Maddelerle 28 Ocak 1920 Misak-ı Milli ve Önemi
28 Ocak 1920 Maddelerle Misak-ı Milli ve Önemi
28 Ocak 1920 Misak-ı Milli ve Önemi
1- Mondros imzalandığı tarihteki sınırlar milli sınırlarımızdır. Bu sınırlar içinde vatan bölünmez bir bütündür.
2- Mondros’tan önce işgal edilmiş olan üç bölgede ise halk oylamasına gidilecektir.
** Kars, Ardahan, Batum
** Batı Trakya
** Arapların yaşadığı bölgeler
3- İstanbul, Marmara ve Halife’nin güvenliğinin sağlanması şartıyla Boğazlar’dan geçiş serbest olacaktır.
4- Azınlıklara tanınan haklar, komşu devletlerdeki Türkler’e tanınan haklar kadar olacaktır.
5- Siyasi, adli ve ekonomik bağımsızlığımızı kısıtlayıcı ayrıcalıkların varlığı kabul edilemez.
(Dış borçların ödenmesi de bununla ilgilidir.)
Önemi :
1- Yeni kurulacak Türk devletinin Milli sınırlarını tespit etmiştir.
2- Erzurum ve Sivas Kongresi kararlarına dayanır.
3- Son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nce belirlenmiş, ilk TBMM tarafından gerçekleştirilmiştir.
4- Kabul edilebilecek askeri şartları içerdiğinden bir barış programı niteliğindedir.
5- Wilson ilkeleri esas alınmıştır.
Sonuçları :
1- Seçimlerin yapılmasına ve meclisin çalışmalarına müdahale etmeyen itilaf devletleri, Misak-ı Milli’nin ilanını büyük bir şaşkınlık ve öfke ile karşılamışlardır.
2- İstanbul Hükümeti’ne baskı yapmışlar, Ali Rıza Paşa istifa etmiş, Salih Paşa hükümeti kurulmuştur.
3- İstanbul’u işgal etmişlerdir. (16 Mart 1920) Böylece Osmanlı Devleti bir kez daha fiilen sona ermiştir.
4- Meclis dağıtılmış, üyelerinin bir kısmı tutuklanıp sürgün edilmiştir.
5- Mebusların bir kısmı Anadolu’ya kaçarak Milli Mücadele’nin kadro yönüyle güçlenmesini sağlamışlardır.
6- İstanbul’un işgalini kınayan ve baskılara rağmen Milli Mücadele’ye karşı olduğunu bildirmeyen Salih Paşa istifa etmek zorunda kalmıştır. Damat Ferit Paşa yeniden hükümeti kurmuştur.
7- Böylece Temsil Heyeti ile İstanbul Hükümeti arasında başlayan yakınlaşma tekrar gerilimli bir hale dönmüştür.
8- Mustafa Kemal kurtuluş hareketinin padişah ve halifenin de kurtuluşunu amaçladığını belirtmiştir.
Not : Böylece milli birlik ve bütünlüğün sağlanmasına çalışılmıştır.
9- Anadolu’da yeni bir meclisin toplanması tartışmasız kabul edilir hale gelmiştir.
Alıntı
28 Ocak 1920 Maddelerle Misak-ı Milli ve Önemi
28 Ocak 1920 Misak-ı Milli ve Önemi
1- Mondros imzalandığı tarihteki sınırlar milli sınırlarımızdır. Bu sınırlar içinde vatan bölünmez bir bütündür.
2- Mondros’tan önce işgal edilmiş olan üç bölgede ise halk oylamasına gidilecektir.
** Kars, Ardahan, Batum
** Batı Trakya
** Arapların yaşadığı bölgeler
3- İstanbul, Marmara ve Halife’nin güvenliğinin sağlanması şartıyla Boğazlar’dan geçiş serbest olacaktır.
4- Azınlıklara tanınan haklar, komşu devletlerdeki Türkler’e tanınan haklar kadar olacaktır.
5- Siyasi, adli ve ekonomik bağımsızlığımızı kısıtlayıcı ayrıcalıkların varlığı kabul edilemez.
(Dış borçların ödenmesi de bununla ilgilidir.)
Önemi :
1- Yeni kurulacak Türk devletinin Milli sınırlarını tespit etmiştir.
2- Erzurum ve Sivas Kongresi kararlarına dayanır.
3- Son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nce belirlenmiş, ilk TBMM tarafından gerçekleştirilmiştir.
4- Kabul edilebilecek askeri şartları içerdiğinden bir barış programı niteliğindedir.
5- Wilson ilkeleri esas alınmıştır.
Sonuçları :
1- Seçimlerin yapılmasına ve meclisin çalışmalarına müdahale etmeyen itilaf devletleri, Misak-ı Milli’nin ilanını büyük bir şaşkınlık ve öfke ile karşılamışlardır.
2- İstanbul Hükümeti’ne baskı yapmışlar, Ali Rıza Paşa istifa etmiş, Salih Paşa hükümeti kurulmuştur.
3- İstanbul’u işgal etmişlerdir. (16 Mart 1920) Böylece Osmanlı Devleti bir kez daha fiilen sona ermiştir.
4- Meclis dağıtılmış, üyelerinin bir kısmı tutuklanıp sürgün edilmiştir.
5- Mebusların bir kısmı Anadolu’ya kaçarak Milli Mücadele’nin kadro yönüyle güçlenmesini sağlamışlardır.
6- İstanbul’un işgalini kınayan ve baskılara rağmen Milli Mücadele’ye karşı olduğunu bildirmeyen Salih Paşa istifa etmek zorunda kalmıştır. Damat Ferit Paşa yeniden hükümeti kurmuştur.
7- Böylece Temsil Heyeti ile İstanbul Hükümeti arasında başlayan yakınlaşma tekrar gerilimli bir hale dönmüştür.
8- Mustafa Kemal kurtuluş hareketinin padişah ve halifenin de kurtuluşunu amaçladığını belirtmiştir.
Not : Böylece milli birlik ve bütünlüğün sağlanmasına çalışılmıştır.
9- Anadolu’da yeni bir meclisin toplanması tartışmasız kabul edilir hale gelmiştir.
Alıntı