Son konular

MehdiNedir?

SoruCevap

Yeni Üye
Çözümler
1
Tepkime
56
Yaş
36
Coin
256,936
Mehdi Nedir?



Mehdi meselesi, Deccal meselesi gibi halkın dilinde cok dolaşan ve munakaşa goturen bir meseledir Kimi Mehdi gelmiştir, kimi gelmemiştir, fakat gelecektir, kimi de Mehdi diye bir şey yoktur, kimiyse Mehdi'yi inkar eden kafirdir demektedir Bunun icin meseleyi ele alıp, Peygamber (sa)'in hadislerine ve Ehli sunnet ve'lCemaat'ın cumhurunun goruşlerine dayanarak gerceği acıklamaya gayret edelim istedim Şoyle ki: Tarih boyunca muslumanlar arasında Mehdi inancı pek yaygın bir şekilde suregelmiştir Bu inanca gore ahir zamanda ehli beytten bir zat ortaya cıkacak, muslumanlar kendisine biat edip, etrafında toplanacak ve butun İslam memleketlerini birleştirip hakimiyetini sağlayacaktır Bu inanc gercekten doğrudur Cunku; her ne kadar Buharı ile Muslim Mehdi hakındaki hadislere yer vermemiş iseler de, EbU Davud, Tirmizi, İbni Mace, elBezzar, Hakim ve Taberani gibi buyuk muhaddisler onları tesbit etmişlerdir Bu hadislerin bir kısmı zayıf ise de, bir kısmı sahih ve diğer bir kısmı da basendir
Şevkani gibi bazı alimlerin dediklerine gore Mehdi hakkında varit olan hadisler mutevatirdir Yani Mehdi hakkındaki Peygamber (sa)'in sozu kesindir ve sabittir İbni Haldun gibi bazı kimseler Mehdi hakkında varit olan hadislerin tumunu zayıf olarak gormuşlerse de bu doğru değildir Mehdi hakkında varit olan hadislerin bir kısmı şunlardır:
1) Peygamber (sa) şoyle buyuruyor: Dunyada yalnızca bir gun kalsa bile, yeryuzunu zulmun kapladığı gibi adaletle dolduracak, ismi benim ismime, babasının ismi benim babamın ismine uyan benden veya ehli beytimden birisini gondermek icin Allah (c c) o gunu uzatacaktır(EbU Davud)
2) Ali (ra) Peygamber (sa)'in şoyle buyurduğunu rivayet etmiştir: Zamandan sadece bir gun kalsa bile Allah (cc) mutlaka ehli beytimden bir adamı gonderecek ve o zulmun yeryuzunu kapladığı gibi adaletle dolduracaktır(EbU Davud)
3) Ummu Seleme, Peygamber (sa)'in şoyle dediğini rivayet etmiştir: Mehdi ehli beytimden Fatıma'nın evladındandır(EbU Davud)
4) EbU Saidi'l Hudri'den: Mehdi bendendir Acık alınlı,kalkık burunludur Yeryuzunu zulmun kapladığı gibi adaletle dolduracaktır O yedi sene hukmedecektir
5) EbU İshak, Ali (kv)'nin oğlu Hasan'a bakarak şoyle dediğini rivayet ediyor: Oğlum Peygamber (sa)'in dediği gibi bir buyuktur Onun sulbunden Peygamberin ismiyle isimlendirilen, ahlak bakımından O'na benzeyen fakat her yonden yaratılışta benzemeyen bir adam cıkacaktır
6) Abdullah (ra) Peygamber (sa)'in şoyle buyurduğunu rivayet etmiştir: Ehli beytimden ismi benim ismime benzer bir adam Araplara hakim olmadıkca dunya gitmez(Kıyamet kopmaz)(Tirmizi)
7) EbU Said elHudriden rivayet edilmiştireygamber (sa)'in vefatından sonra buyuk bir olayın olacağından endişe ettik Bu sebeple Peygamber (sa)'e durumu sorduk Cevaben buyurdu ki: Benim ummetimde Mehdi vardır Cıkıp beş, yedi veya dokuz yaşayacaktırRavi: Bu nedir?(Yani beş, yedi veya dokuz nedir? Gun mu, ay mı, sene mi?) diye sordu Peygamberimiz (sa): Senedir, dedikten sonra, Adamın biri gelip ey Mehdi bana ver, bana ver diyecek o da kaldırabileceği kadar eteğini dolduracaktır(Tirmizi)
8) Ali (kv), ResUlullah (sa)in şoyle dediğini rivayet etmiştir: Mehdi ehli beyttendir, Allah onu bir gecede ıslah eder(İbn'i Mace)
9) Said b Museyyeb diyor ki: Biz Ummu Seleme'nin yanında Mehdi konusunu ele aldık, bunun uzerine Ummu Seleme: Peygamber (sa)'in Mehdi Fatıma'nın evladındandır, dediğini işittim dedi (İbni Mace)
10) Enes b Malik'ten: Peygamber (sa)'in şoyle dediğini işittim: Biz Abdulmuttalip oğulları ehli cennetin buyukleriyiz Ben, Hamza, Ali, Cafer, Hasan, Huseyin ve Mehdi(İbn'i Mace)
11) Sevban, Peygamber (sa)'in şoyle dediğini rivayet etmiştir: Siyah sancakların Horasan tarafından geldiğini gorurseniz ona katılınız Cunku icinde Allah'ın halifesi Mehdi vardır(Ahmed ve Beyhaki)
Mehdi hakkında varit olan hadislerin bir kısmını numune olarak zikrettik Umum muslumanların inancı, fakihlerin goruşu ve ahad da olsalar bu kadar hadis Mehdi'nin subutu icin kafidir Ancak yukardan da anlaşıldığı gibi Mehdi hakkında varit olan hadislerin bazıları zahiren birbiriyle catışmaktadır Coğu Mehdi'nin Fatıma'nın zurriyetinden olacağını belirtiyor Bazısı Mekke ve Medine'den soz ederken, bazılarıysa Horasan'dan bahsediyor Bunun icin Mehdi ile ilgili hadisleri okuyan tereddude duşuyor Deccal hakkında varit olan hadisler arasındaki zahiri celişki, Deccal'ın bir değil bir kac kişi olduğu biciminde yorumlanarak hadislerin yol actığı tereddutler ifade edilmiştir Mehdi hakkındaki hadisler arasındaki celişkinin de Mehdi'nin bir değil, bir kac kişi olduğu biciminde yorumlanarak ortadan kaldırılmasına bir mani yoktur Yani Mehdi bir değil, bir kac kişidir Butun hadislerin bir tek Mehdi'ye hamledilmemesi gerekir Hulasa: İbni Hacer gibi zevatın ifade ettiklerine gore bir cok Mehdi vardır Her zamanda bir iki Mehdi bulunabilir Yalnız ahir zamanda gelecek olan buyuk Mehdi birdir Henuz gelmemiştir Ne zaman geleceğini Allah (cc)'dan başka kimse bilemez Hatta Ahmed b Zeyni Dehlan bu hususta Mehdi'nin bile kendisinin Mehdi olduğunu bilemeyeceğinden bahisle şoyle diyor:
Mehdi'nin gelişini belli bir seneyle sınırlamak doğru değildir Cunku bu gaybi bir husustur, gaybı da Allah'dan başka kimse bilemez Ne zaman geleceği hususunda Şari'den bir nas varit olmamıştır Gecmiş alimlerden bircoğunun tahminlere istinaden Mehdi'nin cıkışı icin vakit tayin etmeleri hatadan beri değildir Bu goruşler Peygamber (sa)'in Mehdi hakkındaki onun bir gecede cıkıp alemi ıslah edeceği hadisine dayanır Mehdi'nin bizzat kendisi bile Allah (cc) beyan etmedikce beklenen Mehdi'nin kendisi olduğunu bilemez Binaenaleyh şu veya bu adam Mehdi'dir veya Mehdi şu tarihte zuhur edecektir dememek gerekir Boyle demenin bize hic bir faydası yoktur Yalnız Omer b Abdulaziz veya şu veyahut da bu zat buyuk Mehdi'yi kastetmemek şartıyla Mehdi'dir demekte de bir sakınca yoktur Hadislerin beyan ettikleri gibi, Muhammed b Abdullahismini alan bir zatın ahir zamanda cıkıp beşeriyeti ıslah etmesi, yeryuzunu adaletle doldurması ve butun İslam alemini birleştirip Allah'ın hakimiyetini yayması mumkun olduğuna gore onu uzak gormek ve Peygamber (sa)'in hadislerini Ahad da olsalar red etmek anlamsızdır Ahad hadislerin Peygamber (sa)'in sozu olup olmadığı şuphelidir Bir veya birkac kişi tarafından Peygamber (sa)'den nakledilmiştir Yuzde yuz Peygamber (sa)'in sozudur denilemez Ama bu şuna benzer: Nasıl ki Kur'an ayetleri Allah (cc)'ın sozu olduğu gibi Buhari ve Muslim'in ittifak ettikleri hadisler de o derecede kesin olarak Peygamber'in sozudur denilemezse, hadisi ahad ile sabit olan bir hukum de mutevatir veya meşhur hadislerle aynı seviyededir, yuzde yuz Peygamber (sa)'in sozudur, inkar eden kafir olur denilemez Ancak onu, ayete ters duşmediği ve ferdin duşunce ve hissine gore değil de akla ve nakle muhalif olmadığı takdirde reddetmek de anlamsızdır Hatta Ahad hadisin Peygamber (sa)in sozu olması kuvvetle muhtemel olduğundan delilsiz olarak onu inkar eden kimse fasık olur Yalnız, tahmini olarak hergun bir Mehdi namzeti gosterip yaygara yapmak ve Allah'ın Mehdi olarak kabul etmediği bir kimsenin Mehdiliğini ilan etmek Allah'ın hukukuna tecavuz ve olcusuzlukten doğan bir curetkarlıktır Yukarıda her ne kadar Şevkani ve benzerlerinin Mehdi ile ilgili hadisler mutevatirdir, onları inkar etmek kufurdurgibi sozlerini zikrettiysek de ahad hadislerle ilgili buraya kadar anlattıklarımızın ışığında şunu diyebiliriz: Mehdi hakkında varit olan hadisler ahad hadislerdir, mutevatir değildir Bu sebeple onları inkar etmek de kufur değildir Ancak delilsiz olarak inkar etmek bid'attır Mehdi, dunyadan haberi olmayan ve meczup birkac kişiyi etrafında toplayan bir kişi olmadığı gibi, sarhoş, ayyaş ve şehvet peşinde koşan bir kimse de değildir O, ciddi olarak İslam'ın butun hukumlerine sarılan ve zamanın ahval ve şeraitine gore yetişip gelişen cesur ve mu'min bir liderdir


Alıntıdır
 
Üst Alt