SoruCevap
Yeni Üye
Bazı durumlarda mecbur kaldığımız taktirde her hangi bir mezhep taklidi nasıl yapılır?
Cevap: Bilmemiz gerekir ki mezhep taklidi normal şartlarda caiz değildir. Çünkü bu konu daha çok suistimallere açık bir konudur. Fakat bununla birlikte mezhep imamlarımızca çok mecbur kalındığı taktirde mezhep taklidi uygulana bilmektedir. Kişi bir çıkmaza girdiğinde ve gerçekten zor durumda kaldığında bu tür uygulamalar meşru olabilmektedir.
Örnek verecek olursak örneğin Seferdeki Hanefi mezhebine tabi bir insanın mecburi bir durumda mezhep taklidi konusunda bir ihtiyacı hasıl olunca, kendi mezhebi dışındaki diğer üç mezhepten biri taklit ederek iki namaz cem etmesi caizdir.Lakin Hanefilerde Hac dışında iki vakit namazı cem etmek yoktur.Fakat gerçekten çok zor bir durumda kalındığında örneğin Şafi mezhebinin bu konudaki fetbasına uyarak, örneğin öğlen namazı tehir edilerek ikindi namazının vaktini girmesiyle iki namazı birlikte kılınabilir.
Kısaca mezhep taklidi gerçek bir sıkıntı yaşandığı taktirde eğer bu sıkıntı başka bir mezhebe uyarak çözülecek bir durumda ise bu ibadetimde zaruriyetten dolayı misalen Şafi mezhebine uydum demekle yapılmaktadır.
Cevap: Bilmemiz gerekir ki mezhep taklidi normal şartlarda caiz değildir. Çünkü bu konu daha çok suistimallere açık bir konudur. Fakat bununla birlikte mezhep imamlarımızca çok mecbur kalındığı taktirde mezhep taklidi uygulana bilmektedir. Kişi bir çıkmaza girdiğinde ve gerçekten zor durumda kaldığında bu tür uygulamalar meşru olabilmektedir.
Örnek verecek olursak örneğin Seferdeki Hanefi mezhebine tabi bir insanın mecburi bir durumda mezhep taklidi konusunda bir ihtiyacı hasıl olunca, kendi mezhebi dışındaki diğer üç mezhepten biri taklit ederek iki namaz cem etmesi caizdir.Lakin Hanefilerde Hac dışında iki vakit namazı cem etmek yoktur.Fakat gerçekten çok zor bir durumda kalındığında örneğin Şafi mezhebinin bu konudaki fetbasına uyarak, örneğin öğlen namazı tehir edilerek ikindi namazının vaktini girmesiyle iki namazı birlikte kılınabilir.
Kısaca mezhep taklidi gerçek bir sıkıntı yaşandığı taktirde eğer bu sıkıntı başka bir mezhebe uyarak çözülecek bir durumda ise bu ibadetimde zaruriyetten dolayı misalen Şafi mezhebine uydum demekle yapılmaktadır.