MEHMET ZİYA GOKALP
23 Mart 1876'da Diyarbakır'da doğdu 25 Ekim 1924'te İstanbul'da yaşamını yitirdi Asıl ismi Mehmet Ziya Babası yerel bir gazetede calışan memurdu Eğitimine Diyarbakır'da başladı Amcasından geleneksel İslam ilimlerini oğrendi 18 yaşında intihara teşebbus etti Bir yıl sonra 1895'te İstanbul'a gitti Baytar Mektebine kaydını yaptırdı Buradaki oğretimi sırasında İbrahim Temo ve İshak SukUti ile ilişki kurdu Jon Turkler'den etkilendi İttihat ve Terakki Cemiyeti'ne katıldı
Muhalif eylemleri nedeniyle 1898'de tutuklandı Bir yıl cezaevinde kaldı Serbest bırakıldıktan sonra 1900'de Diyarbakır'a surgune gonderildi 1908'e kadar Diyarbakır'da kucuk memuriyetler yaptı 2'nci Meşrutiyetten sonra İttihat ve Terakki'nin Diyarbakır şubesini kudu ve temsilcisi oldu Peymangazetesini cıkardı 1909'da Selanik'te toplanan İttihat Terakki Kongresi'ne Diyarbakır delegesi olarak katıldı Bir yıl sonra, orgutun Selanik'teki merkez yonetim kuruluna uye secildi 1910'da kurulmasında onculuk yaptığı İttihat Terakki İdadisi'nde sosyoloji dersleri verdi Bir yandan da Genc Kalemlerdergisini cıkardı 1912'de Ergani Maden'den Meclisi Mebusan'a secildi, İstanbul'a taşındı Turk Ocağı'nın kurucuları arasında yer aldı Derneğin yayın organı Turk Yurdubaşta olmak uzere Halka Doğru, İslam Mecmuası, Milli Tetebbular Mecmuası, İktisadiyat Mecmuası, İctimaiyat Mecmuası, Yeni Mecmua'da yazılar yazdı Bir yandan da Darulfununu Osmani’de (İstanbul Universitesi) sosyoloji dersleri verdi
1'inci Dunya Savaşında Osmanlı'nın yenilmesinden sonra tum gorevlerinden alındı 1919'da İngilizler tarafından Malta Adası'na surgune gonderildi 2 yıllık surgun doneminden sonra Diyarbakır'a gitti, Kucuk Mecmua'yı cıkardı 1923'te Maarif Vekaleti Telif ve Tercume Heyeti Başkanlığı'na atandı, Ankara'ya gitti Aynı yıl İkinci Donem Turkiye Buyuk Millet meclisi'ne Diyarbakır mebusu olarak girdi
1924'te kısa suren bir hastalığın ardından İstanbul'da yaşamını yitirdi Osmanlı Devleti'nin parcalanma surecinde yeni bir ulusal kimlik arayışına girdi Duşuncesinin temelinde, Turk toplumunun kendine ozgu ahlaki ve kulturel değerleriyle, Batı'dan aldığı bazı değerleri kaynaştırarak bir senteze ulaşma cabası yatıyordu Turkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmakdiye ozetlediği bu yaklaşımın kulturel oğesi Turkculuk, ahlaki oğesi de İslamcılıktı
Uluslararası kulturun yapıcı oğesinin ulusal kulturler olduğunu savundu Saray edebiyatının karşısına halk edebiyatını koydu Batı'nın teknolojik ve bilimsel gelişmesini sağlayan pozitif bilim anlayışını benimsedi Dini, toplumsal birliğin sağlanmasında yardımcı bir oğe olarak değerlendirdi Toplumsal modeli, Emile Durkheim'in teorik temellerini kurduğu dayanışmacılıktemelinde şekillendi
Bireyi temel alan liberalizm ile catışmacı toplumu temel alan Marksizm'e karşı mesleki orgutleri temel toplum birimi olarak kabul eden solidarizmde karar kıldı Toplumsal ve siyasi goruşlerini anlattığı sayısız makale yazdı Turkculukduşuncesini sistemleştirdi Milli edebiyatın kurulması ve gelişmesinde onemli rol oynadı
ESERLERİ
Kızıl Elma (1914)
Turkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak (1929)
Yeni Hayat (1930)
Altın Işık (1927)
Turk Toresi (1923)
Doğru Yol (1923)
Turkculuğun Esasları (1923)
Turk Medeniyet Tarihi (1926, olumunden sonra)
Kurt Aşiretleri Hakkında Sosyolojik Tetkikler (olumunden sonra)
Altın Destan
Uc Cereyan
Limni ve Malta Mektupları
23 Mart 1876'da Diyarbakır'da doğdu 25 Ekim 1924'te İstanbul'da yaşamını yitirdi Asıl ismi Mehmet Ziya Babası yerel bir gazetede calışan memurdu Eğitimine Diyarbakır'da başladı Amcasından geleneksel İslam ilimlerini oğrendi 18 yaşında intihara teşebbus etti Bir yıl sonra 1895'te İstanbul'a gitti Baytar Mektebine kaydını yaptırdı Buradaki oğretimi sırasında İbrahim Temo ve İshak SukUti ile ilişki kurdu Jon Turkler'den etkilendi İttihat ve Terakki Cemiyeti'ne katıldı
Muhalif eylemleri nedeniyle 1898'de tutuklandı Bir yıl cezaevinde kaldı Serbest bırakıldıktan sonra 1900'de Diyarbakır'a surgune gonderildi 1908'e kadar Diyarbakır'da kucuk memuriyetler yaptı 2'nci Meşrutiyetten sonra İttihat ve Terakki'nin Diyarbakır şubesini kudu ve temsilcisi oldu Peymangazetesini cıkardı 1909'da Selanik'te toplanan İttihat Terakki Kongresi'ne Diyarbakır delegesi olarak katıldı Bir yıl sonra, orgutun Selanik'teki merkez yonetim kuruluna uye secildi 1910'da kurulmasında onculuk yaptığı İttihat Terakki İdadisi'nde sosyoloji dersleri verdi Bir yandan da Genc Kalemlerdergisini cıkardı 1912'de Ergani Maden'den Meclisi Mebusan'a secildi, İstanbul'a taşındı Turk Ocağı'nın kurucuları arasında yer aldı Derneğin yayın organı Turk Yurdubaşta olmak uzere Halka Doğru, İslam Mecmuası, Milli Tetebbular Mecmuası, İktisadiyat Mecmuası, İctimaiyat Mecmuası, Yeni Mecmua'da yazılar yazdı Bir yandan da Darulfununu Osmani’de (İstanbul Universitesi) sosyoloji dersleri verdi
1'inci Dunya Savaşında Osmanlı'nın yenilmesinden sonra tum gorevlerinden alındı 1919'da İngilizler tarafından Malta Adası'na surgune gonderildi 2 yıllık surgun doneminden sonra Diyarbakır'a gitti, Kucuk Mecmua'yı cıkardı 1923'te Maarif Vekaleti Telif ve Tercume Heyeti Başkanlığı'na atandı, Ankara'ya gitti Aynı yıl İkinci Donem Turkiye Buyuk Millet meclisi'ne Diyarbakır mebusu olarak girdi
1924'te kısa suren bir hastalığın ardından İstanbul'da yaşamını yitirdi Osmanlı Devleti'nin parcalanma surecinde yeni bir ulusal kimlik arayışına girdi Duşuncesinin temelinde, Turk toplumunun kendine ozgu ahlaki ve kulturel değerleriyle, Batı'dan aldığı bazı değerleri kaynaştırarak bir senteze ulaşma cabası yatıyordu Turkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmakdiye ozetlediği bu yaklaşımın kulturel oğesi Turkculuk, ahlaki oğesi de İslamcılıktı
Uluslararası kulturun yapıcı oğesinin ulusal kulturler olduğunu savundu Saray edebiyatının karşısına halk edebiyatını koydu Batı'nın teknolojik ve bilimsel gelişmesini sağlayan pozitif bilim anlayışını benimsedi Dini, toplumsal birliğin sağlanmasında yardımcı bir oğe olarak değerlendirdi Toplumsal modeli, Emile Durkheim'in teorik temellerini kurduğu dayanışmacılıktemelinde şekillendi
Bireyi temel alan liberalizm ile catışmacı toplumu temel alan Marksizm'e karşı mesleki orgutleri temel toplum birimi olarak kabul eden solidarizmde karar kıldı Toplumsal ve siyasi goruşlerini anlattığı sayısız makale yazdı Turkculukduşuncesini sistemleştirdi Milli edebiyatın kurulması ve gelişmesinde onemli rol oynadı
ESERLERİ
Kızıl Elma (1914)
Turkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak (1929)
Yeni Hayat (1930)
Altın Işık (1927)
Turk Toresi (1923)
Doğru Yol (1923)
Turkculuğun Esasları (1923)
Turk Medeniyet Tarihi (1926, olumunden sonra)
Kurt Aşiretleri Hakkında Sosyolojik Tetkikler (olumunden sonra)
Altın Destan
Uc Cereyan
Limni ve Malta Mektupları