lift sistemini karşılaştırma
Bu iki sistemde kuvvetle basınç arasında bağlantı kurma
Bu iki etkinlikten bir sonuç çıkarma
KONU 4ALONDAKİ HAVA MOLEKÜLLERİ HER YANA
Hedef 1:Gazlarla basınç arasındaki ilişkiyi anlatabilme (Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Gazların bulunduğu ortama nasıl basınç uyguladığını tarif etme*
Gazların sıkıştırılabilme özelliğini belirtme
Basınç altında gazların nerelerde tutulduğunu söyleme
Hedef 2:Kapalı kaplardaki gazların basıncının nasıl oluştuğunu açıklayabilme(Kavrama)
Davranış 2:
Gazlar kapalı bir kaba konulduklarında kabın çeperlerinde oluşturdukları basıncı izah etme
Kapalı kapta oluşan gazın basıncının nelere bağlı olduğunu kendi cümleleriyle ifade etme*
İdeal gaz denklemini formüle etme
İdeal gaz denkleminin kullanıldığı ,bir örnek verme
Deney sonucunu rapor etme
Hedef 4:Manometrelerde gazın basıncının hesaplanmasıyla ilgili uygun bir problemi analiz
Edebilme (Analiz)
Davranış 4:
Örnek bir problemi manometre şekli çizerek anlatma*
Problemde verilenler arasında ilişki kurma
Probleme uygun çözüm yolu arama
Problemde verilenleri kullanarak sonucunu bulma
KONU 5 SU İÇİNDEKİ HER CİSMİ YÜZDÜREMEZ
Hedef 1:Kaldırma kuvvetini tanımlayabilme(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Kaldırma kuvveti kavramı verildiğinde tanımını söyleme
Herhangi bir sıvıya batırılan cisme sıvının kaldırma kuvveti uyguladığını anlatma
Arşimed ilkesini tarif etme *????:
Kuvvetle Basınç Arasındaki Farklar Nelerdir
Kaldırma kuvvetinin formülünü yazma
Hedef 2:Aynı sıvıya bırakılan farklı cisimlere uygulanılan kaldırma kuvvetinin farklı olduğunu
Kestirebilme(Kavrama)
Davranış 2:
Farklı cisimlere aynı sıvının uyguladığı kaldırma kuvvetinin farklı olduğunun nedenini açıklama*
Farklı cisimlerin sıvıya batan hacimlerinin farklı olduğunu kavrama
Aynı cismin farklı sıvılarda batan hacimlerinin farklı olduğunu izah etme
Hedef 3:Cisimlerin yüzme koşullarını deneyle gösterebilme(Uygulama)
Davranış 3:
Sıvı içine bırakılan cisme etkiyen kuvvetleri çizerek gösterme
Yoğunluğu sıvıdan küçük cisimlerin sıvıda yüzdüğünü deneyle ispat etme
Sıvı içinde asılı kalan cismin yoğunluğunun sıvının yoğunluğuna eşit olduğunu kanıtlama
Sıvıda batan cismin
Basıncı doğuran kuvvettir. Kuvvetin etki etmediği bir yüzeyde basınçtan söz edilemez. Basınç, birim yüzeye etki eden dik kuvvettir. Yani aslında basınç da bir kuvvettir ama o kuvvetin yüzeye yapacağı etkiyi tanımlayan bir kavramdır. Kuvvet ise iki cisim arasındaki etkileşimlerden kaynaklanan toplam etkinin bir ifadesidir. Kütle ile özkütle arasındaki ilişkinin bir benzerini kuvvetle basınç arasında kurabiliriz. Kütle olmadan özkütle, kuvvet olmadan da basınçtan söz edilemez. Basınç, kuvvet ilişkisini bir örnekle açıklamak isterim: Örneğin ağırlığı bir insanın ağırlığından kat kat fazla olan bir traktörün zemine etki ettirdiği kuvvet ağırlığı kadar olduğu için insanın etkisinden fazladır. Ama çamurlu bir arazide insan çamura batarken traktör batmaz. Çünkü traktörün zeminle etkileştiği yüzey bir adamın iki ayağının toplam yüzeyinden çok çok büyüktür ve böylece traktörün zemine uyguladığı basınç insanın ayağıyla yaptığı basınçtan çok daha düşük olur.
Basınç=Kuvvet/Yüzey Alanı=Ağırlık/Yüzey Alanı
KONU 1:KUVVET UYGULAR BASINÇ YARATIRIM
Hedef 1:Yaşamımızı etkileyen basınçla ilgili temel kavramlar bilgisi(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Basıncın tanımını tarif etme
Basıncın cisimler üzerine uygulanan kuvvetin etkisiyle oluştuğunu belirtme*
Basınç kuvvetinin ne demek olduğunu söyleme
Basıncı katıların,sıvıların ve gazların basıncı olarak 3 şekilde gruplandırma
Hedef 2:Katların basıncını kavrayabilme(Kavrama basamağı)
Davranış 2:
Katıların basıncını formüle etme
Katıların basıncında geçen birimleri birbirine çevirme
Karda yada kumda yürürken,yere yapılan basıncın etkisini açıklama*
Ağırlığın basınçla ilişkisini bir örnek vererek izah etme
Katıların basıncını özetleme
Hedef 3:Katı basıncını gözlem , deney ve uygulamalarla tekrarlayabilme(Uygulama)
Davranış 3:
Karda yürüyen insanların ayak izlerine bakarak zayıfmı yoksa şişmanmı olduğunu anlamak için bir etkinlik düzenleme
Etkinlik için gerekli araç-gereçleri hazırlama
Etkinliği öğretmen kontrolu altında yapma
Elde edilen sonucu rapor etme
Hedef 4:Katı basıncıyla ilgili örnek bir problemi analiz edebilme(Analiz)
Davranış 4:
Katı basıncının hesaplanışıyla ilgili örnek bir problemi birimlerine ayırma*
• Basıncı birimiyle yazma
• Kuvveti birimiyle yazma
• Yüzeyi birimiyle yazma
Birimleri formülde yerleştirip sonuç çıkarma
Ağırlığın basınca etkisini şekille gösterme
KONU 2DENİZ DİBİNDE BALIK , ATMOSFER DİBİNDE İNSAN
Hedef 1 Sıvıların basıncını belirleyebilme(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Sıvının kaba uyguladığı basıncın nelere bağlı olduğunu sıralama*
Sıvıların basıncı nasıl ilettiğini tayin etme
Sıvılarda basınç kuvvetinin tanımını yapma
Hedef 2:U borusunun kullanılış şeklini anlatabilme(Bilgi basamağı)
Davranış 2:
U borusunun hangi amaçla kullanıldığını ifade etme
U borusundaki bir sıvının öz kütlesinin hesaplanışını tarif etme
Açık hava basıncının nasıl ölçüldüğünü anlatma*
Barometreyi tanımlama
Hedef 3 Sıvıların basıncını formülle kavrayabilme(Kavrama basamağı)
Davranış 3:
Sıvıların basıncını formüle etme
Deniz yada gölde su basıncının suyun derinliği ve öz kütlesiyle nasıl değiştiğini açıklama*
Sıvı basıncının hesaplanmasıyla ilgili örnek verme
Sıvı basıncıyla ilgili örnek problemleri özetleme
Hedef 4:Açık hava basıncının değerini bir deneyle gösterebilme(Uygulama)
Davranış 4:
Deney için gerekli araç gereçleri hazırlama
Deneyde nasıl bir yol izleneceğini öğretmen rehberliğinde ortaya çıkarma
Deney sonucunda çıkan değeri yorumlama*
Deney sonucunu rapor etme
Hedef 5:Açık hava basıncının değerini cıva yerine başka bir madde kullanarak analiz edebilme(Analiz)
Davranış 5:
Açık hava basıncının hesaplanışıyla ilgili problemi öğelerine ayırma
• Problemi açıklama
• Problemde cıvayla diğer maddeyi ayırma
• Açık hava basıncının formülünü yazma
• Problemi çözme
Problemde geçen cıvayla diğer maddeyi birbiriyle ilişkilendirme*
Örnek problemde geçen öğeler arasında bağlantı kurma
Hedef 6 Sıvı basıncıyla ilgili örnek sorular tasarlayabilme(Sentez)
Davranış 6:
Basıncın hesaplanmasıyla ilgili verileri gözden geçirme
Problemin hesaplanmasıyla ilgili farklı çözüm yolları üretme*
Problemi şekillendirerek çözme
Problemin çözümünde sebep sonuç ilişkisi kullanma
KONU 3 SIVIYA BASINÇ UYGULA ; HERTARAFA İLETSİN
Hedef 1 Sıvıya uygulanan nasıl iletildiğini anlatabilme(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Sıvıların basıcı iletme şeklini söyleme????:
Kuvvetle Basınç Arasındaki Farklar Nelerdir
Pascal yasasını tanımlama
Pascal yasasına göre sıvıda basıncın nasıl iletildiğini tekrarlama*
Hedef 2 Sıvılarda basınç iletimini örneklerle kavrayabilme(Kavrama)
Davranış 2:
Pascal yasasına dayalı çalışan düzeneklere örnek verme*
İnsanda kan basıncının ne anlama geldiğini açıklama
Kan basıncının koldan ve kalp hizasından ölçülmesinin nedenini söyleme
Verilen örnekleri tekrar özetleme
Hedef 3:Hidrolitik fren sisteminin nasıl çalıştığını gösterebilme(Uygulama)
Davranış 3:
Etkinlik için gerekli araç gereçleri hazırlama
Öğretmen kontrolünde nasıl bir yol izleneceğini düzenleme
Hidrolitik makinelerde uygulanan kuvvetin büyüklüğünü hesaplarken pascal yasasından yararlanma
Etkinliği açıklayan bir şekil çizme
Çizilen bu şekilden yararlanarak basınçla kuvvet arasındaki formülü ortaya çıkarma*
Etkinliğin sonucunu rapor etme
Hedef 4:Hidrolitik fren sisteminin çalışmasını düşünerek hidrolitik liflerin çalışma sistemi arasında ilişki kurabilme(Analiz)
Davranış 4:
Hidrolitik fren sistemini şemayla gösterme
Hidrolitik liftlerin çalışma sistemini çizerek anlatma
Hidrolitik fren sistemiyle, hidrolitik lift sistemini karşılaştırma
Bu iki sistemde kuvvetle basınç arasında bağlantı kurma
Bu iki etkinlikten bir sonuç çıkarma
KONU 4ALONDAKİ HAVA MOLEKÜLLERİ HER YANA
Hedef 1:Gazlarla basınç arasındaki ilişkiyi anlatabilme (Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Gazların bulunduğu ortama nasıl basınç uyguladığını tarif etme*
Gazların sıkıştırılabilme özelliğini belirtme
Basınç altında gazların nerelerde tutulduğunu söyleme
Hedef 2:Kapalı kaplardaki gazların basıncının nasıl oluştuğunu açıklayabilme(Kavrama)
Davranış 2:
Gazlar kapalı bir kaba konulduklarında kabın çeperlerinde oluşturdukları basıncı izah etme
Kapalı kapta oluşan gazın basıncının nelere bağlı olduğunu kendi cümleleriyle ifade etme*
İdeal gaz denklemini formüle etme
İdeal gaz denkleminin kullanıldığı ,bir örnek verme
Deney sonucunu rapor etme
Hedef 4:Manometrelerde gazın basıncının hesaplanmasıyla ilgili uygun bir problemi analiz
Edebilme (Analiz)
Davranış 4:
Örnek bir problemi manometre şekli çizerek anlatma*
Problemde verilenler arasında ilişki kurma
Probleme uygun çözüm yolu arama
Problemde verilenleri kullanarak sonucunu bulma
KONU 5 SU İÇİNDEKİ HER CİSMİ YÜZDÜREMEZ
Hedef 1:Kaldırma kuvvetini tanımlayabilme(Bilgi basamağı)
Davranış 1:
Kaldırma kuvveti kavramı verildiğinde tanımını söyleme
Herhangi bir sıvıya batırılan cisme sıvının kaldırma kuvveti uyguladığını anlatma
Arşimed ilkesini tarif etme *????:
Kuvvetle Basınç Arasındaki Farklar Nelerdir
Kaldırma kuvvetinin formülünü yazma
Hedef 2:Aynı sıvıya bırakılan farklı cisimlere uygulanılan kaldırma kuvvetinin farklı olduğunu
Kestirebilme(Kavrama)
Davranış 2:
Farklı cisimlere aynı sıvının uyguladığı kaldırma kuvvetinin farklı olduğunun nedenini açıklama*
Farklı cisimlerin sıvıya batan hacimlerinin farklı olduğunu kavrama
Aynı cismin farklı sıvılarda batan hacimlerinin farklı olduğunu izah etme
Hedef 3:Cisimlerin yüzme koşullarını deneyle gösterebilme(Uygulama)
Davranış 3:
Sıvı içine bırakılan cisme etkiyen kuvvetleri çizerek gösterme
Yoğunluğu sıvıdan küçük cisimlerin sıvıda yüzdüğünü deneyle ispat etme
Sıvı içinde asılı kalan cismin yoğunluğunun sıvının yoğunluğuna eşit olduğunu kanıtlama
Sıvıda batan cismin